Gå til innhold

Medisin i Bergen eller Tromsø

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal studere medisin enten i Bergen eller Tromsø. Finner ikke så mye info om det nye systemet i Bergen og lurer på om noen her har erfaringer eller studert etter det nye systemet. 

Den ene delen av valget går på studiets oppbygning. På den ene siden virker det veldig bra å ha flere eksamener og få en karakter med en pekepinn på hvor man ligger an. På den andre siden virker det bra å ha eksamen kun til sommeren for å lære stoffet godt.

Andre delen av valget går på studentby. Virker spennende å flytte så langt unna som Tromsø (ettersom jeg er fra Østlandet). Bergen virker også veldig bra da byen ser veldig fin ut og en har mange muligheter både når det kommer til bolig og er sentralt mtp. reising.

Systemet i Bergen med A og B kull ser også ut til å gi en muligheter for reising og et spennende semester dersom man er i B-kull. Noen som vet noe mer om dette. Hvilke muligheter får man fra UiB dersom man havner i B-kull?

Har mange tanker og spørsmål. Var vanskelig å samle alt på en god måte, men håper dette var forståelige.

Anonymkode: e5ff2...545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mannen min gikk i Tromsø (men det er lenge siden). Virker ikke som om han så på det som en fordel å ha så få, men gigantiske eksamener. I alle fall ikke hvis man ikke har selvdisiplin nok til å lese jevnt - da blir det hardt å ta igjen rett før eksamen... 

Det er jo mye flott natur rundt både Bergen og Tromsø, men Tromsø leder kanskje der, tross alt? Jeg har inntrykk av at det er mange turfolk blant medisinstudentene i Tromsø, i alle fall. 

Flybilletter til/fra Tromsø er dyre, det er jo også noe å tenke på. Resten av det du spør om kan jeg ikke hjelpe deg med, dessverre. 

Anonymkode: 78d2a...49c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring med medisinstudiet noe sted i landet, men jeg ville uten tvil valgt Bergen. Spesielt hvis du ikke er fra nord. Det er mørkt der oppe om vinteren, takler du det? Bergen er en fantastisk by, og mye billigere å reise til/fra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer ikke medisin, men jeg studerer i Tromsø.

Det er ikke noe problem å få flybilletter til OK pris så lenge man planlegger litt, og de fleste blir vant til mørketiden. Selv syns jeg nok at det er den fineste tiden her oppe. Naturen rundt er også fantastisk, og byen er liten og koselig. 

Det er dyrt å leie bolig her hvis man ikke får studentbolig så det er noe å tenke på. Min erfaring er også at det er utrolig tungt å ha bare en eksamen vs det å feks ha en eksamen etter hvert semester. 

Jeg kan absolutt anbefale Tromsø som studentby og jeg liker Nord-Norge veldig godt, men som du ser har det også sine negative sider. 

Anonymkode: 032a3...279

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe problem å få flybilletter til OK pris så lenge man planlegger litt, og de fleste blir vant til mørketiden. Selv syns jeg nok at det er den fineste tiden her oppe. Naturen rundt er også fantastisk, og byen er liten og koselig. 

Det er dyrt å leie bolig her hvis man ikke får studentbolig så det er noe å tenke på. Min erfaring er også at det er utrolig tungt å ha bare en eksamen vs det å feks ha en eksamen etter hvert semester. 

Jeg kan absolutt anbefale Tromsø som studentby og jeg liker Nord-Norge veldig godt, men som du ser har det også sine negative sider. 

Jeg kan forresten anbefale @medical.stud på Instagram for et innblikk i medisinstudiet ved UiT. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat begynt på medisin i Tromsø og stortrives her! Veldig godt studentmiljø og naturen her er nydelig. Opplegget her er også veldig bra, man er blant annet raskt ute i praksis og læringskurven er bratt.

Det som trekker ned er en stor eksamen, mørketiden og vanskeligheter med å få seg bolig. Selv var jeg tidlig ute med å søke studentbolig så jeg fikk i god tid. 

Og med ungdomsbillett fra Sas er det ikke så dyrt å reise med fly her heller! 

Anonymkode: 64e61...cc0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med de negative sidene tenker du på mørketida og boligprisene da?😊

Har aldri vært i Tromsø, men hvordan opplever du byen? Er det lange avstander mellom viktige studentområder (studentboliger, campus, treningssenter, sentrum osv.)?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har akkurat begynt på medisin i Tromsø og stortrives her! Veldig godt studentmiljø og naturen her er nydelig. Opplegget her er også veldig bra, man er blant annet raskt ute i praksis og læringskurven er bratt.

Det som trekker ned er en stor eksamen, mørketiden og vanskeligheter med å få seg bolig. Selv var jeg tidlig ute med å søke studentbolig så jeg fikk i god tid. 

Og med ungdomsbillett fra Sas er det ikke så dyrt å reise med fly her heller! 

Anonymkode: 64e61...cc0

Så spennende! Vurderte du også å studere i noen annen by? Hva gjorde isåfall at du endte i Tromsø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonymstudent skrev:

Med de negative sidene tenker du på mørketida og boligprisene da?😊

Har aldri vært i Tromsø, men hvordan opplever du byen? Er det lange avstander mellom viktige studentområder (studentboliger, campus, treningssenter, sentrum osv.)?

Nei, heller boligprisene og én stor eksamen. For min del er i alle fall ikke mørketiden negativ. 

Jeg opplever byen som liten, koselig, men likevel aktiv. Er mye som skjer og et bra kulturliv. 

Hvis man bor på Tromsøya er det kjempekort avstand til sentrum, uit/unn osv. Hvis man bor på Kvaløya eller fastlandet er det heller ikke så ille så lenge man bor sentrale steder. Det er en liten by og du møter på folk du kjenner overalt. Jeg bor mellom uit og sentrum, og benytter meg bare av buss ved dårlig vær ol. Ellers går jeg. Mange liker også å sykle, til tross for alle bakkene. 

Treningssenteret til samskipnaden ligger rett ved UiT, og lysløypa går gjennom hele øya, så noen går på ski til universitetet om vinteren.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...