AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #61 Skrevet 5. september 2019 En gang var jeg på trilletur med ene barnet mitt som da var 1,5 år. En stor hund kom løpende mot oss (dette var altså langs veien), og hoppet opp på vognen og begynte å slikke hender og fjes på ungen. Jeg er oppvokst med hunder (har ikke selv nå), og synes ikke det var noe truende eller skummelt med hunden, så jeg fikk den bare ned fra vognen og klappet den litt til eieren kom et stykke bak. Ungen er heldigvis veldig glad i dyr så hun synes bare det var gøy. MEN! Langt fra alle liker dyr, og mange små ville blitt redde for å få en svær hund oppi vognen sin. Sannsynligvis mange foreldre som ville blitt redd og usikker i situasjonen og. Så jeg synes det er ugreit med løse hunder der det ferdes mange (langt til skogs blir noe annet, utenom båndtvang). Eieren var forøvrig helt tafatt i når hun kom, bare litt sånn «han er så glad i barn skjønner du, kanskje hun smakte mat». Men vi kjenner jo ikke hunden din, så vil helst ha eier i nærheten når ungen skal hilse på en hund. Og det går selvsagt begge veier, ungene må alltid spørre før de klapper hunder. Anonymkode: f46e7...b03 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #62 Skrevet 5. september 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det lurer jeg og på. Jeg er hundeeier, og slipper kun hunden løs der jeg vet at den ikke møter på "alle". Vi har ett stort turområde i nærheten. Der hovedstien er laget for barnevogner og rullestoler. Blir mye brukt av barnefamilier og bhg. Resten av skogen er full av gjemte stier som det nesten ikle er folk på. Hunden min er snill, og jeg har full kontroll, men jeg har ikke kontroll på fremmede barn og andre løse hunder. Anonymkode: cbf18...b12 Du har faktisk ikke full kontroll. Skulle det komme et rådyr en elg eller en hoggorm som skremmer hunden så har du null kontroll! Anonymkode: ce29c...713 5
Diamant20 Skrevet 5. september 2019 #63 Skrevet 5. september 2019 3 timer siden, Teddi skrev: I dette tilfellet mener jeg at DERE skulle tatt hensyn til hverandre. Dere oppholdt dere i skogen. Hun for å la hunden sin løpe fra seg, du for at barnet ditt skal løpe fra seg. I din situasjon ville jeg tatt en drikkepause sånn at hund og eier kunne løpt i forveien (siden en hund løper raskere enn en toåring), for så å gå i fred og ro i skogen etter det. Det er ikke båndtvang lenger, og skogen er sett på som et «fristed» for hunder. Hvem er du til å ødelegge det for dem? Hun var riktignok ikke veldig høflig i måten hun opptrådte foran deg, men så var kanskje ikke du høfligheten selv heller. I skogen er det plass til alle, og alle bør tilpasse seg hverandre. Dette! 2 timer siden, 007_008_007 skrev: Jeg tror at altfor mange hundeiere ikke har oppdratt hunden godt nok hvis de fikk den som valp. Jeg blir snart eier av en valp og har lest mange bøker for å være forberedt. Jeg tror også at mange hundeiere lever i en falsk tro om at de har full kontroll på hunden, men det er ikke sikkert at det er slik. Det er kjempe vanskelig å gjøre alt rett med en hund i hvertfall den første man har.
WhiteSwan Skrevet 5. september 2019 #64 Skrevet 5. september 2019 4 timer siden, Teddi skrev: I dette tilfellet mener jeg at DERE skulle tatt hensyn til hverandre. Dere oppholdt dere i skogen. Hun for å la hunden sin løpe fra seg, du for at barnet ditt skal løpe fra seg. I din situasjon ville jeg tatt en drikkepause sånn at hund og eier kunne løpt i forveien (siden en hund løper raskere enn en toåring), for så å gå i fred og ro i skogen etter det. Det er ikke båndtvang lenger, og skogen er sett på som et «fristed» for hunder. Hvem er du til å ødelegge det for dem? Hun var riktignok ikke veldig høflig i måten hun opptrådte foran deg, men så var kanskje ikke du høfligheten selv heller. I skogen er det plass til alle, og alle bør tilpasse seg hverandre. Helt enig
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #65 Skrevet 5. september 2019 4 timer siden, Chantielle skrev: Mange folk gir blaffen i hundeloven. §4 : Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel. Hundeholderen skal vise særlig aktsomhet der det er barn, for å hindre slik kontakt mellom hund og barn som barnet eller voksne som følger barnet, ikke inviterer til, og for å forebygge at barn blir skremt. Om nødvendig skal hunden bli satt i bånd eller holdt tett inntil hundeholderen. Irriterende at folk gir blaffen,samt at man kan sette hundens liv i fare ved å bryte loven. For ikke å snakke om at man setter hunder og hundeeiere generelt i et dårlig lys. Hadde det enda vært de som har mest kontroll på hundene sine som slapp dem løs. Det er det ikke. Anonymkode: 14d3c...ac9 4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #66 Skrevet 5. september 2019 En annen ting som provoserer er når jeg får høre fra hundeeier med løs hund: «det er ikke båndtvang!» Eh, jo, dersom du ikke har kontroll på hunden din (den kommer på innkalling) så er det faktisk alltid båndtvang for deg og din hund! Uansett hvilken måned vi er i.. Selv må jeg ha min hund i bånd fordi hun ikke er lydig. Når jeg da treffer andre med løse hunder som lar dem løpe bort til min hund, så setter de MIN hund i en ubehagelig posisjon. Hun blir utrygg av å hilse på ukjente hunder når hun er fast i bånd. Men neida, jeg får den faste frasen: « han/hun er snill!!» grrrrrr! Anonymkode: 14d3c...ac9 4
Danseren01 Skrevet 5. september 2019 #67 Skrevet 5. september 2019 Jeg mener at hvis du går rundt i skogen, er det ganske stor sannsynlighet på at du møter hundeeiere og hunder. Mange hundeeiere liker at hunden deres kan få løpe litt, og siden det er båndtvang så og si alle andre plasser, er det ikke så mange andre steder å gå. Da får du heller ta med ungen din et sted hvor du ser det er båndtvang og si det hvis du ser noen slippe hunden sin. Jeg har hund selv, og synes det er like irriterende at en ikke-hundeeier mener at hunden er slem når du ikke kjenner den. Noe jeg også har lagt merke til er at mange ikke-hundeeiere mener at jo større hunden er, jo "farligere" er den. Og dette provoserer meg litt fordi det er ikke sant... 4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #68 Skrevet 5. september 2019 2 minutter siden, Danseren01 skrev: Jeg mener at hvis du går rundt i skogen, er det ganske stor sannsynlighet på at du møter hundeeiere og hunder. Mange hundeeiere liker at hunden deres kan få løpe litt, og siden det er båndtvang så og si alle andre plasser, er det ikke så mange andre steder å gå. Da får du heller ta med ungen din et sted hvor du ser det er båndtvang og si det hvis du ser noen slippe hunden sin. Jeg har hund selv, og synes det er like irriterende at en ikke-hundeeier mener at hunden er slem når du ikke kjenner den. Noe jeg også har lagt merke til er at mange ikke-hundeeiere mener at jo større hunden er, jo "farligere" er den. Og dette provoserer meg litt fordi det er ikke sant... Hvis hunden din har for vane å løpe bort til fremmede mennesker og du ikke har trent den godt nok til å komme på innkalling så er det alltid båndtvang, uansett hvor du er 👍🏼 Jeg bryr meg overhodet ikke om du mener hunden din er snill. Jeg vil ikke ha den springende mot meg/hoppende på meg. Anonymkode: 14d3c...ac9 10
Gjest Optimo Skrevet 5. september 2019 #69 Skrevet 5. september 2019 Noen hundeeiere mangler noen IQ-poeng. Sånn er det bare.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #70 Skrevet 5. september 2019 1 time siden, Danseren01 skrev: Jeg mener at hvis du går rundt i skogen, er det ganske stor sannsynlighet på at du møter hundeeiere og hunder. Mange hundeeiere liker at hunden deres kan få løpe litt, og siden det er båndtvang så og si alle andre plasser, er det ikke så mange andre steder å gå. Da får du heller ta med ungen din et sted hvor du ser det er båndtvang og si det hvis du ser noen slippe hunden sin. Jeg har hund selv, og synes det er like irriterende at en ikke-hundeeier mener at hunden er slem når du ikke kjenner den. Noe jeg også har lagt merke til er at mange ikke-hundeeiere mener at jo større hunden er, jo "farligere" er den. Og dette provoserer meg litt fordi det er ikke sant... Det er jo ikke riktig, at barn skal skygge unna skogen fordi du ikke kan overholde loven. Egoisme! Anonymkode: 89d53...406 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #71 Skrevet 5. september 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Gjør hva jeg vil med hunden min innenfor gjeldende lovverk fordi 99 prosent av folka man møter er fornuftige mennesker som puster med magen. Den siste prosenten får heller reagere slik de gjør så får de en høflig beklagelse uten at jeg bryr meg nevneverdig. Det er ingen menneskerett å leve i omgivelser uten dyr man er redd for. Anonymkode: bf279...a86 Egoisme på høyt plan!! Meg meg meg. Anonymkode: 89d53...406 1
Danseren01 Skrevet 5. september 2019 #72 Skrevet 5. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er jo ikke riktig, at barn skal skygge unna skogen fordi du ikke kan overholde loven. Egoisme! Anonymkode: 89d53...406 Jeg mener ikke at barna skal skygge unna skogen. Men jeg mener at man burde forvente at det vil gå løse hunder i skogen. Det er jo den eneste plassen hunder har lovt til å løpe fordi dere uten hund har fått rettighetene deres og det er båndtvang så og si over alt! 1
Danseren01 Skrevet 5. september 2019 #73 Skrevet 5. september 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis hunden din har for vane å løpe bort til fremmede mennesker og du ikke har trent den godt nok til å komme på innkalling så er det alltid båndtvang, uansett hvor du er 👍🏼 Jeg bryr meg overhodet ikke om du mener hunden din er snill. Jeg vil ikke ha den springende mot meg/hoppende på meg. Anonymkode: 14d3c...ac9 Så og si alle hunder har som vane å løpe bort til fremmede. Hunder er bare sånn, uansett hvor godt du trener den, og hvis du klarer å trene den til at den ikke skal løpe bort til andre mennesker eller andre hunder så er det ikke en hund lenger. Man kan trene den til at den skal lytte på eieren og komme når du roper på den, men ikke noe mer. Og hvis du går tur i skogen, må du forvente at det er løse hunder der. Sånn er det bare. Alle andre plasser er det båndtvang, og til og med der jeg går har de fått båndtvang noen steder i skogen! Hva søren liksom? Jeg trodde virkelig skogen skulle være et fritt område.... 1
Gjest Forumhei Skrevet 5. september 2019 #74 Skrevet 5. september 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Er jaggu mye dumt en skal lese. Anonymkode: feda1...71e Hva mener du? Han måtte jo forsvare familien sin..
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #75 Skrevet 5. september 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Egoisme på høyt plan!! Meg meg meg. Anonymkode: 89d53...406 Fordi? Anonymkode: bf279...a86 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #76 Skrevet 5. september 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis hunden din har for vane å løpe bort til fremmede mennesker og du ikke har trent den godt nok til å komme på innkalling så er det alltid båndtvang, uansett hvor du er 👍🏼 Jeg bryr meg overhodet ikke om du mener hunden din er snill. Jeg vil ikke ha den springende mot meg/hoppende på meg. Anonymkode: 14d3c...ac9 Og jeg vil ikke ha hoggorm i leggen. De er vernet. Anonymkode: bf279...a86 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #77 Skrevet 5. september 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er jo ikke riktig, at barn skal skygge unna skogen fordi du ikke kan overholde loven. Egoisme! Anonymkode: 89d53...406 Nei, det er ikke riktig at foreldre lar en fullstendig irrasjonell frykt gå utover barna sine. Minner om de som sender barna i barnehagen med hjelm på hodet og polstring på knærne. Anonymkode: bf279...a86 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #78 Skrevet 5. september 2019 Er dette virkelig et stort problem TS? Det du beskriver er et enkelttilfelle, og så spør du hva som er galt med oss hundeeiere? Det er sjeldent jeg opplever at hunder løper bort til/etter barn. Mine kan finne på å løpe til andre hunder dersom jeg ikke oppdager dem på god nok avstand, men barn har aldri mine brydd seg om. Er det noe jeg hater forresten er det barn som strekker seg etter hundene mine eller følger etter dem ute uten at foreldre sier noe. DET har jeg opplevd en håndfull ganger faktisk. Anonymkode: 88b9f...22c 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #79 Skrevet 5. september 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Gikk tur med katten i bånd en periode da han var syk og måtte gå med krage, men trengte selvsagt å få luftet seg litt. Skjedde flere ganger at løse hunder kom etter katten min, selv om det er båndtvang hele året i området her. Satte i det minste pris på at eierne tilkalte hunden og fikk den til å slutte. Men en gang kom hunden etter katten min og eieren bare lo! Da ble jeg forbannet og klarte ikke å si noe, men angrer på at jeg ikke kjeftet eieren huden full. Faen ta sånne hundeeiere som det der. Anonymkode: 2baff...32a Det nytter ikke å snakke til eieren. Jeg hadde en lignende erfaring da jeg var på tur med barnet mitt. Hunden gikk løs og kom løpende mot meg og barnet mitt i full fart. En stor labrador mot en liten 1-åring. Eieren stod bare og så på, mens hunden tok en bit av genseren på barnet mitt. Da fikk den en kraftig spark i siden (gammel fotballspiller) og da våknet eieren. Siden har den passet på å holde hunden i bånd hver gang han ser meg☺️ Anonymkode: 0f3cb...89b 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #80 Skrevet 6. september 2019 Jeg har ofte hundene mine løse og kommer til å fortsette det mange år til. Aldri opplevd noe ubehagelig rare situasjoner. Mine lytter til meg, er milde med absolutt alle mennesker og hunder. Jeg tar ikke hensyn til folk som hater hunder eller som de burde gå til psykolog pga irrasjonell angst. Anonymkode: 5d9bb...cdb 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå