Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Bare lurer på hva folk gjør etter videregående? Jeg er nettopp ferdig på videregående, og har et år hvor jeg jobber på 2 steder, som tilsvarer cirka 3-4 dager  i uken, og er veldig fornøyd med det! Og tenkte etter dette jobbeåret så skal jeg kanskje ta opp noen fag, har ikke sjans med mine karakterer nå. Har 3,2 i snitt... Jeg søkte på høgskole men kom ikke inn, så det er noe jeg burde... men selv om jeg sitter her med jobb og har noe å gjøre dette året, så er jeg samtidig veldig redd og bekymret for framtiden min når det gjelder utdanning. Stresser for det absolutt hver eneste dag, bare tanken på at jeg kanskje ikke kommer inn på høgskole før om 2-3 år, og da kunne jeg egentlig vært ferdig med studiene mine. Samtidig som jeg ser vennene mine har begynt på høgskole og jeg kun har generell studiekompetanse. 

Noen som er i samme situasjon som vil gi noen råd/tips? Hva jeg burde gjøre og ikke?

Anonymkode: cb1b0...062

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1306697-etter-videreg%C3%A5ende/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husk at 2-3 år er en liten brøkdel av livet ditt, og at hvis det du ønsker å studere koster deg 2-3 år ekstra er det sannsynligvis verdt det. Bare ikke kast bort tiden. Jobb med noe som gir nyttig erfaring, les så du klarer å forbedre karakterene. Det er ingen katastrofe å være litt eldre og modnere når man starter studier.

• Liker 1

Ikke stress med det ennå, slapp av. Man bør gjøre noe fornuftig etter videregående, men du har akkurat avsluttet VGS og er i den delen av livet der man kan utforske hva man ønsker videre. Ikke noe problem å vente noen år på å starte høyere studier, bruk tiden til å finne ut hva du ønsker å jobbe med i fremtiden. Faktisk vil jeg si, bruk god tid på det for å redusere sjansen til å velge feil. En av de tingene jeg angrer litt på selv er at jeg hoppet rett på studier etter VGS. Har nå en utdannelse, men kunne tenkt meg å jobbe med noe annet, og med forpliktelser i livet som 30+ er det vanskeligere å starte på noe nytt. Det meste er mulig, men mitt råd til unge studenter: Det er enklere når man er ung og sannsynligvis med mindre forpliktelser, så bruk heller tiden godt til å finne ut hva dere vil fremfor å hoppe på noe som kanskje ikke er et riktig valg. 

Og om du stresser med at dine jevnaldrende har begynt sine studier: Svært mange vil erfaringsmessig finne ut at studiet var feil for dem og hoppe over på noe annet, ta pauseår i mellom osv. Mange vil også ende opp med studier som ikke nødvendigvis gir noen jobb, så at man har startet på studier er ingen garanti for en fremgangsrik fremtid. For all del, når man først finner noe man vil satse på så skal man gå for det 110%, men frem til da er det lurere å bruke litt god tid på å finne ut hva nettopp det er!

Anonymkode: 90b0a...248

2-3 år er ikke så lenge! 

Når du jobber så lite som 3-4 dager i uken har du god tid til å begynne å ta opp fag. Start med de fagene hvor du har størst forbedringspotensiale med minst mulig innsats. Så kan du ta de fagene som krever mer jobb senere - hvis det er nødvendig.

Anonymkode: e7b49...22c

2-3 år er ingenting. Det viktigste er at du ikke faller i den fella at du blir værende i jobb som ufaglært fremfor å ta utdanning. Da kan du ihvertfall sitte og se på alle dine jevnaldrende gå forbi deg rimelig kjapt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...