AnonymBruker Skrevet 3. september 2019 #1 Skrevet 3. september 2019 Skjer det en gang i blant at barnet/a får se TV hele ettermiddagen etter bhg/skole? Skjer en sjelden gang her hvertfall.. Anonymkode: 56393...353
AnonymBruker Skrevet 3. september 2019 #2 Skrevet 3. september 2019 Nei, det skjer ikke. Barna har hatt fast skjermtid fra de var veldig små (fra da de begynte å ville se mer TV enn jeg ønsket). Disse tidene har vi holdt uendret hele veien. Barna er nå 10 og 12 og foretrekker PC-skjerm i stedet for TV-skjerm, men tidene er de samme. En bivirkning var at de lærte seg klokka veldig tidlig, for de ventet og ventet på at klokka skulle bli så mye at de kunne få lov å se TV. Anonymkode: 33514...47e
AnonymBruker Skrevet 3. september 2019 #3 Skrevet 3. september 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det skjer ikke. Barna har hatt fast skjermtid fra de var veldig små (fra da de begynte å ville se mer TV enn jeg ønsket). Disse tidene har vi holdt uendret hele veien. Barna er nå 10 og 12 og foretrekker PC-skjerm i stedet for TV-skjerm, men tidene er de samme. En bivirkning var at de lærte seg klokka veldig tidlig, for de ventet og ventet på at klokka skulle bli så mye at de kunne få lov å se TV. Anonymkode: 33514...47e Hva er skjermtiden deres? Hva gjør barns før etter? Vi innførte 30min skjermtid når ferien var slutt....nå 1mnd senere er det er helvete før og etter, men hun får bare bli sur og grinete og finne på noe, for vi rikker oss ikke. Anonymkode: 8ce78...d57
AnonymBruker Skrevet 3. september 2019 #4 Skrevet 3. september 2019 Hvorfor er alle så redde for at barna ser på skjerm? Det finnes faktisk ingen seriøs forskning som tilsier at det er skadelig. I dagens nettbrettverden er de uansett dømt til å bli slaver av skjermene som alle oss andre, så jeg ser ikke vitsen. Så nei, vi har ikke skjermtid, og de ser så mye/lite TV de vil. Kanskje det er derfor mine ikke blir desperate etter skjermtid og helst gjør andre ting? Unntatt spilling, det gjør de mye av, men det er veldig sosialt! P.S. Kjenner mange familier med store og små barn. Så og si samtlige har mye tid på skjerm. Anonymkode: 85db5...2b8 13
AnonymBruker Skrevet 3. september 2019 #5 Skrevet 3. september 2019 Skjer hver eneste dag og har ikke et snev av dårlig samvittighet, så mammapolitiet kan værsågod komme å skyte meg. Anonymkode: da0de...466 11
AnonymBruker Skrevet 3. september 2019 #6 Skrevet 3. september 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er skjermtiden deres? Hva gjør barns før etter? Vi innførte 30min skjermtid når ferien var slutt....nå 1mnd senere er det er helvete før og etter, men hun får bare bli sur og grinete og finne på noe, for vi rikker oss ikke. Anonymkode: 8ce78...d57 De har skjermtid 17.30-19.00. Da de gikk i barnehagen var det vel 17.30-18.30, det var vel da Drømmehagen gikk på TV. Jeg synes det er rikelig skjermtid per dag, men den i det minste konsekvent. De har fullt opp med lekser, trening og leking før dette. De får ikke begynne å spille før leksene er gjort, og tre dager i uken er også treningen akkurat i skjermtiden, og dette får de ikke ta igjen. Altså hvis de har trening fra 17.30- 18.30, får de likevel bare spille til kl 19. Kl 19 starter vi med kveldsmat/stell osv. De leser lenge på senga om kvelden og nyter roen med det.. Anonymkode: 33514...47e 3
Minlillesky Skrevet 3. september 2019 #7 Skrevet 3. september 2019 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjer det en gang i blant at barnet/a får se TV hele ettermiddagen etter bhg/skole? Skjer en sjelden gang her hvertfall.. Anonymkode: 56393...353 Nei, vi har ikke tv. Hun får finne seg en bok eller noe å gjøre..bruke fantasien... Og så kan hun alltids stikke bort til nabobarna og spørre om de vil leke. 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2019 #8 Skrevet 3. september 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er alle så redde for at barna ser på skjerm? Det finnes faktisk ingen seriøs forskning som tilsier at det er skadelig. I dagens nettbrettverden er de uansett dømt til å bli slaver av skjermene som alle oss andre, så jeg ser ikke vitsen. Så nei, vi har ikke skjermtid, og de ser så mye/lite TV de vil. Kanskje det er derfor mine ikke blir desperate etter skjermtid og helst gjør andre ting? Unntatt spilling, det gjør de mye av, men det er veldig sosialt! P.S. Kjenner mange familier med store og små barn. Så og si samtlige har mye tid på skjerm. Anonymkode: 85db5...2b8 1. Blått lys blusser til med søvnhormon, som igjen klusser med søvnmønster 2. Mange Barn i dag er så avhengig av skjerm at det blir en daglig kamp for foreldre å få de av skjermen 3. Man blir passiv og usosial. Sånn apropos folkehelse Anonymkode: 58aeb...8a2 2
Vera Vinge Skrevet 3. september 2019 #9 Skrevet 3. september 2019 (endret) For oss funker det best at barna ikke får se på skjerm før etter middag. Da er det lettere å begrense tiden uten så mye surmuling og mas. Jeg ser ikke problemet med å gjøre det motsatt, da, men at barna bare ser og ser på skjerm hele ettermiddagen kvelden hver dag eller veldig ofte, syns jeg blir alt for mye. Og ikke bare fordi det da blir mye skjerm i seg selv, men minst like mye fordi det tar tiden bort fra andre aktiviteter. Som å leke, være ute, snakke sammen osv. Endret 3. september 2019 av Vera Vinge 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2019 #10 Skrevet 3. september 2019 Vi har ikke fast opplegg med skjermtid etter barnehagen, men hvis det er den typen dag at alt er galt og bare sutring for alt, så får han slappe av litt foran TV før kvelds. Noen ganger før middag også. Det skjer alt fra 0 til 3-4 ganger i uka. Han er 2 år og gleder seg til å sove, og han slår av TV velvillig selv 😛 Ser ikke noe galt med litt TV-tid jeg da, men har ikke merket noe negativt med barnet rundt det heller. Vi er ikke noe hysteriske akkurat.. Anonymkode: 56593...36d
Villa2000 Skrevet 3. september 2019 #11 Skrevet 3. september 2019 Her er det lite regler rundt TV og skjermtid. Etter barnehagen så får dem se litt på TV mens vi lager middag. Slipper mye masing + at dem får roet ned litt. Ofte så ser dem i 5 minutt før dem finner noe å leke med istedenfor. Vi kunne ha innført fast skjermtid men er litt usikre på om vi vil fokusere på det eller om vi heller ser om vi klarer å "friste" dem til andre ting. Vet ikke helt hva fasiten er og barn kan også være forskjellige. Sum summarum såmå jeg vel innrømme at dem nok ser mer TV enn vi skulle ønsket. 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2019 #12 Skrevet 3. september 2019 Barna får se én film hver søndag. Ellers er det null TV. Spille kan de gjøre så mye de vil onsdager og torsdager etter middag. Funker fjell, aldri noe masing og de aktiviserer seg selv mesteparten av tiden. Anonymkode: d3145...4f9
AnonymBruker Skrevet 3. september 2019 #13 Skrevet 3. september 2019 I teorien kan han det, men i praksis skjer det ikke. Han spiller eller ser på TV fra han kommer hjem fra skolen til middagen er ferdig. Etter middag er det lekser, og når han er ferdig med leksene er det leggetid. Skjermtid fra 17:30 til 19 ville i praksis betydd "hele ettermiddagen" her. Anonymkode: e7c35...04a
AnonymBruker Skrevet 3. september 2019 #14 Skrevet 3. september 2019 Ungene har skole, lekser, fritidsaktiviteter og husarbeid, og utenom det er det så og si fritt frem så lenge de gjør det de skal, oppfører seg og ikke viser tegn til noe avhengighet. Noen dager kan de spille og se på TV fra de kommer hjem til leggetid, mens neste dag rekker de knapt å sette seg ned... Anonymkode: 86b68...8ac
Gjest Albbas Skrevet 3. september 2019 #15 Skrevet 3. september 2019 Det har hendt ja, men da har det vært sånn alt-er-galt-dag. Har ikke fast skjermtid, her går interessen for skjerm veldig opp og ned, han blir ikke "avhengig". Nå om dagen er det sparkesykkel det mases om hele tiden, så tv er ikke et tema en gang.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2019 #16 Skrevet 3. september 2019 2 åringen vår får se barnetv etter middag i 30 minutter, men det er for at hun setter seg ikke å slappet av noe ellers, så godt å sitte å kose i fange i sofaen med mammaen å pappaen sin med litt skjermtid etter en dag i bhgen og er sliten, for å roe ned litt før vi finner på noe inne eller ute 😊 Anonymkode: cd020...f65
Embla82 Skrevet 3. september 2019 #17 Skrevet 3. september 2019 Ville ikke bekymret meg for hva som skjer en dag. Om alle er ekstra slitne og tv er noe som roer dere ned, så bruk den med god samvittighet. Ta igjen for utetid eller annet dere vil ha mer av en annen dag når dere har overskudd. Vi har ikke noe regler på tv-tid, skulle egentlig ønske ungene hadde mer tålmodighet til å sitte foran tven. Her går det ikke lang tid før de begynner med noe annet, eller henter en bok og vil lese istedet. Alt i alt er det veldig greit, men noen dager hadde det vært fint med sånne som kan se en hel film.
sashimi Skrevet 3. september 2019 #18 Skrevet 3. september 2019 Barnet mitt har ikke skjermtid, da det er veldig varierende hvor ofte det vil se på TV/iPad. Det kan gå alt fra 24 timer til ei uke mellom hver gang han ser på skjermer 😊 Når det først vil, så får det lov.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2019 #19 Skrevet 3. september 2019 Her er barna 2 og 3 år. Kommer hjem fra bhg ved 15-tiden. De får se på barne-TV. noen ganger fra 17.15. Men stort sett fra 17.30 til 18. De er vel sikkert for små til å se på tv for mammapolitiet. Men jeg lager middag mens de ser på det og det gjør den halvtimen tusen ganger koseligere enn om vi ikke hadde hatt på TVen. Anonymkode: 3a2de...d32
AnonymBruker Skrevet 3. september 2019 #20 Skrevet 3. september 2019 Å jada. Det får de Anonymkode: 17243...21f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå