Lycka Skrevet 4. september 2019 #1 Skrevet 4. september 2019 Hva er alternativet når kjøper av bil ikke godkjenner salgsmeldingen? Får ikke sagt opp forsikringen før han godkjenner, så nå kjører han rundt i en bil som vi betaler forsikring for og fortsatt er registrert på oss.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #2 Skrevet 4. september 2019 Da jeg solgte bil forrige måned ordnet vi papirer før overtakelsen. Kanskje du kan melde den stjålet om den fremdeles står på deg? Har du purret til kjøper et par ganger, så er dette helt innafor. Anonymkode: 65744...b6a 5
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #4 Skrevet 4. september 2019 Kjører personene bilen uten å eie den offesielt, har personen stjålet en bil, så meld den inn. Anonymkode: b6d56...d89 4
Lycka Skrevet 4. september 2019 Forfatter #5 Skrevet 4. september 2019 Kjøper svarer ikke på telefonen når vi prøver å ringe. Takk for tips, skal kontakte SVV med en gang. 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #6 Skrevet 4. september 2019 Hvorfor sa du ikke opp forsikring med en gang vedkommende overtok? Hvis han ikke godtar salgsmeldingen så skal han heller ikke ha bilen. Når jeg har solgt mine biler har jeg alltid fått vedkommende til og signere på at de godtar salgsmelding og er innforstått ved eventuelle mangler. Hvis noe skjer med bilen og vedkommende er uaktsom så får dere problemer. Så ser at du skal ringe SVV. Aldri overlat bil til ny eier før alt det andre er på plass. Anonymkode: e7fa7...633 4
Lycka Skrevet 4. september 2019 Forfatter #7 Skrevet 4. september 2019 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor sa du ikke opp forsikring med en gang vedkommende overtok? Hvis han ikke godtar salgsmeldingen så skal han heller ikke ha bilen. Når jeg har solgt mine biler har jeg alltid fått vedkommende til og signere på at de godtar salgsmelding og er innforstått ved eventuelle mangler. Hvis noe skjer med bilen og vedkommende er uaktsom så får dere problemer. Så ser at du skal ringe SVV. Aldri overlat bil til ny eier før alt det andre er på plass. Anonymkode: e7fa7...633 Takk! Har lært det nå 😕 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #8 Skrevet 4. september 2019 Uten salgsmelding er bilen rent formelt ikke overdratt og kan i prinsippet meldes inn som stjålet. Gi kjøper en siste sjanse til å undertegne salgsmelding der du gir frist om at hvis den ikke signeres innen XX.XX.XXXX så vil du anse salget som ugyldig og bilen som stjålet med tilhørende politianmeldelse. Anonymkode: 490b0...448 6
Lycka Skrevet 4. september 2019 Forfatter #9 Skrevet 4. september 2019 Til dere som sier at bilen kan meldes stjålet. Gjelder det selv om han har betalt for den?
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #10 Skrevet 4. september 2019 11 minutter siden, Lycka skrev: Til dere som sier at bilen kan meldes stjålet. Gjelder det selv om han har betalt for den? Litt usikker på finjussen her når kjøper har betalt men ikke underskrevet salgsmelding, men for å være på den sikre siden så kan du overføre beløpet tilbake, skrive en melding og vise til manglende salgsmelding og at h*n ikke har svart på forespørsler om å undertegne den, og at du derfor ikke ser noen annen utvei enn å kansellere kjøpet. Anonymkode: 490b0...448
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #11 Skrevet 4. september 2019 13 minutter siden, Lycka skrev: Til dere som sier at bilen kan meldes stjålet. Gjelder det selv om han har betalt for den? har det blitt sendt inn melding til Statens vegvesen at bilen er overtatt av ny eier? Det er noe du må ordne. Stol aldri på at kjøper gjør det. Før man selger bil bør man alltid sette seg inn i hva du som selger har som ansvar. Du bør kontakte forsikringselskapet og eventuelt få stoppa forsikringen. Du har virkelig rota deg bort her virker det som. Anonymkode: e7fa7...633
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #12 Skrevet 4. september 2019 Jeg var i en lignende situasjon for noen år siden. Var i kontakt med jurist i NAF og fikk beskjed om at jeg ikke kunne melde bilen stjålet, siden den var betalt. Anonymkode: aa33f...3c5
Illuminatum Skrevet 4. september 2019 #13 Skrevet 4. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: har det blitt sendt inn melding til Statens vegvesen at bilen er overtatt av ny eier? Det er noe du må ordne. Stol aldri på at kjøper gjør det. Før man selger bil bør man alltid sette seg inn i hva du som selger har som ansvar. Du bør kontakte forsikringselskapet og eventuelt få stoppa forsikringen. Du har virkelig rota deg bort her virker det som. Anonymkode: e7fa7...633 Kanskje du ikke er helt oppdatert på hvordan salgsprosessen går? Jeg synes det går helt klart frem av innlegget at TS har sendt inn salgsmelding. Du får ikke stoppet forsikringen uten at kjøper godkjenner overdragelsen. TS burde ikke levert ut bilen før dette var ordnet, men får selvsagt ikke gjort noe med deg.
Lycka Skrevet 4. september 2019 Forfatter #14 Skrevet 4. september 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: har det blitt sendt inn melding til Statens vegvesen at bilen er overtatt av ny eier? Det er noe du må ordne. Stol aldri på at kjøper gjør det. Før man selger bil bør man alltid sette seg inn i hva du som selger har som ansvar. Du bør kontakte forsikringselskapet og eventuelt få stoppa forsikringen. Du har virkelig rota deg bort her virker det som. Anonymkode: e7fa7...633 Ja, har sendt salgsmelding digitalt til Statens vegvesen. Kjøper hadde ikke bank id på mobil (sa han) og skulle godkjenne med kodebrikke når han kom hjem. Ble aldri gjort 😕 Har ringt forsikringen. De vil ikke si opp før kjøper har godkjent salgsmeldingen digitalt.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #15 Skrevet 4. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kjører personene bilen uten å eie den offesielt, har personen stjålet en bil, så meld den inn. Anonymkode: b6d56...d89 14 minutter siden, Lycka skrev: Til dere som sier at bilen kan meldes stjålet. Gjelder det selv om han har betalt for den? Bilen er ikke stjålet hvis kjøper har betalt, det er straffbart å levere falsk anmeldelse. Det eneste du kan gjøre er å oppsøke eieren og skru av skiltene og levere de til SVV. Anonymkode: acabc...2cc 1
Trysil Skrevet 4. september 2019 #16 Skrevet 4. september 2019 (endret) , Endret 28. oktober 2023 av Trysil 1
Hedersbrukeren Skrevet 4. september 2019 #17 Skrevet 4. september 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Kjører personene bilen uten å eie den offesielt, har personen stjålet en bil, så meld den inn. Anonymkode: b6d56...d89 Haha, morsom, du I beste fall underslag, men neppe det, heller etter som den er betalt.
Lycka Skrevet 4. september 2019 Forfatter #18 Skrevet 4. september 2019 TS her. Tenkte å gi en liten oppdatering. Traff på en veldig hyggelig og hjelpsom dame på Statens vegvesen og nå har vi levert skriftelig søknad om eierskifte og forklart bakgrunnen. Tar sikkert lang tid å få den behandlet, men da er det i hvert fall et lite håp om at det ordner seg til slutt. Tusen takk for alle gode råd og innspill! 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå