Gå til innhold

Kan far kreve at vi har sfo og at jeg betaler for det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Saken er: har en førsteklassing som ikke går på SFO. Far har barnet to skoledager annenhver uke, pluss helgen som hører til. 

Jeg er arbeidsledig akkurat nå, og velger derfor å ikke ha barnet i SFO. Av to grunner: det koster mye, og jeg synes det er greit at vi får tid sammen og at hun får en litt rolig oppstart på skoletiden, da jeg har mulighet til det nå. Har snakket med sfoleder og vi får plass på dagen om jeg trenger det. 

Faren vil jeg skal ha sfo plass fordi det er tungvint for ham å hente tidlig. Det forstår jeg jo. Men den minste plassen vi kan få er 50 % og det koster 1650 i mnd. Han mener jeg skal betale for det. Men det er mye penger akkurat nå. Han betaler bidrag men det er veldig lavt. Bidraget vil ikke engang dekke sforegningen. Og da blir det i såfall slik at jeg egentlig ikke får noe bidrag pluss at jeg må dekke noen hundrelapper selv, dermed blir det slik at han ikke bidrar ellers. 

Han mener at han kan kreve at jeg gjør det, det kan virkelig ikke stemme? 

Han betaler 1300 i bidrag for henne, SFO 50% koster 1650. 

Anonymkode: 54ea1...11e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han kan ikke kreve det. Den som har daglig omsorg bestemmer.

Anonymkode: 04cdc...a5c

• Liker 24
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Hahaha!

Eh, nei. For et brødhue. Be han betale SFO om han ønsker at barnet skal benytte SFO på sine dager.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Han kan ikke kreve det. Den som har daglig omsorg bestemmer.

Vet du det? Har ikke noe problem med at hun går på sfo, og vil godkjenne det, men da tenker jeg han må betale siden det er han som har behovet. 

Felles foreldreansvar, fast bosted hos meg. 

• Liker 6
Skrevet

Bidraget vil øke når du får tilsynsutgifter, har dere regnet på det? Ellers vil jeg kanskje tro han har nedsatt inntektsevne, og dermed er dette max du kan få? 

Altså, enten må han betale hele sfo-regningen, ellers må han si fra seg sine virkedager om det blir for vanskelig. Så får du ha henne de to ekstra dagene nå mens du er arbeidsledig og ikke har sfo. 

Anonymkode: 09a08...3f2

• Liker 9
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vet du det? Har ikke noe problem med at hun går på sfo, og vil godkjenne det, men da tenker jeg han må betale siden det er han som har behovet. 

Felles foreldreansvar, fast bosted hos meg. 

Se linken jeg la inn.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes forresten det er rart skolen ikke har tilbud om at man kan kjøpe enkeltdager. Har du sjekket ut dette? 

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes forresten det er rart skolen ikke har tilbud om at man kan kjøpe enkeltdager. Har du sjekket ut dette? 

Nei man kan ikke det. Har sjekket. 

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bidraget vil øke når du får tilsynsutgifter, har dere regnet på det? Ellers vil jeg kanskje tro han har nedsatt inntektsevne, og dermed er dette max du kan få? 

Altså, enten må han betale hele sfo-regningen, ellers må han si fra seg sine virkedager om det blir for vanskelig. Så får du ha henne de to ekstra dagene nå mens du er arbeidsledig og ikke har sfo. 

Han har fått bidraget redusert pga lav inntekt. Det var egentlig høyere, men det KAN han ikke betale. 

Har ikke regnet på det, men siden han har redusert bidragskapasitet så tror jeg ikke det er noen vits. Vi har flere barn sammen så bidraget er høyere enn 1300, men det er det jeg får for henne. De andre barna er eldre. 

• Liker 1
Skrevet

Var ikke meningen at kan skulle bli KAN. 

Skrevet

Han har fått bidraget redusert pga lav inntekt. Det var egentlig høyere, men det KAN han ikke betale. 

Har ikke regnet på det, men siden han har redusert bidragskapasitet så tror jeg ikke det er noen vits. Vi har flere barn sammen så bidraget er høyere enn 1300, men det er det jeg får for henne. De andre barna er eldre. 

Men da trenger vel ikke han sfo heller, når hun har eldre søsken? De kan vel passe henne den lille tiden etter skolen? 

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da trenger vel ikke han sfo heller, når hun har eldre søsken? De kan vel passe henne den lille tiden etter skolen? 

Han bor langt borte fra skolen. Minste slutter en stund før de andre på skolen. Så de kan ikke passe henne. Så han må hente minste, og så tilbake et par timer senere for å hente de andre. Jeg skjønner jo at det er tungvint. Men jeg har ikke penger til å betale for sfo nå! 

Skrevet

Men om du bor i nærheten av skolen- er det en mulighet at barnet går hjem til deg og er der til far kan hente hun/han?

Anonymkode: 477da...57d

• Liker 7
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men om du bor i nærheten av skolen- er det en mulighet at barnet går hjem til deg og er der til far kan hente hun/han?

Anonymkode: 477da...57d

Det vil han ikke 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det vil han ikke 

Så ikke vil han betale for sfo, og ikke vil han at du skal passe barnet et par timer på hans dager. Jeg tror jeg kan forstå hvorfor det ble slutt...

Han må i allefall betale halve regningen, siden halvparten av den halve plassen skal brukes på hans dager. Dere må også undersøke om du/dere kan få noen tilleggsytelser fra nav for å dekke deler av kostnaden.

Anonymkode: 243b9...a60

• Liker 15
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det vil han ikke 

Da må han betale sfo selv. 

Anonymkode: 8e26f...21f

• Liker 8
Skrevet

Får du penger fra Nav? I såfall kan de dekke SFO for deg, selv om du går hjemme. Ellers ville jeg bedt far om å dekke det selv, om han har behov for SFO, for det trenger jo ikke du på dine dager.

Anonymkode: b3cef...114

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, sånn skal det ikke være. Man skal ikke lesse ansvar over på storesøsken. 

Anonymkode: e8479...867

Skrevet

Hvorfor kan ikke han være med på og betale?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...