AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #1 Skrevet 4. september 2019 Håper dette er satt inn riktig, jeg prøver. Jeg har tre barn, ei i 6 klasse, ei i 4 klasse og ei som begynner i 1 klasse neste høst. Jeg er ufør, mannen jobber fullt. Vi bor i ei lita bygd, bodd her siden mars 2015,vi leide og måtte desverre flytte. Vi valgte denne bygden pga min familie bor her og de lovte oss å stille opp og hjelpe til. Slik ble det overhodet ikke, men det er så. Våre barn, vårt ansvar osv. Vi fikk kjøpt et hus, desverre for lite, kun to soverom, men vi så oss blinde på å få bo trygt, da vi har vært utrolig uheldige og måtte føyrte mye, dratt på oss kjempe mye elendig gjeld fordi vi har prøvd passe inn i form av aktiviteter til barna, klær og utstyr, arangert bursdager osv. Vi vet jo vi har dummet oss ut og det driver vi ordne opp i. Med dette også litt som informasjon, i 5 år har vi prøvd få sosial omkrets, vært med på ting, vært aktive i foreldremøter, fau, idrett, stått i kafé, bakt til tilstelninger, virkelig prøvd men vi blir ikke godtatt. Det spres rykter, vi blir sett ned på og min eldste blir mobbet hver eneste dag. Vi har kontaktet mobbe ombud, vi har hatt skolemøter og hun har vært syk pga dette. Vi har stått på, prøvd snakke med foreldrene til mobberne, men ingenting nytter... Jeg er så sliten, jeg er deprimert, nå har mobberne også begynt gå etter hun i 4 klasse. Vi har i det stille begynt vurdere flytte vekk, nærmere en by evt, barna vet ingenting. Problemet er at vi må leie vi må selge og får ikke kjøpt no før ihvertfall 5-7 år pga gjeld. Mrn jeg må finne ut hva gjøre før nr tre starter på skolen. Hva skal vi gjøre? Bør vi flytte, bør vi kjempe? Og ikke kom med pekefinger pga gjelden, vi vet og jobber hardt for å rydde opp. Må bare høre hva andre tenker om noen har vært i samme situasjon... Folk flytter seg vekk fra oss på foreldremøter... De som kjenner meg fra før skjønner ikke dette, jeg er blid omgjengelig og går aldri bak noens rygg 😔 Anonymkode: 4c07e...394
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #2 Skrevet 4. september 2019 En mobbesituasjon blir desverre ikke bra igjen før den som blir mobbet flytter. Hjelper sjeldent å flytte mobberene, selv om man jo skulle ønske det. Jeg hadde satt barnas velvære først, og flyttet. Anonymkode: 25809...a3c 22
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #3 Skrevet 4. september 2019 Jeg hadde flyttet. Mobbing ødelegger mennesker, noen for livet, og når situasjonen rundt er så belastende, så har man ikke overskudd til å kjempe godt nok til å klare kampen. Anonymkode: 95945...90f 22
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #4 Skrevet 4. september 2019 Synes dere burde flytte til en større plass Anonymkode: ab400...80f 5
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #5 Skrevet 4. september 2019 Ja hvis dette ikke kom frem så er det jo det jeg prøver.. Sette barna mine først fordi om ikke jeg har noen her, så hadde jeg holdt ut om barna hadde stor og god omgangskrets.. Men de har jo ikke det heller. Kun denne jenta som ofte mobber, og er veldig sjefete. Hun forlanger at min kan kun være hennes venn, men i este øyeblikk mobber og går i mot henne... Vært en gjenganger siden 1 klasse og blir verre... Anonymkode: 4c07e...394
Millimani Skrevet 4. september 2019 #6 Skrevet 4. september 2019 Ikke noe å satse på den bygda der da, tydeligvis. Flytt til et bedre sted. Det skal ikke være "flaut" å leie, det er mange som gjør det selv om de har råd til å kjøpe skulle jeg tro? Når noen mobber er det jo helst mobberne som skal bytte skole for ofrenes skyld. Problemet da er jo hvor mange som mobber, lærere og system som ser eller ikke ser. Barnas alder tatt i betraktning så er det jo lettere å flytte nå mens de enda går på barneskolen og i barnehagen. Sett planen ut i livet, tenk hva som er best for barna dine. Lykke til 7
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #7 Skrevet 4. september 2019 Overhodet ikke flau over å leie altså, bare så redd for usikkerheten. Pluss vi har en hund og katter på slep også🙈 samt dette huset er jeg redd kan bli vanskelig selge.. Men kunne jo leid det ut feks også. Barna mine må gå først, har de det bra har jeg og mannen det bra... Bare tenk å få hjem jenta mi med et smil ❤️ men hvor vil dere foreslå jeg begynner nå da? Jeg må jo finne ut hvor flytte også.... Hvor finnes det gode skoler, ikke altfor dyre hus... Bør vi feks ta utgangspunkt i jobben til mannen? Han er bussjåfør så kan jo alltids flyttes på egentlig men har jo no med ansinitet og lønn... Anonymkode: 4c07e...394 1
Gjest Doggo Skrevet 4. september 2019 #8 Skrevet 4. september 2019 Kjære Ts, dette var vondt å lese. Trist at dere er i denne situasjonen med mobbing og gjeld. Det høres ut som dere tar tak i begge deler etter beste evne. Jeg forstår godt at dere er slitne, det er store utfordringer. Det er jo ikke bare barna deres som blir mobbet, det høres jo ut som dere som foreldre blir mobbet med ryktespredning og isolasjon. Det er ikke normalt at andre foreldre flytter på seg forbi unngå å sitte ved siden av dere på foreldremøter. Og når hele familien blir utsatt for mobbing er det en stor og kompleks situasjon og løse. For å være ærlig vet jeg ikke hvordan en slik situasjon kan løses. Dersom ikke økonomien blir totalt skakkjørt med å flytte tror jeg det er beste løsning. Penger er ikke alt, men hvis dere drukner fullstendig i gjeld på å flytte tror jeg det ikke er lurt å gjøre hvertfall ikke med en gang. Men det med økonomi tror jeg går bra hvis du og far bruker tid på å lage en god plan. Ønsker dere masse lykke til og at fremtiden vil bli lysere for dere alle:)
SoWhat? Skrevet 4. september 2019 #9 Skrevet 4. september 2019 Flytt. Jeg har bodd i en bygd, og det var ikke så godt miljø, og jo mer jeg leser her inne bla, så skrekk og gru... Så tror Mao dere ikke får det bedre der dere bor. Skal litt til å snu sånt i mindre miljøer tenker jeg. Og selv om dere er barnefamilie så MÅ dere ikke eie! Tenk på ungene og dere selv. Å bo i et så nedbrytende miljø går jo ikke i lengden uten at noen blir skadelidende. Det er null psykisk helsegevinst ved å bo der, tvert imot. 5
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #10 Skrevet 4. september 2019 Er det mulig å flytte i nærheten av der mannen er ifra? Og er det mulig å få noe hjelp der? Både praktisk og sosial? Har dere sjekket med nav om dere kan ha rett på noe støtte? (Jeg har ingen anelse, men tenkte det kunne være en mulighet.) Jeg tror også nav skal kunne være behjelpelig med økonomisk rådgivning. Hvis ikke bør dere sjekke med ulike banker. Forhør dere hos megleren om verdivurdering av bolig, samt hvordan markedet er. Undersøk også boligpriser/leiepriser på steder dere vurderer å flytte. Sjekk opp om det er frivillighetssentral e.l på stedene dere kan tenke dere å flytte. Hos oss arrangerer de (eller har kontakter) gratis aktiviteter for barn. Erfaringsmessig er det vanskelig å få bukt med mobbing, og siden dere har to som ikke har det greit, ville jeg veldig sterkt vurdert flytting. Jeg tenker at det beste du kan bruke tiden på nå er å undersøke, undersøke, undersøke. Sjekk muligheter for jobb til mannen også. Kan han ta andre sjåførjobber med den kompetansen han har? Hvordan er lønnsnivået? Det er mye lettere å ta et valg når man har all mulig informasjon man kan oppgrave. Lykke til. Jeg håper det ordner seg for dere. Anonymkode: 2550a...d9e 3
Gjest Doggo Skrevet 4. september 2019 #11 Skrevet 4. september 2019 Bare et forslag her ut i luften, men hva med å flytte et sted hvor de har enten Montesorriskolen eller Steinerskolen? Det er jo to veldig ulike skoler der Montesorriskolen er kanskje mer fundamentert i pedagogikk og forskning enn Steinerskolen? Så det blir to ulike valg i så fall. Jeg vet at det er mange meninger om Steinerskolen, noen mener de er alt for alternative. Men eks Jens Stoltenberg har vært åpen om hvordan det endret livet hans etter å bli mye ertet. Du kan jo søke litt og lese deg opp om de to forskjellige skolene. Uansett, jeg nevner det som forslag fordi jeg kjenner familier som har barn som har blitt mye mobbet og aldri funnet sin plass. Og så har barna byttet til en av disse og endelig følt seg sett og hørt for den de er.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #12 Skrevet 4. september 2019 Vi er allerede i kontakt ang gjeldsrådgivning.. Mannen vil overhodet ikke "hjem",da han er i fra bygd. Har vurdert Montessori faktisk, men ikke steinerskole. Jeg har sett litt for meg å bo litt mer sentralt, bussforbindelser, bruke buss mer enn bil, vi har prøvd være varsomme med pengebruk, setter opp budsjett.nå og viser at vi vil. Må undersøke og snakke med kommy e ang hva vi ksn få hjelp til feks med tanke på depositum også.... Tusen takk søke dom svarer så ærlig og godt. Det er en utrolig tung situasjon, prøve være posetiv, snakke skolen frem, men når jenta syter en gang kommer hjem med ø d lagte klær, knuste briller, jeg må hente henne på skoleveien fordi hun er slått.. Da er det vanskelig 😔 Anonymkode: 4c07e...394
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #13 Skrevet 4. september 2019 Med tanke på mobbingen og utfrysning av dere som familie, ville jeg absolutt flyttet vekk. Bor i en bygd selv der vi begge er tilflyttere og miljøet er forferdelig dårlig. Opplever det ikke så ille som dere, men hvis vårt barn går bort i sandkassa der et annet barn og forelder er, flytter de seg. Alt vi gjør er å prøve å bli kjent, men det er jo helt håpløst. Så vi flytter snart. Men med gjeld og hus er det ikke så veldig lett, men trivsel først, for oss iallfall. Om vi så må leie en periode. Å leie er ingen nedtur, men greit å leie på et større sted ifall dere må flytte ut plutselig. For det er ulempen med å leie, det er litt uforutsigbart. Anonymkode: 121dd...921 6
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #14 Skrevet 4. september 2019 Jeg er enig mht Steinerskolen. Hvis dere har mulighet er det en fantastisk skole! Anonymkode: 8589f...003 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #15 Skrevet 4. september 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med tanke på mobbingen og utfrysning av dere som familie, ville jeg absolutt flyttet vekk. Bor i en bygd selv der vi begge er tilflyttere og miljøet er forferdelig dårlig. Opplever det ikke så ille som dere, men hvis vårt barn går bort i sandkassa der et annet barn og forelder er, flytter de seg. Alt vi gjør er å prøve å bli kjent, men det er jo helt håpløst. Så vi flytter snart. Men med gjeld og hus er det ikke så veldig lett, men trivsel først, for oss iallfall. Om vi så må leie en periode. Å leie er ingen nedtur, men greit å leie på et større sted ifall dere må flytte ut plutselig. For det er ulempen med å leie, det er litt uforutsigbart. Anonymkode: 121dd...921 Det er jo helt forferdelig 😳 skjønner meg ikke på mennesker men jeg kjenner meg igjen i det du skriver og følelsen man sitter med, barn skal ikke kjenne på dette.... 😔 Anonymkode: 4c07e...394 4
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #16 Skrevet 4. september 2019 Men bør vi snakke med skolen om hva vi vurdere? Læreren har vært fantastisk god oppi alt, det er alt og alle de andre som er problem.. Anonymkode: 4c07e...394 1
Millimani Skrevet 4. september 2019 #17 Skrevet 4. september 2019 19 minutter siden, AnonymBruker said: Men bør vi snakke med skolen om hva vi vurdere? Læreren har vært fantastisk god oppi alt, det er alt og alle de andre som er problem.. Anonymkode: 4c07e...394 Hvorfor skulle dere det? Læreren vet om situasjonen og har vært fantastisk, skriver du, men det er jo fortsatt situasjonen til barna som er hovedfokus. Skolen trenger ikke vite noe om planene deres før dere melder flytting 3
regine Skrevet 4. september 2019 #18 Skrevet 4. september 2019 Enig med øvrige her - dere må selvsagt flytte. Når den beslutningen er tatt, så må du og mannen sette dere ned og sammen legge en plan. 1) hvor har dere LYST til å bo. Du snakker om mer sentralt, bruke kollektivt = større sted. Men hvilket. Du og mannen må snakke om dette og finne ut hvor dere begge ønsker å bo. Sett gjerne opp en liste over flere steder, gir større fleksibilitet. Ta med i vurderingen sånt som du nenver med kollektivtransport i stedenfor bil f.eks. 2) når stedet er avklart - finn ut om mannens jobbmuligheter. Jeg inbiller meg at det er et godt arbeidsmarked for bussjåfører i de større byene, men sjekk ut dette. Dere MÅ flytte et sted hvor han faktisk får jobb og slipper at for mye tid (og penger) går bort i pendling 3) få verdivurdering etc på huset dere bor i nå, og sjekk ut hvordan salgsmarkedet på stedet der dere bor er. Går dere i 0 eller i pluss ville jeg solgt, går dere i minus vurder om det kan leies ut, iallfall for en periode. Jada, man må skatte av leieinntekt når man ikke bor der selv, men det er ikke snakk om de store summene, så ikke la det bli et problem. 4) sjekk boligmarkedet der dere har lyst til å bo. Er det enkelt å leie? Er det dyrt å kjøpe? hvilke muligheter finnes. Dere MÅ ikke kjøpe og ungene MÅ ikke ha egne rom. 5) Se også etter skoler i nærområdet og tenk også på at det er lurt å bo slik at ungene kan gå/sykle både til skolen og til venner/fritidsaktiviteter. Personlig hadde jeg holdt meg til offentlig skoler for barna, men det er jo selvsagt opp til dere. Det handler litt om mengde, altså steiner- eller montessoriskoler er ofte små, ergo er det lett for at det blir mobbing/utestenging, eller det er iallfall sånn at om det skjærer seg for barnet, så er det veldig få andre å spille på. På en vanlig normalt stor skole, vil det være mulig for barnet å velge bort noen, fordi det er andre å leke med Start prosessen NÅ - unger som blir mobbet må rett og slett få lov å slippe så fort som mulig. Selv om dere evt flytter midt i skoleåret. Det er også mye bedre for psyken at man aktivt gjør noe, for å finne løsninger på de problemene som er der. Flere av tingene jeg har ramset opp kan dere gjøre samtidig, men dere må finne ut hvor dere vil bo og så legge en plan for å få det til. Lykke til - dette er ikke rocket science så det klarer dere, bare dere bestemmer dere for det! 10
Millimani Skrevet 4. september 2019 #19 Skrevet 4. september 2019 19 minutter siden, regine said: Enig med øvrige her - dere må selvsagt flytte. Når den beslutningen er tatt, så må du og mannen sette dere ned og sammen legge en plan. 1) hvor har dere LYST til å bo. Du snakker om mer sentralt, bruke kollektivt = større sted. Men hvilket. Du og mannen må snakke om dette og finne ut hvor dere begge ønsker å bo. Sett gjerne opp en liste over flere steder, gir større fleksibilitet. Ta med i vurderingen sånt som du nenver med kollektivtransport i stedenfor bil f.eks. 2) når stedet er avklart - finn ut om mannens jobbmuligheter. Jeg inbiller meg at det er et godt arbeidsmarked for bussjåfører i de større byene, men sjekk ut dette. Dere MÅ flytte et sted hvor han faktisk får jobb og slipper at for mye tid (og penger) går bort i pendling 3) få verdivurdering etc på huset dere bor i nå, og sjekk ut hvordan salgsmarkedet på stedet der dere bor er. Går dere i 0 eller i pluss ville jeg solgt, går dere i minus vurder om det kan leies ut, iallfall for en periode. Jada, man må skatte av leieinntekt når man ikke bor der selv, men det er ikke snakk om de store summene, så ikke la det bli et problem. 4) sjekk boligmarkedet der dere har lyst til å bo. Er det enkelt å leie? Er det dyrt å kjøpe? hvilke muligheter finnes. Dere MÅ ikke kjøpe og ungene MÅ ikke ha egne rom. 5) Se også etter skoler i nærområdet og tenk også på at det er lurt å bo slik at ungene kan gå/sykle både til skolen og til venner/fritidsaktiviteter. Personlig hadde jeg holdt meg til offentlig skoler for barna, men det er jo selvsagt opp til dere. Det handler litt om mengde, altså steiner- eller montessoriskoler er ofte små, ergo er det lett for at det blir mobbing/utestenging, eller det er iallfall sånn at om det skjærer seg for barnet, så er det veldig få andre å spille på. På en vanlig normalt stor skole, vil det være mulig for barnet å velge bort noen, fordi det er andre å leke med Start prosessen NÅ - unger som blir mobbet må rett og slett få lov å slippe så fort som mulig. Selv om dere evt flytter midt i skoleåret. Det er også mye bedre for psyken at man aktivt gjør noe, for å finne løsninger på de problemene som er der. Flere av tingene jeg har ramset opp kan dere gjøre samtidig, men dere må finne ut hvor dere vil bo og så legge en plan for å få det til. Lykke til - dette er ikke rocket science så det klarer dere, bare dere bestemmer dere for det! Enig i mye av det du skriver. Men på slike skoler som steiner- eller montessori, eller andre privatskoler er det lettere å fokusere på miljø og få alle elevene inkluderte. 3
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #20 Skrevet 4. september 2019 6 minutter siden, Millimani skrev: Enig i mye av det du skriver. Men på slike skoler som steiner- eller montessori, eller andre privatskoler er det lettere å fokusere på miljø og få alle elevene inkluderte. Som tidligere elev ved en (flott) privatskole opplevde jeg at det var vanskeligere å få kontakt med lokalmiljøet der jeg bodde. Jeg kom aldri inn i gjengen i gaten, rett og slett fordi jeg ikke omgikk dem på dagtid. Hvis man blir mobbet i lokalmiljøet sitt er jo det en god ting med et nytt miljø, men hvis dere skal flytte til et nytt sted hadde jeg først prøvd offentlig skole. Vond situasjon TS. Lykke til! Anonymkode: 19cec...d48 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå