Gå til innhold

Noen som har giftet seg med en utlending?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sittet og lest gjennom det som skal til for å gifte seg med kjæresten min fra Storbritannia, og det virker så utrolig byråkratisk? Spesielt med tanke på brexit... 

Hvordan er prosessen? Er det vanlig å få avslag når man søker? Hvordan er det for utlendingen å flytte til Norge etter man er gift? Er det en hel jævla prosess det også? 

Planen var å gifte oss i en sjømannskirke her i Storbritannia. 

Anonymkode: e12e5...3e6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor kan dere ikke gifte dere der da?

Anonymkode: aad9a...64b

• 4 uker senere...
Skrevet

Først må du sjekke hvordan man kan bli viet i landet dere vil gifte dere i. Har Sjømannskirken vielsesrett, f.eks. 

Har de det, burde ikke prosessen være mye vanskeligere enn å gifte seg med en nordmann. Dere trenger de samme papirene, som prøvingsattest og likningsattest. Men disse må oversettes og få offisielt stempel. 

Brexit haler ut, men ville prøvd å få det gjort mens de enda er inne. Det gjør det lettere hvis han skal flytte hit. Prosessen for flytting kan du lese om på UDs hjemmesidene. Samtidig legge til ekstra mye tid fordi køene er lange. Da min samboer flyttet til Norge, brukte han min bankkonto fordi det tok tid. Måtte gi ham familieabonnementet for telefon osv. Det er ikke vanskelig å flytte hit, men det kan ta tid før alt er på plass. 

Som EU-borger har han rett på å bo og jobbe i Norge helt uavhengig om dere er gift eller ikke. Men havner de utenfor, må du bevise at du kan underholde (betale for livsoppholdet hans) ham og dere må muligens vente før han kan flytte.

Så gassen i bånn! Start prosessen fort som mulig! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...