AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #1 Skrevet 4. september 2019 Hei! Jeg flytter snart til Berlin for å studere, og har funnet en leilighet der nede. Etter husleie har jeg 2500 kr igjen av studielånet til å bruke på mat, aktiviteter og alt annet man trenger. Dette er første gang jeg flytter hjemmefra så vet ikke helt hvor mye penger som egentlig går, og i Berlin er det jo også litt billiger enn i Norge. Er det realistisk å kunne leve på bare 2500 kr i måneden, eller tror dere det vil bli veldig knapt? Anonymkode: 67b59...4d6
Jolene Skrevet 4. september 2019 #2 Skrevet 4. september 2019 Har vært mye i Berlin, og jeg vil påstå at dette blir knapt. Aktiviteter koster penger, og mat koster penger, internett, mobil +++. Dersom du har noen oppsparte midler, hadde jeg vurdert å bruke dem. Uansett - utrolig spennende blir det nok absolutt! Berlin er min personlige favorittby! 1
FunnyBoy123 Skrevet 4. september 2019 #3 Skrevet 4. september 2019 (endret) Nei, det har du ikke sjans til. Berlin er en dyr by, nesten på lik grad som Stavanger/Oslo. Bruker vanligvis over 3000 kr på litt under 1 uke når jeg er i Berlin, og da snakker vi ikke luksus eller god mat hver dag. Du skal være helt magisk raus med penger hvis du klarer deg med 2500 kr i Berlin i en heeel måned. Berlin er en fantastisk by og har utrolig bra uteliv, som selvfølgelig også koster. Alkohol er kanskje det dyreste i Berlin. På the matrix kostet en 0.35L Berliner pils meg 12 euro. Lykke til med studiene i Berlin da! men det vil bli veldig krapt.. Endret 4. september 2019 av FunnyBoy123
Guidet Kvinne Skrevet 4. september 2019 #4 Skrevet 4. september 2019 19 minutter siden, FunnyBoy123 skrev: Nei, det har du ikke sjans til. Berlin er en dyr by, nesten på lik grad som Stavanger/Oslo. Bruker vanligvis over 3000 kr på litt under 1 uke når jeg er i Berlin, og da snakker vi ikke luksus eller god mat hver dag. Du skal være helt magisk raus med penger hvis du klarer deg med 2500 kr i Berlin i en heeel måned. Berlin er en fantastisk by og har utrolig bra uteliv, som selvfølgelig også koster. Alkohol er kanskje det dyreste i Berlin. På the matrix kostet en 0.35L Berliner pils meg 12 euro. Lykke til med studiene i Berlin da! men det vil bli veldig krapt.. Jeg opplever tvert i mot Berlin som en veldig billig by, i alle fall til å være europeisk storby. Den må da være en av de billigste i Vest-Europa? Det finnes et hav av steder med billig mat og billig øl. Alkohol er generelt mye, mye billigere enn i Norge (selvsagt). 2500 blir nok likevel ganske knapt, selv om ts spiser de fleste måltidene hjemme.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #5 Skrevet 4. september 2019 3 minutter siden, Guidet Kvinne said: Jeg opplever tvert i mot Berlin som en veldig billig by, i alle fall til å være europeisk storby. Den må da være en av de billigste i Vest-Europa? Det finnes et hav av steder med billig mat og billig øl. Alkohol er generelt mye, mye billigere enn i Norge (selvsagt). 2500 blir nok likevel ganske knapt, selv om ts spiser de fleste måltidene hjemme. Jeg var i Mitte og der opplevde jeg alkoholen som ganske dyr. Men spiste mye god mat og brukte masse penger på øl og klær osv. Enig at alkoholen fortsatt er mye billigere i Berlin enn Norge, spesielt på normale utesteder. Anonymkode: 1ed8c...621
Jolene Skrevet 4. september 2019 #6 Skrevet 4. september 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg var i Mitte og der opplevde jeg alkoholen som ganske dyr. Men spiste mye god mat og brukte masse penger på øl og klær osv. Enig at alkoholen fortsatt er mye billigere i Berlin enn Norge, spesielt på normale utesteder. Anonymkode: 1ed8c...621 Bodd mange ganger i Mitte, og generelt vil jeg si at en halvliter øl koster rundt 2,5 euro. Det er ikke så veldig dyrt vil jeg påstå.
Guidet Kvinne Skrevet 4. september 2019 #7 Skrevet 4. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg var i Mitte og der opplevde jeg alkoholen som ganske dyr. Men spiste mye god mat og brukte masse penger på øl og klær osv. Enig at alkoholen fortsatt er mye billigere i Berlin enn Norge, spesielt på normale utesteder. Anonymkode: 1ed8c...621 Som student trenger man jo ikke gå på de verste turiststedene. Jeg har spist hummer og drukket champagne i baren på toppen av KaDeWe. Det var ganske dyrt. Men jeg har også drukket latterlig billig øl og spist godt (asiatisk, vegetar mest) på kule steder i Kreuzberg, F’hain og Prenzlauer Berg, blant annet. Jeg antar at Ts vil kjøpe mat i butikken og spise de fleste måltider hjemme. Jeg antar videre at hun ikke skal drikke øl hver dag. Hun er jo ikke på ferie, hun skal studere og bo der, og kommer vel til å henge med andre fattige studenter. 3
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #8 Skrevet 4. september 2019 Tror det blir knapt. Selv om bl.a. mat er noe billigere enn i Norge, koster eksempelvis transport minimum ca. 600 kr pr. måned (for en sone). Da har du 1900 kr igjen til alt annet. Anonymkode: 4a239...c81 1
funginger Skrevet 4. september 2019 #9 Skrevet 4. september 2019 Ja, du kan klare deg greit, men i en så flott by burde du spare opp litt penger du kan bruke på aktiviteter og opplevelser. Mat er betydelig billigere, transport er vel gratis for studenter(?), det er også ofte raskere å sykle, mobil er ikke billig, alkohol er også mye billigere enn i Oslo feks. Fra Berlin kan man også dra på dagsturer til feks Potsdam, Leipzig, Dresden, Hamburg. Spar opp litt penger slik at du kan unne deg litt ekstra når du er på utveksling.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #10 Skrevet 4. september 2019 Jeg har bodd et år i Berlin og mener at 2500 kr blir knapt. Berlin er en så spennende by at du ikke vil ha lyst til å sitte hjemme hele tiden, og da koster ting penger. Anonymkode: 2099b...c34 1
abc123detvardet Skrevet 4. september 2019 #11 Skrevet 4. september 2019 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror det blir knapt. Selv om bl.a. mat er noe billigere enn i Norge, koster eksempelvis transport minimum ca. 600 kr pr. måned (for en sone). Da har du 1900 kr igjen til alt annet. Offentlig transport er inkludert i semesteravgiften.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #12 Skrevet 4. september 2019 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg var i Mitte og der opplevde jeg alkoholen som ganske dyr. Men spiste mye god mat og brukte masse penger på øl og klær osv. Enig at alkoholen fortsatt er mye billigere i Berlin enn Norge, spesielt på normale utesteder. Anonymkode: 1ed8c...621 Hvorfor så ekstremt fokus på alkohol? Er ikke alle som drikker alkohol Anonymkode: 127cf...0b3 1
Guidet Kvinne Skrevet 4. september 2019 #13 Skrevet 4. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor så ekstremt fokus på alkohol? Er ikke alle som drikker alkohol Anonymkode: 127cf...0b3 Det er vel fordi mange regner med at studenter drikker en del øl. Men det virker også som en del svarer fra et turist/ferieperspektiv (vanlig å drikke øl på ferie). En tredje sak er vel at veldig mange nordmenn er opptatt av alkoholpriser siden det er så dyrt i Norge. Forøvrig er det jo et godt poeng. Det er jo ikke alle unge studenter som drikker så mye.
Guidet Kvinne Skrevet 4. september 2019 #14 Skrevet 4. september 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har bodd et år i Berlin og mener at 2500 kr blir knapt. Berlin er en så spennende by at du ikke vil ha lyst til å sitte hjemme hele tiden, og da koster ting penger. Anonymkode: 2099b...c34 Ja, jeg tenker også at det er knapt. Men med gratis transport og billig mat kan det jo gå. Jeg ville sjekket priser for tysk mobilabonnement, det er mulig man kan spare litt der, men ikke sikkert. Mange studenter i Norge lever jo også ganske sparsommelig, med de boligprisene vi har.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #15 Skrevet 4. september 2019 Du tar selvsagt toget til polen, feks Szcecin og handler BILLIG i butikkene der, for 2500 kr får du ca 1200 zloty og det kan du leve SVÆRT godt på. Eksempler: Kyllingfilet 1 kg i Polen: 10--14 zloty hos slakter. 1 sjokolade 200gram: 5 zloty Kjøttdeig 400 gram: 7 zloty Egg 30 stk: 17 zloty Brød: 3 zloty Anonymkode: ecc88...350 5
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #16 Skrevet 4. september 2019 Mente ikke at du skal bruke hele lønna på mathandel i Polen altså, men resten av eksemplene er reelle. Anonymkode: ecc88...350
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #17 Skrevet 5. september 2019 11 hours ago, AnonymBruker said: Jeg var i Mitte og der opplevde jeg alkoholen som ganske dyr. Men spiste mye god mat og brukte masse penger på øl og klær osv. Enig at alkoholen fortsatt er mye billigere i Berlin enn Norge, spesielt på normale utesteder. Anonymkode: 1ed8c...621 Men du kan jo ikke sammenligne en turistferie med det å bo fast et sted som student, det går bare ikke. Anonymkode: 80d87...514 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #18 Skrevet 5. september 2019 Jeg studerte i Amsterdam. Da jeg bodde der, hadde jeg studenthybel. Kjøpte billig mat på lavprisputikker. Alkohol drakk vi mye av, men oftest hjemme hos hverandre, kostet ikke mange kronene for en flaske øl. Når vi en sjelden gang gikk ut og spiste, var det ofte på studentkantiner, med billig mat. Vi var mye på konserter og slikt, men det var ikke på de store konserthusene, det var små buler med gratis inngang eller bare en symbolsk sum. Vil tro det er slik i Berlin også! Spesielt hvis du henger med tyske studenter, som ikke har så raust med stipend som vi i Norge har. Når jeg er på ferie der nå, drikker vi øl på kule puber, spiser alle måltider ute, shopper, får med oss evenementer og konserter osv. Det kan ikke sammenlignes! Anonymkode: f19f1...1c7 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #19 Skrevet 5. september 2019 Du får vel ca 10.000 i studielån i mnd når du studerer i utlandet, gjør du ikke det? Isåfall tror jeg leiligheten er for dyr.. Jeg ville ikke valgt å leve på så lite i mnd, for da må du ha mye fokus på å ikke bruke penger. Personlig foretrekker jeg å bo billig for å kunne slappe litt mer av uten å måtte snu på hver krone. Anonymkode: 473d4...604 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #20 Skrevet 5. september 2019 Meld deg på https://foodsharing.de/!!! Du kan også gå til Tafel-systemet, hvor du betaler et par euro for en bag med grønnsaker og frukt (og litt annet) gjennom menighetene. Det finnes rundt 60 av dem i Berlin alene. Om du skaffer deg jobb en kveld i uka og annenhver helg f.eks så går det og til å gå rundt. Den nederste sosialstønaden i Tyskland ligger på rundt 450€ kontra Norges nødpenger på 6200kr(?) eller AAP på - ja er det 12000? Med det ser du litt hva de ser på som minstebehov der nede. Ta med/eller kjøp deg sykkel, så sparer du på u/s-bahn og buss. Berlin er en aktiv sykkel og gå-by Du kan også bli med i en felleshage Du kan ha f.eks tomat, agurk, paprika, chili og urteplanter hjemme i vinduskarmen. De krever ikke mye, bortsett fra vann og lys. På mange jam-sessions og andre aktiviteter betales det på donasjon eller med "spende" som betyr at du betaler det du kan innenfor to summer de har satt, f.eks mellom 2-6€, mellom 4-10€ osv. Fordi du kan få komme inn på lavere pris når du har behov, setter de pris på om du betaler full pott en annen gang om du kan det. Du trenger ikke gå på klubber som er dyre, de er stort sett en hype i dag likevel, mange av de spiller på at de var de feteste for 15år siden mens de i dag er utvasket og fulle av turister. Berlin er en by som forsøker å kjempe litt mot kapitalismen så du vil finne mange ting her som ikke koster så mye. Konserter og ping-pong kvelder og minikino og workshops og fast deltagelse i alt fra kunst, håndverk, teater, akrobatikk, yoga, meditasjon, klatring, skating - alt mulig rart. Du vil selvsagt finne det helt andre sjiktet også om du er interessert ..med "vi later som vi er rike" fashion og bling bling og blabla. Heldigvis ser en lite av dette i bybildet som helhetsinntrykk. Det er nok heller hipsterne som vises best utenom den virkelig alternative gjengen, og det vanlige mennesket i gata - som ikke bare er tyskfødte, men fra alle nasjoner. Og Kreuzberg og Neuköln har mange bakerier og utenlandske grønnsakssjapper f.eks Og kebab, kebab, falafel og lignende er billig i Berlin og nesten deres "nasjonalmat" i byen. Berlin er kjent for å ha mange bruktmarkeder forresten - hver søndag og mange lørdager. Grønnsaksmarkeder også, og de kan være billigere på mange ting. Mauerpark er fin, konserter og masse liv https://www.google.com/search?q=flohmarkt+berlin&oq=flohmarkt+berlin&aqs=chrome..69i57j0l3.5093j0j7&client=ms-android-huawei-rev1&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8 Du finner nok ut av det - når du kommer som student vil du også møte mange andre i samme situasjon. Man får ikke studielån til livsopphold om foreldre kan betale for en, og mange studenter, her som der, har en jobb ved siden av. Som et forslag siden du er norsk kan være å prøve seg på barnevakt for norske/svenske/danske og kanskje engelske barn. Det finnes også en gruppe som kaller seg Scandinavian meetingpoint om jeg husker rett, de samles en gang i måneden. Også har du jo sjømannskirken, med norsk 17.mai og det hele. De har også eventer og fårikål-kveld osv. Greit om du føler du vil ha flere norske kontakter eller bare får hjemlengsel Vet ikke hva mer jeg kunne skrevet akkurat nå. Om du har noen direkte som så kan jeg kanskje hjelpe med mer - men du som har sjans til å dra på en kul måte nå, du bør jo ha sjangs til å gå på oppdagelsesferd når du kommer!! Ønsker deg uansett lykke til med studietiden som kommer! Anonymkode: 92c28...872 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå