AnonymBruker Skrevet 3. september 2019 #1 Skrevet 3. september 2019 Har nettopp begynt på 1. året sykepleie. Jeg har møtt opp på alle forelesninger og levert inn alle oppgaver til nå. Har også satt av en del tid til egenstudie i løpet av en uke, men jeg sliter en god del likevel. Skjønner ofte lite av det foreleser snakker om selv om jeg leser og setter meg inn i stoffet på forhånd og innleveringene mine føler jeg er elendig skrevet, spesielt siden jeg ikke klarer å beskrive noe med egne ord fordi jeg ikke skjønner det godt nok. Sliter spesielt i anatomi (de andre fagene er egentlig greie). Har sykepleiepluss og prøver å se videoene der og gjøre notater i tillegg til andre studieteknikker. Men det er som at stoffet og det jeg burde kunne ikke fester seg uansett hva jeg gjør. (Har sikkert mye å gjøre med at jeg ikke skjønner det 100%). Jeg skjønner selvfølgelig at jeg må jobbe mer effektivt med pensum og sette av mer tid til dette for å klare å komme meg igjennom studiet. Synes det vi har om er interessant og ønsker selvfølgelig bli en så god sykepleier som mulig og jeg er jo egentlig motivert og ønsker å virkelig gi alt slik at jeg virkelig kan føle at jeg har gjort mitt beste. Men slik ting er nå er jeg jo egentlig garantert til å stryke på eksamen og i verste fall kanskje jeg må legge fra meg det å bli sykepleier. Har laget oversikt over hva jeg må lese og hva jeg må kunne ut i fra læringsutbyttene i de ulike fagene, men det hjelper jo dessverre lite når jeg ikke klarer å huske eller lære noe. Kjenner heller ingen på studiet eller i nærheten av her jeg studerer. Er lenge siden jeg gikk ut av videregående, så tenker at det også er med på å gjøre at situasjonen føles litt håpløs akkurat nå. Og at det kanskje vil ta litt lengre tid for meg å komme inn i studiehverdagen og å klare å jobbe effektivt og lære pensum. Noen som har noen gode tips? Noen som har vert (eller er) i samme situasjon? Hvordan løste du det? Setter pris på alle gode råd 🙂 Anonymkode: 8ba36...ff0
AnonymBruker Skrevet 3. september 2019 #2 Skrevet 3. september 2019 Kan du komme med eksempel på hva du ikke skjønner? En setning for eksempel? Anatomi er jo et puggefag og det er ikke så mye å skjønne egentlig. Anonymkode: 2268e...10c
AnonymBruker Skrevet 3. september 2019 #3 Skrevet 3. september 2019 Når jeg gikk spl 1. Året sa skolen at vi må beregne 40 timer i uken til forelesninger/egenaktivitet. Anatomi er puggefag. Les, løs oppgaver, les igjen og lag tankekart. Prøv å se sammenhenger. I slutten av oktober kan du begynne å se på tidligere eksamens oppgaver. Latinen setter seg etterhvert, og gir mer mening Anonymkode: 3a640...470
AnonymBruker Skrevet 3. september 2019 #4 Skrevet 3. september 2019 Ingen gode råd, men jeg slit meg igjennom enn bachlor. Jævlig hardt der og da. ting vart mye enkler på slutten av studiet og i jobb. Lykke til 🙌 Anonymkode: 64e74...a0f
AnonymBruker Skrevet 3. september 2019 #5 Skrevet 3. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kan du komme med eksempel på hva du ikke skjønner? En setning for eksempel? Anatomi er jo et puggefag og det er ikke så mye å skjønne egentlig. Anonymkode: 2268e...10c Anatomi henger sammen med resten som skal læres, så vil ikke si det er et puggefag. Det Ts trenger er å finne knagger å henge informasjon og pensum på. Når det er sagt så er anatomi et STORT fag, og ikke kjempelett. Synes det høres mye ut at du Ts har hatt mange innleveringer allerede? Hvor går du på skole? Har dere ikke grupper dere jobber i? Ville spurt hjelp i en kollokviegruppe og forsøkt å studere sammen med andre. Anonymkode: 009c2...40a
AnonymBruker Skrevet 3. september 2019 #6 Skrevet 3. september 2019 Har gått medisin studiet. Det som hjalp meg var å se ting i bilder. Se på masse bilder for å kunne se hvordan det henger sammen. Også prøve å bruke egen kropp til å tenke at den nerven går sånn og sånn. Jeg vet ikke hvordan anatomi er lagt opp på sykepleie, men brukte i hvertfall Netter’s anatomy atlas og mye bilder mens jeg leste. Det funka i hvertfall for meg 😊 Anonymkode: 144f3...894
AnonymBruker Skrevet 3. september 2019 #7 Skrevet 3. september 2019 Du er vel bare et par uker inn i studiet. Jeg tror du kan senke skuldrene litt. Anonymkode: bb04b...4ef 6
The Kitten Skrevet 3. september 2019 #8 Skrevet 3. september 2019 Hvordan lærer du best? Jeg klarte ikke å pugge anatomi ved å lese det. Jeg var avhengig av videoer, for ellers ble det for abstrakt for meg. I tillegg gjorde jeg oppgaver. Selv nå leser jeg svært lite pensumbøker. Bruker de egentlig bare når jeg skriver oppgaver. Går ikke sykepleie, men en annen helsefaglig utdanning.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2019 #9 Skrevet 3. september 2019 Sånn er det å være student! Første semester, lenge siden du studerte sist, få kjente... Alt er nytt og stort og vanskelig, da er det umulig at ting fester seg med en gang. Kan du bli kjent med noen du kan lese sammen med? Jeg f.eks lærer mye bedre når jeg snakker gjennom ting enn når jeg leser alene. Du har en voldsom innsats og god oversikt over hva du skal gjennom. Fortsett sånn, så VIL noe funke etterhvert! Men: Får du nok søvn og mat og avveksling? Det virker som om du har høye krav til deg selv, du sier at du synes du ligger langt etter, men så er det bare ett fag? Da er du godt i rute. Senk skuldrene! Anonymkode: a64ed...b68 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2019 #10 Skrevet 3. september 2019 Skjønte ikke en dritt i starten av september første året på sykepleien jeg heller, men bare vent! Ettersom du lærer mer begynner du å se ting i sammenheng - så forstår du mer. Og selv om det virker som du ikke husker noe så skal du ikke se bort i fra at det dukker opp noe i hodet senere. Ta notater når du leser, gjør masse oppgaver og spør foreleseren når du ikke forstår (du kan jo spørre når forelesningen er ferdig om du ikke vil spørre i plenum) Anonymkode: fea56...00f
AnonymBruker Skrevet 3. september 2019 #11 Skrevet 3. september 2019 Ingen skjønner noen ting første måneden på studiet. Jobb strukturert og målrettet, og bruk tid, så løsner det innen eksamen. Plutselig sitter du der med mastergrad og innser at det fremdeles er utrolig lite du egentlig kan. Anonymkode: 1285d...70d
charmisss Skrevet 4. september 2019 #12 Skrevet 4. september 2019 Anatomi er et voksefag, ting sitter litt og litt og etterhvert løsner det og du ser hvordan alt henger sammen. Jeg går 2.året nå, men jeg så alltid videoene på sykepleiepluss FØR forelesning for å få mer ut av forelesningene, da foreleser gjerne er litt mer grundig. Lykke til, dette fikser du!
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #13 Skrevet 4. september 2019 På 3.9.2019 den 17.21, AnonymBruker skrev: Kan du komme med eksempel på hva du ikke skjønner? En setning for eksempel? Anatomi er jo et puggefag og det er ikke så mye å skjønne egentlig. Anonymkode: 2268e...10c Eh.. anatomi er alt annet enn et puggefag og er absolutt noe man må skjønne hvis man skal bli sykepleier. TS, er helt sikker på at det løsner ganske snart, jeg sleit også når jeg startet på anatomien, skjønte ingenting. Fortsett å forbered deg godt til forelesningene, øv deg på å tegne opp og forklare med egne ord, delta i en kollokviegruppe og diskuter med andre (dette er utrolig lærerikt da alle får med seg forskjellige ting fra pensum!). Du klarer det nok:) Anonymkode: 1cb3a...bd5 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #14 Skrevet 5. september 2019 Anatomi regnes som et rent puggefag av mange, og da blir det (unødvendig) vanskelig. Finn en lesemåte som fungerer for deg! Det som fungerte for meg var å få en helhetsforståelse med hovedtrekkene først, og så bygge på med detaljer etterhvert. I Trondheim er Anatomisk samling på Lab-senteret en fin ressurs. Finn en anatomibok som er god for _deg_ og din måte å lære på. Jeg likte veldig godt Thieme sine. Tenk funksjonelt. Ikke bare pugg ukritisk, hele tiden tenk på hvordan du skal bruke dette i praksis. Lær deg terminologien først som sist (anterior/posterior/distalt/proksimalt), så slipper du å lure på det hver gang. Feks jeg begynte med skjelettet, siden det er stativet. Caput - columna/vertebra - hovedstrukturer i bekkenet - de store beina i armer og bein. Så kom blodårene. Så bygget jeg på med muskel(grupper), som kan være så enkelt som at de som bøyer armen sitter der og de som strekker armen/foten sitter der, og de grupperes i disse hovedmusklene (her var Thieme fin, fordi den grupperer musklene for deg og deler inn kroppen i ulike lag). Vet ikke hvor mye du skal kunne om nerver, men de kom etterpå. Indre organer tok jeg system for system, og gjerne litt praktisk. "Hvis jeg spiser, hvilken vei går maten gjennom, og hvilke organer er involvert". "Hvis blodet starter her, og skal dit og tilbake igjen, hvordan kom det gjennom". Det finnes mange måter å gjøre det på, men mitt viktigste råd er egentlig å ikke pugge ukritisk. Det man skjønner hvorfor man skal lære/kunne, setter seg så utrolig mye enklere Anonymkode: 4cc44...4b4 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #15 Skrevet 5. september 2019 OG, det blir enklere etterhvert Det er kjempetungt i begynnelsen når alt er nytt og det føles som om alt introduserer nye konsepter du ikke aner noe om og alt bygger på alt, men plutselig løsner det! Anonymkode: 4cc44...4b4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå