Gå til innhold

Barnehagen klager på at jeg henter på forskjellig tidspunkt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det de eller jeg som er sære her? Jeg har fleksibel arbeidstid og henter alt fra kl. 15-16:45. Barnet er 2 år og alltid blid ved henting. Barnehagen mener det er «forvirrende» at jeg henter på forskjellige tidspunkt.  

Anonymkode: b4c9b...6f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei dette har barnehagen ærlig talt ingenting med. Du henter når du vil, og etter 15 og ut er helt normal hentetid. Det er jo bare fint å kunne hente tidlig når man kan, det gjør jeg selv. Hva sier barnehagen, da? 

Anonymkode: 32eb2...54c

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dummeste jeg har hørt. Henter mellom 14.30-16, alt etter hvordan dagen er, aldri fått noen tilbakemeldinger om at det er forstyrrende. Etter hver som ungene har blitt større har de av og til sagt selv at jeg kom for tidlig hvis de var midt i noe veldig morsomt, men da får de heller litt tid på å avslutte/trekke seg ut av leken.

Anonymkode: 09bce...9d9

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Hedda-78 skrev:

Forvirrende for de, kanskje. Barnet kan jo ikke klokka.

Nettopp. Min på snart fem var sinna her om dagen fordi han påstod jeg hentet han alt for sent. Da hentet jeg en halvtime tidligere enn jeg hadde gjort på lenge 😅

Anonymkode: 32eb2...54c

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge du henter utenom de faste aktiviteter/tur tid, så ser jeg virkelig ikke problemet. Så her er det bhg som er sære

Anonymkode: 58948...5a3

Kjernetid er 9-15 så eg forholder meg til det. 

Ts

Anonymkode: b4c9b...6f4

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæh...?

Da vi hadde barnehagebarn hentet vi mellom kl 14 og 16; oftest kl 15. Jobber turnus. Aldri hverken fått høre eller tenkt at dette er negativt. 

Så lenge du ikke forstyrrer aktiviteter er det greit. Og det gjør du jo ikke når du henter den tida der.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei dette har barnehagen ærlig talt ingenting med. Du henter når du vil, og etter 15 og ut er helt normal hentetid. Det er jo bare fint å kunne hente tidlig når man kan, det gjør jeg selv. Hva sier barnehagen, da? 

Anonymkode: 32eb2...54c

De klager ikke når jeg henter 15, men når jeg henter rett før barnehagen stenger 16:45🙄

ts

Anonymkode: b4c9b...6f4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De klager ikke når jeg henter 15, men når jeg henter rett før barnehagen stenger 16:45🙄

ts

Anonymkode: b4c9b...6f4

De kan ikke klage, ikke alle foreldre har mulighet til å hente til samme tidspunkt hver dag heller. Jeg har hjemmekontor en dag i uken, dvs jeg henter ca 16,.30 4 dager i uken og som regel 15.30 en dag i uken. 

Anonymkode: 32eb2...54c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sure for at de måtte jobbe ut arbeidstida si? 🙄

Anonymkode: 09bce...9d9

Ja det er det jeg mistenker. De smører tykt på med at «nå var det jammen bra du kom! ... er siste som blir hentet nå, det er jo ikke så gøy, spesielt når hen er vant til å bli hentet 15...»

ts

Anonymkode: b4c9b...6f4

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er det jeg mistenker. De smører tykt på med at «nå var det jammen bra du kom! ... er siste som blir hentet nå, det er jo ikke så gøy, spesielt når hen er vant til å bli hentet 15...»

ts

Anonymkode: b4c9b...6f4

Så unødvendig av dem. Deres holdning kan jo påvirke barnet også når de sier sånt. De må jo forholde seg til egen åpningstid, herregud. 

Anonymkode: 32eb2...54c

  • Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med barnehagen og forsøk å få greie på hva de mener problemet ligger i. Kanskje ditt barn trenger å få mer forberedelse på når hen skal hentes. Da er det greit om personalet kan si enten "nå er vi ferdig med frukt, så nå skal du leke litt før mamma kommer" eller "nå skal du leke, og så senere skal vi rydde og gå til den andre avdelingen, og da kommer mamma og henter deg". 

Noen barn klarer ikke å slappe av i leken skikkelig etterhvert som de andre barna blir hentet, fordi de hele tiden må sjekke om deres mamma/pappa er kommet. Hvis heller ikke de voksne vet når barnet blir hentet er det vanskelig å hjelpe barnet med å slappe av. 

Anonymkode: 5db09...29f

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehagen burde nok lagt det frem på en annen måte kanskje. Men jeg forstår hva de mener (har jobbet mange år som ped leder). Barn kan ikke klokken nei, men kan barnehagen sin dagsrytme likevel. Feks fruktmåltid kl 14.30 og etter det starter «hentetiden». Noen barn er veldig sensitive på det å se at andre blir hentet og begynner å lengte etter sin mamma/pappa. Dersom de ofte blir hentet i 15 tiden feks så merker de jo etter en stund at det bare er noen få barn igjen og at de har «ventet» lengre enn vanlig. Noen må hente til forskjellige tider pga arbeidstidene (og ingen barn bør være lenger i bhg enn de må), men dersom en har mulighet kan det være fint å hente til ca samme tid hver dag. Dersom en ikke har mulighet så kan det være lurt å forbedre barnet feks «i dag skal du leke lenge i barnehagen etter dere har spist frukt og kanskje du blir den siste på gruppen din» eller «i dag skal jeg hente deg rett etter frukt» da vet barnet hva det kan forvente de ulike dagene.

Kanskje barnet ditt spør de ansatte «når kommer min mamma?» også kan de ikke svare på det fordi det er så ulikt fra dag til dag.

Barnehagen mener det nok godt og tenker nok på barnets beste, så prøv heller å gå i dialog med de om dette. At du kan fortelle de hver morgen sånn ca når du henter slik at de kan svare barnet.

Anonymkode: d42f9...d8d

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sure for at de måtte jobbe ut arbeidstida si? 🙄

Anonymkode: 09bce...9d9

Det er de nok ikke, det er vel heller det at barnet har gått og ventet lenge og sett på at de andre en etter en er blitt hentet. 

Anonymkode: d42f9...d8d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker som AB over her at det handler om å kunne forberede barnet på hva som skal skje, og kunne gi et sammferdig svar når barnet lurer på om mamma kommer snart. 

Anonymkode: b39c3...8a1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnehagen burde nok lagt det frem på en annen måte kanskje. Men jeg forstår hva de mener (har jobbet mange år som ped leder). Barn kan ikke klokken nei, men kan barnehagen sin dagsrytme likevel. Feks fruktmåltid kl 14.30 og etter det starter «hentetiden». Noen barn er veldig sensitive på det å se at andre blir hentet og begynner å lengte etter sin mamma/pappa. Dersom de ofte blir hentet i 15 tiden feks så merker de jo etter en stund at det bare er noen få barn igjen og at de har «ventet» lengre enn vanlig. Noen må hente til forskjellige tider pga arbeidstidene (og ingen barn bør være lenger i bhg enn de må), men dersom en har mulighet kan det være fint å hente til ca samme tid hver dag. Dersom en ikke har mulighet så kan det være lurt å forbedre barnet feks «i dag skal du leke lenge i barnehagen etter dere har spist frukt og kanskje du blir den siste på gruppen din» eller «i dag skal jeg hente deg rett etter frukt» da vet barnet hva det kan forvente de ulike dagene.

Kanskje barnet ditt spør de ansatte «når kommer min mamma?» også kan de ikke svare på det fordi det er så ulikt fra dag til dag.

Barnehagen mener det nok godt og tenker nok på barnets beste, så prøv heller å gå i dialog med de om dette. At du kan fortelle de hver morgen sånn ca når du henter slik at de kan svare barnet.

Anonymkode: d42f9...d8d

Litt morsomt hvordan folk forsvarer alt om dagen ved å påpeke at det selvfølgelig er for "barnas beste". Hent barna litt tidligere så bhg-ansatte kan slappe av litt på slutten av dagen - for "barnas beste" såklart.

Anonymkode: f4db1...d64

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt morsomt hvordan folk forsvarer alt om dagen ved å påpeke at det selvfølgelig er for "barnas beste". Hent barna litt tidligere så bhg-ansatte kan slappe av litt på slutten av dagen - for "barnas beste" såklart.

Anonymkode: f4db1...d64

Har du jobbet i barnehage før? Det er mange barn som blir hentet helt på slutten av dagen som har det helt fint med det, men det er også mange barn som vi ikke greier å få inn i en god lek på slutten av dagen fordi alle vennene deres er blitt hentet og de hele tide «må» følge med i porten for å se etter mamma/pappa. Uansett hvordan du vrir og vender på det og hva vi ansatte prøve å finne på så venter barna på foreldrene sine på slutten av dagen. De er også ofte slitne (en dag i bhg er en arbeidsdag for barna). Det har absolutt ikke noe med å «slappe av på slutten av dagen» å gjøre det handler om å se de barna som er der uten vennene sine og for tiende gang spør «når kommer min mamma?» enda vi har prøvd å sette i gang en god lek i sandkassen, sunget, spilt musikk, funnet fotballen osv. Så ja, at barnet og de ansatte får vite sånn ca når foreldrene henter er til barnets beste. Da kan vi møte barnet på en god måte og hvertfall forklare hva som skal skje.

Anonymkode: d42f9...d8d

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...