Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Problemstillingen er som følger: 

Jeg var ferdig sykepleier nå våren 2019. Jeg hadde praksis på en sykehusavdeling fra april-juni 2018, og har jobbet der som ekstrahjelp ca 40-60% hver måned siden det. Er godt likt, og har fått rikelig med vakter.

Jeg er nå ferdig sykepleier, og ønsker å jobbe på denne arbeidsplassen. Arbeidsplassen har en ugunstig vikariat-kultur, og mange av de "faste"/som har vært der lenge, går også i vikariat for.. andre faste. Alle får permisjon hvis de ønsker det (svangerskapspermisjon, permisjon for utdanning (også ikke-relevant videreutdanning som gjør at de ikke kommer tilbake til arbeidsplassen), permisjon for personlige årsaker), og det opprettes nye vikariat.

Per lov må det lyses ut både internt og eksternt hver gang det dukker opp en stilling, enten fast eller vikariat. Jeg har søkt på vikariat på denne arbeidsplassen 3 ganger tidligere, men avslaget kommer nesten før fristen har gått ut. Typisk standard avslag som sendes til alle. Dette gjør at jeg er mer sikker på at det er forhåndsbestemt hvem som får dem. Den siste gangen ringte avdelingsleder og forklarte hvem som fikk vikariatene, og hvorfor. Det var selvsagt helt greit for meg, de var både mer erfarne enn meg, og noen var de "faste" som hadde utgått vikariat.

Nå er det igjen lyst ut en 70% fast stilling. Annonsen ble lyst ut 2/9, og søknadsfrist er  8/9. Ettersom fristen er så kort lurer jeg på om det allerede er bestemt, eller om det er for å unngå å få så mange søkere de må tråle igjennom.

Er det vits å søke igjen?

Jeg har vurdert å skrive en god søknad, men føler det blir overflødig når de allerede kjenner til meg, mine interesser, egenskaper, personlighet o.l. Jeg er godt egnet, men jeg kan jo ikke konkurrere med andre erfarne sykepleiere som har lang fartstid i avdelingen, når jeg selv er ganske uerfaren og ikke har mer enn ca 15 vakter som ferdig sykepleier å vise til. 

Føler meg absolutt sikker på egne evner og potensiale, men føler ikke jeg har noe å stille opp med mot disse andre. Syntes også det er litt.. flaut(?) å søke på stilling på samme arbeidsplass igjen og igjen, og få avslag, selv om jeg vet det ikke har noe med meg å gjøre.

Noen tanker eller inspill? 

Anonymkode: 4ecc5...490

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo bare å søke. Men har du ikke skaffet deg jobb ennå når dere var ferdig i juni?

Anonymkode: 77849...b4a

Skrevet

Slik er det ofte på min arbeidsplass også, bortsett fra at det nesten aldri lyses ut stillinger. Det er bestandig faste ansatte som får vikariatene som er ledig. Veldig frustrerende for arbeidsledig. 

Jeg ville søkt. Du taper ingenting på å søke, og i tillegg ser de at du er veldig interessert i å jobbe der. 

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo bare å søke. Men har du ikke skaffet deg jobb ennå når dere var ferdig i juni?

Anonymkode: 77849...b4a

Nei :) Ønsket meg en lang ferie, var sliten etter studiet, mye jobb ved siden av praksis, pluss flere familiemedlemmer som er veldig syke. Har brukt sommeren til å være med familien, samboer og endelig slappe litt av. Tar vakter igjen nå, begynte i midten av juli. 

Selvfølgelig er det "bare å søke" - men det bør jo være vits. 

Skrevet
29 minutter siden, Apekatten skrev:

Slik er det ofte på min arbeidsplass også, bortsett fra at det nesten aldri lyses ut stillinger. Det er bestandig faste ansatte som får vikariatene som er ledig. Veldig frustrerende for arbeidsledig. 

Jeg ville søkt. Du taper ingenting på å søke, og i tillegg ser de at du er veldig interessert i å jobbe der. 

Ja, syntes det er tullete. Det er jo en "deltidskultur" i helsevesenet av en grunn - det er jo bare vikariater og deltidsstillinger å få. "Alle" er i vikariat hos oss! Selv de jeg trodde var faste, som har jobbet der i flere år, er i vikariat.. Og hver gang vikariatet er ferdig, får de et nytt vikariat for noen andre.

Jeg tenker det samme - er jo veldig interessert. Samtidig føler jeg det blir keitete å skrive en lang fancy søknad når de egentlig vet alt om meg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...