Gjest Anonymous Skrevet 15. mai 2005 #1 Skrevet 15. mai 2005 Hva er dine basisvarer i kjøkkenet? Både tørr- og kjølevarer samt frossen mat. Jeg har tenkt til å begynne med ukemenyer, og for å gjøre det litt enklere for meg selv så ønsker jeg å bygge opp et lager av basisvarer. For øyeblikket kommer jeg ikke på så mye mer enn pasta, poteter og ris så jeg trenger litt hjelp...
Arkana Skrevet 15. mai 2005 #2 Skrevet 15. mai 2005 Poteter, løk, hvitløk, egg, melk, flere typer mel, sukker, melis, alle slags krydder, nøtter/mandler, tørrgjær, oljer, eddiker, salt/pepper, divsere smakstilsetninger (som soyasaus, worcestershiresaus osv), hermetiske tomater, tomatpuré, smør/margarin, soltørkede tomater, oliven, flere typer ris, flere typer pasta, couscous, kakaopulver, hermetiske bønner, hermetiske kikerter osv. I fryseren: hjemmelaget tomatsaus, fløte og vin, brød/gjærbakst, kyllingfilet, koteletter, biff, iskrem, baguetter, bær, erter, revet ost, hjemmelagede kjøttboller/kjøttkaker. Ja, dette er egentlig bare en liten del, men det blir for mye å ramse opp alt. Vi har også ukemeny og handler en gang i uken. Kjøp ting som holder seg lenge i store kvanta, som hermetikk, frossenvarer, pasta/ris, krydder, oljer, tørrvarer. Veldig praktisk å ha, du kan f.eks. alltid bake brød og man kan lage mye rart med hermetikk i tillegg til at ting som hermetiske tomater, bønner osv inngår i mange typer matretter.
Fakse Skrevet 18. mai 2005 #3 Skrevet 18. mai 2005 Min liste over basisvarer vokste av seg selv. Skrev opp ting jeg kjøpte på en liste dersom tingen hadde holdbarhet nok til at det var lurt å ha i hus. Er bare å huske å se over handleposene når man kommer hjem, også finne ut hva som trenger å bli skrevet opp på lista. Om det er ting du kommer på og tenker "det skulle jeg hatt i hus", så skriver du opp det også. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå