Gå til innhold

Nattåpne barnehager.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det behov for dette blant noen her? Hvis det blir tillatt, hvordan ville dere at det skulle fungert? At vi alltid ville vært to på jobb om natten er en selvfølge. Også at foreldre selv kunne gjennomført leggetid for barnet om kvelden. Hva mer ser dere på som viktig og nødvendig? 

Anonymkode: a2fac...6f0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

To? Det kommer helt ann på hvor mange barn det er snakk om! Kanskje trenger man fem for alt vi vet!

Jeg er for at et slik tilbud skal eksistere for de som jobber skift osv, men ser ikke helt hvordan de skal løse kabalen resten av døgnet når barnet står opp kl 7 og foreldrene skal sove 😨

Anonymkode: a22ca...35c

• Liker 19
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det behov for dette blant noen her? Hvis det blir tillatt, hvordan ville dere at det skulle fungert? At vi alltid ville vært to på jobb om natten er en selvfølge. Også at foreldre selv kunne gjennomført leggetid for barnet om kvelden. Hva mer ser dere på som viktig og nødvendig? 

Det optimale hadde vært 3 på jobb så dere kan avlaste hverandre, (selv om det selvfølgelig kommer ann på hvor langt ut på natt dere skal ha åpent. Om det er fra 20-07 så er det best med 3 bhg-ansatte)  

Litt skremmende hvis de ansatte er trøtte og ikke får med seg at et barn har stått opp f.eks. Utover det så tror jeg egentlig at du har tatt opp det viktigste.

• Liker 1
Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

To? Det kommer helt ann på hvor mange barn det er snakk om! Kanskje trenger man fem for alt vi vet!

Jeg er for at et slik tilbud skal eksistere for de som jobber skift osv, men ser ikke helt hvordan de skal løse kabalen resten av døgnet når barnet står opp kl 7 og foreldrene skal sove 😨

Jeg er veldig for at et slikt tilbud skal opprettes. Det er som du sier, mange som jobber skift, turnus, har null nettverk i nærheten eller minimalt med avlastning dersom det dukker opp noe. Hvis Erna skal få oppfylt ønsket sitt om flere fremtidige potensielle skattebetalere så bør hun tilrettelegge for et slikt tilbud. Det vil også få familiekabalen til å gå opp i veldig mange familier.

Endret av Paradisio
  • Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig mente jeg minimum to. Tenkte på våre tre konkrete eksempler. 

Du tar opp noe vi har snakket litt med foreldre om da de har uttrykt ønske om det. To av de foreslo at foreldre dro rett hjem etter jobb, og at de kunne velge å være i barnehagen til leggetid når returnerte til bhg etter å ha sovet. Dette er noe vi må løse med foreldre. Vil gjerne ha innspill her! 

• Liker 1
Skrevet

Det som jeg synes kan være negativt er at barnet får "turnusskift" fremfor vanlige og faste strukturerte rutiner. For det burde jo i så fall vært en regel om at når barnet er såpass mye i barnehagen når foreldrene har skiftperiode, så må de få fri når foreldrene har friperiode. 

Viss foreldrene skal levere barna i friperioden fordi at de må få ha fri, kan skjønne, så stiller jeg store spørsmål ved om hvorfor det da velges å få barn siden barnet nærmest bor i barnehagen uten sine primærpersoner.

Skrevet
Akkurat nå, Mass skrev:

Det som jeg synes kan være negativt er at barnet får "turnusskift" fremfor vanlige og faste strukturerte rutiner. For det burde jo i så fall vært en regel om at når barnet er såpass mye i barnehagen når foreldrene har skiftperiode, så må de få fri når foreldrene har friperiode. 

Viss foreldrene skal levere barna i friperioden fordi at de må få ha fri, kan skjønne, så stiller jeg store spørsmål ved om hvorfor det da velges å få barn siden barnet nærmest bor i barnehagen uten sine primærpersoner.

Nå får jo disse som jobber turnus barn uansett, så noen form for "turnusskift" har vel barna allerede ettersom far/mor ikke kan passe på dem til faste tider, så at vi får en nattåpen barnehage er egentlig bare vel og bra. Det er også bra for barna å være med andre barn som er i lik situasjon. 

Men jeg er helt enig med deg i at barna skal kunne få fri når foreldrene har fri.

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, Paradisio skrev:

Nå får jo disse som jobber turnus barn uansett, så noen form for "turnusskift" har vel barna allerede ettersom far/mor ikke kan passe på dem til faste tider, så at vi får en nattåpen barnehage er egentlig bare vel og bra. Det er også bra for barna å være med andre barn som er i lik situasjon. 

Men jeg er helt enig med deg i at barna skal kunne få fri når foreldrene har fri.

Det kommer helt an på. Har de pass i hjemmet får jo barnet mest sannsynlig blitt lagt av foreldre i sitt hjem, og fulgt til bhg av foreldre som har kommet hjem. Barnet merker svært lite av det da det sover når foreldrene er på jobb. Så dermed er faste rutiner sikret på sett og vis. 

Barn i barnehagen kan ikke relatere seg til andre i samme situasjon som det eldre barn kan.

Skrevet

Barnehagen er en pedagogisk institusjon. Hvordan skal jeg, som pedagog, få utført min jobb når ungene sover? 

Og hva skal disse turnusarbeiderene gjøre når barnet blir 6 år og skal på skolen? Kostskole? Nattåpent Sfo? 

50 50 mellom skilte foreldre er visstnok forferdelig for barnet, men 50 50 mellom mor og barnehage er helt ok fra barnet er 10 mnd? 

Nei, takke meg til barnehager med åpningstid. (og det har ingenting med min arbeidstid å gjøre. Her i huset har mannen endelig sluttet å jobbe turnus, så nå søker jeg stillinger med turnus 😂

• Liker 29
Skrevet

Jeg syntes ikke barn skal være i barnehagen om natten. Tenk hvis barnet er utrygt og ikke tør å si det til de voksne. Natten kan være ganske skummel for små barn. Hvis foreldrene jobber ulik turnus hver uke, så vil jo barnet aldri få noen struktur på hverdagen? 

Jeg jobber ikke skift da, så for min del passer barnehagens åpningstider fint, og jeg burde kanskje ikke uttale meg..(?) 

Anonymkode: 8bd86...616

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, Mass skrev:

Det kommer helt an på. Har de pass i hjemmet får jo barnet mest sannsynlig blitt lagt av foreldre i sitt hjem, og fulgt til bhg av foreldre som har kommet hjem. Barnet merker svært lite av det da det sover når foreldrene er på jobb. Så dermed er faste rutiner sikret på sett og vis. 

Barn i barnehagen kan ikke relatere seg til andre i samme situasjon som det eldre barn kan.

De fleste foreldre ville nok hatt au pair i hjemmet, men få har råd til det, og mange liker ikke å ha noen ansatte i hjemmet sitt. Det er ikke lett ellers å få barnepass på netter, for det handler om hverdager også, ikke kun helger. Da er barnehagen et trygt valg iom at barnet er vant til å være der. Om foreldre er skilt eller blir, så er bhg fremdeles det stabile hvor begge foreldre leverer og henter, og som de alle har et, forhåpentligvis et godt forhold til. Skjønner hvorfor noen er skeptiske og i mot, men det er jo et reellt behov, og det er synd at foreldre ikke skal ha et tilbud på netter. 

Skrevet

De fleste foreldre ville nok hatt au pair i hjemmet, men få har råd til det, og mange liker ikke å ha noen ansatte i hjemmet sitt. Det er ikke lett ellers å få barnepass på netter, for det handler om hverdager også, ikke kun helger. Da er barnehagen et trygt valg iom at barnet er vant til å være der. Om foreldre er skilt eller blir, så er bhg fremdeles det stabile hvor begge foreldre leverer og henter, og som de alle har et, forhåpentligvis et godt forhold til. Skjønner hvorfor noen er skeptiske og i mot, men det er jo et reellt behov, og det er synd at foreldre ikke skal ha et tilbud på netter. 

Jeg mener at dette ikke er bærekraftig for samfunnet på sikt. Skilte foreldre, tre hjem, turnusskift for barn og dårlig struktur som dannes i barnets grunnmur. 

Skrevet
9 minutter siden, Absol skrev:

Barnehagen er en pedagogisk institusjon. Hvordan skal jeg, som pedagog, få utført min jobb når ungene sover? 

Og hva skal disse turnusarbeiderene gjøre når barnet blir 6 år og skal på skolen? Kostskole? Nattåpent Sfo? 

50 50 mellom skilte foreldre er visstnok forferdelig for barnet, men 50 50 mellom mor og barnehage er helt ok fra barnet er 10 mnd? 

Nei, takke meg til barnehager med åpningstid. (og det har ingenting med min arbeidstid å gjøre. Her i huset har mannen endelig sluttet å jobbe turnus, så nå søker jeg stillinger med turnus 😂

Det er ikke bare pedagoger som jobber i bhg. Dessuten er det mye oppgaver en kan gjøre på natten! 

Hvordan sammenlikner du kostskole med nattåpne bhg hvor barnet er noen netter i måneden? Kostskole for barn under 13, ser jeg nesten på som barnemishandling, så fatter ikke hvor det kom fra. 

Skrevet

Når man får barn, må man være innstilt på å endre jobb slik at jobben er forenlig med barn. 

Barn har ingenting i nattåpne barnehager å gjøre 

Anonymkode: cf2a3...017

• Liker 15
Skrevet

De årene man har små barn er så få at da hadde jeg gjort det jeg kunne for å slippe å måtte levere unger i barnehagen om natten. 

Og hva når barna begynner på skolen, hvor gjør man av de om natten da? 

Anonymkode: fc8a3...94e

• Liker 5
Skrevet
22 minutter siden, Absol skrev:

Barnehagen er i utgangspunktet et oppbevaringssted for barn, enten man liker det eller ikke, dét er sannheten. 

At det dukker opp en natt-tilbud skulle bare mangle. Der vil det sikkert ikke være behov for folk med bachelor i pedagogikk/barnehagelærer så lenge de har ren vandel og har en eller annen form for utdannelse som kan relateres til barn. De skal tross alt bare passe på dem i løpet av natten.

Anonymkode: 48a85...8ee

• Liker 6
Skrevet

Dette er en interessant problemstilling. Er selv sykepleier. I gamle dager kunne ikke spl ha familier selv, pga skiftene de måtte jobbe, de som fikk barn sluttet å jobbe. I nyere tid har mange vært hjemme mens barna var små, jobbet i små stillinger, osv. Ikke så mange som skilte seg heller da. Men nå i den moderne tid er ting endret, da alle skal jobbe fullt og mange skilles? Hvordan skal dette gå opp?

Jeg er skeptisk til nattåpne barnehager i utgangspunktet, og som andre her skriver, hvor skal det ende? Nattåpne sfo’er og? Og hva med de i slike jobber? De får og et behov som bare forflytter seg.

Vi er kommet til et veiskille med hvordan samfunnet skal organiseres, da vi er i stor mangel på sykepleiere og trenger alle mann i turnus. Samtidig som det presses på at alle skal jobbe fulle stillinger. Og vi trenger flere barn i samfunnet. Tror ikke politikerne har tenkt så langt, i denne likestillingens tid.

Anonymkode: b895b...288

• Liker 5
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke bare pedagoger som jobber i bhg. Dessuten er det mye oppgaver en kan gjøre på natten! 

Hvordan sammenlikner du kostskole med nattåpne bhg hvor barnet er noen netter i måneden? Kostskole for barn under 13, ser jeg nesten på som barnemishandling, så fatter ikke hvor det kom fra. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnehagen er i utgangspunktet et oppbevaringssted for barn, enten man liker det eller ikke, dét er sannheten. 

At det dukker opp en natt-tilbud skulle bare mangle. Der vil det sikkert ikke være behov for folk med bachelor i pedagogikk/barnehagelærer så lenge de har ren vandel og har en eller annen form for utdannelse som kan relateres til barn. De skal tross alt bare passe på dem i løpet av natten.

Men da må vi ha nattåpne sfo’er og da? Hva med barna til disse? Dette vil forplante seg og problemene vil tårne seg videre

• Liker 2
Skrevet

Men da må vi ha nattåpne sfo’er og da? Hva med barna til disse? Dette vil forplante seg og problemene vil tårne seg videre

Ett tilbud er ikke avhengig av et annet tilbud, så nei, vi MÅ ikke ha nattåpne sfo’er.  Sverige og veldig mange land praktiserer nattåpen barnehage uten at det har blitt skapt et behov for SFO og lignende. 

Dessuten kan barn klare seg ett par timer alene på ettermiddagen/kvelden når de går på skolen, har du noen gang hørt uttrykket «nøkkelbarn»? Ja, de finnes fortsatt.

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og hva når barnet begynner på skolen? 

Og når foreldrene skal hjem å sove etter nattevakt, hvor skal barna være da?

Har du valgt å få barn, så må du tilrettelegge livet ditt etter det, det er ikke resten av samfunnet som skal tilrettelegges for deg. 

Anonymkode: 130ab...8f9

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...