Gå til innhold

Katt, men ingen til å passe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil fryktelig gjerne ha meg en liten pusekatt igjen.

Men, saken er den at jeg har flyttet til et sted der jeg ikke har noen i nærheten som kan passe den mens jeg er på reise.

Jeg har sjekket prisen på kattepensjonat, og da blir det plutselig veldig dyrt å skulle reise noen plass for en uke eller to.

Naboen har både katt og hund, men jeg kvier meg litt for å spørre de, da de har så mange dyr fra før å ta vare på.

Andre i samme situasjon som har funnet en løsning ?

Jeg syns nesten ikke jeg kan avertere etter kattepassere heller...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi brukte kattepensjonat. Ja, det er dyrt, men sånn er det å ha katt. Nå har broren min flyttet til Oslo og bor bare 5 minutter unna, så han passer katten gratis. I tillegg har naboen over gangen, som også har katt, spurt om vi skal passe katten for hverandre når vi er bortreist. Jeg synes godt du kan spørre naboen, det verste de kan si er jo nei, men det koster dem så lite å bare stikke innom en gang om dagen å gi pusen mat så de sier sikkert ja.

Skrevet

Hvor lenge av gangen kommer du til å være borte? Katta klarer seg selv noen dager.

Vi har katteluke, og har latt kattene være alene i opptil en uke.

Jeg ville spurt naboen, om jeg var deg. Kanskje du kan passe katten deres også?

Skrevet

Når jeg reiser er jeg borte 1-2 uker.

Naboen har noen til å passe katten sin allerede, så noen bytteavtale der fungerer ikke.

Godt mulig de syns det er greit å se til katten, det gikk mest på at de har så mange dyr selv fra før av.

Men en fra eller til en uke eller to spiller kanskje ingen rolle.

Uansett syns jeg at jeg bør ha en fast person som kan se til pusen eller ha den hos seg mens jeg er borte, og ha dette helt klart, før jeg skaffer meg en katt.

Skrevet

Ja, det er fint at du tenker sånn. Det finnes de som bare skaffer seg dyr uten å tenke på slike ting.

Du kan kanskje høre litt rundt i vennekretsen?

Tror ikke katta har vondt av at du reiser bort, bare noen stikker innom med mat hver dag (evtn. annen hver dag går), og koser og prater litt med den.

Lykke til! Katter er flotte dyr. :)

Skrevet
Hvor lenge av gangen kommer du til å være borte? Katta klarer seg selv noen dager.

Vi har katteluke, og har latt kattene være alene i opptil en uke.

Jeg ville spurt naboen, om jeg var deg. Kanskje du kan passe katten deres også?

Hva hvis noe skjer med katten da? Den kan jo bli syk! Da kan den jo ikke ligge å vente på at du kommer hjem. Nei, la katten få tilsyn og kos hver dag når du er borte. Jeg dropper heller turen hvis ingen kan passe pusi mi!!

Skrevet

Først: Fint å lese om folk som også tenker på dyrets beste før de skaffer seg et. :)

Hvorvidt det er ok at katten er alene hjemme over en tid på 1-2 uker, kommer an på om den skal være innekatt eller utekatt. :)

Gjest Madeline
Skrevet

Jeg skjønner virkelig ikke at noen kan finne på å reise fra katten 1-2 uker uten tilsyn. Det hjelper ikke at det er katteluke i døra. Skal noen ha katt så er det viktig at de skaffer tilsyn til katten enten ved å ha den på kattepensjonat eller får naboen til å stikke innom.

Skrevet

Hannen: Vi reiser fra vår katt i 2 uker uten problemer om det er vår, sommer og høst. Om vinteren er den på dyrepensjonat.

Vår katt er mye ute...og der finner den masse deilig ferskmat (som smaker langt bedre enn hermetikk).

Beslutningen om å la den være hjemme alene når vi har ferie, tok vi etter at den var på dyrepensjonat 2 uker en sommer. På dyrepensjonatet måtte den være i bur (selvfølgelig), den måtte forholde seg til fremmede mennesker i fremmede omgivelser. Pga. buret hadde den veldig begrenset område å bevege seg på...den måtte også leve på tørrfor og boksmat istedenfor ferskmaten den er vant til å spise.

Ved at den får være alene hjemme...så trenger den ikke å gi slipp på noe annet enn oss...og oss må den også gi slipp på når den er på dyrepensjonat.

Vår katt er veldig glad i å være ute....så for meg er det uforståelig at noen vil ha kattene sine på dyrepensjonat hvis de har katter som er vant til å være ute.

Gjest Madeline
Skrevet

Jeg ser helk klart poenget med å la katten være hjemme, sixx, men katten trenger alikevel tilsyn og kos. Det er etter min mening ikke riktig at katten blir gående alene så lenge. Noen burde komme innom å se til og kose med katten hver dag. Det blir litt for lettvint å bare reise fra katten slik.

Skrevet
Jeg ser helk klart poenget med å la katten være hjemme, sixx, men katten trenger alikevel tilsyn og kos. Det er etter min mening ikke riktig at katten blir gående alene så lenge. Noen burde komme innom å se til og kose med katten hver dag. Det blir litt for lettvint å bare reise fra katten slik.

Hannen:Katter trenger faktisk ikke kos....men de er sosiale vesner som liker kos av folk de kjenner.

Tror du virkelig at en katt som har et flott utemiljø har det bedre på et dyrepensjonat, fordi der kan de være heldige og få kos av ukjente mennesker et par minutter hver dag? :o

Gjest Madeline
Skrevet

Jeg har ikke sagt at du må ha katten din på dyrepensjonat. Du kan gjerne ha katten hjemme men poenget mitt er at katten må ha tilsyn. Jeg har selv to katter og jeg kunne aldri reise fra de hvis jeg ikke hadde noen til å se etter dem. Det er folk innom hver eneste dag og opptil flere ganger om dagen når vi er bortreist. Skal folk ha katt så må de finne ut hva de skal gjøre med katten i feriene. Å la en katt være alene er etter min mening ikke et alternativ i det hele tatt.

Skrevet
Jeg har ikke sagt at du må ha katten din på dyrepensjonat. Du kan gjerne ha katten hjemme men poenget mitt er at katten må ha tilsyn. Jeg har selv to katter og jeg kunne aldri reise fra de hvis jeg ikke hadde noen til å se etter dem. Det er folk innom hver eneste dag og opptil flere ganger om dagen når vi er bortreist. Skal folk ha katt så må de finne ut hva de skal gjøre med katten i feriene. Å la en katt være alene er etter min mening ikke et alternativ i det hele tatt.

Katter må aldeles ikke ha tilsyn....er de vant til å være ute...så klarer de seg utmerket selv. Med innekatter så stiller det seg selvfølgelig helt annerledes.

Gjest Madeline
Skrevet

Mange tror at en katt ikke trenger stell, at den klarer seg helt fint alene selv om eieren er borte i ukevis, og det er ikke tilfelle. De er avhengige av mat, pleie og ikke minst tilhørighet. Det forplikter å ha kjæledyr! Klarer du ikke å ordne et tilfredsstillende ferieopphold for katten, finnes bare ett alternativ: Ta ferien hjemme! Dette er en problemstilling som alle som vurderer å skaffe seg katt må tenke nøye igjennom (all ære til trådstarter som tar denne problemstillingen før katt blir anskaffet). Det står litt om ferie og katter her. Å reise fra en katt er faktisk også i strid med dyrevernloven.

Gjest puuusen
Skrevet

Til de siste innleggene; jeg tror det kan være vanskelig å forestille seg hvordan folk bor; at man ser for seg en katt som må være ute i et tettbygd strøk eller noe.

Vi bor på landet og har en katt som mindre og mindre ønsker å være inne. Han er kosete, men hadde sikkert klart seg fint en ukes tid uten mat. Han kan også trekke inn i en låve om det regner. Jeg ville nok forsøkt å finne noen til å se til han (heldigvis ikke noe problem der vi bor), men hadde faktisk ikke vært så bekymret for han om vi skulle bort en ukes tid. Men jeg ville nok åpnet et vindu eller noe og satt fram nok av tørrfor, selv om han spiser et par mus om dagen... Også er det det å vite at han finner vann, da. DET er viktig.

Gjest Nattsol
Skrevet

Man må jo ha i tankene at pus ikke har samme tidsperspektiv som oss. Så lenge katten er vant til å være mye ute, har tilgang til mat, vann og hus, så ser jeg ikke det store problemet.

Du kan linke til dyrevernloven så mye du orker, Hannen, men husk at den omtaler alle dyr. Også de som er langt mer avhengig av mennesker enn hva katten er. Hva ferieartikler angår, så gjelder dette gjerne mennesker som ikke bryr seg om dyra sine, og drar fra dem uten at de har tilgang på det de trenger!

Gjest Madeline
Skrevet
Hva ferieartikler angår' date=' så gjelder dette gjerne mennesker som ikke bryr seg om dyra sine, og drar fra dem uten at de har tilgang på det de trenger![/quote']

Når noen lar en katt være alene hjemme så har den ikke tilgang til alt den trenger! Hvis folk virkelig brydde seg om kattene sine så ville de ikke blitt etterlatt alene hjemme helt uten tilsyn.

Nå har jeg fått fram min mening om å etterlate katt alene hjemme og avslutter diskusjonen for min del.

Skrevet
Mange tror at en katt ikke trenger stell' date=' at den klarer seg helt fint alene selv om eieren er borte i ukevis, og det er ikke tilfelle.[/quote']

For noe tull Hannen...ærlig talt....har man katt som er vant til å være ute...så klarer den seg utmerket selv om eieren ikke er hjemme. Kan du forklare meg hvorfor det ikke er tilfelle at en katt som er vant til å være ute ikke klarer seg hjemme alene?

Skrevet

Det skal være både utekatt og innekatt, at katten får sin frihet til å være ute om den ønsker det, men også inne om den ønsker det, foring vil foregå innendørs.

Katteluke har jeg ikke mulighet til å ha, og jeg ønsker at den skal ha et visst tilsyn mens jeg er borte, jeg er overbevist om at den greier seg fint uten kos og klapp et par uker, men at noen kan slippe den inn & gi den mat og vann er nok det som trengs.

Jeg er litt usikker på hvordan det vil være for en katt som er vant til å få være både ute og inne å plutselig måtte være ute hele døgnet og klare seg selv 24/7 i et par uker.

Hvordan vil det være å ta katten med til noen ukjente og levere den der og la den være innendørs i et fremmed hjem et par uker ?

Vil katten bli fra seg av forvirring da, eller er de tilpasningsdyktige ?

Jeg har hatt katter før, men det har bare vært utekatter.

Skrevet
Det skal være både utekatt og innekatt' date=' at katten får sin frihet til å være ute om den ønsker det, men også inne om den ønsker det, foring vil foregå innendørs..[/quote'] Skal den være ute og inne...så vil nok mye av maten inntas utendørs. Ikke noe kan måle seg emd fersk mat for en katt. Masse deilig fugl, mus og ekorn å spise ute. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...