Gå til innhold

Katt, men ingen til å passe

Fremhevede innlegg

Gjest Maetzii ii
Skrevet

Har ingen forslag til hovedtemaet, men har en liten kommentar til krangelen deres om hvorvidt katter kan forlates alene i et par uker eller ikke..

Jeg er oppvokst med katter selv, og er helt enig i at katter klarer seg utmerket en uke alene når det gjelder mat, vann og ly. De fleste vil ikke savne kos noe særlig heller.

Imidlertid har jeg hatt to katter som begge ble påkjørt - og kunne ha levd lenge med store skader dersom ingen var tilstede og tok seg av dem. At katter blir påkjørt eller på andre måter syke eller skadet skjer stadig vekk, og å la MIN katt lide pga noe sånt i en uke fordi ingen passer på den ville jeg aldri gjort.

Så jeg synes alle katter burde ha tilsyn for å sørge for at de ikke lider unødvendig - da får de heller kjede seg på et kattepensjonat.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Imidlertid har jeg hatt to katter som begge ble påkjørt - og kunne ha levd lenge med store skader dersom ingen var tilstede og tok seg av dem. At katter blir påkjørt eller på andre måter syke eller skadet skjer stadig vekk, og å la MIN katt lide pga noe sånt i en uke fordi ingen passer på den ville jeg aldri gjort.

Så jeg synes alle katter burde ha tilsyn for å sørge for at de ikke lider unødvendig - da får de heller kjede seg på et kattepensjonat.

Det kommer helt an på hvordan man bor.

Er forskjell på å bo langs E6 og å bo innerst i en skogsvei f.eks.

Gjest puuusen
Skrevet

Jeg er litt usikker på hvordan det vil være for en katt som er vant til å få være både ute og inne å plutselig måtte være ute hele døgnet og klare seg selv 24/7 i et par uker.

Hvordan vil det være å ta katten med til noen ukjente og levere den der og la den være innendørs i et fremmed hjem et par uker ?

Vil katten bli fra seg av forvirring da, eller er de tilpasningsdyktige ?

.

Jeg tror nok den ville blitt litt forvirret om forandringen skjedde plutselig... Jeg har ikke hatt katt så lenge, men det er tydelig at den forbinder hjemmet og oss med mat og varme. Og når begge deler blir plutselig borte kan det hende den trekker vekk. Dette er en grunn til at jeg ville forsøkt å få noen til å mate den.

Å ha en katt innendørs hos andre kan kanskje folk som har tatt til seg omplasseringskatt fortelle om. Jeg vil tro kattepasserne kan regne med mye mjauing og masing. Eller har den det nok fint.

Har for øvrig passet nabokatter der jeg bodde før, og de gikk ute hele tiden i ferien. Enkelte katter dukker ikke opp når man som "fremmed" kommer for å mate heller, så så det er ikke sikkert jeg ville oppdaget det om en av disse kattene hadde blitt skadet/reagert på om den ikke hadde dukket opp.

Skrevet

Å bare reise fra katten i 1-2 uker syns jeg er direkte uhørt. Naboen anskaffet seg katt, en liten kattunge, de skulle plutselig reise vekk og lot kattungen være hjemme alene :evil: En hund angrep og skambet kattungen, så den ble liggende under terrassen der de bodde... ingen var blitt forespurt om de kunne ta seg av kattungen mens de var vekke, for katter klarer seg selv mente de...! Jeg måtte til dyrlegen med kattungen, som var så ihjelrevet at den måtte avlives! :veldigsur: Jeg satt igjen med regningen og en forferdelig følelse etter at den ble avlivet.

Katten trenger tilsyn uansett... Min katt var på pensjonat i påskeferien for første gang og hadde det topp! Stor plass og omsorg, jeg reiser med god samvittighet neste gang.

Skrevet
Å bare reise fra katten i 1-2 uker syns jeg er direkte uhørt. Naboen anskaffet seg katt' date=' en liten kattunge, de skulle plutselig reise vekk og lot kattungen være hjemme alene :.[/quote']Nei, det er ikke det hvis det er en voksen katt som er vant til å være ute. Ingen reiser fra en kattunge....den hadde jeg ikke levert til dyrepensjonat en gang.

Som jeg har skrevet før...det er forskjell på hvor man bor i forhold til å la katten være hjemme alene.

Det virker som om flere av dere tar utgangspunkt i at man bor i et sterkt trafikert område. Hadde jeg gjort det så hadde jeg ikke hatt katt.

Skrevet

Takk for alle råd og synspunkter :-)

Skrevet

Hvordan kan dere være så sikre på at katten finner seg mat og vann selv når den er ute???

Min katt er ute noen timer hver dag, men den spiser all sin mat inne hos oss og går også på do inne. Dersom den plutselig skulle møte en låst dør så hadde den ikke fått tak i mat og vann på egen hånd, men vært helt avhengig av at noen andre forbarmer seg over den.

Og det er for meg fullstendig uansvarlig. Må si jeg foretrekker å ha en levende, mett pus som har kjedet seg på pensjonat et par uker!

Har forøvrig også hatt katten min hos andre mens vi har vært borte, og det har gått helt fint det - litt mjauing den første dagen, og så roer han seg helt fint ned. Selvsagt får han ikke slippe ut når han er på et fremmed sted, men må være innepus mens vi er borte.

Det er ikke alle katter som skjønner at mus og fugler er mat og ikke bare leketøy, og det er slettes ikke alle som klarer å fange smådyr selv heller. Er jo ikke alle pusekatter som bor på på gård på landet...

Skrevet
Hvordan kan dere være så sikre på at katten finner seg mat og vann selv når den er ute???

Min katt er ute noen timer hver dag, men den spiser all sin mat inne hos oss og går også på do inne. Dersom den plutselig skulle møte en låst dør så hadde den ikke fått tak i mat og vann på egen hånd, men vært helt avhengig av at noen andre forbarmer seg over den.

Og det er for meg fullstendig uansvarlig. Må si jeg foretrekker å ha en levende, mett pus som har kjedet seg på pensjonat et par uker!

Har forøvrig også hatt katten min hos andre mens vi har vært borte, og det har gått helt fint det - litt mjauing den første dagen, og så roer han seg helt fint ned. Selvsagt får han ikke slippe ut når han er på et fremmed sted, men må være innepus mens vi er borte.

Det er ikke alle katter som skjønner at mus og fugler er mat og ikke bare leketøy, og det er slettes ikke alle som klarer å fange smådyr selv heller. Er jo ikke alle pusekatter som bor på på gård på landet...

Helt enig med du!! :wink:

Skrevet
Hvordan kan dere være så sikre på at katten finner seg mat og vann selv når den er ute???...
Jeg vet at vår katt finner mat og drikke ute. Det vet jeg fordi jeg selv har sett at den har fanget og spist både mus og fugler i hopetall + et ekorn i ny og ne. Når det gjelder drikke så finner den enten det i vannpytter....eller på dugg på gress og planter.

Min katt er ute noen timer hver dag' date=' men den spiser all sin mat inne hos oss og går også på do inne. Dersom den plutselig skulle møte en låst dør så hadde den ikke fått tak i mat og vann på egen hånd, men vært helt avhengig av at noen andre forbarmer seg over den. ???...[/quote'] Hva som gjelder for din katt aner jeg ikke...og kan derfor ikke uttale meg spesifikt om den...men at den er ute noen timer hver dag, uten å fange og spise noe som helst høres litt merkelig ut. Katter har et så sterkt jaktinstinkt at den nærmest er "programert" til å fange det som rører på seg.

Gjest Madeline
Skrevet
For noe tull Hannen...ærlig talt....har man katt som er vant til å være ute...så klarer den seg utmerket selv om eieren ikke er hjemme. Kan du forklare meg hvorfor det ikke er tilfelle at en katt som er vant til å være ute ikke klarer seg hjemme alene?

Gir du ikke kattene dine mat og lar de være inne? Det er ikke sikkert at katten finner mat ute. Ikke alle katter er like flinke jegere og ikke alle katter spiser det de finner ute. Det gjør ihvertfall ikke mine. Mine katter har fanget både fugler og mus men de har aldri spist de. Kattene kommer stolt og viser fram byttet sitt men vil ikke spise noe av det. En katt som blir møtt av en stengt dør kan rett og slett sulte når den er vant til å få mat hos menneskene den bor hos. Det er dessuten mange katter som legger ut på vandring for å finne nytt hjem når de ikke lenger finner mat og husly der de er vant til. Det er ikke uten grunn at avisene er fulle av anonser om katt savnet i ferietiden.

Ja, de er avhengige av mat...og en katt som er vant til å være ute finner mat og drikke selv. Hvordan pleie mener du de er avhengige av?...Katter vasker seg selv. Og tilhørighet...nettopp...katter har tilhørighet til hjemmet sitt...ikke til et dyrepensjonat.

En katt som har et hjem og en eier er da ikke alltid ute. Og slett ikke alle katter finner mat selv. At eierne kaster ut katten ,slik at den må klare seg selv, når de de skal på ferie blir da nærmest dyremishandling.

Katten kan også bli utsatt for både sykdom og ulykker mens eieren er vekk. Da risikerer katten å lide unødig i opptil flere uker. Og det er da ikke bare i tettbygde strøk det kan være farlig for katter. De som bor på landet kan bli angrepet og både alvorlig skadet og drept av andre dyr. Jeg har nær familie som har katt og som bor landlig til. De har opplevd at katten har sloss med bl. a. rev. Katten har kommet skadet hjem mang en gang.

Sixx: Jeg har hatt katter de siste 14 årene + da jeg var liten. Jeg har hatt alt fra kattunger til gamle katter og har en del erfaring med katt. Og jeg kunne aldri reise fra kattene mine uten at de hadde skikkelig tilsyn.

Som jeg har skrevet før så mener jeg at å reise fra en katt er helt uforsvarlig uansett.

Ofte kan det lønne seg å spille dum, slik at folk tror de snakker med en likeverdig.

Hannens (slanke)dagbok

Kvinneguiden diskusjonsforum Forum Hovedsiden -> Kjæledyr

Skrevet

Hannen: Leser du det du svarer på?

Jeg uttaler meg om katter som er vant til å være ute. Det er forresten ikke dermed sagt at vår ikke også er inne.

Det som provoserer meg er din bastante mening at det er uansvarlig å reise fra katter uansett forhold. Du uttaler deg om dine spesifikke katter og dine boforhold...og stempler alle utfra det.

Det jeg mener...er at det kommer helt an på forholdene katten lever under om det er uansvarlig å reise fra den eller ikke.

Gjest Madeline
Skrevet
Hannen: Leser du det du svarer på?

Jeg uttaler meg om katter som er vant til å være ute. Det er forresten ikke dermed sagt at vår ikke også er inne.

Det som provoserer meg er din bastante mening at det er uansvarlig å reise fra katter uansett forhold. Du uttaler deg om dine spesifikke katter og dine boforhold...og stempler alle utfra det.

Det jeg mener...er at det kommer helt an på forholdene katten lever under om det er uansvarlig å reise fra den eller ikke.

Jeg er totalt uenig med deg. Kattene trenger tilsyn når eieren reiser på ferie uansett om du bor i byen eller på landet. Og ja, jeg leser det jeg svarer på. Det er ikke bra for katten å møte en stengt dør mens eieren er borte hvis katten har pleid å kunne komme inn. Har en skaffet seg katt så får en jammen ta ansvar for den også.

Men nå setter jeg definitivt sluttstrek for denne diskusjonen.

Skrevet
Men nå setter jeg definitivt sluttstrek for denne diskusjonen.

Det er nok fornuftig ja. Makan.

Gjest Dina i.i.
Skrevet

Jeg har også utrolig lyst på katt, men har ingen som kan passe den når jeg reiser bort... Vil derfor heller ikke anskaffe meg det før jeg har en plan! :wink:

Hva koster det å ha katten på dyrepensjonat? Noen som vet?

Skrevet
Jeg har også utrolig lyst på katt, men har ingen som kan passe den når jeg reiser bort... Vil derfor heller ikke anskaffe meg det før jeg har en plan! :wink:

Hva koster det å ha katten på dyrepensjonat? Noen som vet?

På "mitt" dyrepensjonat koster det 75,- døgnet og det er kanskje billigere enn vanlig. Da har de store avlukker der de har leker, toalett som blir renset så snart det er gjort noe bommelom :wink: Kjempegreier!

Gjest Darcy
Skrevet

Det billigste jeg kikket på kostet 75,- pr døgn kun for inneplass.

Ønsket man at katten skulle få forlenget området hvor den kunne gå inn og ut som den ville, så kostet dette 100,- pr. døgn

Gjest Nattsol
Skrevet

Hva nøyaktig har ikke katten min tilgang til når den er hjemme alene et døgn?

Han har tre skåler med tørrfor, vann og bløtmat. Vi legger godteri til han rundt omkring i huset, så han skal kunne aktiviseres. Han har tilgang til sofa, egen liggeplass og dobbeltseng. Han har klatrestativ, kattedo og vindusplass.

Så, hva mangler? Den tiden vi er borte, gjør han ikke annet enn å sove og spise.

Så kom ikke her og beskyld meg for ikke å bry meg om katten min! :roll:

Skrevet
Tror det var meg hun mente var uansvarlig...og jeg skal love deg at jeg hadde lite sans for å bli beskyldt for det. :ler:
Gjest Madeline
Skrevet

Hva nøyaktig har ikke katten min tilgang til når den er hjemme alene et døgn?

Han har tre skåler med tørrfor, vann og bløtmat. Vi legger godteri til han rundt omkring i huset, så han skal kunne aktiviseres. Han har tilgang til sofa, egen liggeplass og dobbeltseng. Han har klatrestativ, kattedo og vindusplass.

Så, hva mangler? Den tiden vi er borte, gjør han ikke annet enn å sove og spise.

Hadde du lest hva jeg skrev så hadde du sett at det aldri var snakk om å la katten være alene et døgn men i opptil 2 uker. Er temmelig stor forskjell på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...