Gå til innhold

Bv.tj var her i dag. Hvordan synes dere det gikk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det var to ansatte fra bv.tj. De hilste på barna, 3 og 5 år. Jeg sa at de ansatte gjerne kunne late som de satt på mobilen eller noe, slik at situasjonen ikke skulle bli slik at vi følte oss beglodd. Dette gjorde de. 

3 åringen begynte å skrike i det de kom. Sliten etter bhg. Endte med at jeg tok ham på fanget for å roe ned. Roet ham ned. Jeg skulle lage middag, men han ble igjen rasende. Da valgte jeg å heller lese en bok for barna. Begge var rolige nå. Jeg skulle på kjøkkenet å begynne på middagen, men 3 åringen ville nå ha leken som 5 åringen hadde. Jeg sa at han kunne spørre om lov, men han fikk ikke lov til å låne leken. 3 åringen gikk rett i klikk. 

Jeg tok med meg 3 åringen da og gikk på kjøkkenet for å lage middag. Han roet seg ned da. 5 åringen lekte i stua, men kom inn på kjøkkenet med lekene han også. Selve middagslagingen gikk fint.  Når maten nærmet seg, sa 3 åringen noe jeg ikke forsto. Han ble rasende og gikk i stua. Jeg fulgte IKKE etter. Kikket ut til han etter 20 sek, han satt og lekte på gulvet. Kom på kjøkkenet etterhvert, var rolig. Han hadde satt seg på kjøkkenBORDET og lekte med 5 åringen som satt på stolen. Jeg sa ingenting på det. Maten var klar etter 2-3 min, og 3 åringen satte seg på stolen uten at jeg trengte å be han om det. 5 åringen spiste godt, 3 åringen ville kun ha karbohydratene, ikke proteinet. Grønnsakene spiste begge. Jeg ba 3 åringen én gang om han ikke kunne smake på proteinet, han skrek NEI, så da fikk det være. Etter mat satte begge barna sin tallerken i oppvaskmaskinen etter at jeg ba om det, uten protester. 

Jeg lukket døren til kjøkkenet, får rydde etterpå. Guttene var allerede i gang med lek sammen, så jeg slang meg på sofaen og begynte å diskutere kommunevalget med de ansatte. 

Begge barna har gitt meg koser i løpet av dagen, 5 åringen har takket pent flere ganger og hjulpet lillebror uoppfordret  

Jeg ser at 3 åringen burde blitt korrigert da han satte seg på kjøkkenbordet, fått ham til å SMAKE på proteinet.. Men, jeg gjør ikke det vanligvis heller, så gadd ikke å late som at jeg er DEN pedagogen. 

Noen fallgruver her? Hvilke?

Kommer ikke til å utbrodere på hvorfor de var her, det som er vesentlig at de var her for å observere samspill mellom meg og barna. 

Anonymkode: 3a99d...0ff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hørtes vel bra ut det 😄

• Liker 4
Skrevet

Jeg har hatt hjemmebesøk to ganger, og det har gått fint. Begge gangene kom de rett etter skole-tid, så barnet fikk en brødskive og vi satt i sofaen å snakket med besøket. De spurte meg på forhånd hva jeg ville, og jeg hadde synes det hadde vært rart om de bare satt på tlf eller satt på sidelinjen og observerte oss. Alle bv-ansatte er forskjellig og kan reagere på ulike ting, så vanskelig å si om det gikk bra for deg. De ser vel mest på omgivelsene dere bor i, og at du har bra samspill med barna og at barna virker trygge. Barn i den alderen kan gjøre mye rart, så ikke så ille å slå seg vrang. Men kjipt om de ikke hører på deg når dere har besøk. Opplever at barnet mitt oppfører seg bedre når vi har besøk.

Bv var på hjemmebesøk hos far også, noen dager etter de var hos meg, og da hadde barnet oppført seg helt annerledes og var sjenert og ville ikke snakke med bv. Så da fikk de noe å sammenligne med. Det er lite de kan ta deg på, også har det jo litt å si hvorfor de var der også. Hjemmebesøk er obligatorisk, så hvis ikke anklagene mot deg er alvorlige, regner jeg med besøket også gikk fint. I verste fall kan du bli tilbudt noe foreldreveiledning el. Er ikke sånn at de tar barna. 

Anonymkode: 87cb2...0bf

• Liker 5
Skrevet

Det gikk nok bra. Regner med at de som ble sendt til dere er såpass oppegående at de skjønner at 3 åringer ikke er de letteste å hanskes med :)

Anonymkode: 683db...b7c

• Liker 5
Skrevet

Høres helt greit ut dette!

Anonymkode: 61741...ab2

• Liker 4
Skrevet

Det høres ut som en hvilken som helst ettermiddag med slitne og sultne barn😉

du taklet situasjoner etterhvert som de oppsto og velger dine kamper. 

Middagen er og grei, om de ikke vil den ene tingen, men spiser noe annet må vel være greit? 

• Liker 8
Skrevet
2 minutter siden, Pupperulla skrev:

Det høres ut som en hvilken som helst ettermiddag med slitne og sultne barn😉

du taklet situasjoner etterhvert som de oppsto og velger dine kamper. 

Middagen er og grei, om de ikke vil den ene tingen, men spiser noe annet må vel være greit? 

Tviler sterkt på at bv henger seg oppi at ungen var vrang eller ikke ville spise karbohydrater. Det er ikke i nærheten av å være bekymringsfullt engang.

Anonymkode: 683db...b7c

• Liker 13
Skrevet

Jeg var ikke der, så jeg kan ikke si noe om hvordan det gikk. Din beretning er bare en side av saken.

Anonymkode: 9c7df...165

• Liker 16
Skrevet

Dette er en helt vanlig ettermiddag :) det som derimot er mer uvanlig er å være så usikker på seg selv at man legger en detaljert beskrivelse ut på et forum. Kanskje litt kommunikasjonen med bvt kan gjøre deg mer selvsikker og bestemt på din egen morsrolle, for kanskje nettopp det er noe bvt ser til vanlig; en slags usikkerhet? 

Dette er en ikke ment som kritikk! 

Anonymkode: b94bd...f90

• Liker 20
Skrevet

Jeg synes det høres ut som det gikk helt fint. :) 3-åringer kan finne på mye rart, det som er viktig er hvordan du håndterer det. Høres helt "etter boka" ut å overse de mindre viktige tingene, og å oppmuntre til å smake men ikke tvinge.

Mitt barn blir ofte ekstra "vanskelig" når vi er på eller har besøk, og det er vel ikke så unormalt, men problemet er at jeg blir superstressa av det, tenker på hva de tenker om oss osv. Dette merker sikkert barnet, noe som bare gjør situasjonen verre. Så jeg synes det høres ut som du taklet dette mye bedre enn jeg ville gjort. ;)

Anonymkode: 98d0e...b97

• Liker 1
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser at 3 åringen burde blitt korrigert da han satte seg på kjøkkenbordet, fått ham til å SMAKE på proteinet.

Jeg tenker tvert imot at dette ikke var dagen for disse kampene, og at det var fornuftig av deg å overse disse tingene til fordel for et noenlunde fredelig måltid. 

• Liker 11
Skrevet

Ts her

Jeg synes selv også at det gikk bra. Det er slik våre ettermiddager stort sett er og jeg synes at vår hverdag er fin. 

Takk for alle tilbakemeldinger :) 

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som en normal ettermiddag slik det er i de mange tusen hjem med småbarn 

• Liker 3
Skrevet

Det er egentlig ikke interessant om barna er høflige, hjelpsomme, koser, tar beskjeder, eller smaker på proteiner. Det sier ikke noe om samspillet.

Men alt du skrev høres helt normalt ut da, godt jobba å lage middag med to små :)

• Liker 10
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det var to ansatte fra bv.tj. De hilste på barna, 3 og 5 år. Jeg sa at de ansatte gjerne kunne late som de satt på mobilen eller noe, slik at situasjonen ikke skulle bli slik at vi følte oss beglodd. Dette gjorde de. 

3 åringen begynte å skrike i det de kom. Sliten etter bhg. Endte med at jeg tok ham på fanget for å roe ned. Roet ham ned. Jeg skulle lage middag, men han ble igjen rasende. Da valgte jeg å heller lese en bok for barna. Begge var rolige nå. Jeg skulle på kjøkkenet å begynne på middagen, men 3 åringen ville nå ha leken som 5 åringen hadde. Jeg sa at han kunne spørre om lov, men han fikk ikke lov til å låne leken. 3 åringen gikk rett i klikk. 

Jeg tok med meg 3 åringen da og gikk på kjøkkenet for å lage middag. Han roet seg ned da. 5 åringen lekte i stua, men kom inn på kjøkkenet med lekene han også. Selve middagslagingen gikk fint.  Når maten nærmet seg, sa 3 åringen noe jeg ikke forsto. Han ble rasende og gikk i stua. Jeg fulgte IKKE etter. Kikket ut til han etter 20 sek, han satt og lekte på gulvet. Kom på kjøkkenet etterhvert, var rolig. Han hadde satt seg på kjøkkenBORDET og lekte med 5 åringen som satt på stolen. Jeg sa ingenting på det. Maten var klar etter 2-3 min, og 3 åringen satte seg på stolen uten at jeg trengte å be han om det. 5 åringen spiste godt, 3 åringen ville kun ha karbohydratene, ikke proteinet. Grønnsakene spiste begge. Jeg ba 3 åringen én gang om han ikke kunne smake på proteinet, han skrek NEI, så da fikk det være. Etter mat satte begge barna sin tallerken i oppvaskmaskinen etter at jeg ba om det, uten protester. 

Jeg lukket døren til kjøkkenet, får rydde etterpå. Guttene var allerede i gang med lek sammen, så jeg slang meg på sofaen og begynte å diskutere kommunevalget med de ansatte. 

Begge barna har gitt meg koser i løpet av dagen, 5 åringen har takket pent flere ganger og hjulpet lillebror uoppfordret  

Jeg ser at 3 åringen burde blitt korrigert da han satte seg på kjøkkenbordet, fått ham til å SMAKE på proteinet.. Men, jeg gjør ikke det vanligvis heller, så gadd ikke å late som at jeg er DEN pedagogen. 

Noen fallgruver her? Hvilke?

Kommer ikke til å utbrodere på hvorfor de var her, det som er vesentlig at de var her for å observere samspill mellom meg og barna. 

Tenker at du er flink som klarte å oppføre deg som normalt og det la nok de merke til. Og det virket ikke som du stresset selv om 3-åringen klikket, og du ga de oppmerksomhet. 

Vanskelig å si, men tror du skal være fornøyd med deg selv🙂

Anonymkode: 687d2...b32

• Liker 2
Skrevet

Vet du hvorfor det er sendt bekymringsmelding? Går det på hygiene? Samspill? Vanskjøtsel?

Synes det høres ut som en normal ettermiddag

Anonymkode: 97caa...bde

• Liker 5
Skrevet

Veldig spesielt å kalle middagen for proteinene og karbohydratene 😂😂

Anonymkode: 89c29...b1c

• Liker 31
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hvorfor det er sendt bekymringsmelding? Går det på hygiene? Samspill? Vanskjøtsel?

Synes det høres ut som en normal ettermiddag

Anonymkode: 97caa...bde

Samspill 

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Samspill 

Hvem melder noen til bv pga samspill? :klo: Noen mennesker er merkelige.

Anonymkode: 87a45...34d

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem melder noen til bv pga samspill? :klo: Noen mennesker er merkelige.

Anonymkode: 87a45...34d

Samspill handler vel om mors/ fars evne til å lese og forstå barnas behov... så det er ganske vanlig at bv får inn bekymringsmeldinger på dette og det er vel kanskje sånn at det er en utfordring for foreldrene selv klarer ikke å se saken utenfra fordi de er midt oppi det.

Anonymkode: 02658...d37

• Liker 19

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...