Gå til innhold

Jobbe i Manpower/ annet rekrutteringsbyrå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en master i noe jeg veldig gjerne vil jobbe som. Det er fullt mulig å få jobb der jeg ønsker, men det kan ta litt tid før jeg får den jobben. Samtidig er det ofte sånn at de ønsker at man har mulighet til å starte å jobbe så snart som mulig når man først får et jobbtilbud. Jeg vegrer meg derfor for å søke annen jobb i mellomtiden, ettersom denne gjerne har noe oppsigelsestid og jeg ikke ønsker å lyve for arbeidsgiver i en eventuell midlertidig jobb om at jeg kanskje ikke blir der særlig lenge. Skulle derfor gjerne hatt en jobb der jeg kunne få nok inntekt til å leve av (må ha tilsvarende 100%), uten at det binder meg til noe. Jeg bor i storby. 

Lurer derfor på om dere som har jobbet gjennom Manpower eller andre rekrutteringsbyrå kan dele erfaringer om dette? Jeg har masse utdanning som kan brukes på ulike områder i helsevesen og utdanningssektor (både fagbrev og master). Er det da slik at jeg kan starte med en gang og få vakter på sykehjem for eksempel, eller i barnehage eller skole, helt sporadisk, og uten å binde meg til noe? Og er det noe garanti for at det vil tilsvare omtrent 100%? Er det stor sjanse for å bli utnyttet og ikke få de rettighetene eller utbetalingene man har krav på? 

Anonymkode: 0bf1f...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har jobbet en del via Adecco og syntes de var ryddige og greie å forholde seg til. Fikk lønn med tillegg som jeg skulle ha uten problemer i perioden jeg jobbet via dem. Jeg hadde en 0% kontrakt for dem og bandt meg bare fra oppdrag til oppdrag. Hadde oppdrag som varte alt fra en dag til tre måneder i løpet av de to årene jeg jobbet via dem. Fikk oppdragsbekreftelse for hvert oppdrag.

Da jeg fikk meg fast jobb kunne jeg derfor starte raskt, hadde bare noen få dager igjen av et oppdrag og tok ikke på meg fler, men ga beskjed om at jeg ikke ønsket å fortsette da jeg hadde fått meg fast jobb. Hadde vel strengt tatt 1 mnd oppsigelsestid, men var jo ikke forpliktet til å ta oppdrag etter at det jeg var i gang med ble ferdig.

Det negative var at de nærmest garanterte at jeg kom til å kunne jobbe 100% da jeg startet, men i perioder hadde jeg få oppdrag. I snitt tenker jeg at jeg jobbet drøyt 70% de to årene jeg jobbet for Adecco. 100% i noen perioder, men det var også perioder jeg jobbet bare et par dager i uka. Eller det gikk et par uker uten noe å gjøre.

Om det er noe å gjøre avhenger jo av at oppdragsgiverne, altså kundene til byrået, har behov for folk. Gjør du en god jobb og oppdragsgiver liker deg er det stor sjans for at de ønsker nettopp deg neste gang de trenger folk og dermed går det gjerne lettere å få mer å gjøre. Jeg fikk tre måneders oppdraget fordi firmaet ønsket nettopp meg, da de var svært fornøyd med innsatsen min og jeg var godt likt av de ansatte der.

Anonymkode: dbf70...177

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet en del via Adecco og syntes de var ryddige og greie å forholde seg til. Fikk lønn med tillegg som jeg skulle ha uten problemer i perioden jeg jobbet via dem. Jeg hadde en 0% kontrakt for dem og bandt meg bare fra oppdrag til oppdrag. Hadde oppdrag som varte alt fra en dag til tre måneder i løpet av de to årene jeg jobbet via dem. Fikk oppdragsbekreftelse for hvert oppdrag.

Da jeg fikk meg fast jobb kunne jeg derfor starte raskt, hadde bare noen få dager igjen av et oppdrag og tok ikke på meg fler, men ga beskjed om at jeg ikke ønsket å fortsette da jeg hadde fått meg fast jobb. Hadde vel strengt tatt 1 mnd oppsigelsestid, men var jo ikke forpliktet til å ta oppdrag etter at det jeg var i gang med ble ferdig.

Det negative var at de nærmest garanterte at jeg kom til å kunne jobbe 100% da jeg startet, men i perioder hadde jeg få oppdrag. I snitt tenker jeg at jeg jobbet drøyt 70% de to årene jeg jobbet for Adecco. 100% i noen perioder, men det var også perioder jeg jobbet bare et par dager i uka. Eller det gikk et par uker uten noe å gjøre.

Om det er noe å gjøre avhenger jo av at oppdragsgiverne, altså kundene til byrået, har behov for folk. Gjør du en god jobb og oppdragsgiver liker deg er det stor sjans for at de ønsker nettopp deg neste gang de trenger folk og dermed går det gjerne lettere å få mer å gjøre. Jeg fikk tre måneders oppdraget fordi firmaet ønsket nettopp meg, da de var svært fornøyd med innsatsen min og jeg var godt likt av de ansatte der.

Anonymkode: dbf70...177

Tusen takk for svar! Fikk mye håp av dette svaret og har nå registrert meg og søkt på en jobb inne på sidene til Adecco! :) - ts

Anonymkode: 0bf1f...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også jobbet via Adecco. Jeg jobbet via dem kun to uker før jeg fikk jobb, men inntrykket mitt var godt. De gjorde jobben sin, de aktivt lette etter jobb til meg ( de tilbø fast stilling til meg, men det var dagen etter jeg signerte på en annen jobb),.

Anonymkode: 56c68...aa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet 100% gjennom Manpower i fire måneder før jeg fikk meg en fast jobb. Både Manpower og oppdragsgiver var veldig forståelsesfulle og satte pris på tiden jeg var hos dem. Fikk lik lønn som de andre som jobber der. Oppsigelsestiden var en måned, noe som er relativt kort tid når man skal starte i ny, fast jobb. 

Anonymkode: 4db27...ba2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...