Gå til innhold

Forventes det virkelig at man drar på julebord?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har faktisk aldri hatt det gøy på julebord, men har alltid følt meg tvunget til å gå. I år har jeg mest lyst til å holde meg hjemme, men da ble kollegene mine kjempesure! Altså, man må jo nesten få velge selv? 

Der jeg jobber så er de så interessert i sånne barnslige spill og leker, og siden jeg er voksen har jeg 0 interesse av dette. Vi snakker Paintball og kasting av hestesko i 20 minusgrader Etc. Bare noen av de idiotiske tingene vi har gjort på julebord. Hadde det bare vært en enkel middag i sentrum her hadde det vært hyggelig, men de skal alltid ta oss med langt uti gokk sånn at vi ikke kan dra lett hjem når vi vil. Jeg pleier kjede ræva av meg og sitter på kvinneguiden på mobilen. 

Flere som ikke er så gira på julebord, og hvordan reagerer kollegene når dere sier nei? 

Anonymkode: 78ba4...d79

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta en spansk en å si du ikke er i form den dagen julebordet skal være, ikke verre enn det. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg har funnet på at flere medlemmer i svigerfamilien har bursdag i nov/des, så dessverre krasjer alltid julebordet med disse «feiringene».

Anonymkode: 014ab...46a

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har faktisk aldri hatt det gøy på julebord, men har alltid følt meg tvunget til å gå. I år har jeg mest lyst til å holde meg hjemme, men da ble kollegene mine kjempesure! Altså, man må jo nesten få velge selv? 

Der jeg jobber så er de så interessert i sånne barnslige spill og leker, og siden jeg er voksen har jeg 0 interesse av dette. Vi snakker Paintball og kasting av hestesko i 20 minusgrader Etc. Bare noen av de idiotiske tingene vi har gjort på julebord. Hadde det bare vært en enkel middag i sentrum her hadde det vært hyggelig, men de skal alltid ta oss med langt uti gokk sånn at vi ikke kan dra lett hjem når vi vil. Jeg pleier kjede ræva av meg og sitter på kvinneguiden på mobilen. 

Flere som ikke er så gira på julebord, og hvordan reagerer kollegene når dere sier nei? 

Du, dette er utrolig morsomt. Hvor gale nordmenn blir når man ikke deltar på ting, saueflokken går helt av skaftet. Nordmenn er utrolig konforme som mennesker.

Elsker å si nei selv 🙂 Ta eget valg i livet er viktig, delta på det du vil. Har vært med på nok julebord, det er utrolig kjedelig. Handler mest om alkohol hele greiene, flaut å være norsk.

Anonymkode: 810b9...9bd

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, SupaWoman skrev:

Ta en spansk en å si du ikke er i form den dagen julebordet skal være, ikke verre enn det. 

Haha jo jeg kan jo det. Har ingenting med at jeg ikke liker kollegene mine, de er herlige mennesker. Men vi har så mye sosialt ellers i året, reiser land og strand rundt i verden så det blir litt mye. 

Og jeg blir alltid så utrolig sliten etter julebord, resten av helga blir ødelagt siden vi bruker så lang tid på å farte hit og dit. 

Sjefen mente jeg var ukollegial om jeg ikke blir med.. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du, dette er utrolig morsomt. Hvor gale nordmenn blir når man ikke deltar på ting, saueflokken går helt av skaftet. Nordmenn er utrolig konforme som mennesker.

Elsker å si nei selv 🙂 Ta eget valg i livet er viktig, delta på det du vil. Har vært med på nok julebord, det er utrolig kjedelig. Handler mest om alkohol hele greiene, flaut å være norsk.

Det merker jeg også! Er veldig glad i alkohol og vin jeg, men jeg føler at julebord blir så krampaktig "nå skal vi kose oss og drikke oss drita dere" og det er så kleint. Ofte har vi endt opp på strippeklubb også (i utlandet), og det er ganske spesielt eller? Ikke at jeg er prippen men blæh vil ikke. Hater press på å bli med! 

• Liker 2
Skrevet

Nei, ikke hvis du ikke vil. Kan være Mange grunner til det 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha jo jeg kan jo det. Har ingenting med at jeg ikke liker kollegene mine, de er herlige mennesker. Men vi har så mye sosialt ellers i året, reiser land og strand rundt i verden så det blir litt mye. 

Og jeg blir alltid så utrolig sliten etter julebord, resten av helga blir ødelagt siden vi bruker så lang tid på å farte hit og dit. 

Nå syns jeg aktiviteter er morsommere enn bare middag, men skjønner at du syns at det blir kjedelig med all fartingen hit og dit. Er for at flest mulig blir med, og det gjør de som regel. Det er fåtallet som ikke vil, og det skal de(re) bli respektert for. At de blir skuffet, javel, men skikkelig sure kollegaer og sjefens uttalelse er ikke greit! Man utsetter ikke folk før sånt press, jez

• Liker 1
Skrevet

Jeg håper jeg får byttet helger og kan jobbe i år 🙌🏻🙌🏻

Julebord, all den fylla og alt, ja det er ikke min ting. En hyggelig kveld med god mat, og kanskje litt i glasset til dem som skulle ønske ja. Men julebord der de har har vorspiel siden 12 på dagen 😕 nei det er ikke akkurat kjempe kjekt. 

Skrevet

Er det julebordsnakk allerede i september? 

For å gjøre en minst mulig sak ut av det gjelder det å vente, og når det nærmer seg sier man at det kolliderer med noe annet. 

Anonymkode: b85e3...c19

• Liker 2
Skrevet

Jeg går aldri på julebord. Det er absolutt ingenting jeg finner attraktivt med det konseptet, og det kunne virkelig ikke ramle meg inn å bruke fritida mi på det. Å formidle dette til kollegene synes jeg ikke er problematisk. Sannsynligvis tenker de at jeg er rar og usosial, men i og med at de har fullstendig rett, så er det helt greit for meg at de tenker dette. De uttrykker aldri noe negativt når jeg takker nei.

• Liker 1
Skrevet

Du håndterer dette helt feil. Du må sitte stille i båten, ikke utbasunere i lunsjen. Bare la være å melde deg på når den tiden kommer, uten å fortelle om det. Om noen spør, så si lett noe om bursdag/kræsj med vennejulebord e.l. uten å tilby detaljer. Skift tema.

De reagerer fordi du motarbeider arrangementet høylydt, og det er ukollegialt.

Anonymkode: aac72...202

• Liker 11
Skrevet
På 5.9.2019 den 18.41, AnonymBruker skrev:

Tror du bør se deg etter en ny jobb, en slik sjef eier jo ikke sosiale evner. Skal kontrollere en ansatt på fritiden uten å betale for dette.

Frekk faen, hadde gått ut av døre på sekundet selv.

Skrevet

Hos oss så bør man ha en annen avtale hvis man takker nei til alt sosialt. Er sjeldent med på sosiale ting og har droppet sommerfesten hvert år. Julebordet er jeg med på annethvert år. Kræsjer merkelig nok med familiebursdag gang på gang. 🤷‍♀️
Veldig glad for bursdager som er i jun/nov/des. 

Anonymkode: 3eea0...3c1

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hos oss så bør man ha en annen avtale hvis man takker nei til alt sosialt. Er sjeldent med på sosiale ting og har droppet sommerfesten hvert år. Julebordet er jeg med på annethvert år. Kræsjer merkelig nok med familiebursdag gang på gang. 🤷‍♀️
Veldig glad for bursdager som er i jun/nov/des. 

Må være slitsomt å leve slik. Når skal du ta tak i livet ditt?

Skrevet

Den typen julebort TS skisserer er mitt verste mareritt. Jeg hater "morsomme" leker og var så glad for å slippe sommerfesten på jobben nettopp på grunn av det, jeg måtte nemlig jobbe den kvelden. Det var lagt opp til et opplegg på et sted langt uti hutti-heita der vi skulle hentes med buss på arbeidsplassen kl. 17 og var beregnet tilbake klokka 2 på natta. Det var en times kjøring hver vei og opplegget la opp til at det skulle være skulle være to timer med "lek og moro" før middag kl. 20.  Grøss...😣

Anonymkode: bf0a9...0d7

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Må være slitsomt å leve og forvente at alle skal være som deg.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes ikke det er så veldig gøy med julebord selv, men jeg deltar alltid selv om jeg ikke har lyst. Grunnen er at slike sosiale begivenheter gir en fellesskapsfølelse med kollegaene mine, og jeg syns det er enklere å pushe meg selv ut i noen timer framfor å føle meg utenfor fellesskapet lenge etterpå. 

Anonymkode: 68621...e81

Skrevet

Julebord og andre jobbmessige sosiale events blir litt gi og ta, men at sjefen tykkjer det er ukollegialt av deg å ikkje vere med når du tydeleg ikkje har lyst seier meir om sjefen enn om deg. Kvifor kan ikkje dei finne noko som er meir inkluderande så alle kan vere med og ha det kjekt då?

Ellers så kan du gjere som meg når eg var i eit større selskap og det var ein del kleine jobbarrangement, eg meldte meg inn i sosialkomiteen på jobb som planla desse eventane. Der fann eg at vi var ca 50/50 folk som ville ha desse kleine eventane og folk som meg som var der inne for å legge ned veto mot desse kleine festane og heller gå for noko meir inkluderande. Så mitt tips er å bli med i festarrangementkomiteen og dermed planlegg jobbfestar som du har lyst å gå på!

Om det ikkje er noko for deg så er det no berre å melde avbud, korfor du ikkje kan treng du no ikkje sei om du ikkje føler for det. Berre å sei du har andre planar.

Anonymkode: a5469...1a3

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

😂 Beklager at jeg ikke lever opp til dine standarder. Er godt i 40-årene og har ikke samme behov som "barna" på jobben. Nyutdannede single som har kollegaer som sine nærmeste er ikke min greie. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...