Gå til innhold

Sommerferier - barn med skilte foreldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg er sammen med en mann med tre barn fra et tidligere forhold. Vi har et felles barn også. 

Hvordan gjør dere det i ferier og slikt? Vi synes det er en grei ordning å ta alle barna med annenhvert år, og at vi tar med vårt felles barn å drar kun vi tre det året barna drar på ferie med deres mor. 

Men barna synes dette er urettferdig fordi vi drar på «dyrere» og «bedre» ferier enn det de gjør.. 

Synes dere det er dårlig gjort av oss å ikke ta de med hvert år, fordet om de drar med mor? Det koster mye å dra med 4 (snart 5) barn hvert år..

Anonymkode: 6ff08...583

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis de drar med mor så nei. Hvis ikke så ja. 

Fins barn der foreldre ikke har råd(/ikke kan dra av ulike årsaker) til å dra på ferie, og hvis det er tilfelle hos dere så forstår jeg godt at de føler deg er urettferdig at de ikke kan bli med dere. 

Anonymkode: d3161...045

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis de drar med mor så nei. Hvis ikke så ja. 

Fins barn der foreldre ikke har råd(/ikke kan dra av ulike årsaker) til å dra på ferie, og hvis det er tilfelle hos dere så forstår jeg godt at de føler deg er urettferdig at de ikke kan bli med dere. 

Mor har råd til ferie, men prioriterer å bruke så mye penger på alt mulig annet unødvendig, at det blir ikke alltid «sydenferie». Men ferie drar de på annenhvert år med henne.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Mor har råd til ferie, men prioriterer å bruke så mye penger på alt mulig annet unødvendig, at det blir ikke alltid «sydenferie». Men ferie drar de på annenhvert år med henne.

Kjenner ikke deres situasjon og vil ikke uttale meg hvorvidt mor i dette tilfelle bruker penger på unødvendige saker. En reise er en reise samme hvor tenker jeg. 

Enkelt å greit hvis barna drar på ferie med mor så kan dere med god samvittighet dra uten de som du spør om. Om mor ikke har råd økonomisk ville jeg svart noe annet. Men det er ikke tilfellet skriver du. 

• Liker 2
Skrevet

Det avhenger jo litt av hva dere gjør med barna i ferien det året dere ikke tar de med på ferie.

Henger de alene hjemme mens dere jobber, eller har dere likevel ferie med de og gjør ting i Norge?

Jeg er selv skilt. Bruker alltid tre uker hver sommer på ferie med mine barn og da gjerne en uke i varmere strøk.

Når barna er tre uker med faren, drar jeg gjerne til «syden» med min kjæreste og han barn. (Aldersforskjellen mellom kjærestens barn og mine er så stor at de har ulike behov.)

Barna er gjerne også i utlandet med faren samme sommer som de er med meg.

Far, stemor og deres felles barn er også gjerne bare de, på en sydenferie når barna er med meg.

Synes ikke de skal føle at de går glipp av noe i noen av familiene fordi de faller litt mellom, men heller føle at de får det beste når de dessverre har en splittet familie.

Mine har dermed 6 uker ordentlig ferie hver sommer og synes det er veldig bra.

De forstår at stesøsken og halvbror har ulike behov, men de føler seg ikke utenfor, utelatt eller nedprioriterte.

Barna skal slippe å føle på at de ikke har en hel familie og blir sendt mellom to hjem. 

Dersom dine stebarn uttrykker slike følelser, blr de lyttes til.

Anonymkode: 6fd63...a4a

• Liker 2
Skrevet

Jeg har også tre stebarn (og ett felles). Stebarna er voksne nå, men da de var små var i sjelden i "Syden" verken med eller uten dem. Vi leide hus i Danmark eller var hos familie på andre kanten av landet, og de var alltid med oss på ferie! Men siden ferien var delt opp, og vi hadde lenger ferie enn den de hadde med oss, så hendte det at vi dro steder uten dem også, rett og slett fordi ferien vår ikke var slutt da de dro til mor. Det hendte at mine foreldre inviterte oss på en helgetur feks, og da var de ikke alltid med. 

Jeg tror og håper (de sier det nå som de er voksne) at vi klarte å balansere dette på en ok måte. Noen ganger var en med, noen ganger to, og noen ganger alle tre - etter egne ønsker etter hvert som de ble eldre. 

Jeg ser ikke at det skal være noe problem å ikke ta en kjempeferie hvert år, men jeg vil jo håpe at dere allikevel ferierer med dem et eller annet sted.... At dere er sammen enten hjemme eller leier en hytte eller noe sånt.... Ikke at dere sparer all ferie til de tre er hos mammaen, liksom. Men vi tar ikke nå heller en "stor" ferie hvert år, så her holder vi egentlig på det samme. Men mye billigere å feks leie hus i Danmark for seks stk enn chartertur for seks! Så det kan man jo evt få til. Mat må man jo ha uansett hvor man er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...