Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter med ungene mine og ser et program på tv 3.

Så kommer reklamen,greit nok.

MEN.Det jeg blir så sint på er innslagene.

Nå for tiden er det reklame for Exorsisten.

Pokker heller.Man er jo ikke rask nok til å få ungene til å snu seg.

Det er så mye prat om hvor skadelig voldsfilmer er for unger,noe jeg så klart er enig med.

Og filmer har aldersgrenser.

Hva da med de pokkers innslagene?

Får jo ikke sjanse til å reagere engang,før det er forsent.

Jeg blir så :sinna:

Ville bare få ut litt GRRRR.

Det burde vært en lov om det.At slike reklamer ikke fikk vises før etter ti om kvelden. :frustrert:

Skrevet

Ta kontakt med TV3 og gjerne barneombudet/forbrukerrådet også.

Det har vært en del "bråk" om reklame for f.eks. "voksenprogrammer" i "barnetv-tid" - og jeg mener at det finnes regler for sånt.

Skrevet

Helt enig med deg! Enkelte reklamer er direkte skadelig for unger. Og de sendes hele dagen. Men jeg tror ikke det vil gjøre noen forskjell å kontakte TV3, fordi de sender fra utlandet og berøres derfor ikke av norske TV-regler... For eksempel finnes det regler om at det ikke er lov til å ha lange reklameinnslag midt i programmer. TV3 gjør dette allikevel, av ovennevnte grunn.... Direkte tåpelig, det er min mening.

Skrevet

Problemet her er vel at TV3 sender fra England og dermed unngår de norske reglene for reklame...

Skrevet

Det er jo egentlig helt utrolig.

Husker dere Eminem-sangen for et par år siden?

DEN fikk de ikke vise i fullversjon før etter ti om kvelden.Og det var kun fordi bilen havnet i elven med dama i.Det var bla Amerika som nektet eminem å vise hele før kl ti.

Men exorsisten og de filmene der er okei liksom :roll:

De hadde nettopp en til de viste for ikke lenge siden.Hide and seek.Ungene ble dritredd.

FOR noen regler da.

Gjest Formosiss
Skrevet

Det er mye prat ja, men det er faktisk ikke bevist at voldsfilmer og voldsspill skader barn noe mer enn vanlig barne-TV/vanlige spill. Det er det sosiale miljøet rundt barnet som er mer avgjørende i så måte. Det snakkes om mye rart, men ikke alt er ankret fast i resultater.

(Dette har jeg for øvrig fra forelesning med Eva Liestøl, hun har arbeidet lenge i Statens Filmtilsyn og har jobbet mye med dataspill)

Gjest Anonymous
Skrevet
Det er mye prat ja, men det er faktisk ikke bevist at voldsfilmer og voldsspill skader barn noe mer enn vanlig barne-TV/vanlige spill. Det er det sosiale miljøet rundt barnet som er mer avgjørende i så måte. Det snakkes om mye rart, men ikke alt er ankret fast i resultater.

(Dette har jeg for øvrig fra forelesning med Eva Liestøl, hun har arbeidet lenge i Statens Filmtilsyn og har jobbet mye med dataspill)

Enig i at det sosiale miljøet har mer å si, men medier bidrar også. Det kom ut en rapport for et år siden (husker ikke navnet) der det ble forsket på nettopp dette. Voldelige medier forsterker voldelig adferd --> barn med voldelig adferd trekkes mot voldelige medier, en ond sirkel. (Har hatt eksamen om barn og medievold)

Problemet til hovedinnlegger er vel at barna blir redde av reklame for grøssere/skrekkfilmer, ikke voldsfilmer?

Gjest Emera
Skrevet

Hva som er bevist eller ikke er én ting.

Men for meg handler det mer om hvordan min unge reagerer på fæle filmklipp og lignende.

Hun kan bli redd og få mareritt av enkelte ting som vises, og ofte rekker jeg ikke, som Laila også sier, å skru av før det er for sent.

Det blir håpløst hvis alt absolutt må bevises som skadelig for at de skal slutte å sende det så tidlig på dagen.

Skrevet
Hva som er bevist eller ikke er én ting.

Men for meg handler det mer om hvordan min unge reagerer på fæle filmklipp og lignende.

Hun kan bli redd og få mareritt av enkelte ting som vises, og ofte rekker jeg ikke, som Laila også sier, å skru av før det er for sent.

Det blir håpløst hvis alt absolutt må bevises som skadelig for at de skal slutte å sende det så tidlig på dagen.

:Nikke:

Det er veldig mye som er forbudt å sende uansett når tid på døgnet, men reklame for voldsfilmer/grøssere, og nyhetsinnslag med groteske bilder kan sendes når som helst på dagen.... Skjønner ik'no. Men, nå er det vel ikke meningen man skal se fornuften i alt heller, da. :roll:

Skrevet

Ja,det er de klippene jeg reagerer på.

Når det gjelder voldsfilmer,så kan vi jo styre den.

Men de forbaskade klippene på tv har vi ikke sjans til å styre unna.

Nyhetene kan vi også tildels styre.Når vi slår den på,så vet vi at det KAN komme sterke scener.Så man er liksom litt forberedt.

Det blir slått så veldig opp i media om øken av voldsfilmer og spill blant barn og unge.Om hvor skremmende utviklingen er.

Men det er helt okei at de får det plantet i fanget slike klipp,og at de blir vettskremt av det de ser.

Synes reglene for slikt er helt på trynet.

He he jeg blir litt engasjert og revet med ja.

Gjest Kath.
Skrevet

Altså, jeg er 22 og jeg blir også fryktelig redd av den.. Og, sånne ellers...

:(

Gjest gjest1
Skrevet

man får vel ikke gjort stort annet enn å sitte sammen med ungene, og dersom de blir skremt så får man etter beste evne snakke med dem, forklare at det bare er film som er laget for voksne fordi noen voksne liker å se på skumle filmer. Ufarliggjør det etter beste evne. Unger godtar og takler det meste så lenge de får gode forklaringer på hva som skjer.

Gjest Anonymous
Skrevet

Men det KAN hjelpe å ringe til tv-kanalen også. Kommersielle kanaler er ganske følsomme på seernes reaksjoner, og som de selv sier; "for hver seer som ringer er det 1000 andre som har reagert". Derfor ville jeg absolutt ringt og klaget.

En ting er at barn ikke nødvendigvis blir voldelige elelr mentalt skadet av å se slikt(jeg har medieutdanning og har lest noen undersøkelser på dette området) , men hallo; en liten unge har INGEN ting igjen for å se grøsserklipp. Og om foreldrene ikke reagerer selv i en sammenheng som det trådstarter beskriver ville det vært rart - og sikkert ikke bra for barnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...