Gå til innhold

Ta to-tre-åring ut av bhg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leker litt med tanken på å si opp barnehageplassen til eldste barnet siden jeg er hjemme med yngre søsken. Yngste er snart 10 mnd og krever mer aktivitet i løpet av en dag, forguder storesøster og de underholder hverandre mye. Vi skal være hjemme i 11 mnd til.

Eldste (2 år og 4 mnd, gått i bhg ett år) trives i barnehagen og har venner der hun skravler om. Vi treffer 3 av dem innimellom på fritiden, men jeg er redd hun kommer til å savne dem og barnehagen om vi tar henne ut. Hun har nå 80 % plass, mindre fikk vi ikke. Hun er endel borte fordi vi gjør andre ting også er hun MYE syk. Det er også en faktor her, hun smitter jo resten av oss med alt som går i bhg så hele familien kommer til å hangle hele vinteren. 

Noen som har erfaring med å ta barnet sitt ut et halvt-et helt år i 2-3årsalderen? Hvordan tok barnet det?

Anonymkode: acf97...446

Videoannonse
Annonse
Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)

Det ville ikke jeg gjort. I barnehagen har hun venner på sine egen alder og når hun trives så godt så tar du bort noe som er verdifullt for henne. Barna har sin egen sosiale klikk og dessuten så lærer hun mye om det sosiale samspillet sammen med de andre barna og ikke minst av de eldre barna. 

Ville helle hatt kortere dager og evt hentet tidligere. For i lengden tror jeg det vil bli dritkjelig for henne å henge med deg og en baby hele dagen pluss helgene. Min blir rastløs bare i ferier som varer for lenge tross mye aktivitet og vi er ute hele dagen. Han savner rutinene i barnehagen og ikke minst alle vennene sine.

Endret av WhisperingWind
Skrevet

Det ville jeg ikke gjort. Det vil sikkert være greit for minste og avlastende for deg, og dere sparer penger, men eldste «betaler prisen» ved å kjede seg, miste vennskap og få en ny tilvenning senere (betaler prisen høres negativt ut, hun får selvsagt også glede av å være hjemme med mor og minsten, men tror likevel det vil være mer å tape på det for henne). Ville heller satset på andre sosialiseringstiltak for minste og deg.

Sykdommene får de før el siden, like godt å bygge opp immunforsvaret fra de er små såfremt de ikke lider av noe / er i en utsatt gruppe.

Anonymkode: 0f97e...630

• Liker 23
Skrevet (endret)

Ville ikke gjort det. Av mange grunner. Det jeg gjorde var å redusere plassen til 60%. Da gikk eldste i bhg tre ganger i uken. Det fungerte veldig fint på alle måter.  

Da var hun nesten to år. Jo eldre, jo bedre har de det i bhg, men gjerne korte dager. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 5
Skrevet

Nei, det ville jeg ikke gjort. Tror risikoen er stor for at hun vil kjede seg hjemme når hun er vant til barnehagen, og det å aktivisere to små på hvert sitt nivå er heller ingen liten oppgave.

Ang sykdom tenker jeg heller omvendt, det er jammen bra at du er hjemme når hun er såpass mye syk. Det hadde vært mye mer stress med jobb.

Anonymkode: ab069...75b

• Liker 11
Skrevet

Jeg ville ikke gjort det. Det var i den alderen barnet mitt utviklet gode vennskap i bhg. Disse vennene har hun fortsatt og vi møter de av og til utenom bhg. Vennene gjorde også overgang til stor avdeling helt uproblematisk. Tar du barnet ut av bhg vil hun måtte starte helt på nytt å danne relasjoner med andre barn.

Anonymkode: 0cef7...412

• Liker 6
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leker litt med tanken på å si opp barnehageplassen til eldste barnet siden jeg er hjemme med yngre søsken. Yngste er snart 10 mnd og krever mer aktivitet i løpet av en dag, forguder storesøster og de underholder hverandre mye. Vi skal være hjemme i 11 mnd til.

Eldste (2 år og 4 mnd, gått i bhg ett år) trives i barnehagen og har venner der hun skravler om. Vi treffer 3 av dem innimellom på fritiden, men jeg er redd hun kommer til å savne dem og barnehagen om vi tar henne ut. Hun har nå 80 % plass, mindre fikk vi ikke. Hun er endel borte fordi vi gjør andre ting også er hun MYE syk. Det er også en faktor her, hun smitter jo resten av oss med alt som går i bhg så hele familien kommer til å hangle hele vinteren. 

Noen som har erfaring med å ta barnet sitt ut et halvt-et helt år i 2-3årsalderen? Hvordan tok barnet det?

Gjør det som passer best for dere

Anonymkode: e7c69...4d6

• Liker 1
Skrevet

Jeg valgte å ikke gjøre det av hensyn til 2 åringen selv om vi kunne trengt å spare pengene. Vi har full plass men korte dager og endel fridager imellom. Som andre sier, det blir en ny innkjøring for henne og hun må opparbeide seg nye relasjonen, samt det er kjedelig å være hjemme med mor og baby dagen lang. 

Anonymkode: ccaa0...0c4

• Liker 5
Skrevet

De danner vennskap, de får utfolde seg og lære masse, leke med jevnaldrende, lære seg å samarbeide og dele, utforske i naturen, barnehagen er en flott plass å være for barn! Ha heller korte dager 😊👍

Anonymkode: d0e75...5a5

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville nok heller ikke gjort det, når barnet allerede har gått i barnehagen en stund og trives der. Det kan bli vanskelig for barnet å begynne på nytt igjen senere. Dere har jo en gylden mulighet til både korte dager og fridager. Da jeg var hjemme med minste hadde jeg storebror i barnehagen korte dager og jeg så det hadde mye positivt med seg for han. Leke med andre barn som er jevnaldrende, lære mye om samspill og vennskap osv. Var han sliten en dag ble han hjemme, eller jeg hadde begge ungene med på en liten utflukt feks. Veldig god løsning for oss ihvertfall. For gutten vår var overgangen fra småbarn til storebarnsavdeling litt vanskelig, og det hadde nok vært verre om ikke han hadde de vennskapene han hadde og hadde vært ute av barnehagen lenge. 

Anonymkode: ff01b...27f

• Liker 7
Skrevet

Nei. Hadde du hatt henne hjemme fra start er det ingen problem, men nå som hun har begynt ville jeg ikke gjort det. 

Anonymkode: 445b2...a69

• Liker 2
Skrevet

Hadde jeg aldri gjort!

Du tar fra eldste "selvstendigheten" og selvvalgte venner! I tillegg opplever de jo mye gøy i bhg. Eldste har også godt av å være med jevnaldrende, og ikke bli hensatt til å underholde baby...

Første året/årene i bhg, er det som oftest mye snørr & feber. Sånn er det! Greit at baby også får "brynt" seg litt på basselusker. Vær ekstra nøye med handvask!

Å ha små barn er travelt! Helt normalt, og det går over! Veldig fort faktisk...

Anonymkode: c64da...64e

• Liker 7
Skrevet

Hei dere, takk for svar! Overrasket over at det kun var negative tilbakemeldinger her, men tar det til meg.

Vil bare oppklare at "babyen" ville vært ca ett år når dette evt hadde skjedd, og med at han krever mer aktivisering nå mente jeg at vi er ute å leker, utforsker verden, reiser på besøk, er med familie og åpen barnehage osv, slik at toåringen kanskje like gjerne kunne vært med oss, ikke det at toåringen skal stå for aktiviseringen (selvfølgelig). Sosialiseringstiltak for minsten blir det masse av uansett altså. 

Poenget er heller ikke å spare penger (selv om det er en bonus) men det at vi koser oss så veldig sammen og at jeg har lyst til å gå all in med nesten ett år med full fokus på barna før jeg må ut i fulltidsjobb.

Vennene har fulgt henne fra barselgruppe og kommer til å fortsette i samme bhg og klasse til ungdomskolen, men jeg tenker mye på dette dere skriver om at hun vil miste den rutinen med å leke med de hver dag og antageligvis savne å leke liksomlek med større barn. Ny tilvenning er også en faktor.. 

Alt i alt, takk for tips og jeg hører gjerne ifra noen som har prøvd dette selv som vil si noe om hvordan det gikk :)

Skrevet

Hva med å ta barnet ut, men beholde plassen et par måneder for å teste hvordan det går? Da må du betale en stund, men får testet det. 

Syntes det var overraskende at så mange er uenige. Jeg tror det hadde gått helt fint og vært en fin stund for barna. Jeg er heller ikke så redd for at barna skal kjede seg. 

Anonymkode: 42a2a...4a4

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å ta barnet ut, men beholde plassen et par måneder for å teste hvordan det går? Da må du betale en stund, men får testet det. 

Syntes det var overraskende at så mange er uenige. Jeg tror det hadde gått helt fint og vært en fin stund for barna. Jeg er heller ikke så redd for at barna skal kjede seg. 

Anonymkode: 42a2a...4a4

Ja, det må nok testes litt først tror jeg, vil jo ikke forhaste meg og angre. Takk for støtte! Barnehage er bra det altså, men i mine øyne er det ikke bedre enn tid med familien sin når man bare er to år. Hadde hun aldri begynt, hadde jeg ikke vært i tvil om å ha henne hjemme i tiden fremover, men nå er hun liksom inni det...

• Liker 2
Skrevet

Jeg tok etterhvert min 2,5-3åring ut fra barnehagen når han fikk en lillebror. Lillebror krevde utrolig mye (mye styr med mating), og sov så vanvittig dårlig, og da var det så stress å måtte rekke barnehagen til kl.09.00 hvis lillebror ENDELIG sov. Så jeg tok valget om å ha storebror hjemme sammen med oss. Og for en fantastisk herlig hverdag vi fikk!!! Kunne ta ALT i vårt eget tempo, rolige morgener og frokost uten stress om å kjøre dit og hit med en vrælende baby i tillegg i baksetet. Og når lillebror sov de få og små duppene sine gjennom dagen, så hadde jeg og storebror kvalitetstid. Men selv om baby var våken og skrek endel, så fikk vi vært mye ute for å leke, eller treffe andre i barselgruppa. Noen hadde også storesøsken som kunne leke sammen med storebror. Og han elsket å være hjemme sammen med meg/oss, da han er veldig mammagutt. Savnet ikke barnehagen 1 dag. 

Var veldig spent når han skulle begynne igjen som 4åring. Men han skled rett inn der han hadde vært. Husker den ene barnehageansatte sa at det virket ikke som om han hadde vært borte 1,5 år engang.

Så vi var veldig veldig heldig. Men nå har du ihvertfall et motsvar til de andre inne på tråden her. At det trenger faktisk ikke å være bare negativt å velge en annen løsning som passer dere :) bonus at man sparte litt penger såklart, men var ikke derfor jeg valgte dette for mine barn. Lykke til :)

Anonymkode: 78f4a...e39

• Liker 6
Skrevet

Nei og nei. Hvem er denne løsningen bra for? Ihvertfall ikke barnet som mister så mye om det slutter i barnehagen. En slik løsning er kun for deg Ts, ikke for barnet ditt. Man må da klare såpass her i livet som å levere et barn i barnehagen til rett tid når man er hjemme i permisjon. Med god planlegging og gode rutiner burde de fleste med en normal kapasitet klare dette. At småsøsknen trenger mer aktivisering er din jobb å ordne Ts, ikke storesøstra. 

Og at hun er mye syk, det er jo vanlig når man går i barnehagen.. er det så ille kan dere kanskje se på renhold hjemme, får hun i seg de næringsstoffene hun trenger i kostholdet? Har hun gode klær?

Anonymkode: 3996d...f03

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei og nei. Hvem er denne løsningen bra for? Ihvertfall ikke barnet som mister så mye om det slutter i barnehagen. En slik løsning er kun for deg Ts, ikke for barnet ditt. Man må da klare såpass her i livet som å levere et barn i barnehagen til rett tid når man er hjemme i permisjon. Med god planlegging og gode rutiner burde de fleste med en normal kapasitet klare dette. At småsøsknen trenger mer aktivisering er din jobb å ordne Ts, ikke storesøstra. 

Og at hun er mye syk, det er jo vanlig når man går i barnehagen.. er det så ille kan dere kanskje se på renhold hjemme, får hun i seg de næringsstoffene hun trenger i kostholdet? Har hun gode klær?

🤯 for din fasit er alle andres fasit? Tåpelig

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

🤯 for din fasit er alle andres fasit? Tåpelig

En to-treåring skal ikke tas ut av bhg for å aktivisere småsøsken, fordi mor ikke klarer det.  Det er ikke verre enn det.

• Liker 11
Skrevet
På 5.9.2019 den 13.21, AnonymBruker skrev:

En to-treåring skal ikke tas ut av bhg for å aktivisere småsøsken, fordi mor ikke klarer det.  Det er ikke verre enn det.

Hei, siterer svaret mitt lengre opp siden du ikke gidder å lese tråden:

Vil bare oppklare at "babyen" ville vært ca ett år når dette evt hadde skjedd, og med at han krever mer aktivisering nå mente jeg at vi er ute å leker, utforsker verden, reiser på besøk, er med familie og åpen barnehage osv, slik at toåringen kanskje like gjerne kunne vært med oss, ikke det at toåringen skal stå for aktiviseringen (selvfølgelig). Sosialiseringstiltak for minsten blir det masse av uansett altså. 

Poenget er heller ikke å spare penger (selv om det er en bonus) men det at vi koser oss så veldig sammen og at jeg har lyst til å gå all in med nesten ett år med full fokus på barna før jeg må ut i fulltidsjobb.

Jeg leverer heller ikke i bhg og tro meg i at det er mer avlastende å levere henne enn å ha henne hjemme. Ellers takk for ditt utrolig trangsynte og belærende bidrag til samtalen 😏

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...