AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #1 Skrevet 4. september 2019 Jeg er innforstått med at man må ha R1+2/S1+2 matte for å søke på medisin. Men er det sånn at jeg kan kombinere R1 matte og P-matte? Finner ikke info. om dette noen steder. Anonymkode: 93ec1...df1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #2 Skrevet 4. september 2019 Du kan ta P-matte og R1 ja. Men, det er ikke anbefalt, for R1 bygger på 1T, så du vil mest sannsynlig slite med R1 hvis du bare har P-matte fra før.. Anonymkode: d9e15...0da
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #3 Skrevet 4. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Du kan ta P-matte og R1 ja. Men, det er ikke anbefalt, for R1 bygger på 1T, så du vil mest sannsynlig slite med R1 hvis du bare har P-matte fra før.. Anonymkode: d9e15...0da Hva anbefaler du, da? Og la oss si at jeg har R1 og P kombinert, må jeg ha 1 og 2 P? Anonymkode: 93ec1...df1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #4 Skrevet 4. september 2019 2P er jo egentlig nesten lettere enn 1P, siden det er ment for de som overhode ikke har anlegg for matematikk. Den naturlige etterfølgeren til 1P er S1. Som AB sier er det mulig å ta 1P og R matte, men du vil da stille med manglende forkunnskaper, noe som typisk vil resultere i dårlig karakter. Anonymkode: 032f2...5a0
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #5 Skrevet 4. september 2019 Hvis du tar R1 så trenger du bare 1P. S-matten er nok enklere, og du vil få 0,5 realfagspoeng mer for å velge S enn R. Det betyr at du enten tar 1P+R1, 1T+R1 eller 1P+S1+S2. Anonymkode: 8aeb0...4a2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #6 Skrevet 4. september 2019 35 minutter siden, AnonymBruker said: 2P er jo egentlig nesten lettere enn 1P, siden det er ment for de som overhode ikke har anlegg for matematikk. Den naturlige etterfølgeren til 1P er S1. Som AB sier er det mulig å ta 1P og R matte, men du vil da stille med manglende forkunnskaper, noe som typisk vil resultere i dårlig karakter. Anonymkode: 032f2...5a0 16 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis du tar R1 så trenger du bare 1P. S-matten er nok enklere, og du vil få 0,5 realfagspoeng mer for å velge S enn R. Det betyr at du enten tar 1P+R1, 1T+R1 eller 1P+S1+S2. Anonymkode: 8aeb0...4a2 Akkurat nå har jeg bare 1P og har ikke bestått 2P. Tenkte å ta 2P nå og samtidig 1P for å få bedre karakterer. Nå har jeg muligheten til å ta opp fag, og har både motivasjon og tid og vilje og alt. Tenkte å fokusere kun på matten, så tar jeg resten til våren. Så da er spørsmålet mitt, hva anbefaler dere at jeg tar nå? Skal jeg ta 2P bare for å ha det i tilfelle jeg ikke skal bruke realfag til å søke skole? Eller skal jeg bytte det ut? Trenger så sårt hjelp. Søkefristen er rett rundt hjørnet. Anonymkode: 93ec1...df1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #7 Skrevet 4. september 2019 Hvis du ønsker å studere medisin så må du jo ha R1 eller S1S2, du får ikke med deg karakteren i 2P. Så hvis du vil være på den sikre siden så tar du R1, men vær klar over at du må jobbe en del med faget. Hvor mange fag totalt skal du ta opp i år? Anonymkode: 8aeb0...4a2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #8 Skrevet 4. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hvis du ønsker å studere medisin så må du jo ha R1 eller S1S2, du får ikke med deg karakteren i 2P. Så hvis du vil være på den sikre siden så tar du R1, men vær klar over at du må jobbe en del med faget. Hvor mange fag totalt skal du ta opp i år? Anonymkode: 8aeb0...4a2 Takk, så utrolig enkelt forklart! Så mitt neste dumme spørsmål: La oss si at jeg tar R1 nå og har 1P fra før og ikke skal studere medisin. Kan jeg fremdeles bruke R1 istedenfor 2P? Hvis det er sånn tar jeg bare R1 nå og dropper 2P fullstendig. I år skal jeg kun ta matte! Har alt annet fra før og mangler kun dette for å kunne bruke 23/5. Anonymkode: 93ec1...df1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #9 Skrevet 4. september 2019 Det var så lite Så lenge du har 23/5 så går det helt fint, du har mer enn 224t matematikk med 1P og R1, dette er en godkjent kombinasjon uansett hva du skal studere. Personlig synes jeg S-matte er mer praktisk og enklere enn R. Hadde jeg vært deg, og kun skulket ha matematikk i år, da ville jeg tatt S1 og S2. Anonymkode: 8aeb0...4a2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #10 Skrevet 4. september 2019 **og kun skulle hatt matematikk i år Anonymkode: 8aeb0...4a2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #11 Skrevet 4. september 2019 Just now, AnonymBruker said: Det var så lite Så lenge du har 23/5 så går det helt fint, du har mer enn 224t matematikk med 1P og R1, dette er en godkjent kombinasjon uansett hva du skal studere. Personlig synes jeg S-matte er mer praktisk og enklere enn R. Hadde jeg vært deg, og kun skulket ha matematikk i år, da ville jeg tatt S1 og S2. Anonymkode: 8aeb0...4a2 Det var det, da .. ha 1 eksamen eller 2. Har jo dårlige karakterer i 1P, så burde ta den opp uansett. Gir mening å ta opp både S1 og S2 og prøve å få gode karakterer i dette, siden jeg uansett kan bruke det til å søke på andre studier med 23/5 om jeg velger å ikke ta medisin. Nå ble jeg veldig usikker. Skal jobbe kun på egenhånd. Jobbet intenst i 1,5 uker og bestod 1P, så det ER mulig å lære på egenhånd hvis man vil. Men er S virkelig så utrolig mye mer vanskeligere enn P? Det er folk som også synes at P er vanskelig, fordi du skal kunne om så mye forskjellig, enn T/R/S som går ut på å kunne MYE om færre ting. Anonymkode: 93ec1...df1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #12 Skrevet 4. september 2019 Hvis du allerede sliter litt med matte hadde jeg droppet R-matte. Du bør i hvert fall gå gjennom 1T pensumet og skjønne det. Skal du ikke studere noe med realfag er det like greit å ikke bruke energi og penger på det. Er du sikker på at medisin er noe for deg? Anonymkode: 2a973...d9d
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #13 Skrevet 4. september 2019 36 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis du allerede sliter litt med matte hadde jeg droppet R-matte. Du bør i hvert fall gå gjennom 1T pensumet og skjønne det. Skal du ikke studere noe med realfag er det like greit å ikke bruke energi og penger på det. Er du sikker på at medisin er noe for deg? Anonymkode: 2a973...d9d Ja. Grunnen for at jeg har kommet dårlig ut på skolefronten har helt andre årsaker. Fikk tildelt litt dårlige kort i fortiden, som gjorde at skole måtte være litt lenger ned på prioriteringslisten. Men jeg er klar og motivert, og jeg vet at jeg kan. Om medisin er noe for meg vet jeg ikke før jeg har prøvd, men yrkene jeg kan ha ved å studere medisin og alle mulighetene som følger med er absolutt noe jeg kan tenke meg. Jeg må bruke energi og tid på å ta matte nå uansett. Spørsmålet er om energien og pengene skal gå på R1, P2 eller S1+2. Anonymkode: 93ec1...df1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #14 Skrevet 4. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja. Grunnen for at jeg har kommet dårlig ut på skolefronten har helt andre årsaker. Fikk tildelt litt dårlige kort i fortiden, som gjorde at skole måtte være litt lenger ned på prioriteringslisten. Men jeg er klar og motivert, og jeg vet at jeg kan. Om medisin er noe for meg vet jeg ikke før jeg har prøvd, men yrkene jeg kan ha ved å studere medisin og alle mulighetene som følger med er absolutt noe jeg kan tenke meg. Jeg må bruke energi og tid på å ta matte nå uansett. Spørsmålet er om energien og pengene skal gå på R1, P2 eller S1+2. Anonymkode: 93ec1...df1 P2 er som sagt ikke noe vits i å ta. Er du sikker på at medisin er verdt det mtp hvor lang tid du vil bruke på å ta matte, kjemi, fysikk, ta opp igjen alle fag slik at du får 6 i snitt? Kanskje finnes det andre jobber innenfor helsesektoren? Uansett er mitt råd at du bare ser litt på pensum i R1 vs S1 og S2 og bestemmer deg for hva det vil være enklest og raskest å få god karakter i. Anonymkode: 2a973...d9d
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #15 Skrevet 4. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: P2 er som sagt ikke noe vits i å ta. Er du sikker på at medisin er verdt det mtp hvor lang tid du vil bruke på å ta matte, kjemi, fysikk, ta opp igjen alle fag slik at du får 6 i snitt? Kanskje finnes det andre jobber innenfor helsesektoren? Uansett er mitt råd at du bare ser litt på pensum i R1 vs S1 og S2 og bestemmer deg for hva det vil være enklest og raskest å få god karakter i. Anonymkode: 2a973...d9d Takk for gode spørsmål! Siden jeg bestemte meg for å ta opp fag og studere var målet å studere psykologi. Men mest for å jobbe med forskning innenfor psykologi. ´´Forsker´´er nøkkelordet her, og jeg tror jeg hadde fått mer ut av medisin. Det føles dumt å bare skrive det, siden det er så langt unna hvor jeg er akkurat nå. Men jeg har ikke hastverk. Jeg tar opp så mye jeg orker, og til slutt har jeg klart det. Skal søke studier uansett til høsten, og om jeg studerer noe jeg er middels fornøyd med i mellomtiden, får det være så. Hvem vet, kanskje jeg stortrives og ikke vil bytte. Gir dette mening eller er jeg en blind drømmer? Anonymkode: 93ec1...df1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #16 Skrevet 4. september 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for gode spørsmål! Siden jeg bestemte meg for å ta opp fag og studere var målet å studere psykologi. Men mest for å jobbe med forskning innenfor psykologi. ´´Forsker´´er nøkkelordet her, og jeg tror jeg hadde fått mer ut av medisin. Det føles dumt å bare skrive det, siden det er så langt unna hvor jeg er akkurat nå. Men jeg har ikke hastverk. Jeg tar opp så mye jeg orker, og til slutt har jeg klart det. Skal søke studier uansett til høsten, og om jeg studerer noe jeg er middels fornøyd med i mellomtiden, får det være så. Hvem vet, kanskje jeg stortrives og ikke vil bytte. Gir dette mening eller er jeg en blind drømmer? Anonymkode: 93ec1...df1 Joda, men man må jo begynne livet også, liksom. Og det koster deg og samfunnet mye penger å ta opp fag i tre-fire-fem eller flere år for så å studere i seks år. Spesielt hvis du ikke vil jobbe som lege en gang. Hva med pensjonsparing? Hvem finansierer dette? Skal du jobbe ved siden av? Hva vil du forske på? Anonymkode: 2a973...d9d
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #17 Skrevet 4. september 2019 15 minutter siden, AnonymBruker said: Joda, men man må jo begynne livet også, liksom. Og det koster deg og samfunnet mye penger å ta opp fag i tre-fire-fem eller flere år for så å studere i seks år. Spesielt hvis du ikke vil jobbe som lege en gang. Hva med pensjonsparing? Hvem finansierer dette? Skal du jobbe ved siden av? Hva vil du forske på? Anonymkode: 2a973...d9d Jeg føler meg ikke som byrde for samfunnet.. Anonymkode: 93ec1...df1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #18 Skrevet 5. september 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for gode spørsmål! Siden jeg bestemte meg for å ta opp fag og studere var målet å studere psykologi. Men mest for å jobbe med forskning innenfor psykologi. ´´Forsker´´er nøkkelordet her, og jeg tror jeg hadde fått mer ut av medisin. Det føles dumt å bare skrive det, siden det er så langt unna hvor jeg er akkurat nå. Men jeg har ikke hastverk. Jeg tar opp så mye jeg orker, og til slutt har jeg klart det. Skal søke studier uansett til høsten, og om jeg studerer noe jeg er middels fornøyd med i mellomtiden, får det være så. Hvem vet, kanskje jeg stortrives og ikke vil bytte. Gir dette mening eller er jeg en blind drømmer? Anonymkode: 93ec1...df1 Hvis du tar medisin for å bli forsker, må du være klar over at du vil være lite attraktiv som søker hvis du ikke er ferdig med turnus. Du må med andre ord være forberedt på å jobbe i minst 1,5 år som lege (i tillegg kommer ganske mye praksis underveis i studiene). Det kan være tøft hvis du ikke er motivert for det. Det er ikke så dumt å satse på forskning som lege - det åpner mange dører, og du har også tjene bedre enn andre forskere. Men du må være forberedt på å hoppe over noen ekstra hindre i forhold til flere andre veier inn i forskerteamet: Gode nok karakterer til å komme inn på medisin, og at du «må» jobbe som lege. Anonymkode: 90c33...ef4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #19 Skrevet 5. september 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du tar medisin for å bli forsker, må du være klar over at du vil være lite attraktiv som søker hvis du ikke er ferdig med turnus. Du må med andre ord være forberedt på å jobbe i minst 1,5 år som lege (i tillegg kommer ganske mye praksis underveis i studiene). Det kan være tøft hvis du ikke er motivert for det. Det er ikke så dumt å satse på forskning som lege - det åpner mange dører, og du har også tjene bedre enn andre forskere. Men du må være forberedt på å hoppe over noen ekstra hindre i forhold til flere andre veier inn i forskerteamet: Gode nok karakterer til å komme inn på medisin, og at du «må» jobbe som lege. Anonymkode: 90c33...ef4 Samt bør man være spesialist. Anonymkode: 900d4...9be
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #20 Skrevet 5. september 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Samt bør man være spesialist. Anonymkode: 900d4...9be Det er et pluss, men man må ikke. Jeg har vært stipendiat på medisinsk fakultet, og det var mange LiSer der. Det var absolutt ikke alle som hadde planer om å gå tilbake til klinikken (og dermed med tiden bli spesialister). Men klart - man stiller sterkere med begge deler. Anonymkode: 90c33...ef4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå