Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte å gjøre et forsøk med bæretøy denne gangen. Med storesøsken som skal hit og dit hadde det sikkert vært veldig enkelt hvis vi fikk det til å fungere. Men det er en jungel der ute! Noen som vil dele erfaringer? Tenkte å hoppe i det allerede fra nyfødt. 

Anonymkode: 49bad...ea8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ut i fra det jeg har lest anbefales det å bruke et elastisk sjal, f.eks Moby Wrap, når de er helt nyfødt. Det kan knytes uten baby, og så tar man baby ut og inn etter behov. Så lenge man passer på at baby har god støtte og sitter riktig skal det være en veldig god måte å bære nyfødte.

Jeg har også prøvd på Caboo Close, som er litt av samme greia, bare med noen ringer og et ferdig kryss på ryggen. For min del ble det bare mer knotete, spesielt med det at det var i to deler. Jeg likte heller ikke at det var så lite fleksibelt. 

Nå skal det sies at jeg enda ikke har prøvd bæretøy med baby, og at all prøving har foregått med stor mage. Erfaringen min er derfor ganske begrenset, selv om jeg har hatt mye tid til å lese teori.

Anonymkode: c7144...34c

Skrevet

Jeg har vært fornøyd med caboo close til nyfødt :)
Kjøp sjal til den er større, ikke vanskelig :)

Men om det står mellom babybjørn og ergobaby, så velg ergobaby :) Der sitter babyen bedre :)

Skrevet

Mens jeg elsker Caboo Close, og det at den er litt fastere enn de elastiske sjalene. Syns også den er veldig enkel å ta på, og den har lavere vektgrense så jeg kunne bruke den fra nyfødt. Husker ikke hva Moby wrapen er, men Ergobaby Aura er fra 3,6 kg, og så store er ikke babyene mine som nyfødte. 

Det er rett og slett en smakssak, TS. Generelt vil jeg si at et forholdsvis elastisk sjal er best på små babyer, og bæresele på større. Om målet er å følge med storesøsken ville jeg personlig unngått ringslynge, føler de kan være litt mer ustabile. Jeg er fornøyd med sjal (Moby wrap og Ergobaby Aura), elsker Close Caboo og er veldig glad i Ergobaby 360 bæresele på litt større baby. 

Skrevet

Caboo Close i starten og ergobaby :) 

med ergobaby så sitter selv 2 åringen på ryggen noen ganger.

Anonymkode: e0e6b...f08

Skrevet

Hvis du går for sele, prøv en uten spedbarnsinnlegg. Jeg og samboeren min syns i alle fall det var knotete med innlegget på vår Ergobaby original, vi måtte ha hjelp for å få det til. (Da forsvant mye av poenget, i alle fall for min del.) 

Jeg syns elastisk sjal var bedre de første månedene. Ja, det tok litt tid å knyte, men man kunne knyte på forhånd og heller etterjustere når man fikk plassert babyen. Det gjorde også overgangen til vevd sjal lettere senere, siden man knytter ganske likt med begge.

Anonymkode: a8975...377

Skrevet

Elastisk sjal i starten, ville gått for sino eller aldoria. Når baby blir for tung har du flere alternativer. Jeg er veldig glad i vevd sjal med meh dai (meitai) som en god nr 2. Begge deler er myke og helt uten spenner. Sele funker godt til sitt bruk, men etter jeg begynte å bære i sjal synes  jeg det er klumpete og upraktisk. 

Håper dere får det til og kan kose dere med bæringen både små og store 💕

Skrevet

Angelpack!! Jeg fikk aldri dreisen på sjal,  men brukte sele fra han var 4 uker. Bæres i froskestilling helt i starten.

Bruker den fortsatt veldig flittig nå som han er 1 år, på ryggen nå

Anonymkode: 8cf9a...f15

Skrevet

Close Caboo! Vi får liksom ikke helt til sjal-konseptet, men dette var forståelig og enkelt etter et par forsøk. Babyen sov som en stein. Eneste er at du må øve et par ganger, det innebærer at baby protesterer mens du knoter litt med å stramme og sånt- babyen merker at du er usikker og småstresset. Det går over så fort du får teknikken😊 (det gjelder sikkert vanlig sjal også, men vi orket ikke det)

Angelpack er et alternativ som flere liker.

Ergobaby adapt (ikke 360!!) er genialt etterhvert, 360 har nyfødtinnlegg men de færreste blir komfortabel med den. At du kan bære babyen fremoverlent er et pluss med 360, men ulempen er at babyene fort blir overstimulert.

Tula free to grow er den jeg anbefaler høyest. Enkelt og greit, som en blanding av sjal og bæresele😊

Anonymkode: 518e6...7b2

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Close Caboo! Vi får liksom ikke helt til sjal-konseptet, men dette var forståelig og enkelt etter et par forsøk. Babyen sov som en stein. Eneste er at du må øve et par ganger, det innebærer at baby protesterer mens du knoter litt med å stramme og sånt- babyen merker at du er usikker og småstresset. Det går over så fort du får teknikken😊 (det gjelder sikkert vanlig sjal også, men vi orket ikke det)

Angelpack er et alternativ som flere liker.

Ergobaby adapt (ikke 360!!) er genialt etterhvert, 360 har nyfødtinnlegg men de færreste blir komfortabel med den. At du kan bære babyen fremoverlent er et pluss med 360, men ulempen er at babyene fort blir overstimulert.

Tula free to grow er den jeg anbefaler høyest. Enkelt og greit, som en blanding av sjal og bæresele😊

Anonymkode: 518e6...7b2

Vi elsker vår ergobaby 360 med nyfødtinnlegg, så der er det nok ulike meninger 😄

Anonymkode: a0706...771

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi elsker vår ergobaby 360 med nyfødtinnlegg, så der er det nok ulike meninger 😄

Anonymkode: a0706...771

Det er nok en vanesak. Tror ikke du hadde gådd tilbake til 360'en om du hadde prøvd en annen uten nyfødtinnlegg en stund. 

Anonymkode: 01515...146

• Liker 4
Skrevet

Elastisk sjal er det de fleste anbefaler i begynnelsen. Jeg har hørt mange er fornøyde med caboo close jeg også, det er ferdig knyttet. For min del gnagde ringene i siden. Jeg hadde et elastisk sjal (Sino) i nyfødtperioden og det første månedene sist. Det var veldig greit selv om jeg måtte knytte det selv. 

Vevd sjal har jeg aldri blitt god på, selv om jeg kjøpte et. Jeg tror det er topp om man går inn for å lære det. 

Angelpack bæresele brukte vi daglig det første året. Det sies at man helst bør prøve seler før man kjøper, fordi ulike seler passer ulike kropper. Angelpacken passet både meg på 1.60 og mannen på 1.85, men jeg har ei venninne som ikke ble fortrolig med den. 

Anonymkode: d2f06...b5b

Gjest BangersBeans&Mash
Skrevet

Cabo helt i starten, og Fidella fly thai etter 2-3 mnd. Fidella er fantastisk synsjeg. Har også sjal, ergobaby adapt, connecta carrier og tula.

Skrevet

Du må bare prøve deg frem. Elastisk er bra i begynnelsen, men etter det er det en smakssak om man vil ha vevd sjal eller bæresele, eller som meg - begge deler. ;)

Men det finnes sååå mange gode bæreseler som er både finere og mykere enn Ergobaby, så prøv gjerne noe annet enn ergobaby hvis du skal ha sele. Ulike kropper passer ulike seler, så hva jeg liker, liker kanskje ikke du. Tula, LennyLamb, Soul Sling, integra, Connecta, Angelpack, Oscha er bare noen av mange gode merker. 

Selv er jeg fan av vevd sjal og halvklips-seler, dvs seler med sjalstropper over skuldrene. Lettere å tilpasse enn vanlig sele. 

Skrevet

Jeg ville kjøpt et tynt elastisk sjal til nyfødt. Det er enkelt å få tak i brukt også (gjelder forsåvidt alt bæretøy). Og så gått over til enten en ergonomisk bæresele eller vevd sjal. Fra 6 mnd alder kan man bære babyen på ryggen i disse, og det er genialt i mange sammenhenger. Av seler, har jeg god erfaring med Manduca og Tula, og med de to eldste barna mine gikk vi rett fra elastisk sjal til sele uten innlegg. Mens med nr tre hoppet jeg i det og prøvde meg på vevd sjal, noe jeg ikke har angret på. Krever mer øving, men jeg syns det er både mer behagelig å bære lenge i og tettere og koseligere. Men det blir jo en smakssak. Mannen min hadde ikke tålmodighet til å lære seg vevd sjal, men har brukt sele masse, både på rygg og mage. Særlig med ryggbæring kan man både gå på tur uten å bli fort sliten i skuldrene og man kan gjøre masse gjøremål hjemme, som husarbeid, lage mat, klippe plen osv. 

Skrevet

Jeg liker Intehra godt til magebæring, det er så mange fine print og velge i mellom (Instinktmor.no er forhandler og kan bestille fra Integras hjemmeside). Den får mye skryt for ryggbæring fra baby er 6 mnd, men jeg syns ikke den er behagelig til dét bruket... 

Ellers likte jeg både elastisk og vevd i starten, men like i grunn vevd best. Ikke like godt når baby ble eldre, jeg hadde ikke tålmodighet til å lære meg ryggbæring og ryggen tålte dårlig magebæring 😅

Anonymkode: 01515...146

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...