AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #1 Skrevet 5. september 2019 Kroner er historisk svak, slik jeg forstår media. Jeg har fond i ASK, og har videre forstått det slik at når kronen er svak, vil fond uten valutasikring tapes seg, til tross for at de stiger verdi, hvis den norske kronen øker i verdi ? Dette forstår jeg ikke!!! Jeg trenger en enkel. te-skje forklaring på valutasikring. Anonymkode: bceb4...ca6
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #2 Skrevet 5. september 2019 Når man investerer i utenlandske aksjer (direkte eller gjennom fond) så betaler man dem i den lokale valutaen. Hvis du betaler $100 for en aksje i dag så blir det 100*9,00 = 900 kr. Når du selger den igjen kan den ha steget til $110, men hvis dollaren har sunket i verdi fra 9 kr til 8 kr så får du bare 110*8 = 880 kroner for den. Du har altså tapt 20 kr selv om aksjen har steget 10% i verdi i den lokale valutaen. Hvis du valutasikret ville du hatt 990 kroner minus prisen du betalte for å valutasikre. Dette gjelder begge veier. Hvis verdien på dollaren blir 10 kr så ville du fått 1100 kr for aksjen, og du ville ikke betalt noe for å valutasikre. Hvis du valutasikret ville du fortsatt bare fått 990 kr minus prisen for å valutasikre. Valutasikring er en forsikring som må betales igjen og igjen for en gitt periode, så jo lenger du har fondet, jo mer vil gå bort i valutasikring. Anonymkode: 6e76f...3bc
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #3 Skrevet 5. september 2019 Så utifra dette, med tanke på hvor svak kronen er nå, så kan det være lurt å valutasikre hvis man skal ha fondet kortsiktig, for det er mer sannsynlig at kronen styrker seg, enn at den svekker seg? Men når kronen etterhvert begynner å stige, så er det mest gunstig å ikke valutasikre? Men på lenge sikt, så kan man liksågreit ikke valutasikre, så lenge man skal ha fondene over tid? Men la oss si at jeg nå har et valutasikret fond som det står at det har steget 12% i verdi. Er et lurt å selge nå, i en tid hvor vi egentlig ikke vet hvor hverken kronen eller aksjemarkedet er på vei? Anonymkode: bceb4...ca6
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #4 Skrevet 5. september 2019 Det er ikke mer sannsynlig at den styrker seg enn at den svekker seg og det er umulig å vite hva som vil skje med fondet ditt. Personlig kjøper jeg bare fond som ikke er valutasikret siden ikke jeg vil betale for noe jeg like godt kan tape på som tjene på. Anonymkode: 6e76f...3bc
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå