Gå til innhold

Spise brød ved siden av maten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg var liten måtte vi alltid spise minst en brødskive med smør til maten, nesten uansett hva vi hadde. Suppe, spagetti, lasagne, eller diverse poseretter fra toro. Som voksen har jeg aldri spist brød til vanlig middag, annet enn focaccia eller hvitløksbrød der det passer. Er det vanlig å spise brød ved siden av middag?

Anonymkode: f0f6b...3aa

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Gjest Hundedama
Skrevet

D gjorde vi da jeg var liten også, er nok mer uvanlig idag ja.. 

Skrevet

Tror ikke det? Har aldri hatt det når jeg vokste opp og har det heller ikke som voksen. Kjenner heller ingen som har det. Unntaket er til feks suppe tenker jeg. 

Det blir mye karbohydrater hvis man skal ha brød til middagen hver dag. Særlig hvis man spiser pasta i utgangspunktet og har spist brød til 2-3 måltider resten av dagen. 

Skrevet

Vi spiste brød, flatbrød eller lefse ved siden av forskjellige retter. Gjør det fortsatt til enkelte retter. Men aldri til pasta retter.

Anonymkode: 84a04...fc0

Skrevet

Spiser det til suppe bare

Anonymkode: a2c02...f2e

• Liker 2
Skrevet

Vi spiste ofte brød eller loff til suppe, lasagne og gryteretter. Jeg gjør det fremdeles i blant, da jeg synes det er veldig godt med f.eks lasagne eller gryterett på brødskiva. 

Anonymkode: de323...826

• Liker 10
Skrevet

Bare til suppe, enkelte gryteretter, f.eks lapskaus. Eller flatbrød, men det er ikke så vanlig lenger. 

• Liker 1
Skrevet

Tenker det hadde mye med økonomi å gjøre.

Vi var 5 i familien og hadde en hjemmeværende mor ganske lenge. Billigere å spe på med brød enn for eksempel mer kjøtt.

Anonymkode: d389d...d1d

• Liker 19
Skrevet

Kan være at de levde på ett stramt budsjett, og brukte skive til maten for å få metthetsfølelse.

Eller at det var kresne barn ved bordet, så om de alltid gav brød til maten slapp de at barnet gikk uten mat frem til neste måltid.

Brød er jo vanlig til suppe, der er det med på å gi metthetsfølelse. Samt at det er godt så klart med brød eller flatbrød til 😋

• Liker 9
Skrevet

Hvor tjukk skal man egentlig ende opp?, sier jeg bare 😅

Anonymkode: 17756...440

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde kun brødskiver med spør til supper.

Nå kan vi ha hvitløksbaguette til mat. Har annet tilbehør enn brødskiver.

Anonymkode: 35381...772

Skrevet

Jeg vokste opp i en familie hvor økonomien var ganske stram, og tenker at brød drøyer maten. Vi praktiserte likevel ikke dette i særlig stor grad hjemme. Vi hadde hjemmebakte rundstykker til supper og gryteretter og flatbrød til lapskaus. Ikke annet. 

Utover på åttitallet da det kom mer fancye pastaretter/lasagne ble det vanlig mange steder/hjem å ha brød/smør og salat til mye av denne nye maten. Kanskje nordmenn tenkte at det var litt kontinentalt? I utlandet fikk man jo gjerne brød før maten.   Så nordmenn misforsto kanskje litt? 

Hverken jeg eller foreldrene mine spiser brød til pasta, men til supper og gryter er det jo kjempegodt med (godt) brød til. Jeg synes også det er godt med et lite stykke brød til å få med restene av sausen hvis vi har retter med god saus.

Jeg finnes ikke redd for karbohydrater. 

Anonymkode: cfe9a...615

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor tjukk skal man egentlig ende opp?, sier jeg bare 😅

Blir ikke tykk av brød. :) 

• Liker 9
Skrevet

Hender jeg tar en skive eller et grovt rundstykke som tilbehør hvis jeg har løksuppe (uten krutonger og ost). 

Det gjør jeg fordi en klassisk løksuppe består av løk, litt olje som løken er stekt i, hvitløk vann, salt, pepper, timian og sitron.

Anonymkode: 4b843...a57

Skrevet

Var vanlig i min familie, og jeg har videreført det til en viss grad. Jeg er 86modell

Anonymkode: 9b119...bd7

• Liker 1
Skrevet

Nei. Heldigvis! Synes det blir mer enn nok brød til alle andre måltider så middagen holdes brødfri! Unntaket er reker (da skal det være skikkelig fersk loff😋!) Og suppe! Potet er både billigere og bedre enn brød, særlig når man allerede spiser brød til frokosten, lunsj og kanskje også kvelds. 

Det er nok litt generasjonsavhengig også. Nå er det mer fokus på hvor viktig det er med grønnsaker og frukt, så heller enn å spise brød til et måltid som allerede har en karbokilde, er det bedre å heller supplere med grønnsaker :) er bok også en vanesak.

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde bestandig brød til gryteretter og suppe. Kan ikke huske at vi hadde brød til andre retter. Til brunsaus-retter hadde vi bestandig flatbrød. 

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir ikke tykk av brød. :) 

Jo, det blir jeg. Holder på å slanke meg nå og skal ta bukplastikk om to måneder. Magen ble et helvete etter to svangerskap. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vi hadde ikke brød til middagene hjemme da jeg vokste opp. 

Pr i dag spiser/serverer jeg kun brød der det passer til, f.eks. suppe, og reker (loff, med majones oppå rekene). Inni mellom passer det med ferskt, godt brød til en gryterett også, men som regel blir man mer enn mett nok uten brødet. Ser for meg at brødet er en måte å få folk mette på og tyne selve middagsretten litt, hvis man ikke har så mye av den eller lite kjøtt i.

Endret av Million

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...