Drizzt Skrevet 5. september 2019 #21 Del Skrevet 5. september 2019 14 timer siden, prt90 skrev: Uff ja, mindre biler, flere trær, bedre kollektivtransport og friskere luft. Synes egentlig ikke så synd på grinete gubber fra Bærum som må la Diesel-SUV’en stå og ta bussen inn til byen heller Tomme mager og ingen penger i lomma. Det perfekte livet, ikke sant? Jeg vet ikke om de ''grinete gubber fra Bærum'', men uten pendlerne som jobber i Oslo dør byen. Kollektivtrafikken er ingenting å skryte av og har ikke blitt bedre med MDG heller. Dessuten så går ikke kollektivtrafikk overalt hvor man jobber og så passer det ikke alltid å både levere i barnehage og på skole og sitte fastlklemt blant andre svette reisende i overfylte busser og tog som ikke går halve året. Makan til hjernevasking MDG driver med. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stina234 Skrevet 5. september 2019 #22 Del Skrevet 5. september 2019 11 timer siden, prt90 skrev: Jeg har studert økonomi, men nasjonaløkonomi er ikke noe fag som blir undervist i på hverken på NHH eller BI, så det er litt vanskelig å studere. Er det et fag du har funnet på selv, eller tenkte du på samfunnsøkonomi kanskje? Vil si det er mer naivt å tro at man kan fortsette som før og doble forbruket hvert 20. år. Full gass, bind for øynene og nekte å innse at på en planet med begrensede ressurser så er det bare et tidsspørsmål før vi går tom for planet. Uff, når nasjonaløkonomi er så ukjent blir det jo håpløst å forstå hvordan et land sin økonomi skal fungere. Nei det er nok ikke noe jeg har funnet på men eksistert helt siden landegrenser ble etablert. Et land må ha båte skatteinnekter og eksportinntekter for å eksistere.I Norge har vi olje, gass, fisk, kraft, teknologi som de viktigste eksportartiklene men selfølgelig mye annet også. Uten slike inntekter til felleskassa så vil det fort gå rett i fattigdom for Norge. Dette tenker desverre ikke MPDG særlig mye på. Joda vi skal ta vare på miljøet men det må skje på et fornuftig nivå der man i mellomtiden ikke rasserer Norge. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 5. september 2019 #23 Del Skrevet 5. september 2019 1 time siden, Drizzt skrev: Tomme mager og ingen penger i lomma. Det perfekte livet, ikke sant? Jeg vet ikke om de ''grinete gubber fra Bærum'', men uten pendlerne som jobber i Oslo dør byen. Kollektivtrafikken er ingenting å skryte av og har ikke blitt bedre med MDG heller. Dessuten så går ikke kollektivtrafikk overalt hvor man jobber og så passer det ikke alltid å både levere i barnehage og på skole og sitte fastlklemt blant andre svette reisende i overfylte busser og tog som ikke går halve året. Makan til hjernevasking MDG driver med. Oslo kan ikke som by overleve basert på en forståelse av at byen er basert på pendlere. Man kan ganske riktig hevde at Kollektivtrafikken ikke fungerer, men det er i så fall en defekt som må utbedres, ikke jobbes rundt. Og en by der man ikke kan fungere uten privatbil, er en by som funksjonelt ikke er planlagt. Så når man går til valg, må man komme med løsninger, og for øyeblikket nyter MDG større tillit for sine ideer enn det alternativet har for de som bor i Oslo. Men de har ikke en lett jobb, spesielt fordi de forstår at dette må gå i hop økonomisk. Man vet at Oslo har enorme byplanmessige defekter når det sitter folk i Groruddalen; ett boområde designet for kollektivtrafikk, som klager på bompenger. Det betyr en bystrukturell kollaps som har pågått over tid. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
slask Skrevet 5. september 2019 #24 Del Skrevet 5. september 2019 Ja, disse meningsmålingene ser vi vel aldri detaljene av. Representativt utvalg? Hvem blir spurt? Er det sannheten? Kan vi stole på tallene? Mitt tips er: Niks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dronne Skrevet 5. september 2019 Forfatter #25 Del Skrevet 5. september 2019 2 hours ago, slask said: Ja, disse meningsmålingene ser vi vel aldri detaljene av. Representativt utvalg? Hvem blir spurt? Er det sannheten? Kan vi stole på tallene? Mitt tips er: Niks. Alt er en konspirasjon. Sånn er det nok. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Husholdning1 Skrevet 6. september 2019 #26 Del Skrevet 6. september 2019 Får håpe MDG får mer mskt i Oslo, slik at resten av landet åpner øynene for hva MDG er og hvor mye de kommer til å ødelegge. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 6. september 2019 #27 Del Skrevet 6. september 2019 Glad jeg ikke bor i Oslo. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mask Skrevet 6. september 2019 #28 Del Skrevet 6. september 2019 On 9/4/2019 at 8:54 PM, libbloom said: Synes MDG har vært et bra tilskudd og håper de får gjennomslag for politikken sin på de fleste områder. Et bilfritt og grønt sentrum er det som trengs. Om alle i Norge kjørte hest og spiste gress ville utslippene i verden bli kuttet med 0.003%, yikes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest libbloom Skrevet 6. september 2019 #29 Del Skrevet 6. september 2019 8 minutter siden, Slaskete Maskot said: Om alle i Norge kjørte hest og spiste gress ville utslippene i verden bli kuttet med 0.003%, yikes. Helt sikker på det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mask Skrevet 6. september 2019 #30 Del Skrevet 6. september 2019 2 minutter siden, libbloom said: Helt sikker på det? Vi slipper ut årlig 90 000 tonn co2, det tilsvarer 0.3 av verdens utslipp, Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petra75 Skrevet 6. september 2019 #31 Del Skrevet 6. september 2019 På 5.9.2019 den 1.09, prt90 skrev: Jeg har studert økonomi, men nasjonaløkonomi er ikke noe fag som blir undervist i på hverken på NHH eller BI, så det er litt vanskelig å studere. Er det et fag du har funnet på selv, eller tenkte du på samfunnsøkonomi kanskje? Vil si det er mer naivt å tro at man kan fortsette som før og doble forbruket hvert 20. år. Full gass, bind for øynene og nekte å innse at på en planet med begrensede ressurser så er det bare et tidsspørsmål før vi går tom for planet. Men det er en mellomting mellom "full gass" og full stopp. Jeg tror alle er enige i at det må handling til, men MDG begynner i feil ende. Man må gjøre det attraktivt (og med det mulig) å bruke kollektivt, men samtidig kan man ikke stenge for all bilkjøring, fordi det faktisk er de som trenger å benytte seg av bil av og til. Jeg, for eksempel, er i en frivillig forening hvor inntekten består i arrangementer for barn, og mange av disse er i sentrum. Det er mye utstyr som skal fraktes innen en ganske hektisk tidsramme. Dette er ikke mulig uten bil. Har ikke hørt noe om at noen har noen gode løsninger på dette heller. Og det er andre som har andre grunner for å benytte seg av bil. Oslo består faktisk av mange flere enn 28 år gamle friske folk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stonegiant Skrevet 6. september 2019 #32 Del Skrevet 6. september 2019 M34. Bor i Oslo. Lan Marie Nguyen Berg er den beste byrådet jeg kan huske i min levetid. Ville aldri stemt MDG på nasjonalt plan, men i lokalvalg så har det skjedd. (Men ikke i år, selv om jeg vurderte det sterkt.) 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 6. september 2019 #33 Del Skrevet 6. september 2019 På 5.9.2019 den 13.13, Druid skrev: Oslo kan ikke som by overleve basert på en forståelse av at byen er basert på pendlere. Man kan ganske riktig hevde at Kollektivtrafikken ikke fungerer, men det er i så fall en defekt som må utbedres, ikke jobbes rundt. Og en by der man ikke kan fungere uten privatbil, er en by som funksjonelt ikke er planlagt. Så når man går til valg, må man komme med løsninger, og for øyeblikket nyter MDG større tillit for sine ideer enn det alternativet har for de som bor i Oslo. Men de har ikke en lett jobb, spesielt fordi de forstår at dette må gå i hop økonomisk. Man vet at Oslo har enorme byplanmessige defekter når det sitter folk i Groruddalen; ett boområde designet for kollektivtrafikk, som klager på bompenger. Det betyr en bystrukturell kollaps som har pågått over tid. Oslo går rundt på grunn av pendlerne fra nabokommunene. Kollektivtrafikken fungerer ikke på flere plan, også fordi den ikke tar deg raskt og billig til jobb. Når du må bytte transportmiddel, vente i kø for buss for tog, vente på neste t-bane mens det er strømbrudd, signalfeil og annet og i tillegg betale tusenvis av kroner for månedskort mens du alltid kommer forsinket på jobb fordi du måtte levere på skole og i barnehage før det, så blir det veldig lite fristende å la bilen stå. Eller jobbe i Oslo for den saks skyld. MDG vil gjøre byen til paradis for unge som ikke har begynt å jobbe ennå og barnløse hippier på bekostning av alle andre, men slik fungerer ikke samfunnet. Økonomisk går det ikke heller. Fint å drømme, men til slutt må man forholde seg til realiteten. Folk klager på bompenger fordi familieøkonomien er sprengt allerede og folk vil ikke kaste bort mer penger. Dessuten så er bompengene ment for bygging av vei, ikke for sponsing av kollektivtrafikk. Samtidig som MDG krever mer og mer bompenger, er de imot ALLE de viktige veiprosjekter i Oslo bompengene burde finansiere. MDG mangler troverdighet, logikk og sans om hvordan ting egentlig skjer i verden. Hvis de får fortsette å styre byen, blir det enda mer press på boligprisene i nabokommunene fordi Oslo folk kommer til å flytte i enda større grad. Kjenner flere jeg studerte sammen med som solgte seg ut av Oslo Vest og flyttet til Bærum, Lillestrøm, Moss, Ski, Asker, Drammen. Mange byttet også jobb for å unngå å reise til Oslo. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prt90 Skrevet 7. september 2019 #34 Del Skrevet 7. september 2019 23 timer siden, Drizzt skrev: Hvis de får fortsette å styre byen, blir det enda mer press på boligprisene i nabokommunene fordi Oslo folk kommer til å flytte i enda større grad. Kjenner flere jeg studerte sammen med som solgte seg ut av Oslo Vest og flyttet til Bærum, Lillestrøm, Moss, Ski, Asker, Drammen. Mange byttet også jobb for å unngå å reise til Oslo. Hvis bomprisen øker er det vel strengt tatt lurere å selge bilen og flytte TIL byen for å slippe bompenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
slask Skrevet 7. september 2019 #35 Del Skrevet 7. september 2019 3 minutter siden, prt90 said: Hvis bomprisen øker er det vel strengt tatt lurere å selge bilen og flytte TIL byen for å slippe bompenger. Alt blir dyrere inne i byen, så lurere å flytte godt unna byen. Om det er viktig å ha mest mulig rundt seg, så velg et utviklet tettsted eller mindre by. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 7. september 2019 #36 Del Skrevet 7. september 2019 (endret) 3 timer siden, prt90 skrev: Hvis bomprisen øker er det vel strengt tatt lurere å selge bilen og flytte TIL byen for å slippe bompenger. Du mener å flytte innen Ring 1 for å slippe bompenger? Hvor mange kan gjøre det? Det er bompenger inn i byen også. Det er ingen god grunn å bo i en døende by med dette styret. Endret 7. september 2019 av Drizzt 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvist Skrevet 10. september 2019 #37 Del Skrevet 10. september 2019 På 4.9.2019 den 23.01, Stina234 skrev: Det er så utrolig naivt å stemme MPDG. Tror de som stemmer bør studere litt nasjonaløkonomi. Hva skal Norge leve av fremover, hvem skal sørge for at staten får skatteinntekter til å drive velferdslandet Norge? Nå har ikke nasjonaløkonomi noe med et kommunevalg å gjøre uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sam3 Skrevet 10. september 2019 #38 Del Skrevet 10. september 2019 On 9/4/2019 at 8:48 PM, Drizzt said: Hvem er egentlig i Oslo. Studenter som reiser hjem etter fullført utdanning, massevis av pendlere fra nabokommunene, innvandrere i sør, øst og nord og nordmenn i vest (sånt grovt sett). Løgn. Statistikkene om Oslos befolkning sier noe helt annet. Best om du forholde deg til fakta eller blir det ikke noe substans i diskusjonen. Oslo har blitt verdensledende på flere områder. Mulig at vi ser noe på denne fronten også... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sam3 Skrevet 10. september 2019 #39 Del Skrevet 10. september 2019 On 9/7/2019 at 7:02 PM, slask said: Alt blir dyrere inne i byen, så lurere å flytte godt unna byen. Om det er viktig å ha mest mulig rundt seg, så velg et utviklet tettsted eller mindre by. Nei det er faktisk bedre å bo i byen og unngår kostnader til bileierskap. Som bonus unngår du bortkast tid ved pendling, og henting/levering i skole barenehage. Du går mer of forbedre helsen, og har bedre tilgang til kulturtilbud, matbutikker, restauranter og mye mer. Det konkurrerer ikke pendlerliv med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HarryDotter Skrevet 10. september 2019 #40 Del Skrevet 10. september 2019 På 4.9.2019 den 21.42, prt90 skrev: Uff ja, mindre biler, flere trær, bedre kollektivtransport og friskere luft. Synes egentlig ikke så synd på grinete gubber fra Bærum som må la Diesel-SUV’en stå og ta bussen inn til byen heller Og tusenvis uten jobb! Ingen butikker overlever i sentrum uten at folk kan komme seg enkelt inn og ut. Parkeringsplasser forsvinner. Butikker som har ligget der i 60 år forsvinner raskere enn snø i juni. Fint utopia med ren luft og grønne trær. Flytt på landet da om du ønsker det! Storbyer fungerer ikke slik. Storbyer skal være liv og leven. Det er problemet med MDG, de vil ha det fint og luftig der de lytter til fuglesang og bekkesildring i oslo sentrum, men forstår ikke at under det økonomiske systemet verden har vil det ikke fungere. Det de streber etter vil ikke være bærekraftig rett og slett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå