Gå til innhold

Middag barnehagebarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har barnehagebarn som nekter å spise middag ca 2 ganger i uken når det er mat barnet ikke liker.? I såfall hva gir dere isteden? Hvor gammel er barnet?

Har en som nekter å spise ris og kylling eller grønnsaker fordi det er kjedelig. Tilbyr skiver og frukt isteden. Barnet er 5 år gammel. Det er ikke noe stress hos oss. Ville bare høre med dere.

Anonymkode: 8f074...294

Videoannonse
Annonse
Gjest RødeFare
Skrevet

Barnet må smake middag og får ikke annen mat, men lager kanskje havregrøt eller en annen større kvelds hvis barnet har spist lite middag. 

Skrevet

Slipper ikke unna fordi maten er kjedelig. Det er alltids noe på middagsbordet de liker, om ungen spiser bare ris med kikkoman fordi kylling ikke var favoritt den dagen så får det bare være. Lager havregrøt, omelett eller lignende til kvelds for å kompensere litt. Men å få skiver, frukt eller lignende istedet for middag skjer ikke.

Tre og fem år.

Anonymkode: 5c238...da9

• Liker 13
Skrevet

Hvis vi serverer ting som vi vet barnet ikke liker, ordner vi litt ekstra ris/pasta ved siden av, så får barnet spise tilbehør. Synes at middagsmåltidrne er viktige, og at barnet da heller oppfordres til å smake på vår mat. 

Om barnet ikke spiser fordi hun ikke gidder, serveres det ingenting ekstra. Får heller en større kvelds 

• Liker 3
Skrevet

Har en på snart fem, han får ikke noe annet hvis jeg vet han egentlig liker det vi har til middag eller jeg vet det er smaker han er helt ok med. Hvis det er noe helt nytt må han smake før han sier han ikke liker. Får da heller kveldsmat om ikke han har spist middag. 

Anonymkode: eca6f...6c5

Skrevet

Har gitt brødskiver hvis ungene en eller annen gang spiste dårlig til middag. 

Anonymkode: 3235d...e95

Skrevet

Vi tilbyr ikke annen middag, men minst én ingrediens skal være noe alle kan spise. Det går helt fint å spise bare poteter, bare pasta eller bare brokkoli en gang i ny og ne, så får de heller spise mer til kveldsmat disse dagene.

• Liker 8
Skrevet

Og om de ikke spiser så mye kveldsmat den dagen heller, så tar de ikke skade av det. Ta det med ro. Underernæring skal mye til i Norge, heldigvis. 

Anonymkode: d5595...41a

• Liker 2
Skrevet

Vi tilbyr alltid ting vi vet hen liker. Feks, at vi kan lage en omelett eller brødskiver ekstra om hen ikke eter. :)

Anonymkode: 01e6e...a96

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og om de ikke spiser så mye kveldsmat den dagen heller, så tar de ikke skade av det. Ta det med ro. Underernæring skal mye til i Norge, heldigvis. 

Anonymkode: d5595...41a

De færreste barn i Norge i dag er underernært. Feilernært derimot. Mange overvektige barn for tiden 😕

Anonymkode: b6840...c67

• Liker 1
Skrevet

Vi har nettopp flyttet i et rekkehus-område og her er det flere femåringer i umiddelbart nærhet, i tillegg til min femåring, som henger nå sammen. Det tok ikke lang tid før disse begynte å spekulere på å spise middager der det passet dem best. La oss si ene familien har pølser, men den andre fisk, da går de og spør om å få lov å spise middag der det er pølser. Pannekaker er absolutt slager, da er alle på besøk. 🤣 Jeg vet ikke hvor jeg skal med dette, er ikke noe stort problem for oss foreløpig, men ja til spørsmål til TS om at femåringer har sterke meninger om mat. Vi tillater det foreløpig bare gå.

Anonymkode: 01938...f42

• Liker 2
Skrevet

Våre på 2 og 5 får brødskive til middag om det er mat de ikke liker. Noe som er flere ganger i uka. Heller grovbrød med leverpostei en bare pasta med lite næring i. 

Anonymkode: a3771...116

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har nettopp flyttet i et rekkehus-område og her er det flere femåringer i umiddelbart nærhet, i tillegg til min femåring, som henger nå sammen. Det tok ikke lang tid før disse begynte å spekulere på å spise middager der det passet dem best. La oss si ene familien har pølser, men den andre fisk, da går de og spør om å få lov å spise middag der det er pølser. Pannekaker er absolutt slager, da er alle på besøk. 🤣 Jeg vet ikke hvor jeg skal med dette, er ikke noe stort problem for oss foreløpig, men ja til spørsmål til TS om at femåringer har sterke meninger om mat. Vi tillater det foreløpig bare gå.

Anonymkode: 01938...f42

Vi forteller at vi skal ha spinatduppe ... Vipps færre barn!

Anonymkode: c294a...d33

• Liker 3
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Du sørger for at det er noe du vet barnet faktisk liker. Om barnet en dag ikke vil spise fordi det er kjedelig så overlever det til kvelds. 

Skrevet

Jeg er vokst opp med en mamma som absolutt ikke kan lage mat. Jeg har oppigjennom fått de merkeligste retter servert og har et forhold til mat hvor jeg synes det er uproblematisk å spise mat som ikke er favoritten fordi alternativet er å gå sulten. Mat er mat, næring til kroppen!

Nå liker jeg å tro at jeg selv er en bedre kokk, men jeg forventer det samme av fireåringen her hjemme og det serveres ikke sideretter til den som ikke spiser middagen. Nå er jeg heldig og har en gutt som spiser det meste, håper han fortsetter slik og tar med seg den holdningen inn i voksenlivet når den tid kommer. Har en samboer som er klassisk matpeller (plukker sopp og paprika ut av maten) og dét synes jeg er en utrolig usjarmerende egenskap å se hos voksne😅

• Liker 1
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Våre på 2 og 5 får brødskive til middag om det er mat de ikke liker. Noe som er flere ganger i uka. Heller grovbrød med leverpostei en bare pasta med lite næring i. 

Anonymkode: a3771...116

Da ender du fort med at dine barn om noen år fortsatt spiser grovbrød med postei, mens de som har måttet spise vanlig middag hele tiden nå spiser alt av kjøtt, fisk og grønnsaker og dermed har et mye mer variert kosthold. Hvem gidder smake på eller spise sunn mat når det bare er å si vil ikke ha eller liker ikke og vips stiller mamma opp med spesialkost?

Anonymkode: 8784e...88a

• Liker 2
Skrevet

Som regel er det alltid noe av middagen han spiser - vanligvis noe grønnsaker, ris eller pasta.  Hvis jeg regner med at han ikke liker middagen setter jeg som regel frem litt oppkuttet grønt i tillegg: nå er det paprika, agurk og oliven som er favoritten. Kanskje spiser han bare ris og oliven til middag den dagen, men da lager jeg heller en litt større og mettende kveldsmat. 

Ofte opplever jeg at han spiser av det han i utgangspunktet ikke ville ha også, bare han kommer i gang med noe mat og drikke først. Og han får ketchup og gastromat på nesten alt: da er det lettere for ham å godta det 😅

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da ender du fort med at dine barn om noen år fortsatt spiser grovbrød med postei, mens de som har måttet spise vanlig middag hele tiden nå spiser alt av kjøtt, fisk og grønnsaker og dermed har et mye mer variert kosthold. Hvem gidder smake på eller spise sunn mat når det bare er å si vil ikke ha eller liker ikke og vips stiller mamma opp med spesialkost?

Anonymkode: 8784e...88a

Ikke nødvendigvis. Jeg vokste opp som kresen og fikk særbehandling med brødskiver. Som voksen er jeg altetende. Begynte å smake mer og mer i de tidlige tenårene. 

Skrevet

Skjønner jo hvorfor mange har kresne barn- alle dere som lar barna få brødskiver hvis de ikke «liker» middag gjør jo barna deres en massiv bjørnetjeneste!! Det er oppskriften på å få kresne barn- noe de ofte vil slite med resten av livet.

Nei, server vanlig, næringsrik middag hver dag, og vil de ikke spise får de ikke noe alternativ før til kveldsmaten igjen. For de fleste barnefamilier i Norge er vel kveldsmaten uansett maks to timer etter middagen- det er helt uproblematisk for barn å gå uten mat i to ekstra timer. Er de sultne nok, spiser de uansett (så lenge de altså ikke allerede er tilvent at de kan få noe annet hvis de nekter middagen!)

Anonymkode: d4e49...b99

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner jo hvorfor mange har kresne barn- alle dere som lar barna få brødskiver hvis de ikke «liker» middag gjør jo barna deres en massiv bjørnetjeneste!! Det er oppskriften på å få kresne barn- noe de ofte vil slite med resten av livet.

Nei, server vanlig, næringsrik middag hver dag, og vil de ikke spise får de ikke noe alternativ før til kveldsmaten igjen. For de fleste barnefamilier i Norge er vel kveldsmaten uansett maks to timer etter middagen- det er helt uproblematisk for barn å gå uten mat i to ekstra timer. Er de sultne nok, spiser de uansett (så lenge de altså ikke allerede er tilvent at de kan få noe annet hvis de nekter middagen!)

Anonymkode: d4e49...b99

Min erfaring er noe helt annet. Jeg lager ikke middagene til en kampsak det jeg skal tvinge barna til å smake på mat de er redd for eller kreve at de spiser mat de ikke liker. Da får de heller brødskive og middagen blir hyggelig for alle. Når de blir eldre har jeg stilt strengere krav til hva de må spise, det har gått helt utmerket. Jeg har voksne barn som er «altetende» selvom de har fått brødskiver til middag når de var små. Kjenner egentlig veldig få voksne som ikke er i stand til å spise normal mat/middag selvom mange er oppvokst med forskjellige regler rundt middagsspising. Lurer på hvor du har «noe de ofte vil slite med resten av livet fra»? 

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...