Gå til innhold

Har så sinnsykt vondt i brystene.....

Jens

Anbefalte innlegg

Da jeg var på sykehuset prøvde jeg å amme de tre dagene jeg var der. Har derfor fått igang litt melkeproduksjon men ikke nok. Problemet er att brystene mine nå er harde ømme og klumpete.....Det er så vondt. Hva kan jeg gjøre??Har ingen planer om å fortsette å prøve å amme, så ikke tips meg om å gjøre det. Må jeg ha noe tabletter som stopper melken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Madeline

Kanskje det er tilstoppede melkeganger eller betennelse? Ellers husker jeg at brystene ble harde og vonde når de var fulle av melk. Det eneste som hjalp da var å amme barnet ev. pumpe ut melken. Synes egentlig det høres ut som du har begynt å produsere en del melk. Kanskje du kunne prøve å amme i noen dager til før du gir helt opp? Du kan også ringe ammehjelpen. De kan gi deg gode råd om hva du kan gjøre for å lindre smertene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og hadde det slik da i begynnelsen da jeg ikke fikk amme, men bare pumpe. Jeg fikk tips om å dusje i godt varmt vann og masere de masse. Da "slapp" det liksom litt. Hadde med tette melke ganger å gjøre. Dette for å ungå brystbettennelse.

Siden du ikke vil skal fortsette å amme er det sikkert viktig at du får bort klumpene... Prøv dette, eller så kan du jo ringe ammehjelpen å høre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dette kan være flere ting. Ikke gi opp, selv om jeg skjønner at du har lyst. Min erfaring er at det du opplever er helt normalt. Typisk melkespreng. Melken kommer ofte 3 dag, det er derfor barseltårene gjerne kommer da, pga alle hormonene som settes i sving. Husk at babyen må sette igang produksjonen. Det er derfor det tar litt tid. Legg babyen ofte til brystet, og masser med hendene mens barnet dier. dvs. "driv ut" melken. Hvis du synes det blir for ille og mistenker at det er brystbetennelse, så forsøk å tømme brystene med pumpe eller sett deg i dusjen som en foreslår her.

Hvis du fremdeles er bekymret så ring barselavdelingen på sykehuset og be om hjelp, eller ring Ammehjelpen.

Ikke gi opp, dette greier du, men det er ofte litt krevende istarten.

Karen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter de andre her! Ikke gi opp! Du har sikkert fått i gang produksjonen, og jada - det kan gjøre veldig vondt og klumper , DET får du... Lurt tips å stå i dusjen og massere de litt.

Men rådet er: Melka må ut! Du kan være i ferd med å få brystbetennelse, særlig hvis det er mye vondt, og du begynner å bli litt rød / rødflammete på bringen og brystet. Da lønner det seg å få pumpet seg skikkelig.

BEEN THERE! :klem: Det ER vondt i starten, men det går over. Stå på!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei jens

Kjenner meg igjen. Jeg fikk jenta mi 15 april og sliter forsatt med amming men holder på ennå

. Den 4 eller 5 dagen hadde jeg slike smerter som du beskriver, ha skulle egentlig vi egentlig ha øke dager så jeg produserte masse melk, men klarte ikke amme fordi puppene var to åpne sår :-?

Vi leide pumpe, jeg fikk amme forbud av legen og pumpet i to dager , da løsnet de vonde klumpene. Det er er utrolig for gjort og få betennelse når det klumper seg til. Har du ikke pumpe, gå i dusjen og gni øverst på brystet eller ta en varmeflaske og legg på brystet .

Gratulerer masse :-) og ignorer alle disse ikke gi deg kommentarene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg vet du ikke føler for å fortsette å prøve og amme, men tro meg: det er så praktisk når det funker!

Min datter fikk ikke til å amme, men jeg pumpet meg i fire uker og lot henne også ligge ved brystet etter flaskemåltidene.

Etterhvert fikk hun faktisk til å amme, og det var en ny, mye letttere verden for oss begge. Jeg har sjelden vært så lykkelig som da ammingen endelig fungerte.

Så jeg ville prøvd litt lengre, pump deg nå og ta også kontakt med ammehjelpen eller sykehuset hvis de har et lignende tilbud.

Ønsker deg lykke til uansett hva du velger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg også vil anbefale deg å prøve å legge til. Med mindre du absolutt ikke vil prøve å amme mer en gang da. Du velger selv hvor grensen går.

Det høres i alle fall ut som om du har fått melk nå. Det finnes tabletter som kan stoppe den, men morsmelk fra pupp er egentlig en helt genial oppfinnelse...

Brystbetennelse vil du ikke ha! Du blir dausjuk på noen få timer... Da er løsningen å pumpe annenhvertime døgnet rundt og spise pennicillin døgnet rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane
Dette kan være flere ting. Ikke gi opp, selv om jeg skjønner at du har lyst. Min erfaring er at det du opplever er helt normalt. Typisk melkespreng. Melken kommer ofte 3 dag, det er derfor barseltårene gjerne kommer da, pga alle hormonene som settes i sving. Husk at babyen må sette igang produksjonen. Det er derfor det tar litt tid. Legg babyen ofte til brystet, og masser med hendene mens barnet dier. dvs. "driv ut" melken. Hvis du synes det blir for ille og mistenker at det er brystbetennelse, så forsøk å tømme brystene med pumpe eller sett deg i dusjen som en foreslår her.

Hvis du fremdeles er bekymret så ring barselavdelingen på sykehuset og be om hjelp, eller ring Ammehjelpen.

Ikke gi opp, dette greier du, men det er ofte litt krevende istarten.

Karen

Jens har ingen planer om å amme, som hun har skrevet over.

Klarer ikke å dy meg - med bryster fulle av melk og et sultent barn - hvorfor går du ikke for det enkle?

Brystspreng må du nok leve med noen dager hvis du ikke vil gi melken. Det er fare for brystbetennelse, så dusj med varmt vann og masser for å få ut klumper. Du kan jo også klemme ut litt, men det vil stimulere til økt produksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

hvorfor er det så vanskelig å forstå at ikke alle får til og amme. når jeg satt her med to blødene brystvorter var det også beskjeden jegfikk- bare forsett.

På sykehuset blir du nesten sett på som kriminell hvis du ikkeprøver til blodet spruter.

Det var som ti kniver i hvert bryst hver gng hun sugde og jeg er forsatt sår en mnd senere.

Jeg har riktignok forsatt og amme men pumper også mye så hun får flaske. Dere som sverger til bare puppen, det er utrolig deilig når begge kan mate innimellom også

Slutt og døm. Jens skrev at dere ikke skulle foreslå at jun skulle forsette. Hvorfor gjør dere de da?

Jens- melk deg ut i dusjen eller pump

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane

Jeg vil ikke finne på å dømme noen som sitter med blødende brystvorter! At noen ikke får det til, har jeg forståelse for, og de bør ikke ha dårlig samvittighet for noe. Jeg husker ikke Jens' motiver for å velge å ikke amme - sier bare at jeg har vondt for å forstå at man ikke vil bruke en melkesprengt pupp til akkurat det den er ment for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var på sykehuset ammet jeg fra kl 1030 til 0700 neste morgen. Jordmor kom og håndpumpet meg, og til slutt kom det blod ut av brystvortene i råmelken. Jeg har så smerter, og klarer ikke att noen tar meg på brystene(uten att jeg skal komme nærmere inn på hvorfor), og fikk beskjed om att jeg ikke ville få nok melk ever. Derfor ammer jeg ikke, jeg får fysisk vondt bare av tanken, og når jeg da får beskjed om att jeg vil ha så lite melk, så jeg må amme dobbelt så ofte som andre, pluss i tillegg bruke erstatning, så velger jeg heller flaske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte av forskjelige grunner ikke å amme lenger enn 5 uker. Legen min konstaterte tørt at NAN (eller Collett) er ganske bra saker det også!

Kan ikke gi deg noen råd for å få vondten til å gå bort, bare trøste deg med at min 15 åringen er et sunt barn tross fraværet av de "edle dråper" i spebarnstiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg så dessverre ikke at hun ikke ville ha råd om å amme. Jeg beklager at jeg allikevel foreslo at dette er en mulighet for å bli kvitt sprengen.

Jeg vil også samtidig si at jeg forstår de som gir opp ammingen utrolig godt! Det er opp til hver enkelt å bestemme når nok er nok. Jeg også pumpet en hel jævla drøss de første månedene pga. brystbetennelser og blødende brystvorter. Men jeg valgte selv å fortsette. Ingen presset meg. Det var jeg veldig klar på, at jeg ga meg når som helst dersom jeg følte for det. Det holdt til babyen var 6 måneder. Da var det blitt tommere og tommere i lang tid og babyen sa nei takk til puppen selv.

Jeg er av en sånn middeloppfatning ang. amming. Litt synes jeg godt man kan jobbe for å få i babyen denne utrolig fine næringen som morsmelk er. Men det er måte på hvor mye det skal koste for mor. Og uansett så er det mor selv som bestemmer hvor hennes grenser går - ikke helsesøster, lege, sykehus eller ammehjelp.

Jens: om du går til legen din og sier at du vil ha tabletter som stopper melka, så kan det nok hende du får det. Om legen ikke vet hva h*n skal gi deg, så be h*n ringe Rikshospitalet. Der gir de stadig slike medisiner til de som har syke og/eller fortidligfødte barn som ikke gir morsmelk (de prøver å pumpe en stund, men så gir mange seg når melka bare forsvinner og da får de tabletter til å stoppe den).

Jeg fikk min lege til å ringe Rikshospitalet da jeg skulle ha melk for å øke melkeproduksjonen. Babyen tok ikke flaske den gangen melka begynte å minke... Jeg visste tablettnavnet på forhånd, men han visste ingenting og ringte Rikshospitalet og fikk hvite alt han trengte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke finne på å dømme noen som sitter med blødende brystvorter! At noen ikke får det til, har jeg forståelse for, og de bør ikke ha dårlig samvittighet for noe. Jeg husker ikke Jens' motiver for å velge å ikke amme - sier bare at jeg har vondt for å forstå at man ikke vil bruke en melkesprengt pupp til akkurat det den er ment for.

Nikker enig.

Et melkefult bryst er vondt, og det beste er jo å få tømt det da - på en eller annen måte (når du ikke vil amme, så "lett på trykket" ved håndmelking i dusjen)

Problemet er jo bare at tøming av brystet bare vil føre til videre/økt produksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjesta
For såre brystvorter skal visst skjell ha en gunstig effekt.

Albueskjell, fås på stranden og utvalgte apotek :wink:

Syns du er tøff som tar et standpunkt, Jens, selvom jeg er uenig med deg. Ikke ødelegg barseltiden når du allikevel har bestemt deg. Skaff deg pillene (som jeg ikke husker hva heter akkurat nå) og kos deg ellers masse med babyen din!

Og husk at om du ikke ammer, har pappaen langt større glede av matingen natterstider......... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane
Da jeg var på sykehuset ammet jeg fra kl 1030 til 0700 neste morgen. Jordmor kom og håndpumpet meg' date=' og til slutt kom det blod ut av brystvortene i råmelken. Jeg har så smerter, og klarer ikke att noen tar meg på brystene(uten att jeg skal komme nærmere inn på hvorfor), og fikk beskjed om att jeg ikke ville få nok melk ever. Derfor ammer jeg ikke, jeg får fysisk vondt bare av tanken, og når jeg da får beskjed om att jeg vil ha så lite melk, så jeg må amme dobbelt så ofte som andre, pluss i tillegg bruke erstatning, så velger jeg heller flaske.[/quote']

Uff, for en vond start. Håper at det ellers går bra og at melkesprengen er blitt bedre.

Sorry hvis jeg trampet deg på tærne, tror kanskje jeg blandet deg med en annen bruker ang. å ikke amme av forfengelighetshensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ammet i så mange timer i strekk synes jeg du har fått dårlige råd på sykehuset.

Jeg fikk beskjed om å ikke holde på mer enn ca 15 min av gangen på hvert bryst i starten. Sugingen de første dagene er jo mest for å stimulere produksjon, de fleste har jo ikke så mye melk i starten.

Skal du slutte å amme, har jeg hørt at det er lurt å snøre seg inn med noe stramt over bringen. Uansett vil det være ond noen dager før melkeproduksjonen gir seg. Det høres jo ut som om du har fått satt igang produksjonen ganske bra.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Dersom du ammet i så mange timer i strekk synes jeg du har fått dårlige råd på sykehuset.

Jeg fikk beskjed om å ikke holde på mer enn ca 15 min av gangen på hvert bryst i starten. Sugingen de første dagene er jo mest for å stimulere produksjon, de fleste har jo ikke så mye melk i starten.

Det ER utrologe mye dårlige råd ute og går og alt for mange

Jeg fikk beskjed om og amme en time på hvert bryst det første døgnet. Er ikke rart at man får vondt.

Det er sant at det blir bedre etter hvert, men når man sitter mitt oppi det så er det ikke rart at mange gir opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...