AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #1 Skrevet 4. september 2019 Jeg ligger syk hjemme og gjør absolutt ingenting, jeg får heller ikke til å spise og får nesten ikke i meg noe å drikke, så at jeg går ned i vekt er ikke så rart. Men er ikke dette litt vel mye? Jeg er 17 år. Jeg lurte også på hvor enkelt det vil være å få tilbake vekta igjen når jeg får til å spise igjen? Fordi jeg vill ikke veie for lite og nå gjør jeg det.. Anonymkode: 4b4c6...783
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #2 Skrevet 4. september 2019 Er kun vann. Hvor mye ann man har i kroppen kan variere voldsomt bare i løpet av en dag. For meg med hormonkrøll, så er 5 kg ikke unormalt å veksle mellom i løpet av få dager. Ja, det aller meste vil komme tilbske når du får i deg nok væske. Kanskje du har mistet en kg hvis du har alt for lite i deg i løpet av 4-5 dager. Anonymkode: 26682...13b
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #3 Skrevet 4. september 2019 Du MÅ få i deg nok væske. Det er svært viktig, hvis ikke kan du i verste fall få nyresvikt. Om du har brun urin og du av en eller annen grunn ikke greier å tvinge i deg noe som helst slags væske så må du oppsøke legevakt for å få intravenøs væske. Anonymkode: 6d0bb...69d 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #4 Skrevet 4. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du MÅ få i deg nok væske. Det er svært viktig, hvis ikke kan du i verste fall få nyresvikt. Om du har brun urin og du av en eller annen grunn ikke greier å tvinge i deg noe som helst slags væske så må du oppsøke legevakt for å få intravenøs væske. Anonymkode: 6d0bb...69d Ja, moren min har vært ganske beskymret, men vi fikk tabletter fra legen med noe som heter elektrolytter (hvis jeg husker riktig) som man putter i vannet. Jeg klarer å tvinge i meg at eller to små glass om dagen og legen min sa at det burde gå bra så lenge det ikke er for lenge😊 -TS Anonymkode: 4b4c6...783
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #5 Skrevet 4. september 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er kun vann. Hvor mye ann man har i kroppen kan variere voldsomt bare i løpet av en dag. For meg med hormonkrøll, så er 5 kg ikke unormalt å veksle mellom i løpet av få dager. Ja, det aller meste vil komme tilbske når du får i deg nok væske. Kanskje du har mistet en kg hvis du har alt for lite i deg i løpet av 4-5 dager. Anonymkode: 26682...13b Ok det er godt å høre, takk for svar! 😊 -TS Anonymkode: 4b4c6...783
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #6 Skrevet 4. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg ligger syk hjemme og gjør absolutt ingenting, jeg får heller ikke til å spise og får nesten ikke i meg noe å drikke, så at jeg går ned i vekt er ikke så rart. Men er ikke dette litt vel mye? Jeg er 17 år. Jeg lurte også på hvor enkelt det vil være å få tilbake vekta igjen når jeg får til å spise igjen? Fordi jeg vill ikke veie for lite og nå gjør jeg det.. Anonymkode: 4b4c6...783 Kan du drikke ting med kalorier? Biola, juice, smoothie, milkshake, yoghurt, iskrem, sjokolademelk etc? Kjeks, popcorn? Noe som går ned?☺ Anonymkode: cb667...a52
Pupperulla Skrevet 4. september 2019 #7 Skrevet 4. september 2019 Det du mister av vekt når du er syk, kommer fort på igjen. Det er mest vann og det er superviktig at du får i deg nok væske! God bedring, håper du blir fort frisk igjen❣️
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #8 Skrevet 4. september 2019 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, moren min har vært ganske beskymret, men vi fikk tabletter fra legen med noe som heter elektrolytter (hvis jeg husker riktig) som man putter i vannet. Jeg klarer å tvinge i meg at eller to små glass om dagen og legen min sa at det burde gå bra så lenge det ikke er for lenge😊 -TS Anonymkode: 4b4c6...783 Så bra at moren din passer på deg når du er så syk. Det er ikke bra å være alene når man er så dårlig, uansett alder. Elektrolytter gjør at kroppen tåler bedre at du ikke spiser eller drikker nok, men du burde helst fått i deg litt mer drikke. Sa legen noe om hvor mye du minimum bør få i deg i løpet av dagen? Det er ofte lettere å få i seg drikke i veldig små porsjoner. Hvis du tar en minislurk mange ganger i timen kan du få i deg flere dl i løpet av den timen. Prøv deg fram for å finne ut hva slags drikke du tolerer best. Når du er syk er det viktigste at du får i deg væske. For mange kan det være lettere å få i seg væske i form av f.eks saftis eller melon, eller ved å sutte på en isbit. Andre tåler best drikke som er litt varm. Du trenger ikke å være så bekymret for at du går ned i vekt. Det er ikke et sunt vekttap, for det skyldes at du er i ferd med å bli dehydrert pga sykdom. Heldigvis kommer du til å gå opp igjen når du blir frisk og begynner å spise og drikke igjen. Hvis sykdommen blir langvarig kan du gå ned noe vekt permanent, bl.a i form av muskelmasse pga inaktivitet. Nok, næringsrik mat og gradvis opptrening vil kunne fikse også det. God bedring! Anonymkode: ec76f...71b
Lill3My Skrevet 4. september 2019 #9 Skrevet 4. september 2019 Om dette varer lengre eller du sliter med vektøkning etterpå kan du kjøpe næringsdrikker på apoteket. En liten flaske med flytende drikke inneholder 3-400 kcal og mye nyttig næring 🙂 perfekt om matlysten kkke kommer seg. God bedring
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå