Gå til innhold

Avføringsprøve

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sønnen min har fått beskjed om å ta avføringsprøve av legen, og har fått med beholder. Men kan man beholde avføringen når han må gjøre det slikt at vi kan levere det neste dag? 

Anonymkode: ee7e7...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det kan du sikkert, men hvor har du tenkt å gjøre av den? kjøleskapet? 

ville heller bedt han holde seg til et par timer før legebesøket:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke hvordan skal man beholde den. Men han bare 4 år så jeg kan ikke si til at han skal vente 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Du kan helt fint ta det dagen før så lenge du holder det kaldt" fant jeg ut ved et raskt googlesøk😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg aner ikke hvordan skal man beholde den. Men han bare 4 år så jeg kan ikke si til at han skal vente 

Det går helt fint. Jeg har en tarmsykdom som gjør at jeg må ta avføringstester med jevne mellomrom, og da putter jeg bare prøven i kjøleskapet til jeg skal levere den. Den sendes i posten, så den kan nok stå i romtemperatur også, er ikke kjøleskap i postbilen. 

Og til de som henger seg opp: prøveglasset er ikke kontaminert, og er uansett oppi en ren konvolutt. Det kommer ikke bæsj på maten..

Anonymkode: 7478d...db2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er calprotektin skal den fryses, og holdes frosset så lenge som mulig. Skal den leveres på legekontoret eller sendes i posten? 

Anonymkode: 52c88...cb2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er calprotektin skal den fryses, og holdes frosset så lenge som mulig. Skal den leveres på legekontoret eller sendes i posten? 

Hæ? Det har jeg aldri fått beskjed om, og jeg har sikkert tatt 50 calprotektinprøver? Har aldri vært noe problem med resultatet? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Det har jeg aldri fått beskjed om, og jeg har sikkert tatt 50 calprotektinprøver? Har aldri vært noe problem med resultatet? 

https://oslo-universitetssykehus.hn.nhn.no/Documents/Avdeling for immunologi og transfusjonsmedisin/Rekvisisjon-autoantistoffer-allergi-feb-18.pdf

Står på side nr to i tekstfeltet. Bør, ikke skal ser jeg, men jeg bor i gokk så pleier å gjøre det slik det står 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Den skal leveres på legekontoret 

Da skal den vel fryses? 

Anonymkode: 8db67...01a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har ulcerøs kolitt og har tatt så mange slike at jeg ikke har telling lenger. Min sønn på 3 har også tatt. Jeg har aldri fryst ned. Prøven kan holde seg i en uke i romtemp har jeg fått beskjed av fra gastro på Ullevål :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk med ferdig frankert konvolutt med beholderen og rekvisisjonen da jeg skulle levere. Skulle sendes til Fürst, og fikk beskjed om å levere på legekontoret samme dag som bæsjen kom i koppen eller sende i posten hvis jeg ikke rakk det før stengetid (det kommer en fyr og henter prøver som skal til Fürst daglig etter stengetid).

Anonymkode: 6b801...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...