Gjest Lea Skrevet 15. mai 2005 #1 Skrevet 15. mai 2005 Jeg har sett en del web-sider der bakgrunnen står stille, selv om det er scroll på siden. Av ren lærelyst lurer jeg på hvordan man får til dette. Tekst og bilder på siden skal man altså kunne scrolle, men bakgrunnsbildet skal ikke bevege seg.
Gjest Lea Skrevet 15. mai 2005 #2 Skrevet 15. mai 2005 Noen ganger finner man ut av ting helt på egenhånd. For de som lurer: <script language="JavaScript1.2"> if (document.all||document.getElementById) document.body.style.background="url('bilde.jpg') white center no-repeat fixed" </script> (Settes inn i body-tagen) I tillegg lærte jeg at det kalles Watermark.
sixx Skrevet 15. mai 2005 #3 Skrevet 15. mai 2005 Jeg har også opplevd det noen ganger...og vil så gjerne vite hva jeg kan gjøre for å få scrolla..... men: <script language="JavaScript1.2"> if (document.all||document.getElementById) document.body.style.background="url('bilde.jpg') white center no-repeat fixed" </script> (Settes inn i body-tagen) I tillegg lærte jeg at det kalles Watermark. :klø: Kan du oversette?
Gjest Lea Skrevet 15. mai 2005 #4 Skrevet 15. mai 2005 Det er ikke noe å oversette. Bare lim inn <script language="JavaScript1.2"> if (document.all||document.getElementById) document.body.style.background="url('bilde.jpg') white center no-repeat fixed" </script> inne i <body> et sted. bilde.jpg bytter du ut med navnet på bildet du vil ha som bakgrunn.
Gjest Lea Skrevet 15. mai 2005 #6 Skrevet 15. mai 2005 I koden finner du nesten øverst <body> og nesten nederst </body>. Det er mellom disse tag-ene at innholdet på siden finnes (tekst, bilder osv). Lim inn teksten f.eks rett etter <body> <body> og </body> = body-tager
~sikka~ Skrevet 15. mai 2005 #7 Skrevet 15. mai 2005 Det er helt greit å bruke javascript for dette. Men det er bedre å benytte CSS istedet. Bruk denne koden: body { background-image: url('bilde.gif'); background-repeat: no-repeat; background-attachment: fixed; } hvis du har en ekstern css-fil. Og denne hvis ikke: <style type="text/css"> body {background-image: url('bilde.gif'); background-repeat: no-repeat; background-attachment: fixed; } </style> </head>
Gjest Lea Skrevet 16. mai 2005 #9 Skrevet 16. mai 2005 Det er helt greit å bruke javascript for dette. Men det er bedre å benytte CSS istedet. Bruk denne koden: body { background-image: url('bilde.gif'); background-repeat: no-repeat; background-attachment: fixed; } hvis du har en ekstern css-fil. Og denne hvis ikke: <style type="text/css"> body {background-image: url('bilde.gif'); background-repeat: no-repeat; background-attachment: fixed; } </style> </head> Takk! Har enda ikke satt meg inn i CSS (til tross for instens masing fra Crazee ) Men jeg skal ta vare på denne hvis jeg en eller annen gang skulle komme til å lære meg å bruke CSS.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå