Gå til innhold

Basisvarer

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva er dine basisvarer i kjøkkenet? Både tørr- og kjølevarer samt frossen mat.

Jeg har tenkt til å begynne med ukemenyer, og for å gjøre det litt enklere for meg selv så ønsker jeg å bygge opp et lager av basisvarer. For øyeblikket kommer jeg ikke på så mye mer enn pasta, poteter og ris så jeg trenger litt hjelp...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Poteter, løk, hvitløk, egg, melk, flere typer mel, sukker, melis, alle slags krydder, nøtter/mandler, tørrgjær, oljer, eddiker, salt/pepper, divsere smakstilsetninger (som soyasaus, worcestershiresaus osv), hermetiske tomater, tomatpuré, smør/margarin, soltørkede tomater, oliven, flere typer ris, flere typer pasta, couscous, kakaopulver, hermetiske bønner, hermetiske kikerter osv.

I fryseren:

hjemmelaget tomatsaus, fløte og vin, brød/gjærbakst, kyllingfilet, koteletter, biff, iskrem, baguetter, bær, erter, revet ost, hjemmelagede kjøttboller/kjøttkaker.

Ja, dette er egentlig bare en liten del, men det blir for mye å ramse opp alt. Vi har også ukemeny og handler en gang i uken. Kjøp ting som holder seg lenge i store kvanta, som hermetikk, frossenvarer, pasta/ris, krydder, oljer, tørrvarer. Veldig praktisk å ha, du kan f.eks. alltid bake brød og man kan lage mye rart med hermetikk i tillegg til at ting som hermetiske tomater, bønner osv inngår i mange typer matretter.

Skrevet

Min liste over basisvarer vokste av seg selv. Skrev opp ting jeg kjøpte på en liste dersom tingen hadde holdbarhet nok til at det var lurt å ha i hus. Er bare å huske å se over handleposene når man kommer hjem, også finne ut hva som trenger å bli skrevet opp på lista. Om det er ting du kommer på og tenker "det skulle jeg hatt i hus", så skriver du opp det også. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...