Gå til innhold

Hjelp! Hvordan rekker dere i full jobb å hente barnet på AKS?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har en 6-åring som begynte på skolen nå i august. Når han gikk i barnehagen stengte det 17:00 og jeg hentet ca. 16.40 hver dag etter jobb. Nå har jeg en utfordring med at AKS stenger 16:30 - i tillegg til at de ønsker at man er «ute i god tid» før stengetid. Jeg slutter på jobb 16:00 og har dessverre ikke mulighet til å gå før (de kan ikke tilrettelegge). Jeg holder på å stresse meg halvt ihjel 3 dager i uken (pappaen henter de 2 andre dagene for samvær) for å rekke frem før det stenger. 

Hva gjør dere andre som er alene eller har delt ansvar for barnet? Jobber dere veldig nære? Har dere familie eller venner som henter? Vet barnet kan gå til/fra selv om ikke altfor lenge, men.. 

Anonymkode: 293c7...0cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stenger ikke AKS vanligvis kl.17:00?

Anonymkode: 3ff5f...224

• Liker 2
Skrevet

Er ikke enslig, men er avhengig av fleksitid for å få det til å gå opp.  AKS stenger 16.45 og må innom barnehage før det. Jobber resten av tiden på kvelden.

Anonymkode: b32de...33b

• Liker 1
Skrevet

Jeg har jobbet på SFO/AKS, og sette er en kjent problemstilling. Folk løser der på ulike måter. Noen barn kler på seg og går og venter på foreldrene på skoleplassen. Andre tar følge med en nabo som enten leverer barnet hjemme, eller at barnet venter hos dem. Atter andre går hjem selv, og venter på foreldrene hjemme (ofte bruker så små barn mye lengre tid på å gå enn voksne slik at de voksne rekker hjem først). Noen blir hentet av besteforeldre /tante /onkel/storesøsken/venner av familien /au pair /elev i syvende

Anonymkode: 11ddc...fd1

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke her vi bor. 

Anonymkode: 11ddc...fd1

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei 16.30 her også. Måtte få mamma til å hente siden jeg er alenemamma

Anonymkode: 74d48...da8

Skrevet

Er det noen nabounger som du kunne alliert deg med? 

Anonymkode: b05d5...8f4

• Liker 1
Skrevet

Her henter bestemor, dvs. min mor som en en sprek pensjnist. 

Anonymkode: d5c56...210

Skrevet

Må du hente barnet inne på SFO da? Om barnet selv synes det er greit ville jeg gjort det slik at barnet selv kler på seg og går ut og venter i skolegården. Barnet trenger neppe vente mange minuttene ute om du er ferdig en halv time før de stenger. Hos oss bruker SFO en app/kommunikasjonsverktøy hvor foreldrene logger på og kan legge inn om barnet f.eks. skal hentes av noen andre, har en lekeavtale (skal bli med et annet barn hjem) eller skal gå hjem selv til et valgt tidspunkt (de ansatte sier i fra til barnet når det skal gå). Da ville jeg valgt sistnevnte og så avtale med barnet at han/hun venter i skolegården til du kommer. 

Skrevet (endret)
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Jeg har en 6-åring som begynte på skolen nå i august. Når han gikk i barnehagen stengte det 17:00 og jeg hentet ca. 16.40 hver dag etter jobb. Nå har jeg en utfordring med at AKS stenger 16:30 - i tillegg til at de ønsker at man er «ute i god tid» før stengetid. Jeg slutter på jobb 16:00 og har dessverre ikke mulighet til å gå før (de kan ikke tilrettelegge). Jeg holder på å stresse meg halvt ihjel 3 dager i uken (pappaen henter de 2 andre dagene for samvær) for å rekke frem før det stenger. 

Hva gjør dere andre som er alene eller har delt ansvar for barnet? Jobber dere veldig nære? Har dere familie eller venner som henter? Vet barnet kan gå til/fra selv om ikke altfor lenge, men.. 

Anonymkode: 293c7...0cb

AKS stenger 17.00 på vår skole. Alt som stilles til krav her er at barnet og du som forelder er ute av døren - med alt som dere skal ha før 17.00 så de kan låse dørene da. Mange her avtaler med naboer/venner/familie at om jeg ikke rekker så kan du plukke med barnet for meg fordi at de har samme problem som deg fra tid til annen. Dette gjelder jo både de som er i par og de som er enslige. Alle hjelper alle og det er veldig hyggelig. Vi har to leger som er gift i klassen vår, og de - som har veldig variabel arbeidstid - har flyttet hit på grunn av at foreldrene deres er i nærheten. Hverdagen går ikke opp uten dem. 

Endret av Sylveon
Skrevet

På vår skole er det vanlig at førsteklassinger går hjem selv. Min gikk hjem sammen en jente i nabolaget hele første skoleåret. Da slipper man all kjøringen for å hente. Men andre gikk alene hjem. Skolen ønsker heller ikke at man nærmer seg skolen i bil, det kan skape trafikkfarlige situasjoner. Vi bor i en by med mye trafikk.

Anonymkode: e7857...ffe

Skrevet

Jeg var alenemor med 1. klassing og han begynte å gå hjem selv etter 6 mnd ca. Da hadde vi terpet på skolevegen sammen og han hadde gått halve vegen til skolen selv noen ganger. Å kle på seg og vente i skolegården går også fint når det er snakk om 10 min 😊 Han måtte tidlig begynne å gå hjem selv til tomt leilighet pga jobben min (i begynnelsen så hjalp far meg med å tilpasse samværet når jeg måtte jobbe senere) og det gikk også veldig bra! Han hadde en familie med et barn i samme klasse i samme bygg som hjalp litt ved behov. Ikke ideelt men i dag så er han mye tryggere på seg selv og mer selvstendig enn mange andre barn i klassen sin. Jeg tror det har gjort mer godt enn vondt. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...