AnonymBruker Skrevet 3. september 2019 #1 Skrevet 3. september 2019 Bedriften jeg jobber som vikar i har utlyst faste stillinger på avdelingen jeg jobber på da flere fast ansatte har sluttet og jeg vet vi er flere vikarer som har søkt. Vi har litt forskjellig kompetanse, vi har flere forskjellige kunder på avdelingen og alle er ikke opplært til å jobbe overalt. Det er det ikke behov for. I går fikk vi beskjed om at det er de to vikarene som har lengst ansiennitet som får fast ansettelse, fordi de er "først i køen" siden de har vært ansatt lengst i følge sjefen. Ingen av dem har kompetansen avdelingen mangler per i dag, det er det to vikarer som har jobbet der noen måneder mindre som har. Ansiennitet har altså blitt veid tyngre enn kompetanse. Det må brukes en del tid og ressurser på opplæring for at de skal kunne fylle de rollene det er behov for, opplæring de kunne spart om de hadde ansatt de som allerede har fått den og kan tre rett inn i rollen fra dag én. Jeg vet at ansiennitet er tungtveiende i offentlig sektor, men jeg innbilte meg at arbeidsgivere i privat sektor stod friere til å ansette dem de ønsker basert på f.eks. kompetanse og personlig egnethet. Tar jeg feil? Anonymkode: 919eb...c09
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #2 Skrevet 4. september 2019 Sjefen velger å proritere dem som har vært der lengst, så lenge de kan læres opp til de ledige stillingene syns jeg det er flott tenkt. Legg av deg sjalusien. Anonymkode: 73834...70c 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #3 Skrevet 4. september 2019 I privat sektor gjør man som man vil. Sjefen velger å ansette etter ansiennitet, og det kan du ikke si noe på. Og i forhold til offentlig sektor - der gjelder prinsippet at den som er best kvalifisert skal ansettes. Så det er ikke slik at ansiennitet veier tyngre der enn i privat sektor. Anonymkode: 68f16...5ed
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #4 Skrevet 4. september 2019 Ja, i privat sektor gjør man akkurat som man vil! Flott at de prioritere de som vært der lengst! Anonymkode: 9e8cb...180 1
ErGlad Skrevet 8. september 2019 #5 Skrevet 8. september 2019 På 4.9.2019 den 9.57, AnonymBruker skrev: Ja, i privat sektor gjør man akkurat som man vil! Flott at de prioritere de som vært der lengst! Anonymkode: 9e8cb...180 Det synes jeg også!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå