AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #1 Skrevet 5. september 2019 Hei, en venn av meg over 4 år hadde i fjor litt problemer med penger, jeg lånte han da 4 tusen som jeg fikk tilbake etter en mnd. To mnd senere så får jeg inn noen ekstra penger å tilbyr meg da å låne han 10 tusen kroner som han lett får omsatt til det dobbelte på kort tid om han legger godviljen til. Han takket ja til å låne disse pengen og vi satte an dato da han skulle betale hele summen tilbake. Som var en mnd etter han fikk låne disse pengene. Etter det hadde gått 3 uker så fikk jeg en regning jeg ikke hadde regnet med og dermed trengte penger nokså raskt. Jeg sendte da en melding til min kompis å lurte på om han hadde fått inn litt penger da jeg hadde litt behov for det, nevnte også at det gikk helt fint om han ikke hadde disse da avtalen var at han skulle betale alt tilbake uken etter. Da klikket min kompis i vinkel å skjelte meg ut, sa at jeg brøyt avtaler og bare var ute etter å lage mest mulig kaos. Jeg prøvde å forklare at jeg stilte et spørsmål, og han sto på sin fulle rett til å si ja eller nei. Men dette var ikke godt nok, da jeg visstnok presset han opp i et hjørne. Og vi satt i kanskje en time å diskuterte frem og tilbake. Jeg ville bare forklare at jeg ga han et alternativ, han mente jeg la press på han. Han kom dermed samme dag å leverte alle pengene til meg. å nå har han slettet og blokkert meg overalt. Kall meg gjerne blind, men jeg ser ikke hva jeg har gjort feil i denne situasjonen.. Opplys meg er dere snill. Anonymkode: 4e843...e54
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #2 Skrevet 5. september 2019 Han opplevde det som press fordi du spurte om å få de tidligere enn avtalt, han ble nok stresset. Du burde slutte å låne bort penger Anonymkode: 3ea5e...106 5
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #3 Skrevet 5. september 2019 Han overreagerer. Han kunne bare sagt nei. Hvis han reagerer så voldsomt på det her så ville jeg egentlig synes det var greit å holde mer avstand til ham, det er ikke normalt. Men nå synes jeg egentlig det er en dum idé å låne penger til venner uansett, det blir alltid trøbbel. Anonymkode: 4bbcd...484 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #4 Skrevet 5. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han opplevde det som press fordi du spurte om å få de tidligere enn avtalt, han ble nok stresset. Du burde slutte å låne bort penger Anonymkode: 3ea5e...106 Joda, men vi kjenner hverandre godt. Og jeg ga han muligheten til å si nei, ved å si at det kom til å løse seg på en annen måte uansett. Anonymkode: 4e843...e54
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #5 Skrevet 5. september 2019 Han overreagerer så mye at jeg tror det ligger mer bak... Du har ikke gjort noe galt! Anonymkode: 4b8af...2d6
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #6 Skrevet 5. september 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, en venn av meg over 4 år hadde i fjor litt problemer med penger, jeg lånte han da 4 tusen som jeg fikk tilbake etter en mnd. To mnd senere så får jeg inn noen ekstra penger å tilbyr meg da å låne han 10 tusen kroner som han lett får omsatt til det dobbelte på kort tid om han legger godviljen til. Han takket ja til å låne disse pengen og vi satte an dato da han skulle betale hele summen tilbake. Som var en mnd etter han fikk låne disse pengene. Etter det hadde gått 3 uker så fikk jeg en regning jeg ikke hadde regnet med og dermed trengte penger nokså raskt. Jeg sendte da en melding til min kompis å lurte på om han hadde fått inn litt penger da jeg hadde litt behov for det, nevnte også at det gikk helt fint om han ikke hadde disse da avtalen var at han skulle betale alt tilbake uken etter. Da klikket min kompis i vinkel å skjelte meg ut, sa at jeg brøyt avtaler og bare var ute etter å lage mest mulig kaos. Jeg prøvde å forklare at jeg stilte et spørsmål, og han sto på sin fulle rett til å si ja eller nei. Men dette var ikke godt nok, da jeg visstnok presset han opp i et hjørne. Og vi satt i kanskje en time å diskuterte frem og tilbake. Jeg ville bare forklare at jeg ga han et alternativ, han mente jeg la press på han. Han kom dermed samme dag å leverte alle pengene til meg. å nå har han slettet og blokkert meg overalt. Kall meg gjerne blind, men jeg ser ikke hva jeg har gjort feil i denne situasjonen.. Opplys meg er dere snill. Anonymkode: 4e843...e54 Det du har gjort feil er å låne bort penger! Uansett; Lån aldri bort penger til en venn du setter pris på. Det ødelegger, før eller siden, garantert vennskapet. Anonymkode: 05c17...655
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #7 Skrevet 5. september 2019 Jeg får en feeling at han driver med salg av drugs. Folk som driver med det er kronisk stresset, spesielt overfor folk de har lånt penger av. Utlånere er ikke nådige i måten de krever pengene tilbake på. Vær glad du er blokkert og lån aldri bort penger til han igjen om dere skulle oppta kontakten igjen. Anonymkode: 88793...6fb
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #8 Skrevet 5. september 2019 Han har rett i at du lagde litt kaos. Særlig hvis du insisterte på å møte ham og diskutere saken og forsøkte finne en løsning. Det er jo stress og helt feil av deg å låne bort penger når det at du får en uforutsett "regning" du må betale med mindre en en ukes frist i det hele tatt kan skje. Du bør ikke blande deg inn i andres økonomi på denne måten, selv om det var godt ment. Eller, du bør ikke blande andre inn i DIN økonomi, da den er uforutsigbar. Han har sagt klart i fra hva han mener om dette og at han ikke ønsker det. For ham ble det veldig feil, og du kan ikke gjøre noe med det. Det er sikkert noe mer rundt disse pengetransaksjonene som vi ikke vet, hos deg, ham eller dere begge, som er litt fishy. Det er ikke vanlig at man akutt trenger 4000 kr som man ikke kan skaffe uten å låne av venner, men som man har igjen måneden etter, eller å plutselig ha 10 000 man gjerne "investerer" og kan få "omsatt til det dobbelte" på en måned, at du skulle være interessert i at han skulle gjøre det(veldig rart). Så trenger du plutselig akutt penger, penger du ikke har, men trenger veldig fort. Like greit at dere ikke holder på slik. Anonymkode: 85202...597
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #9 Skrevet 5. september 2019 Ingen kan lett doble et hvilket som helst beløp på kort tid. Hvis han kunne gjort det ville han vært søkkrik nå. Antakelig har din "investering" gått på bekostning av hans egen mulighet til å tjene penger, eller han må jobbe endel for å få det til. Antakelig har spørsmålet ditt stresset ham, muligens fordi det er noe som er ulovlig, slik at han ikke lenger tør å stole på deg. Anonymkode: 03de8...975
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #10 Skrevet 5. september 2019 Jeg lurer mer på hvordan denne kompisen skulle få omsatt 10000 til det dobbelte, om han la godviljen til...? Anonymkode: ad693...698
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #11 Skrevet 5. september 2019 Kanskje vennen er en trollmann Anonymkode: dfe94...bb2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #12 Skrevet 5. september 2019 Min egen regel om lån av penger: Jeg låner ikke bort mer enn jeg har råd til å tape eller mer enn jeg kan tape uten å bli skikkelig forbanna. Det er en kjent sak at lån av penger ofte ødelegger vennskap. Jeg synes ikke nødvendig TS har gjort noe galt, men jeg synes det var uklokt å tilby å låne ham 10.000. Særlig når det ganske raskt etterpå viser seg at du egentlig trengte disse pengene selv. Låner virker litt ustabil, og jeg tenker du har det bedre uten ham som venn. Anonymkode: e9e0c...135
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå