Gå til innhold

Tilskuertallene i norsk eliteserie fotball( herrer). Hva har skjedd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De siste årene har tilskuertallene i norsk eliteserie godt kraftig ned. 2005 var et toppår. En ting er betalende tilskuere men når man der kamper på tv så ser det enda mer glissent ut en tilskuertallene tilsier. 

Hva er årsaken til fallet i tilskuertallet?

Mange vil si at nivået er for dårlig og at den lave interessen er en naturlig konsekvens av dette. Men dette tror jeg ikke helt på. For nivået var ikke bedre i 2005. Det var mye mer uprofesjonelt enn det er nå.

Samtidig har nivåforskjellen mellom norsk fotball og de beste ligaene i verden blitt ekstremt stor. Premier league, La liga, Bundesliga, Serie A fremstår nesten som en annen idrett. Jeg ser mye fotball og føler at jeg må skru ned forventningene når jeg ser på norsk fotball. 

Jeg tror at negativiten har skadet norsk fotball omdømme. Den konstante nedrakkingen fra eksperter og andre som henger seg opp i dårlig spill og tabber.( ikke minst dommertabber). 

Men bør ikke norsk fotball mest om lokaltilhørighet? Byen er Bergen og laget er Brann. Har tilhørigheten til det lokale felleskapet blitt svekket? Er folk altfor opptatt av Netflix, Instagram og andre kilder til underholdning. Og at det derfor går på bekostning av det mindre glamorøse men nære fotballaget?

Fotballinteressen har på ingen måte gått ned. Men mange unge er likegyldige til norsk fotball. Det er trist. 

Hva er din mening? 

Anonymkode: 75dca...186

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De siste årene har tilskuertallene i norsk eliteserie godt kraftig ned. 2005 var et toppår. En ting er betalende tilskuere men når man der kamper på tv så ser det enda mer glissent ut en tilskuertallene tilsier. 

Mange vil si at nivået er for dårlig og at den lave interessen er en naturlig konsekvens av dette. Men dette tror jeg ikke helt på. For nivået var ikke bedre i 2005. Det var mye mer uprofesjonelt enn det er nå.

Samtidig har nivåforskjellen mellom norsk fotball og de beste ligaene i verden blitt ekstremt stor. Premier league, La liga, Bundesliga, Serie A fremstår nesten som en annen idrett. Jeg ser mye fotball og føler at jeg må skru ned forventningene når jeg ser på norsk fotball. 

Jeg tror at negativiten har skadet norsk fotball omdømme. Den konstante nedrakkingen fra eksperter og andre som henger seg opp i dårlig spill og tabber.( ikke minst dommertabber). 

Men bør ikke norsk fotball mest om lokaltilhørighet? Byen er Bergen og laget er Brann. Har tilhørigheten til det lokale felleskapet blitt svekket? Er folk altfor opptatt av Netflix, Instagram og andre kilder til underholdning. Og at det derfor går på bekostning av det mindre glamorøse men nære fotballaget?

Fotballinteressen har på ingen måte gått ned. Men mange unge er likegyldige til norsk fotball. Det er trist. 

Hva er din mening? 

Unnskyld toppåret var 2009.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Tilskuertall_i_Eliteserien

Skrevet

Folk går lei. Det er for mye annet som tar interessen. I tillegg kan man se alt av kamper over hele verden på nettet. Disse tar en del av interessen.

Anonymkode: d59fc...17c

Skrevet

Folk går lei. Det er for mye annet som tar interessen. I tillegg kan man se alt av kamper over hele verden på nettet. Disse tar en del av interessen.

Jeg er enig. Men bør ikke klubbene ta konsekvensen av det og markedsføre tilbudet på en annen måte? Å se en film på Netflix gir kanskje bedre underholdning men uke den samme nærheten.

Skrevet

Eliteserien holder rett og slett for dårlig nivå.

Anonymkode: 73463...418

• Liker 2
Skrevet

Jeg er enig. Men bør ikke klubbene ta konsekvensen av det og markedsføre tilbudet på en annen måte? Å se en film på Netflix gir kanskje bedre underholdning men uke den samme nærheten.

Klubbene greier ikke ta konsekvensen av det. Jeg kjenner inngående ene lederen i Sogndal Fotball. Han sier at det er ingenting de kan gjøre for å demme opp for dette, annet enn å spille bra. Da kommer medgangssupporterne, men de forsvinner like fort når det går dårlig.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eliteserien holder rett og slett for dårlig nivå.

Anonymkode: 73463...418

Folk er heller ikke patrioter på samme måte som for noen år siden. Ungdommen får ikke samme forholdet til fotball, det er så hinsides mye annet som tar tiden. Spesielt når nettet gjør alt tilgjengelig når du enn måtte ønske å se det.

• Liker 2
Skrevet

Snikkanglosaxonifisering...

Anonymkode: de1fa...c5a

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snikkanglosaxonifisering...

Anonymkode: de1fa...c5a

Ja du har et poeng. fokuset er på snikislamisering men utviklingen går i retning anglofisering. Vi ser på amerikanske og britiske filmer, TV serier. Engelsk fotball. Instagram og alt i sosiale medier er veldig preget av det amerianske.

Skrevet

Jeg går på enkelte fotballkamper. Kompisene jeg går på kamp med er alle enige i at nivået på norsk fotball er så som så. Når vi likevel går så er det pga det sosiale. Kompisgjengen finner på noe og vi møter andre fotballinteresserte fra byen vår.  De gangene klubben vår har gjort det veldig bra så og det er flott vær så blir det god stemning på pubene i byen vår.  Så for meg som er for meg er det publikum og supporterne som er produktet i norsk fotball. Jeg hadde aldri dratt på kamp alene for å se laget til byen min. Jeg ser derimot ofte europeisk toppfotball hjemme alene.

Anonymkode: e93b3...7ca

• Liker 2
Skrevet

Det er temmelig mye usmakelig med fotballen, så det er vel ikke så rart? 

Anonymkode: 6c8b7...9c7

Skrevet

Norsk fotball er jo rævva. 

Anonymkode: 723e8...88e

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Norsk fotball er jo rævva. 

Anonymkode: 723e8...88e

En bør likevel være patriot og støtte laget. Eller er det snart ikke mye igjen av hele greia.

At norsk fotball skal levere på samme nivå som f.eks engelsk liga, sier seg selv at det ikke gjør.

• Liker 2
Skrevet

Norsk eliteserie, både nivå og tilskuertall, er der det skal være.

2009 var norsk fotball på økonomisk doping som selvsagt aldri var bærekraftig. Resultater oppnådd med doping kan aldri være sammenligningsgrunnlaget for noe.

Nasjonen Norge tatt i betrakning så er vi der vi skal være. Størrelsen på landet, klimaet og fotballkulturen gjør oss til en bakgårdsliga på samme hylle som Nord-Irland, Makedonia, Latvia og Finland. Det er her vi hører hjemme, og det er her vi skal forbli.

Anonymkode: 8db49...3bf

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er din mening? 

Det var litt kult å være arbeiderklasse wannabee i 2005.  I dag er den norske arbeiderklassen er erstattet med innvandrere pluss at folk har sett for mange dårlige fotballkamp.  Norge er i endring .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...