Gå til innhold

Portør VS helsefagarbeider

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi fikk idag på skolen tilbud om utplassering som portør, det er kun 2 plasser tilgjengelig ut av 30 elever i klassen (så vi må «konkurrere» de som vil via en søknad). Jeg tenker automatisk at dette må være et ganske vrient yrke å få jobb i senere? 

Jeg vil ikke bli helsefagarbeider for å jobbe i gamlehjem, så jeg tenkte etter læretiden å ta videreutdannelse. Men hvis jeg velger portør (som virker mye mer spennende enn å tørke rumpe og få kjeft av eldre grinete mennesker), vil mine jobbmuligheter da bli mye mer begrensa? Jeg kan i verste fall tåle to år med eldreomsorg, men etter dette stikker jeg og tar et år med helseadministrasjon eller noe (avhengig av hva jeg bestemmer meg for), for gamlehjem er nok ikke noe for meg. 

Ikke meningen å høres usympatisk ut, men enten jobber jeg på et ræva sted som ivaretar eldre dårligere (pga oppførselen og hvordan stemningen er) eller så er det noe jeg bare misliker. Skjønner dere litt hva jeg mener? Hvis jeg kan være en kandidat til portør så vurderer jeg nesten det, men jeg vet ikke hvordan det blir videre. Noen som vet litt? Kan jeg fortsatt ha mulighet til å jobbe på f.eks. et legesenter i resepsjonen? Altså videreutdanne meg et år etter portør for å gjøre det?

Ble kanskje litt knotete forklart, men jeg er litt knotete i hvordan alt fungerer.  

Anonymkode: d8e32...2a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ut fra innlegget ditt og hvordan du omtaler andre så bør du ikke jobbe i helsevesenet i det hele tatt. 

Sånn ellers så heter det ikke gamlehjem, men sykejem eller aldershjem, som er to helt ulike ting. Skal du jobbe i skranken på legesenter utdanner du deg til helsesekretær, ikke helsefagarbeider. Portører betjener ikke respesjon noen steder. Portører frakter som regel mennesker eller utstyr/varer fra A til B, avhengig av arbeidssted kan det også ligge andre oppgaver i stillingen. Jeg er helt sikker på at du med dine holdninger ikke kommer til å være velkommen noe sted som portør. Til nød kan du kjøre skitene senger og søppel i kjelleren der ingen andre ser deg. Jeg håper du er ung og bare ekstremt umoden, ellers bør du ta et kraftig oppgjør med egene holdninger. Hvorfor valgte du helsefagarbeider i det hele tatt?

Anonymkode: ceb26...186

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville glatt valgt portør, med din holdning. Dette er en jobb som folk holder ut i år etter år, endel menn der og.

Synes det virker helt greit, gratis trening dagen lang, du er ikke støkk et sted, får sett masse av sykehuset, treffer nye folk hele tiden, synes det virker artig!

Anonymkode: da15d...34c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mye man kan jobbe med innen helse, som ikke innebærer å jobbe med eldre.

Endret av The Kitten
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ikke jobbe med mennesker. Denne holdningen du har er giftig. Du bør gå inn i deg selv og tenke over hva du tenker om folk

Anonymkode: 48599...ad2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere leser innlegget mitt ut ifra noen få ord, dere vet ikke noe om meg som person eller hvordan jeg behandler mennesker eller hvorvidt jeg bryr meg. Stedet jeg jobber på har visst ikke et godt rykte og skolen min er i full gang med å finne en annen plass til meg (jeg var ikke klar over dette før jeg kom meg litt igang der, tror ikke de heller var det). Og den plassen er alt jeg vet om det å jobbe på sykehjem, så tenk det dere vil. Å bli kjefta på så mye av de som jobber der er ikke normalt. Men dere tok vel det jeg skrev som de som er brukere der kjefta og var grinete og det forstår jeg når jeg leser om igjen, men jeg mente de gamle sure grinete eldre i personalet. Og rumpestell er jeg dessuten ikke så veldig glad i men jeg overlever, jeg er oppi bæsj hver gang jeg er på praksis og føler meg som en fast bæsjedame. For det er basically det jeg gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere leser innlegget mitt ut ifra noen få ord, dere vet ikke noe om meg som person eller hvordan jeg behandler mennesker eller hvorvidt jeg bryr meg. Stedet jeg jobber på har visst ikke et godt rykte og skolen min er i full gang med å finne en annen plass til meg (jeg var ikke klar over dette før jeg kom meg litt igang der, tror ikke de heller var det). Og den plassen er alt jeg vet om det å jobbe på sykehjem, så tenk det dere vil. Å bli kjefta på så mye av de som jobber der er ikke normalt. Men dere tok vel det jeg skrev som de som er brukere der kjefta og var grinete og det forstår jeg når jeg leser om igjen, men jeg mente de gamle sure grinete eldre i personalet. Og rumpestell er jeg dessuten ikke så veldig glad i men jeg overlever, jeg er oppi bæsj hver gang jeg er på praksis og føler meg som en fast bæsjedame. For det er basically det jeg gjør. 

Du gjør ikke saken bedre for deg selv her.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil jobbe på et legekontor så er det jo en egen utdanning for det.... Helsesekretær. Sitter i resepsjon, tar blodprøver, urinprøver osv, skiftestue, tar tlf. 

Vg1 helse og oppvekstfag, vg2 helseservice, vg3 helsesekretær. Rett ut i jobb. 

Anonymkode: 8afb3...cc0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis du vil jobbe på et legekontor så er det jo en egen utdanning for det.... Helsesekretær. Sitter i resepsjon, tar blodprøver, urinprøver osv, skiftestue, tar tlf. 

Vg1 helse og oppvekstfag, vg2 helseservice, vg3 helsesekretær. Rett ut i jobb. 

Anonymkode: 8afb3...cc0

Det stemmer vel ikke helt med virkeligheten. 

Anonymkode: 26160...b5b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen ikke gidd å bli helsefagarbeider da, når du allerede misliker det! Velg nå portør el helsesekretær! Jeg lover deg du får jobb uansett, har du en helsefaglig yrkesutdannelse får du uansett jobb på sykehjem. Men ta nå heller en utdannelse du vil ha, og peil deg inn på en jobb du virkelig vil ha!

Anonymkode: da15d...34c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du er på feil plass, synd men sant... Ikke sikkert du burde jobbe med mennesker i det hele tatt med den holdningen du viser til de mest sårbare menneskene i samfunnet vårt.   

Håper du er veldig ung og umoden, og at du får åpnet øynene litt når du får prøvd deg ute i praksis.

Anonymkode: 8df82...0eb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor valgte du egentlig helsefagarbeider? Du er jo tydeligvis klar over at det kvalifiserer deg til en jobb du ikke har lyst på. Knallhard jobb, dårlig lønn, dårlige vilkår osv. 

Jeg ville begynt på en annen linje før det var for sent. Hva med elektriker, rørlegger eller allmennfag?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, prt90 skrev:

Hvorfor valgte du egentlig helsefagarbeider? Du er jo tydeligvis klar over at det kvalifiserer deg til en jobb du ikke har lyst på. Knallhard jobb, dårlig lønn, dårlige vilkår osv. 

Jeg ville begynt på en annen linje før det var for sent. Hva med elektriker, rørlegger eller allmennfag?

Hvis TS skal begynne på noe av det du foreslår må hun begynne på Vg1 på nytt, hun kan kun velge helse/oppvekst faglige yrker nå etter Vg1 på helse og oppvekst. Kanskje bedre å gå året ferdig også ta et år påbygg for å få studiekompetanse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis TS skal begynne på noe av det du foreslår må hun begynne på Vg1 på nytt, hun kan kun velge helse/oppvekst faglige yrker nå etter Vg1 på helse og oppvekst. Kanskje bedre å gå året ferdig også ta et år påbygg for å få studiekompetanse...

Det kan vise seg å være en lav pris å betale. Dobbel lønn og bedre arbeidsforhold til prisen av et par års «strafferunde» på VGs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, prt90 skrev:

Det kan vise seg å være en lav pris å betale. Dobbel lønn og bedre arbeidsforhold til prisen av et par års «strafferunde» på VGs?

Det kan sikkert stemme, men du fikk det til å høres ut som om det bare var å hoppe over på noe annet, og så enkelt er det jo ikke desverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...