AnonymBruker Skrevet 3. september 2019 #1 Skrevet 3. september 2019 Vet det ha vært en tråd her før, men ønsker å høre om hvilke tiltak dere har eller har tenkt ut ifht brann og hund (eller andre dyr)? Mine tiltak er veldig basic: Sørge for at brannalarmen virker - bytte batterier osv, ikke la oppvaskmaskin, vaskemaskin osv stå på når vi sover/ikke er hjemme. Bor i 3etg og har alltid terrassedøren åpen (altså ikke låst innenfra). Mulig det ikke er lurt, men da skal det være mulig å klatre med stige. Har også brannslukningsapparatet like utenfor soverommet slik at om det skulle brenne på natten så finner jeg raskt apparatet og kan evt håpe på å kvele brannen i tide. Ellers lurer jeg på om noen har råd til hva man gjør om man er innesperret og må ut av vindu? Har tenkt på å la selen ligge på soverommet om natten (hunden sover der) slik at det er mulig å ta den raskt på (spørs om hunden blir veldig redd da) og f.eks et lengre tau man kan knyte fast slik hunden kan heises ned. Tenker også jeg bør kjøpe en brannstige. Har også tenkt å kjøpe slik selvlysende merke til å ha utenpå døren (både ytterdør og terrassedør) som viser at jeg har dyr. Anonymkode: 190c2...9e3
Sliten&kjørt52 Skrevet 3. september 2019 #2 Skrevet 3. september 2019 Hadde alltid nøklesett hos nabo jeg stoler dønn på, og brann\tyverialarm fra helvete, med vekter som dukket opp. Nabo ringte hvis det var noe spes, -kjente dyra, og hjulpet meg med f.eks. lufting om det dukket opp problemer som sygdom i familien etc. Trygt å vite att dyr ikke er helt overlatt til seg selv om de er hjemme alene. a. 1
Howl Skrevet 4. september 2019 #3 Skrevet 4. september 2019 Jeg har i tillegg sånn brannlapp på utgangsdøren hvor det står "ved brann: her bor det to hunder" slik at dersom det brenner mens jeg ikke er hjemme og brannvesenet går inn så ser de lappen og forhåpentligvis prioriterer å få dem ut. Og så klart - hundene mine er løse i leiligheten så de kan komme seg unna brannen eller til utgangsdøren om den åpnes. Enda en grunn til at jeg aldri hadde brukt bur inne!
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #4 Skrevet 4. september 2019 Vi har røykvarsler i alle rom, brannslukningsapparat på begge soverom og på kjøkkenet. Vi bor også i tredje etasje og døren til balkongen er alltid åpen eller ulåst når det er kaldt. Vi har en pus som kan gå ut på terrassen sånn at han kan få være ute litt selv om vi ikke er hjemme. Så det blir jo en rømmingsvei gjennom terrassen, der har vi også branntau. Det er også en stige opp til taket i gangen som mulig rømningsvei. Pus er id merket så om det brenner og vi ikke får pus i reiseburet så tenker jeg det viktigste er at katten kommer seg ut, også får vi lete etterpå. Reiseburet står ihvertfall fremme. Anonymkode: 198c7...19e
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #5 Skrevet 4. september 2019 Hunden har fått sin egen brannslukker. Så jeg sover trygt:-) Anonymkode: 560f4...17b
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #6 Skrevet 4. september 2019 4 timer siden, Howl skrev: Jeg har i tillegg sånn brannlapp på utgangsdøren hvor det står "ved brann: her bor det to hunder" slik at dersom det brenner mens jeg ikke er hjemme og brannvesenet går inn så ser de lappen og forhåpentligvis prioriterer å få dem ut. Og så klart - hundene mine er løse i leiligheten så de kan komme seg unna brannen eller til utgangsdøren om den åpnes. Enda en grunn til at jeg aldri hadde brukt bur inne! Bur har jeg ikke! Synes ikke noe om det. Her får hunden gå fritt, så ja det er jo større sjanse for at hunden klarer å komme seg til et tryggere rom. Men hadde det kanskje vært lurt å lukke dører til rom hvor det ikke er vindu? Tenker hvis det brenner og den løper inn på badet f.eks, så er det ingen muligheter å lett komme seg inn dersom det brenner utenfor. Vet også at mange hunder automatisk løper inn på badet ved f.eks torden eller raketter da det ofte er mer lydtett og de ser ikke ut. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har røykvarsler i alle rom, brannslukningsapparat på begge soverom og på kjøkkenet. Vi bor også i tredje etasje og døren til balkongen er alltid åpen eller ulåst når det er kaldt. Vi har en pus som kan gå ut på terrassen sånn at han kan få være ute litt selv om vi ikke er hjemme. Så det blir jo en rømmingsvei gjennom terrassen, der har vi også branntau. Det er også en stige opp til taket i gangen som mulig rømningsvei. Pus er id merket så om det brenner og vi ikke får pus i reiseburet så tenker jeg det viktigste er at katten kommer seg ut, også får vi lete etterpå. Reiseburet står ihvertfall fremme. Anonymkode: 198c7...19e Ja, det viktigste er jo å få dyrene ut. Men det er vel mye større sannsynlighet for at de blir veldig skremt og kan gå langt vekk? Anonymkode: 190c2...9e3
Sliten&kjørt52 Skrevet 4. september 2019 #7 Skrevet 4. september 2019 Katteluke datt ned i hodet på meg, f.eks. til væranda Oppvokst \ lever i hus jeg. – Jobben vår er å redde liv og verdier, uansett hva det måtte være Hvor mange katter har ikke blitt reddet ned fra høye trær, eller hunder som har blitt fisket opp av iskalde vann eller reddet fra andre usikre steder? Fra... https://nab.no/nyheter/jobben-var-er-a-redde-liv-og-verdier-uansett-hva-det-matte-vare/19.15742 Hørtes smart ut med skilt om att det bor dyr bak døra. a. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå