Gå til innhold

Barnets første smarttelefon. Tips ønskes.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Det finnes sikkert tråder om dette allerede, men jeg finner det ikke ved forsøk på søk. 

Vi har funnet ut konkret hvilken type smarttelefon som skal bli barnets første smarttelefon.

Men vi lurer på hvilke regler dere har satt for deres barn, med tanke på mobilbruk, når det gjaldt deres barns første smarttelefon?

Jeg tenker for eksempel på at barnet ikke skal få bruke den mens det egentlig skal prøve å sove og sånn. Slike type regler. Det eneste vi har bestemt til nå (barnet har ikke fått telefonen helt enda) er at app'er og ting som koster penger må klargjøres med oss på forhånd.

Vi kommer til å lære barnet bruken av screen shot så snart som mulig, i tilfelle vi skulle risikere mobbing på sosiale medier, så har jeg hørt at hvis man da tar screen shot av det, så kan det være lettere for barnet å vise oss foreldre det, så vi eventuelt kan ta det videre da. Vi kommer ikke til å installere TikTok med det første i alle fall.

Annet vi burde tenke på? Hvor mye kontroll kan man ha over hva som blir installert på den telefonen/det som skjer der, uten at det overskrider barnets rett til privatliv?

Anonymkode: 32ebc...519

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som forelder til et barn med mange venner med smarttelefon vil jeg si at en viktig ting å lære dem er å respektere reglene der de er når de er på besøk. Det er ikke sjelden jeg har sagt nei til spilling og sendt dem på rommet for å leke, også kommer barnet mitt etter en stund og klager på at besøket bare spiller på telefonen.

Anonymkode: 30a7f...549

Skrevet

Vi har en 9-åring. Vi kjøpte en iphone 5 SE til barnet i fjor - brukt på Finn, til en billig penge (under tusenlappen). Den holder fint (batterilevetid), og er kjekk å ha når vi må kontakte henne, eller når hun må ta buss til fritidsaktiviteter, som vi har begynt å trene henne på i år.

Greit at hun selv kan ringe og avtale ting med venninner uten at alt må gå gjennom meg alltid.

Telefonen er nede i stua når hun legger seg. Hun er på tik-tok, som de fleste av jentene i klassen nå har blitt, men jeg er også der, og følger med hva som skjer (det var hun som ville at jeg skulle lage meg en profil).

Hun får ikke til å laste ned betalapper selv, det er min apple ID som blir brukt, og hun kan heldigvis ikke passordet der :)

Anonymkode: 5a891...86f

Skrevet

Vår eldste fikk telefon i 2. Klasse, til 7 årsdagen. Hun fikk en iphone SE, og den fungerer supert til hennes bruk. Vi har på foreldrekontroll så vi får varsler og må godkjenne om hun skal installere noen apper eller noe. Ekstra greit å kunne spore henne i find my friends-appen hvis vi ikke får tak i henne.

vi har en avtale med henne at vi når som helst skal kunne sjekke meldinger og annet om vi lurer på noe, og det var en grei deal synes hun. Hun har ingen sosiale medier på den, siden hun er for ung til det, og telefonen får ikke være på rommet når hun legger seg.

Anonymkode: bb6ee...bb6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...