Gå til innhold

Regler for engelsktalende i studentforeninger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en studentforening for et årsstudium og bachelorstudie som foregår på norsk. Det er nå en utvekslingstudent som gjerne vil bli med. Vedkommende snakker ikke norsk. Våre arrangementer, som foregår 1 gang i uken, foregår på norsk. Vi mangler 5 stykk i studentforeningen, og reglene sier at hvis det er mindre søkere enn antall ledige plasser får alle bli medlem. Altså må det være flere søkere for å ha avstemning.

Spørsmålet er da hvordan dette skal løses. Vi kan hverken begynne å ha alle våre arrangementer på engelsk, ettersom dette er en studentforening/fagutvalg til et norsk studie - vi vil da eskludere studentene våre som ikke snakker og leser like godt norsk - og det er heller ikke et stort ønske blant medlemmene å ha møtene våre på engelsk ettersom de syns det er vanskelig å diskutere problemstillinger på engelsk. Personen kan ingenting norsk, og har bodd i Norge kun 1 uke. Jeg vil selvfølgelig ikke at vedkommende skal føle seg ekskludert, og har sagt at de er velkommen både på allmøte og arrangement, men det er som sagt ikke mulig å skifte hvilket språk vi skal snakke på og arrangere ting på fordi en person ikke snakker samme språk.

Må legge til at vi ikke er studentforening for utvekslingsstudentene, kun det som foregår på norsk.

Anonymkode: dcc38...0ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ettersom studiene foregår på norsk antar jeg at denne utvekslingsstudenten er i ferd med å lære seg språket? Kanskje han/hun tenker at studentforeningen er en arena til å øve seg på språket? Eller har vedkommende uttalt ønske om at dere skal ha arrangementene på engelsk?

Anonymkode: c0ebe...356

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ettersom studiene foregår på norsk antar jeg at denne utvekslingsstudenten er i ferd med å lære seg språket? Kanskje han/hun tenker at studentforeningen er en arena til å øve seg på språket? Eller har vedkommende uttalt ønske om at dere skal ha arrangementene på engelsk?

Anonymkode: c0ebe...356

Vedkommende har sagt hen skal lære seg språket, men med tanke på personen har bodd i Norge 1 uke vil det ta litt tid før personen lærer seg språket godt nok til å forstå det. Utvekslingen er kun for 1 semester. Jeg syns bare det er litt vanskelig hele situasjonen ettersom jeg ikke vil ekskludere noen. Samtidig er det dumt at vedkommende da skal være på møter uten å forstå hva vi snakker om, kanskje møtene må ta lengre tid fordi vi må forklare alt på nytt på engelsk, og vedkommende kan heller ikke bidra like mye på arrangementene som skal være på norsk. Hvis noen andre vil bli medlem utover semesteret er det derfor dumt at personen tar plassen til noen som kunne gjort mer. 

Skrevet

Det kan være at studenten har lyst å bli med for å få norske venner slik at de lærer norsk fortere. 

Anonymkode: f9033...d48

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være at studenten har lyst å bli med for å få norske venner slik at de lærer norsk fortere. 

Ja, selvfølgelig. Men det at personen vil lære norsk fort og få norske venner endrer jo ikke problemstillingen jeg trenger råd på. Personen vil ikke være til nytte de første 2-3 månedene ("i beste fall"), også er eksamen overstått og vedkommende skal hjem igjen. Som andre foreninger har vi og et max antall, så hvis vi personen blir medlem kan ikke personen meldes ut. 

Skrevet

Du kan informere studenten at dere ikke kan ha møtene på engelsk, og så overlater du resten til hen. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...