AnonymBruker Skrevet 3. september 2019 #1 Skrevet 3. september 2019 Hei. Har flyttet sørover og skal kjøpe hus. Kona er veldig gira på noe nytt, mens jeg syntes det er vanskelig å ta til takke med et mindre hus, med middels beliggenhet, liten tomt, helt oppi naboen til en dyrere pris. Jeg personlig tenker at det er viktigere med bedre beliggenhet, større plass både innvendig og utvendig, kommer også fra Nordnorge hvor det var veldig flott utsikt og hvor nabohuset ikke er 2 meter unna. Så jeg tenker heller at et godt kjøp i mitt hode hvor jeg kan få god beliggenhet, større areal og pusterom, f. Eks. et vellholdt hus fra år 2000 tallet og nyere, eventuelt et totalrenovert eldre hus. Kan godt gjøre litt oppussing som å bytte kjøkken og male, for å få vårt eget preg, men det er ikke aktuelt med et hus der det er veldig mye over det hele som må gjøres. Kona har høye krav og liker nytt, jeg har også høye krav og liker ikke å se halvferdige eller dårlig håndtverk. Med nytt hus ser jeg helt klart fordelene, jeg slipper å bedrive vedlikehold de neste 15-20 årene, slipper mas fra kona om oppussing, mindre hage å styre med, dette er veldig greit når ungene er små, 2 stk under skolealder. Muligens flere unge barnefamilier enn i etablerte strøk også. Men jeg klarer ikke helt å rettferdiggjøre det med å ha naboen så tett oppi, man kan jo ikke heve stemmen uten at naboen hører det, dårligere utsikt, mindre areal. Ungene blir jo også fort stor og hva skal vi gjøre da? Se inn i naboens vindu eller ned på veien i krysset? Ønsker gjerne innspill på hva folk tenker rundt dette og deres erfaringer. Anonymkode: 6f0a2...2f3 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2019 #2 Skrevet 3. september 2019 Jeg ville valgt tomten med utsikt. Samme om det er et lite eller stort hus. Det er veldig deilig med 'nytt' hus da, men hus fra 2000 er jo ganske nytt, vil jeg si. Må kanskje bytte kjøkken hvis det er slitt, og ta en sjekk av gulvslitasjen, kanskje. Huset må kanskje males igjen. Men bortsett fra det, så er det vel ingen større ting som trengs å fikses på et slikt hus. Tenk dog på at barna skal ha nærhet til venner og skole. Anonymkode: a50d6...889 1
Zienna Skrevet 3. september 2019 #3 Skrevet 3. september 2019 Jeg ville uten tvil ha valgt eldre hus med bedre beliggenhet og tomt. Det finnes ikke noe bedre enn å komme hjem til hus og hage som man kan stelle og stulle med, akkurat når og som man vil. Hvem gidder å ha det så fikst ferdig at man bare kan legge seg på solsenga?.. 9
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #4 Skrevet 4. september 2019 Vi hadde samme dilemma. Er det i Kristiansand? Vi vurderte Dvergsnes eller Justneshalvøya for å få noe nytt, men tenkte akkurat de samme tankene som deg. Kjære vene så tett!! Endte på Gimlekollen med 1,5 mål tomt. Ingen innsyn, nydelig utsikt og nærmere byen og alt. Og mange barn i området her også 😊 Anonymkode: e2da6...4f6 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #5 Skrevet 4. september 2019 Vi ser også på nytt hus. Mannen min er ingeniør innen bygg, og han har nedlagt veto mot nybygg. Det er rett og slett så mye dårlig håndverk og kjappe løsninger, og du aaaaner ikke hva du får. Det kan gå greit, men plutselig står du der med skjeve vegger, gulv som sprekker opp, og masse styr med utbygger og forsikring. Han tenker som deg. Bedre med et hus som har stått 10-15 år eller mer, som har "satt seg", og hvor det er mye mer forutsigbart hvilke problemer som bil dukke opp. (Synes også mye av de nyere husene har helt elendig planløsning og mangler mye av de løsningene jeg gjerne vil ha som vaskerom, garasje, et ekstra rom eller to, kjeller eller loft, osv. Og hage! Som er en skikkelig hage, og ikke bare en flekk pukk med ferdigplen på toppen! Heldigvis er jeg og mannen min enige Heller et eldre hus med hage og uten naboer tett på, enn et nybygg med naboen i stua. Anonymkode: 7aafd...ba2 8
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #6 Skrevet 4. september 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Har flyttet sørover og skal kjøpe hus. Kona er veldig gira på noe nytt, mens jeg syntes det er vanskelig å ta til takke med et mindre hus, med middels beliggenhet, liten tomt, helt oppi naboen til en dyrere pris. Jeg personlig tenker at det er viktigere med bedre beliggenhet, større plass både innvendig og utvendig, kommer også fra Nordnorge hvor det var veldig flott utsikt og hvor nabohuset ikke er 2 meter unna. Så jeg tenker heller at et godt kjøp i mitt hode hvor jeg kan få god beliggenhet, større areal og pusterom, f. Eks. et vellholdt hus fra år 2000 tallet og nyere, eventuelt et totalrenovert eldre hus. Kan godt gjøre litt oppussing som å bytte kjøkken og male, for å få vårt eget preg, men det er ikke aktuelt med et hus der det er veldig mye over det hele som må gjøres. Kona har høye krav og liker nytt, jeg har også høye krav og liker ikke å se halvferdige eller dårlig håndtverk. Med nytt hus ser jeg helt klart fordelene, jeg slipper å bedrive vedlikehold de neste 15-20 årene, slipper mas fra kona om oppussing, mindre hage å styre med, dette er veldig greit når ungene er små, 2 stk under skolealder. Muligens flere unge barnefamilier enn i etablerte strøk også. Men jeg klarer ikke helt å rettferdiggjøre det med å ha naboen så tett oppi, man kan jo ikke heve stemmen uten at naboen hører det, dårligere utsikt, mindre areal. Ungene blir jo også fort stor og hva skal vi gjøre da? Se inn i naboens vindu eller ned på veien i krysset? Ønsker gjerne innspill på hva folk tenker rundt dette og deres erfaringer. Anonymkode: 6f0a2...2f3 Happy wife, happy life...🤪 Anonymkode: 86316...cea 3
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #7 Skrevet 4. september 2019 Lett valg for meg. Vi valgte hus fra 1973, med stor tomt, god plass inne og ute, uyrolog bra beliggenhet, og utsikt. Husk at beliggenheten kan du ikke endre.. du kan bygge på, bygge om, osv, men beliggenheten kan du ikke gjøre noe som helst med. Stor hage kan gjøres veldig lettetelt, om man går for litt naturtomt, plattinger i stedet for plen, osv. Ikke faen om jeg vil ha naboer helt oppi meg, og ikke faen om jeg skal irritere meg over logistikkproblemer grunnet dum beliggenhet. Anonymkode: ee8c1...632 7
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #8 Skrevet 4. september 2019 Beliggenhet er viktigst! Og hus fra 2000 er jo ikke gammelt, vårt er fra 1920 😂 men tror kanskje de bygde bedre hus i 1920 enn i 2000 da..... Anonymkode: 90467...3e7 9
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #9 Skrevet 4. september 2019 Mye bra innspill. Keep it comming 👍 Anonymkode: 6f0a2...2f3 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #10 Skrevet 4. september 2019 Mange av husene som bygges i dag er utrolig dårlig håndverk. Det er hastearbeide fra firmaer som skal ha det ferdig fortest mulig, og arbeidet blir gjort deretter. Og som du sier, små tomter. Jeg velger heller bedre beliggenhet foran nytt. Hage som barna kan leke i, dere kan gjøre akkurat som dere vil uten at naboen holder øye med dere med alt mulig. Anonymkode: b549a...fae 6
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #11 Skrevet 4. september 2019 Huset kan du endre på, beliggenheten får du derimot ikke gjort så mye med... Men personlig ville jeg gjort valget ut i fra skolekrets, avstand til skole/barnehage/nærbutikk/kollektivtransport/jobb samt om det er barn på samme alder som mine i nærområdet. Det hjelper lite å sitte på en stor tomt med fin utsikt dersom nærmeste dagligvarebutikk er 15 minutters kjøretur unna, det tar en halv evighet å komme seg til/fra jobb og ungene ikke har noen å leke med... Anonymkode: 13f4b...e86 5
Trolltunge Skrevet 4. september 2019 #12 Skrevet 4. september 2019 Vil heller tro at det er flere barn i nytt boligstrøk. Har venner som tabbet seg veldig ut med å kjøpe flott litt eldre hus, hvor det ikke finnes barn i gaten. Det er mye enklere å være foreldre når det er mange å leke med i nærområdet. 2
enkefru Skrevet 4. september 2019 #13 Skrevet 4. september 2019 Et hus fra 2000 er virkelig ikke et eldre hus... Ville valgt det med best beliggenhet og størst tomt 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #14 Skrevet 4. september 2019 Aldri, aldri om jeg ville hatt et nytt "tett" hus, det er som om man bor i en plastikkpose med kondens. Anonymkode: ce1dd...656 6
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #15 Skrevet 4. september 2019 45 minutter siden, Trolltunge skrev: Vil heller tro at det er flere barn i nytt boligstrøk. Har venner som tabbet seg veldig ut med å kjøpe flott litt eldre hus, hvor det ikke finnes barn i gaten. Det er mye enklere å være foreldre når det er mange å leke med i nærområdet. Det er veldig få år det er viktig med barn i gata. De er for små til å gå ut og leke alene før de er fire, og fra de er 8-9 sykler de jo til venner... Anonymkode: 2ca79...7de 1
Trolltunge Skrevet 4. september 2019 #16 Skrevet 4. september 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er veldig få år det er viktig med barn i gata. De er for små til å gå ut og leke alene før de er fire, og fra de er 8-9 sykler de jo til venner... Anonymkode: 2ca79...7de Barn i gaten er faktisk viktig til de er godt opp i tenårene. Barn er relativt praktisk anlagte. Bor du nært går jeg til deg, bor du lengre fra prioriterer jeg dem som bor nærmere. Hjelper lite at dine barn er villige til å sykle til venner når de for venner er "ute av synet, ute av sinn". Barn som bor der det allerede er mange andre barn blir der, og inviterer med dem som også bor der. Ikke fordi de er slemme og vil utelukke noen, men fordi barn ikke tenker så langt, er impulsive og ganske praktisk anlagt. Bestevenner er gjerne de som bor vegg i vegg nærmest. Det er ganske mange år før de velger venner ut fra mer personlighetsmessige kriterier. 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #17 Skrevet 4. september 2019 Beliggenhet er viktigst. Jeg hadde foretrukket å ikke bo oppå naboen. Huset kan man alltids gjøre noe med. Anonymkode: e3fee...cbf 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #18 Skrevet 4. september 2019 I utgangspunktet, ville jeg foretrekke et nytt hus. Først, jeg tror oppriktig at kvalitet på nye hus er bedre, byggemessig. Tek10 er i min mening fornuftige greier, og jeg liker varme hus som ikke er for dyre å oppvarme, liker trelags vinduer som stenger alt støy ute, liker vegger og gulv i vater, store bad og moderne planløsninger. Annen fordel med nybygg er at dere som flytter dit er i samme livssituasjon, f.eks barnefamilier, så barna har noen å leke med rett i nærheten. Jeg støtter hun andre som sier at det er viktig, og det er viktig lenge, langt oppi tenårene kanskje. Dere risikerer altså ikke å havne i et område der er det bare eldre folk rundt dere, og alle holder seg for seg selv. Da ser jeg bort fra nybygg som er av en åpenbart dårlig kvalitet, og bygt fort og billig, og på en dårlig tomt. Men, og det er alltid men.. I etablerte befolkede områder, det er jo ikke å unngå å se at de beste tomter er allerede bebygd. Det som bygges nytt, har ofte mindre gunstig beliggenhet, enten i forhold til utsikt, eller støy, skoler, knutepunkter for kollektiv.. Også bygges det ofte tett, ja. Å bygge tett er ikke nødvendigvis ille i min mening, da jeg ikke ønsker meg en stor hage selv, og foretrekker rekkehus eller tomannsbolig, men jeg synes jo det bygges ofte for tett og uten hensyn til utsikt, og solforhold, og innsyn. Man bygger ikke lengre rekkehus slik at alle får sol på terrassen og gode felles arealer, man bygger heller slik at man får flest mulig boliger på tomten, og får maksimalt utnyttet tillatt utnyttelsesprosent. Ser stadig nye rekkehus med utsikt fra stua mot felles parkeringsplass, det er så trist, der burde vært forbudt å bygge sånt. Pluss at jeg personlig blir stadig forelsket i eldre hus, arkitektur, beliggenhet, utsikt spiller ofte mer rolle for meg enn nybygg. Så, nybygg med mindre tomt ja, men ikke på bekostning av total mangel på utsikt, eller sol, eller gjenboere. Anonymkode: 098c6...3a6 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #19 Skrevet 4. september 2019 Vi valgte nytt hus. Ikke perfekt utsikt, men ganske ålreit på ene sida i alle fall 😂 (mot skog og innsjø, kjekt å se årstidene forandre landskapet!) Her bor det 90% barnefamilier, ungene løper inn og ut hos hverandre og naboene låner verktøy og egg hvis noe mangler. Vi har julepyntverksted, sommerfest i gata, påskeeggjakt. Det er ikke for alle, man må være i overkant glad i sosial omgang for å trives, tror jeg. Men for oss er det ypperlig! Vi flyttet hit fra leilighet, så for oss er intimsonen flyttet mange meter i forhold til hvordan det var før der vi hørte både dovaner og kunne lukte hva det var til middag over gangen 😛 kunne ikke hatt det bedre, kunne ikke tenke oss stor hage (jobb!) eller langt unna folk (tiltak å være sosiale, både for store og små). Anonymkode: 7f36a...d47 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #20 Skrevet 5. september 2019 Vi kjøpte hus samtidig med ett annet vennepar. Vi valgte eldre hus med fin og stor tomt. De valgte helt nytt med liten tomt og veldig tett oppå naboene. Vi pusset opp før vi flyttet inn og trengte ikke å gjøre noe mer utover det. Vårt vennepar har hatt sitt strev med det nye huset. Det har vært MYE problemer og de har i perioder måttet flyttet ut igjen fordi huset var ubeboelig med små barn. I tillegg sliter de med naboer som ikke eier sosiale antenner og ikke respekterer deres privatliv. Vi har ikke angret på valget vårt Anonymkode: 98489...756 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå