AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #1 Skrevet 5. september 2019 Jeg er ei gift dame på 27 år, barnløs og stresser egentlig ikke med å få barn. Jeg har allikevel nevnt for gode kollegaer i lunchen tidligere (før sommeren) at jeg kunne tenkt meg barn innen jeg fyller 30, men at jeg ikke stresser med det. Har aldri nevnt det for den nærmeste sjefen, selv om han er en veldig bra kar. Sjefen satt med oss i lunchen i dag, og plutselig plumper kollegaen min ut med at "jaja "Maja", du får vel kaste spiralen så snart du får jobben av "Tore" siden du skal ha barn innen du er 29, hehe" og så lo hele bordet litt. Jeg lo med og sa at jeg ikke helt hadde tenkt så langt og at jeg enn så lenge har nok med bikkja og barnevaktsjobben for familie. Men jeg kjenner at jeg veldig usikker, lei meg og egentlig ganske sint. Jobben er en fast stilling hvor jeg nå bare har vikariat. Og ja, jeg har lyst på jobben fordi den er spennende, men også fordi jeg har lyst på ett sikkerhetsnett i tilfelle jeg faktisk skulle bli gravid eller syk den nærmeste tiden. I morgen skal jeg på internt intervju i bedriften min med min nærmeste leder og en som har ansvar for ansettelsen. Er kjempestresset over at sjefen skal gi stillingen til noen andre fordi kollegaen min er løs i kjeften. Noen som har noen tips eller noe jeg kan si på intervju for at hele denne "snart blir du vel gravid og forlater oss uansett"-greia kan forsvinne? Huff, beklager rotete innlegg. Anonymkode: 23e95...a88
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #2 Skrevet 5. september 2019 Derfor forteller man aldri om private ting på jobb. Litt av en drittkollega du har. Anonymkode: 1ece3...012 38
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #3 Skrevet 5. september 2019 Ikke tenk på det! Hvis du er best egnet så vil de ansette deg uansett. Jeg er leder og har ansatt damer som både har vært gravide eller er i den fasen. Sånn er livet, man kan ikke forvente at en arbeidstaker ikke får barn gjennom en hel karriere. Anonymkode: 4c6af...21b 19
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #4 Skrevet 5. september 2019 Skjønner at du blir lei deg, men du planlegger jo faktisk å bli gravid og forsvinne.. Det er jo utrolig aktuelt for arbeidsgiveren din og de andre at du planlegger å bli gravid med en gang du får fast stilling. Jeg syns det er sleipt, og det er mye av grunnen til at jeg sjeldent tør å satse på barnløse damer i den alderen der når jeg rekrutterer. Dere får jobben, blir gravide, blir borte i over et år og med en gang dere er tilbake i jobb begynner sykt barn-opplegget. Og før du vet ordet av det skal dere ha nummer to, også er det på’n igjen. Jeg støtter helt og holdent at damer skal være aktive i yrkeslivet samtidig som de stifter familie, men man skal spille med åpne kort og ikke holde sånne planer hemmelig. Det kan være mange gode aktuelle kandidater som går glipp av drømmejobben fordi du vil ha tryggheten din. Anonymkode: 6e0bb...257 14
SoWhat? Skrevet 5. september 2019 #5 Skrevet 5. september 2019 Hun var ikke løsmunnet som i tankeløst. Hun sa det med vitende og vilje. Skulle ønske at jeg var sjefen i den situasjonen, som kunne kommet med noen velvalgte ord til kollegaen din. Sikkert ikke en bidragsyter til godt miljø hun der. Vet ikke hva du kan si. Vær ærlig, og tenk at du gjør en god jobb. 12
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 Populært innlegg #6 Skrevet 5. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner at du blir lei deg, men du planlegger jo faktisk å bli gravid og forsvinne.. Det er jo utrolig aktuelt for arbeidsgiveren din og de andre at du planlegger å bli gravid med en gang du får fast stilling. Jeg syns det er sleipt, og det er mye av grunnen til at jeg sjeldent tør å satse på barnløse damer i den alderen der når jeg rekrutterer. Dere får jobben, blir gravide, blir borte i over et år og med en gang dere er tilbake i jobb begynner sykt barn-opplegget. Og før du vet ordet av det skal dere ha nummer to, også er det på’n igjen. Jeg støtter helt og holdent at damer skal være aktive i yrkeslivet samtidig som de stifter familie, men man skal spille med åpne kort og ikke holde sånne planer hemmelig. Det kan være mange gode aktuelle kandidater som går glipp av drømmejobben fordi du vil ha tryggheten din. Anonymkode: 6e0bb...257 Hadde aldri villet ha deg som sjef🤨 Anonymkode: aa4cf...7ea 50
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #7 Skrevet 5. september 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner at du blir lei deg, men du planlegger jo faktisk å bli gravid og forsvinne.. Det er jo utrolig aktuelt for arbeidsgiveren din og de andre at du planlegger å bli gravid med en gang du får fast stilling. Jeg syns det er sleipt, og det er mye av grunnen til at jeg sjeldent tør å satse på barnløse damer i den alderen der når jeg rekrutterer. Dere får jobben, blir gravide, blir borte i over et år og med en gang dere er tilbake i jobb begynner sykt barn-opplegget. Og før du vet ordet av det skal dere ha nummer to, også er det på’n igjen. Jeg støtter helt og holdent at damer skal være aktive i yrkeslivet samtidig som de stifter familie, men man skal spille med åpne kort og ikke holde sånne planer hemmelig. Det kan være mange gode aktuelle kandidater som går glipp av drømmejobben fordi du vil ha tryggheten din. Anonymkode: 6e0bb...257 Du er jo grunnen til at man ikke skal spille med åpne kort. Anonymkode: 0bbb2...ebb 49
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #8 Skrevet 5. september 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner at du blir lei deg, men du planlegger jo faktisk å bli gravid og forsvinne.. Det er jo utrolig aktuelt for arbeidsgiveren din og de andre at du planlegger å bli gravid med en gang du får fast stilling. Jeg syns det er sleipt, og det er mye av grunnen til at jeg sjeldent tør å satse på barnløse damer i den alderen der når jeg rekrutterer. Dere får jobben, blir gravide, blir borte i over et år og med en gang dere er tilbake i jobb begynner sykt barn-opplegget. Og før du vet ordet av det skal dere ha nummer to, også er det på’n igjen. Jeg støtter helt og holdent at damer skal være aktive i yrkeslivet samtidig som de stifter familie, men man skal spille med åpne kort og ikke holde sånne planer hemmelig. Det kan være mange gode aktuelle kandidater som går glipp av drømmejobben fordi du vil ha tryggheten din. Anonymkode: 6e0bb...257 Du beviser jo poenget 🤦♀️ du innrømmer jo at du velger bort kvinner i fruktbar alder. Btw sånn holdninger spre seg fort og dere blir fort ansett som mindre attraktiv arbeidsplass. Anonymkode: addea...2ba 35
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #9 Skrevet 5. september 2019 Nå har vel ikke mor 1 år permisjon, får har faktisk ganske mye fedrekvote. Og mye kan en fritt fordele. Håper du ansetter en mann som skal ha masse pappaperm, du usympatiske leder over her. Anonymkode: d4d0d...f2d 22
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #10 Skrevet 5. september 2019 Takk for gode ord fra de fleste av dere her. Skal nevnes at det er er 4 menn som er vekke for øyeblikket pga pappaperm, og en som er vekke pga sykdom knyttet til familien. Totalt er det ei dame som er langtidssykemeldt pga akutt skade. Jeg er den yngste på plassen og den eneste uten barn enn så lenge. Ønsker ikke lengst mulig permisjon når tiden for barn kommer, og er veldig for at mannen skal ha sin del. Helt 50% sålangt det lar seg gjøre praktisk. Jeg får si til lederen (som jeg igjen vil påpeke er en meget bra fyr) at jeg ikke planlegger barn de neste årene (som faktisk er sannheten!) og at den kommentaren fra kollegaen min sikkert var en spøk som kom frem feil. For ja, jeg skal ta ut spiralen snart men jeg skal bytte den ut til fordel for p-piller. Spiralen kødder meg til. Men jeg kommer nok ikke til å ta fram det at jeg skal fjerne spiralen altså. Leksa er lært: Personlig liv holdes personlig. Holder meg til venner utenfor arbeidsplassen heretter. Anonymkode: 23e95...a88 8
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #11 Skrevet 5. september 2019 42 minutter siden, SoWhat? skrev: Hun var ikke løsmunnet som i tankeløst. Hun sa det med vitende og vilje. Skulle ønske at jeg var sjefen i den situasjonen, som kunne kommet med noen velvalgte ord til kollegaen din. Sikkert ikke en bidragsyter til godt miljø hun der. Vet ikke hva du kan si. Vær ærlig, og tenk at du gjør en god jobb. Kan du komme med eksempel på hva du ville ha sagt til henne? Jeg har lyst til å ta det opp i en vennlig tone, etter intervjuet, men vet ikke helt hvor jeg skal starte.. Anonymkode: 23e95...a88
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #12 Skrevet 5. september 2019 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner at du blir lei deg, men du planlegger jo faktisk å bli gravid og forsvinne.. Det er jo utrolig aktuelt for arbeidsgiveren din og de andre at du planlegger å bli gravid med en gang du får fast stilling. Jeg syns det er sleipt, og det er mye av grunnen til at jeg sjeldent tør å satse på barnløse damer i den alderen der når jeg rekrutterer. Dere får jobben, blir gravide, blir borte i over et år og med en gang dere er tilbake i jobb begynner sykt barn-opplegget. Og før du vet ordet av det skal dere ha nummer to, også er det på’n igjen. Jeg støtter helt og holdent at damer skal være aktive i yrkeslivet samtidig som de stifter familie, men man skal spille med åpne kort og ikke holde sånne planer hemmelig. Det kan være mange gode aktuelle kandidater som går glipp av drømmejobben fordi du vil ha tryggheten din. Anonymkode: 6e0bb...257 Ser for meg deg som forelder. Ungen kommer med deg med noe hun synes er svært vanskelig å ta opp. Du hører hva henne sier, skjeller henne ut og gir henne husarrest før du avslutter med "det viktigste er at du forstår du kan komme til meg med hva som helst". Anonymkode: 567ee...6b3 20
SoWhat? Skrevet 5. september 2019 #13 Skrevet 5. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kan du komme med eksempel på hva du ville ha sagt til henne? Jeg har lyst til å ta det opp i en vennlig tone, etter intervjuet, men vet ikke helt hvor jeg skal starte.. Anonymkode: 23e95...a88 Tja si det 🙂 hadde vel sagt noe om at jeg satte pris på miljøet mtp inkludering osv. Det var ekskluderende å si det hun sa. Ingenting en sier om framtidige ønskede kollegaer.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #14 Skrevet 5. september 2019 TS, jeg jobber med ansettelser i en mellomstor bedrift og slikt har vi sluttet å bry oss med. Både kvinner og menn i fruktbar alder tar permisjon hele tiden, og selv om det er masete er det nå engang sånn verden er. Det er faktisk bedre med kvinner som tar lang permisjon, da er det lettere å skaffe vikar. 😄 Disse 15 ukers permisjonene er et mareritt. Og uansett: Det er forventet at en kvinne med samboer i din alder snart blir gravid. Slik tenker vi uansett om kollegaen din sladret eller ei. 😊 Anonymkode: dcaf1...326 15
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #15 Skrevet 5. september 2019 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner at du blir lei deg, men du planlegger jo faktisk å bli gravid og forsvinne.. Det er jo utrolig aktuelt for arbeidsgiveren din og de andre at du planlegger å bli gravid med en gang du får fast stilling. Jeg syns det er sleipt, og det er mye av grunnen til at jeg sjeldent tør å satse på barnløse damer i den alderen der når jeg rekrutterer. Dere får jobben, blir gravide, blir borte i over et år og med en gang dere er tilbake i jobb begynner sykt barn-opplegget. Og før du vet ordet av det skal dere ha nummer to, også er det på’n igjen. Jeg støtter helt og holdent at damer skal være aktive i yrkeslivet samtidig som de stifter familie, men man skal spille med åpne kort og ikke holde sånne planer hemmelig. Det kan være mange gode aktuelle kandidater som går glipp av drømmejobben fordi du vil ha tryggheten din. Anonymkode: 6e0bb...257 Du er en av de som bryter loven på det punktet her skjønner jeg. Dessuten planlegger TS faktisk ikke å bli gravid så snart hun får jobben, men innen et par-tre år. Enhver seriøs leder vil ha en god ansatt uavhengig av om de skal ut i litt midlertidig permisjon. Dessuten sier du i mot deg selv på slutten - mange gode kandidater går ikke glipp av jobben fordi hun skal ha trygghet. Hvis hun får jobben er hun per definisjon den beste kandidaten og den bedriften ønsker å satse på. Da bør en permisjon fra eller til ikke spille noen rolle i bedriftens langsiktige planer for å ha de beste ansatte. Du høres ut som en veldig dårlig leder, bedriften din har nok gått glipp av mange gode kandidater på grunn av diskrimineringen din. Det er ikke rart folk holder godt kjeft om graviditetsplaner med slike som deg i omløp, og du beviser grunnen til at vi trenger den loven. Anonymkode: fdcae...365 16
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #16 Skrevet 5. september 2019 14 minutter siden, AnonymBruker said: Du er en av de som bryter loven på det punktet her skjønner jeg. Dessuten planlegger TS faktisk ikke å bli gravid så snart hun får jobben, men innen et par-tre år. Enhver seriøs leder vil ha en god ansatt uavhengig av om de skal ut i litt midlertidig permisjon. Dessuten sier du i mot deg selv på slutten - mange gode kandidater går ikke glipp av jobben fordi hun skal ha trygghet. Hvis hun får jobben er hun per definisjon den beste kandidaten og den bedriften ønsker å satse på. Da bør en permisjon fra eller til ikke spille noen rolle i bedriftens langsiktige planer for å ha de beste ansatte. Du høres ut som en veldig dårlig leder, bedriften din har nok gått glipp av mange gode kandidater på grunn av diskrimineringen din. Det er ikke rart folk holder godt kjeft om graviditetsplaner med slike som deg i omløp, og du beviser grunnen til at vi trenger den loven. Anonymkode: fdcae...365 Bare et innspill til argumentasjonsrekken din; man vet ikke alltid om man ansetter den beste. Feilansettelser er fryktelig kostbart både når det gjelder tid og penger. Anonymkode: 298b7...4ec
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #17 Skrevet 5. september 2019 Eg vart faktisk ansatt med svær kul på magen. Hadde ikkje forventa det! Det er ikkje alle sjefar der ute som bare ser det negative. Folk har eit liv utenom, det som spiller rolle er om du er villig til å gjera ein god jobb. Om eit par år skal eg sikkert ut i permisjon igjen, men då er vi ferdig med barn. Kunne tenkt meg å bli der eg er nå til pensjonsalder faktisk. I eit større perspektiv ser eg ikkje "problemet". Anonymkode: a546a...f1f 5
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #18 Skrevet 5. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du er en av de som bryter loven på det punktet her skjønner jeg. Dessuten planlegger TS faktisk ikke å bli gravid så snart hun får jobben, men innen et par-tre år. Enhver seriøs leder vil ha en god ansatt uavhengig av om de skal ut i litt midlertidig permisjon. Dessuten sier du i mot deg selv på slutten - mange gode kandidater går ikke glipp av jobben fordi hun skal ha trygghet. Hvis hun får jobben er hun per definisjon den beste kandidaten og den bedriften ønsker å satse på. Da bør en permisjon fra eller til ikke spille noen rolle i bedriftens langsiktige planer for å ha de beste ansatte. Du høres ut som en veldig dårlig leder, bedriften din har nok gått glipp av mange gode kandidater på grunn av diskrimineringen din. Det er ikke rart folk holder godt kjeft om graviditetsplaner med slike som deg i omløp, og du beviser grunnen til at vi trenger den loven. Anonymkode: fdcae...365 Jeg skal nok være litt djevelens advokat her og se det fra den andre siden: Selvsagt er det frustrerende å bli valgt bort fordi man planlegger familie, men selv om det egentlig er ulovlig er det mange måter en leder finner ut dette på. Man spør selvfølgelig ikke direkte, men man kan på ulike måter fiske på indirekte måter. Og jeg skjønner faktisk arbeidsgivers perspektiv i en viss grad, det er mange steder vanskelig å forholde seg til ansatte som forsvinner i permisjon etter et år eller to. Det kan også være veldig belastende for kolleger, som ofte må ta støyten med ekstra mye overtid og press fordi kollegaer hele tiden er i permisjon. Skal nok også moderere dette med hvem som er den beste kandidaten: Selv om en kandidat som snart stifter familie rent objektivt er en bedre kandidat på papiret, så hjelper det faktisk lite hvis man ikke er til stede på jobb, for mange bedrifter holder det lenge å ansette den nest beste personen som faktisk ønsker å ta i et tak på jobben. For i det å være en god kandidat, ligger det også innsatsvilje og vilje til å jobbe hardt og over lang tid, en egenskap mange nordmenn har glemt i et land der velferdsgodene har blitt litt vel mange. Anonymkode: 14f5e...8eb 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #19 Skrevet 5. september 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Skjønner at du blir lei deg, men du planlegger jo faktisk å bli gravid og forsvinne.. Det er jo utrolig aktuelt for arbeidsgiveren din og de andre at du planlegger å bli gravid med en gang du får fast stilling. Jeg syns det er sleipt, og det er mye av grunnen til at jeg sjeldent tør å satse på barnløse damer i den alderen der når jeg rekrutterer. Dere får jobben, blir gravide, blir borte i over et år og med en gang dere er tilbake i jobb begynner sykt barn-opplegget. Og før du vet ordet av det skal dere ha nummer to, også er det på’n igjen. Jeg støtter helt og holdent at damer skal være aktive i yrkeslivet samtidig som de stifter familie, men man skal spille med åpne kort og ikke holde sånne planer hemmelig. Det kan være mange gode aktuelle kandidater som går glipp av drømmejobben fordi du vil ha tryggheten din. Anonymkode: 6e0bb...257 Og hvorfor spiller man ikke med åpne kort, sa du? 🙄 Anonymkode: 162b2...7f3 4
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 5. september 2019 #20 Skrevet 5. september 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke tenk på det! Hvis du er best egnet så vil de ansette deg uansett. Jeg er leder og har ansatt damer som både har vært gravide eller er i den fasen. Sånn er livet, man kan ikke forvente at en arbeidstaker ikke får barn gjennom en hel karriere. Anonymkode: 4c6af...21b Bare hvis de er et seriøst firma, dessverre. Drittkollega. Og dette er en av grunnene til at det er så utrolig viktig med mer foreldrepermisjon til far. Arbeidsgivere har ikke mulighet til å diskriminere alle arbeidstakere fra 20 til 50, så hvis det blir like sannsynlig at en mann blir borte pga. foreldrepermisjon som at en kvinne blir det, vil vi i stor grad ha utsletta dette problemet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå