AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #1 Skrevet 4. september 2019 Vi har mine/dine/våre, eier huset 50/50 og det meste av innbo er kjøpt sammen. Kan man skrive et testament, der man lar den som evt lever lengst få bo i huset til man dør eller man evt selger før barna får det likt delt mellom seg? Mens gjerne mine smykker og og diverse går til mine barn og hans blir delt mellom hans? Anonymkode: 5724b...d23
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #2 Skrevet 4. september 2019 Da må særkullsbarna også skrive under på at dere får sitte i uskiftet bo, dere kan ikke bestemme det uten deres godkjenning. Anonymkode: 44bae...5f9 7
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #3 Skrevet 4. september 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da må særkullsbarna også skrive under på at dere får sitte i uskiftet bo, dere kan ikke bestemme det uten deres godkjenning. Anonymkode: 44bae...5f9 Og hvordan skal det gjøres før de er myndige liksom? Anonymkode: 5724b...d23
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #4 Skrevet 5. september 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Og hvordan skal det gjøres før de er myndige liksom? Anonymkode: 5724b...d23 Det kan det ikke, dette er den store ulempen med særkullsbarn. Anonymkode: ce5aa...fc0
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #5 Skrevet 5. september 2019 8 hours ago, AnonymBruker said: Da må særkullsbarna også skrive under på at dere får sitte i uskiftet bo, dere kan ikke bestemme det uten deres godkjenning. Anonymkode: 44bae...5f9 Det stemmer hva som er sagt. Jeg er voksen og har skrevet under på at stefar ikke skal kastes ut fra leiligheten om moren min dør før han. Vi har ett godt forhold. Hadde ikke skrevet under på det hvis jeg kom dårlig overens med mannen hennes. Anonymkode: 54dfe...168
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #6 Skrevet 5. september 2019 Dette går ikke nei, som abfc0 sier. Eneste muligheten for å sikre seg er å tegne en livsforsikring der dere begunstiger den andre, slik at den gjenlevende får nok penger til å kjøpe ut særkullsbarna. Nok med halvparten av verdien på hus/innbo, for man kan sitte i uskifte med egne barn. Anonymkode: 2bb26...4b1 5
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #7 Skrevet 5. september 2019 8 hours ago, AnonymBruker said: Og hvordan skal det gjøres før de er myndige liksom? Anonymkode: 5724b...d23 Er det så hastverk? Du må nesten vente til de er myndige. Det gjelder dem tross alt. Dems arv. Så selvfølgelig skal ingen myndig kunne skrive under på dems vegne. Anonymkode: 54dfe...168
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #8 Skrevet 5. september 2019 En del av arven skal utbetales etter kort tid uansett. Min samboer og jeg har nettopp regnet livsforsikringer med hverandre som begunstiget, slik at vi i worst case scenario kan kjøpe ut hverandres særkullsbarn. Anonymkode: a8654...43e
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #9 Skrevet 5. september 2019 Jeg er gift og min mann har to barn fra et tidligere forhold. Vi har tegnet livsforsikring slik at dersom noe skjer har jeg mulighet til å betale ut deres arv uten å miste boligen vår. Jeg mener at de bør kunne forvente å få sin farsarv uten å måtte vente på at jeg skal dø... Anonymkode: cd864...5fb 4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #10 Skrevet 5. september 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: En del av arven skal utbetales etter kort tid uansett. Min samboer og jeg har nettopp regnet livsforsikringer med hverandre som begunstiget, slik at vi i worst case scenario kan kjøpe ut hverandres særkullsbarn. Anonymkode: a8654...43e Å utbetale arv på kort tid lar seg nok dessverre sjeldet gjøre. I mange tilfeller må man selge hus, og det kan ta tid, og ingen kan kreve at lengstlevende ektefelle skal ta opp lån for å løse ut stebarn. Om avdøde har kontanter nok er det ikke noe problem, men det tar tid å ordne papir, det tar tid å selge eiendom, det tar tid å få takst på diverse eiendeler, og det boet skal også dekke opp feks restskatt osv. Vår advokat snakket om minst 3 måneder.... Anonymkode: 9772f...7c8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå