Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er fortapt, føles det ut som. Har fullført min Bachelor grad - og mangler kun, ett emne; Makroøkonomi. Mareritt. Jeg sitter og leser. Jeg ser på oppgaver og oppgave løsninger. Jeg forstår en ting; at jeg må bare prøve å stå. Her glemmer jeg alt om å få god karakter.

Men hvordan stå? Jeg liker ikke matte, skjønner ikke matte og kommer ikke til å jobbe med matte. Hver side jeg leser i makro er tungt. Jeg bare sier til meg selv at jeg forstår ikke, men leser for å ha lest.

Noen som har tatt eksamen i dette emnet og også slet med matte i utgangspunktet? Hvor mye rett må jeg ha for å stå i prosent? Hva kan jeg gjøre for å stå? Noen nettsider eller video å anbefale? Nettlærer eller noe

Ett emne liksom for å få bachelor graden i mål

Anonymkode: df7fa...e96

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så glad jeg kunne ta denne eksamen som multiple choice i min tid, det reddet meg 😂 Du kan jo høre om din skole tilbyr samme fag i MC? 

Anonymkode: 78254...b52

Skrevet

Makroøkonomi er 50% matte og 50% "big picture" forståelse. 

Du kommer dessverre ikke unna matematikken. Nå er det mange år siden jeg hadde makro, men fremgangsmåten er vanligvis noe som dette: 

Du får x antall forskjellige likninger, som alle er et ledd av BNP. Det er ting som konsum, eksport, import, osv. 

Du plugger inn likningene i hovedlikningen, og løser for den variabelen du ønsker å studere. Så differensierer du forskjellige variabler, for å se hvordan ting endrer seg. Vanligvis får du jo spørsmål om konkrete regler / policy, og hvordan disse vil ha effekt på f.eks BNP. 

Anonymkode: a4966...5df

Skrevet

Jeg trodde makroøkonomien skulle bli ille men jeg fikk B på eksamen! Går du på BI?

Anonymkode: 69e40...f17

Skrevet

Men du trenger da ikke noe matte for å forstå makroøkonomi! Leddene i likningen står jo for noe er en del av nasjonaløkonomien. Du må bare forstå den store sammenhengen og hvordan økonomien fungerer. F.eks hva skjer med investeringer og folks forbruk hvis renta øker? Ikke fokuser på matten, men fokuser på å forstå hvordan alt henger sammen.

Anonymkode: ac744...40d

• Liker 2
Skrevet

Bruk enkeleksamen! Makrokurset der er veldig bra!

Anonymkode: 7c081...b61

Skrevet

Enkeleksamen.no

Anonymkode: 7c081...b61

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Men du trenger da ikke noe matte for å forstå makroøkonomi! Leddene i likningen står jo for noe er en del av nasjonaløkonomien. Du må bare forstå den store sammenhengen og hvordan økonomien fungerer. F.eks hva skjer med investeringer og folks forbruk hvis renta øker? Ikke fokuser på matten, men fokuser på å forstå hvordan alt henger sammen.

Anonymkode: ac744...40d

Du må jo kunne matematikk for å manipulere ligningene. Det blir som å si at du kan lære fysikk uten å kunne matte - ja, du kan nok forstå konseptene på en intuitiv måte, men du må fortsatt kunne matematikk for beskrive fenomenene. 

En helt vanlig eksamensoppgave i makro går ut på at du blir gitt N antall ligninger, og skal manipulere disse for å forklare f.eks BNP. Dersom kandidaten ikke engang kan algebra og symbolsk manipulasjon, så er det null håp på å få til en slik oppgave. 

Anonymkode: a4966...5df

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...