AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #1 Skrevet 4. september 2019 Synes alle tråder her inne reflekterer dette, at barna såvidt er der kjernetiden. Hvordan gjør man det når man er alene? Jeg ser på nesten 9 timer med reiseveien min.. Og føler det er helt abnornalt etterpå ha lest her inne. Anonymkode: d893a...266 3
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #2 Skrevet 4. september 2019 Nei nei nei det skal jeg love deg er de aller aller færreste. De som gjerne kommer først og blir hentet sist er faktisk der ene foreldren er hjemme i permisjon med småsøsken eller de som går hjemme av andre årsaker. Av ca 80 unger blir kanskje 6-8 hentet før 3 maten. I slike diskusjoner er det alltid masse superforeldre Anonymkode: 3d09e...390 23
Splittbinders Skrevet 4. september 2019 #3 Skrevet 4. september 2019 Drøye åtte timer her ja. Leveres typisk ca kvart over syv/halv åtte. Hentes ca halv fire.
Mynlen Skrevet 4. september 2019 #4 Skrevet 4. september 2019 Det er jo ikke mulig hvis man er alene og jobber fullt. Og da kommer moralpolitiet og snakker om de stakkars barna som har lengre arbeidsdag enn foreldrene. Reduserer du arbeidstiden så du trenger mer støtte fra stat eller barnefar får du høre at du er en lat snylter som ikke gidder å forsørge barnet ditt selv. Du kan ikke vinne, så det er bare å lukke ørene og gjøre det som fungerer for dere. 43
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #5 Skrevet 4. september 2019 Akkurat i det området hvor jeg bor, så er det ikke så mange barn som er i bhg i åtte timer. Så og si ingen skilte foreldre (enda), så da kan den ene levere sent, mens den andre henter tidlig. Men den greia er jo kun mulig når man er to, og så og si klin umulig når man har aleneansvar. Husk bare på én ting: de som jobber i bhg har utdannelse til å jobbe der, og det finnes mange fantastiske barnehagelærere rundt omkring. Barnet ditt blir nok godt tatt vare på av kyndige folk ☺️ Og cudos til deg som er alenemamma; mange av oss gifte holder bare ut med partneren i småbarnstiden fordi vi er for feige til å måtte klare oss på egenhånd. Anonymkode: 7cb62...87d 7
Puny Skrevet 4. september 2019 #6 Skrevet 4. september 2019 Det er jo fordi vi er to stykker med fleksible jobber. Hadde aldri greid det alene. 4
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #7 Skrevet 4. september 2019 Nei, vi er to, og en henter og en leverer, men det korteste vi klarer er 8 timer, men ofte blir det 8,5 time. Vi har litt reisevei til jobb og en del kø. Ikke tenk på moralpolitiet. Vi bor ute i distriktet og de fleste barna er på plass innen halv åtte og hentes i fire-halv-fem-tida. Anonymkode: 4e503...6ec 5
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #8 Skrevet 4. september 2019 Du, nå må du tenke på hva som er viktigst for deg og barnet ditt. Er det en mamma som tjener penger nok til at dere har det bra og får mat i magen, - eller er det en mamma som henter en time tidligere i bhg? Er det en mamma som stadig går rundt og har dårlig samvittighet overfor både jobben og barnet, - eller er det en mamma som jobber sine 7,5 eller 8 timer med stolthet, og med god samvittighet f.eks. blir hjemme ved sykdom eller avspaserer pga planleggingsdag i bhg? Som mamma (og menneske kanskje?) har man konstant dårlig samvittighet for noe, og det er jo bra at man alltid streber etter å bli bedre. Men å ha dårlig samvittighet for noe det er svært vanskelig å gjøre noe med, det blir for dumt! Jobben må du nesten ha, og det er nær umulig å jobbe redusert når man f.eks. ikke er i lag med den andre forelderen. La meg si det sånn. Javel, så er barnet ditt 9 timer i barnehagen. Det er ikke optimalt. Men du har råd til ordentlig regntøy, og du er ute og aker med ham om vinteren. 😘 Var du hjemmeværende og ufør så kanskje regnestykket sånn ut: Javel, så orker du ikke å ake med ham om vinteren eller å sparke fotball og han må arve utebukse. Det er ikke optimalt. Men han er sjeldent mer enn 6 timer i barnehagen, og den spaserturen dere har sammen hjem hver dag er utrolig verdifull 😘 Anonymkode: e3aab...43d 16
solmåneogstjerner Skrevet 4. september 2019 #9 Skrevet 4. september 2019 Normalt sett jobber man 8 timer (7,5 + lunch). Så kommer gjerne en halvtime i reisevei i tillegg hver vei. Ni timer. Om man ikke da er heldig og har en partner som jobber på litt andre tidspunkt. Da kan man kutte ned, men ellers, nei. 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #10 Skrevet 4. september 2019 Fra etter ferien har ungene under åtte timer i barnehagen. Dvs at de er der litt over 7,5 time. Eneste grunnen til dette er at mannen har fått ny jobb der han begynner senere, og jeg har en fleksibel jobb der jeg kan begynne kl 7 for å gå tidlig. Jeg har ca 45 min reisevei til jobb. Ungene kunne vært der en halvtime kortere, men vi velger å levere til frokost siden det er det de er vant til. Frem til dette har de vært der litt over åtte timer uten at jeg har hatt dårlig samvittighet for det. De vil jo aldri bli med hjem hvis vi har prøvd å hente tidlig Anonymkode: ba622...48f 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #11 Skrevet 4. september 2019 Takk for svar. Vet dere om tid i barnehagen er noe ansatte følger med på? Om de registrerer sånt og ser på mengde? Blir det sett på som bedre foreldre om man har barna jevnt under 8 timer pr dag? (gjerne noen ansatte som må svare) Jeg vil jo gjøre det beste og gi godt inntrykk, og skal klare å levere ca 7:30 og hente 16:30 på dager med mye trafikk. Barnehagen har ikke makstid, kun krav om x antall fridager. I barselgrupper også er det så mye prat om tidlig henting og korte dager. Det verker litt.. Anonymkode: d893a...266
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #12 Skrevet 4. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei nei nei det skal jeg love deg er de aller aller færreste. De som gjerne kommer først og blir hentet sist er faktisk der ene foreldren er hjemme i permisjon med småsøsken eller de som går hjemme av andre årsaker. Av ca 80 unger blir kanskje 6-8 hentet før 3 maten. I slike diskusjoner er det alltid masse superforeldre Anonymkode: 3d09e...390 Så jeg ikke misforstår.. De foreldrene som har mulighet til å hente (de som er hjemme og i perm), er de som lar barna være i bhg mye lengre enn 8 timer? 😱 Jeg er hjemme, men leverer halv ni og henter 14.. Anonymkode: 23892...37e
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #13 Skrevet 4. september 2019 En periode måtte jeg levere 7.15 og hente 16.20 pga reisevei. Jeg luftet det med de ansatte pga jeg syntes det var vondt at barnet skulle ha så lange dager, og fikk til svar at 'sånn må det bare være, du må jo jobbe du som alle andre'. Ja, man bør unngå lange dager i barnehagen så langt mulig. Men må man så må man. Anonymkode: ec6ec...f11 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #14 Skrevet 4. september 2019 Både minsten som går i barnehage og storesøster er/var i ca 7.5 timer hver dag. Det grunnet at vi begge har arbeidsgivere med fleksitid. Da blir det veldig enkelt å kritisere andre foreldre, men skjønner godt at om man er alene, eller begge har lite fleksible jobber så får man det ikke til. Så konklusjonen her i fra er at vi er veldige fornøyde slik vi har det, men har ingen sterke (moralske) meninger om hvordan andre gjør det. Anonymkode: 17b6f...2ea 5
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #15 Skrevet 4. september 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Vet dere om tid i barnehagen er noe ansatte følger med på? Om de registrerer sånt og ser på mengde? Blir det sett på som bedre foreldre om man har barna jevnt under 8 timer pr dag? (gjerne noen ansatte som må svare) Jeg vil jo gjøre det beste og gi godt inntrykk, og skal klare å levere ca 7:30 og hente 16:30 på dager med mye trafikk. Barnehagen har ikke makstid, kun krav om x antall fridager. I barselgrupper også er det så mye prat om tidlig henting og korte dager. Det verker litt.. Anonymkode: d893a...266 Det er ikke noe vi følger med på ,men det er jo ikke til å unngå at man legger merke til det samme barnet som kommer først og hentes sist hver dag hele året. Men vi tenker ikke at du er en dårlig foreldre bare på grunn av det. Og du er alenemor og det har vi full respekt for! Du har jo ikke noe annet valg. Mindre forståelse får vi for de som er hjemme i permisjonmed søsken (hvor alle barna er friske og uten spesielle behov) eller har ferie , men allikavel har barnet 730 til nærmere 17 dager hver dag hele året. Anonymkode: 3405b...ca2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #16 Skrevet 4. september 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så jeg ikke misforstår.. De foreldrene som har mulighet til å hente (de som er hjemme og i perm), er de som lar barna være i bhg mye lengre enn 8 timer? 😱 Jeg er hjemme, men leverer halv ni og henter 14.. Anonymkode: 23892...37e Å jada, det skjer hvert år! Forstå den den som kan (nei, ikke snakk om helse etc) Anonymkode: 3405b...ca2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #17 Skrevet 4. september 2019 Hva legger folk i ''at slik må det bare være'' i forhold til lange arbeidsdager og ditto lang tid for ungene i barnehagen? MÅ man være karrieremenneske? MÅ man ha så mye lån at man ikke kan jobbe 80% noen år? Er det ikke snakk om prioriteringer? Anonymkode: 14c9d...b47 5
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #18 Skrevet 4. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva legger folk i ''at slik må det bare være'' i forhold til lange arbeidsdager og ditto lang tid for ungene i barnehagen? MÅ man være karrieremenneske? MÅ man ha så mye lån at man ikke kan jobbe 80% noen år? Er det ikke snakk om prioriteringer? Anonymkode: 14c9d...b47 Som alenemor i leid leilighet med arbeid 90% som vernepleier i skolen med 40 minutters reisevei - ja, av og til så må det bare være sånn. Du skjønner, jobber vokser ikke på trær. Ikke alle har mulighet til å ta opp lån. Ikke alle har romslig økonomi og mulighet til redusert arbeidstid. Det er ikke alltid snakk om prioritering. Av og til så må det faktisk bare være sånn. Det er ikke optimalt, men det er heller ikke farlig. Anonymkode: ec6ec...f11 14
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #19 Skrevet 4. september 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så jeg ikke misforstår.. De foreldrene som har mulighet til å hente (de som er hjemme og i perm), er de som lar barna være i bhg mye lengre enn 8 timer? 😱 Jeg er hjemme, men leverer halv ni og henter 14.. Anonymkode: 23892...37e Dette synes jeg også høres helt ille ut. Jeg er i permisjon og leverer storesøster til frokost halv ni og henter rett etter fruktmåltid. Stakkars barn hvis dette er sant! Anonymkode: bf78d...db6
Puny Skrevet 4. september 2019 #20 Skrevet 4. september 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette synes jeg også høres helt ille ut. Jeg er i permisjon og leverer storesøster til frokost halv ni og henter rett etter fruktmåltid. Stakkars barn hvis dette er sant! Anonymkode: bf78d...db6 Hvorfor er det stakkars? Jeg har ikke to barn enda, men største har jo behov for å omgås gjevnaaldrende i barnehagen og minste har jo også behov for alenetid med mor slik den eldste fikk? 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå