Gå til innhold

Emil nr.to!!

Anbefalte innlegg

Gjest tin tin
Skrevet

Jeg har slitt med en meget oppfinnsom gutt som ennå ikke har klart å slutte med tåpelige påfunn!!!!

Han er nå fire år, å har fra han var i stand til å komme seg rundt brukt hvær anledning han får til å grise, blande og ødelegge ting.

Ikke er det bare frustrerende og slitsomt, for man må se til ham hvært tredie minutt gjennom hele dagen for å unngå disse små fadesene.

Han er nå så stor at han vet hva som forventes av ham.

Han jør ikke slike ting når jeg er tilstedet. Men med det samme jeg snur ryggen til så kan du banne på at det har skjedd tullting.

Badet er ofte brukt som lab. og mat er flott å forske med.

Han kan ikke sitte ved bordet å spise alene...da blander han drikke å mat og smaker på allt pålegg han finner.

Han har smurt inn både sofa og støvsuger med div. smørbare ting og såper er alltid byttet ut med vann eller klemt sund.

Han er helt normal når jeg er sammen med ham. Han er da hjelpsom og flink og sitter relativt greit i ro og spiser.

Hvordan bør jeg reagere? Om jeg ber ham rydde etter seg. koser han seg like mye som da han sølte det utover.

Ber jeg ham gå på rommet setter han seg ned å leker.

når jeg ble sint- skikkelig bråke sint lo han av meg.

Jeg forsatte å smelle og skjelle til han skjønte at det ikke var gøy- men da gjorde han det samme dagen etter(i dag) Da sto han å så på at jeg skylte barne TV godtere i do og forklarte at neste gang går den fjærnstyrte bilen.

Jeg er nokså sikker på at den også ryker om litt, men vet ikke mine arme råd.

Jeg kan ikke være sammen med ham 24 timer i døgnet resten av livet hans- det er jo en fryktelig dyr hobby han har funnet seg og jeg er nå ikke ekkurat rik...

Blir han ikke bedre nå, så vet jeg ikke mine arme råd.

Er det noen som har overvunnet en Emil kopi dær ute?

Noen som har noen bedre råd enn de som jeg har prøvd til nå?

Videoannonse
Annonse
Gjest gotthard
Skrevet

problemet er da?

du har en unge som utforsker hverden og som er helt normal.

la nå ungen din utforske og kose seg så sant han ikke ødelegger hele huset....

etter det jeg leser så har du en helt vanelig og nysherig gutt, du er heldi du som ikke har en unge som kunn vil se tv/spille osv

Gjest Madeline
Skrevet

Det er en nysgjerrig gutt du har og det er normalt. Jeg kan forstå frustrasjonen din. Det er ikke moro når det skjer noe hele tiden. Jeg har selv 3 unger som har gjort sin del av utforskning, men vi greide stort sett å få det inn i mer ordnede former. Vi lot ungene av og til få div matvarer som de kunne lage "sølekake" av. Da fikk de gjerne en potet og gullerot som de kunne raspe eller dele opp. De fikk litt mel, sukker, salt og div rester som lå i skuffer og skap. Dette storkoste de seg lenge med.

Et annet tips er å gi ungen noen gamle ting som kan skrus fra hverandre og utforskes så mye de vil. F.eks en gammel klokke, radio el. Har ikke du det så har sikkert slekt eller venner noe.

Ta vare på rester av kremer, sminke, tannkrem ol. og la ungen utforske dette (spør gjerne om venner har noe å avse). De tingene du vil ha i fred setter du høyt eller låser inn. Når du har barn er det et must å kunne låse inn enkelte ting.

La ungen få plankebiter og litt verktøy slik at han kan bruke kreativiteten sin på å lage noe.

I steden for å nekte gutten å utforske så ville jeg ha lagt til rette for at han kunne få stilt noe av utforskertrangen sin i ordnede former.

Gjest tin tin
Skrevet

:P Ja jeg vet jeg er heldig han er jo værdens sjønneste!!! Å ikke tro at jeg ikke syns det.

Jeg har tatt vare på tomme shampooflasker som han kan sprute og kose seg med, vi har kjøpt inn fingermaling og han forsker å koser seg sammen med meg når vi baker- han er aktiv hele dagen å han har snekkersett som han fikk lov å bruke helt til han fant ut at det ble flotte hakk i stubordet når han brukte hammeren dær.... Så han får nok hammeren tilbake, men jeg syns det er greit at han kan savne den en stund.

Men uansett hva han får jøre sammen med meg, tar han shampooer og fuktighetskrem, tannkremer og godlukter til doet. Han har gnidd det inn i sofaen oppgjennom veggene, kliner inn seg selv og håret sitt.

Å det er skjeldent noe gjenn av flaska når han er færdig.

Støvsugeren har han også klint inn ( vi har sånn dyr med hepafilter og kullfilter siden vi har dyr i hus...)

De fleste fireåringer kan være en liten stund alene uten at de skal jøre ting som de vet er galt??

Som sakt så skjer det ting for ham hele dagen ellers..

Så han burde slett ikke være understimulert...

En an ting er jo at de fleste stuntene har han jo prøvd mange ganger før! Så han vet jo at det han jør er galt og han vet jo også hva som skjer når han sprayer shampoo utover....ell.

Syns dere det er greit at en så stor gutt holder på slik.

Tenk selv at dere har vært fri for såpe og du har tatt gjengen med ut for å handle.

Du har ikke for mye peng på kontoen men kommer alikevell fornøyd hjem med alle de varene du trengte.

Du fikk til og med råd til å pynte litt på badet med en godlukt...

LItt senere på kvelden har du ryddet i stua og vet ikke nøyaktig hvor poden er. Men du har bare de siste sofaputene som skal på plass...Så kan du gå å se hva han holder på med.

Godlukten som du kjøpte inn for at det skulle bli litt koselig og fint stinker nå i hele håret på gutten og såpa står der du satte den, men speilet er innsmurt med absoludt all håndkrem som var i den håndkremen som du hadde måtte til apoteket for å få tak i... Den var temmelig dyr også. Nå er gutten så stor at om ting skal være utenfor rekkevidde så må det låses inn...

Dette er jo ikke det værste , men når det går i sofaen eller sengene og det er fare for at dyre ting skal bli ødelagt. og om jeg begynner å regneut hva som er gått av kosmetikk og andre saker.....ja....jeg syns værtfall det erpå tide at det blir slutt på dette tullet.

og jeg vet ikke hvordan jeg skal få ham til å huske på det når det klør som værst i fingrene hans etter å gjøre nye forsøk....?

Han har faktisk holdt på i over tre år, og nå er jeg skikkelig trøtt av dette... Hjelp.... :(

Gjest tin tin
Skrevet

:P Ja jeg vet jeg er heldig han er jo værdens sjønneste!!! Å ikke tro at jeg ikke syns det.

Jeg har tatt vare på tomme shampooflasker som han kan sprute og kose seg med, vi har kjøpt inn fingermaling og han forsker å koser seg sammen med meg når vi baker- han er aktiv hele dagen å han har snekkersett som han fikk lov å bruke helt til han fant ut at det ble flotte hakk i stubordet når han brukte hammeren dær.... Så han får nok hammeren tilbake, men jeg syns det er greit at han kan savne den en stund.

Men uansett hva han får jøre sammen med meg, tar han shampooer og fuktighetskrem, tannkremer og godlukter til doet. Han har gnidd det inn i sofaen oppgjennom veggene, kliner inn seg selv og håret sitt.

Å det er skjeldent noe gjenn av flaska når han er færdig.

Støvsugeren har han også klint inn ( vi har sånn dyr med hepafilter og kullfilter siden vi har dyr i hus...)

De fleste fireåringer kan være en liten stund alene uten at de skal jøre ting som de vet er galt??

Som sakt så skjer det ting for ham hele dagen ellers..

Så han burde slett ikke være understimulert...

En an ting er jo at de fleste stuntene har han jo prøvd mange ganger før! Så han vet jo at det han jør er galt og han vet jo også hva som skjer når han sprayer shampoo utover....ell.

Syns dere det er greit at en så stor gutt holder på slik.

Tenk selv at dere har vært fri for såpe og du har tatt gjengen med ut for å handle.

Du har ikke for mye peng på kontoen men kommer alikevell fornøyd hjem med alle de varene du trengte.

Du fikk til og med råd til å pynte litt på badet med en godlukt...

LItt senere på kvelden har du ryddet i stua og vet ikke nøyaktig hvor poden er. Men du har bare de siste sofaputene som skal på plass...Så kan du gå å se hva han holder på med.

Godlukten som du kjøpte inn for at det skulle bli litt koselig og fint stinker nå i hele håret på gutten og såpa står der du satte den, men speilet er innsmurt med absoludt all håndkrem som var i den håndkremen som du hadde måtte til apoteket for å få tak i... Den var temmelig dyr også. Nå er gutten så stor at om ting skal være utenfor rekkevidde så må det låses inn...

Dette er jo ikke det værste , men når det går i sofaen eller sengene og det er fare for at dyre ting skal bli ødelagt. og om jeg begynner å regneut hva som er gått av kosmetikk og andre saker.....ja....jeg syns værtfall det erpå tide at det blir slutt på dette tullet.

og jeg vet ikke hvordan jeg skal få ham til å huske på det når det klør som værst i fingrene hans etter å gjøre nye forsøk....?

Han har faktisk holdt på i over tre år, og nå er jeg skikkelig trøtt av dette... Hjelp.... :(

Gjest Madeline
Skrevet

Hva med å sette de tingene du av erfaring vet han kliner med, utenfor rekkevidde? Du kan sette det høyt oppe eller låse det inn. Vi hadde barnesikring på både skapdører og skuffer. Enkelte ting må du bare gjøre regning med å flytte unna for en periode. Gutten må selvfølgelig lære å ikke grise slik han gjør. Men for at det ikke hele tiden skal bli slik at han får kjeft, så rydd unna de tingene som ikke må stå framme. Da ungene var små måtte vi også rydde unna en del ting og det samme gjorde andre småbarnsforeldre. Etter hvert som barnet blir eldre, vil dette endre seg.

Gjest gotthard
Skrevet

kansje du kan prøve med et belønningssystem?

10 stjerner i arket på veggen og han får en premie.

men ikke får store krav på førsten, ...

er det fordi han kjeder seg han gjør slikt trur du?

Gjest tin tin
Skrevet

:-? Tror jrg vil bruke belønningsmetoden...

Nå har han jo fått vite hva jeg mener og han er jo stolt hvær gang han har vært inne på badet aleina og ikke klisset med noe av alt det fristende som er der :roll:

Så han fortjener jo belønning etterhvært....

Så takk for det tipset!!

Hannen: Han er fire år og om han ikke skal nå noe som han har lyst på, så må jeg ha safe på badet.

Desuten har jeg ikke så lyst å gjemme bort såpe og tannkrem. Alle i familien og de som er på besøk har jo nytte av at det står framme.

Han selv også....

Det kan nok stemme at han kjeder seg og da finner på slike ting.. Men jeg mener at han må klare å huske på hva som er rett og galt selv om han syns det er fristende.

Desuten så har han ikke syns det har vært så farlig å bli fri for såpe ol. for; "det er jo bare å kjøpe en ny!" Som han sier...

I går klarte han å la alt på badet være i fred. Men da klarte han å putte en gummimaggott i nesen å trekke inn.

Det var masse styr for å få den ut. Jeg så for meg at vi måtte til legen med han, men det slapp vi heldigvis!!

Har dere sett "Maddikken" på tv når dere var små?

Jeg holdte på å le meg skakk..Men jeg måtte holde maska, for han syns jo ikke det var særlig behagelig... Det er vanskelig å la være. Han lager nå litt action for oss i allefall!.... GOD 17. MAI!!!

Gjest Anonymous
Skrevet

Hehe - synes han hørtes skikkelig søt ut jeg:) Men det at han ikke skjønner at han kan ødelegge og at ting koster penger skyldes jo at han ikke vet pengers verdi. Hva med å gi lommepenger som en del av belønningssytemet? Ikke mye selvsagt, men nok til lørdagsgodt og knyttet til at han gjør noe for dem? Da kan du sikkert forklare at å reparere/rense sofa, kjøpe ny såpe osv også koster dere masse tid og penger, og så forstår han det...?

Lykke til uansett:)

Skrevet
Hehe - synes han hørtes skikkelig søt ut jeg:) Men det at han ikke skjønner at han kan ødelegge og at ting koster penger skyldes jo at han ikke vet pengers verdi. Hva med å gi lommepenger som en del av belønningssytemet? Ikke mye selvsagt, men nok til lørdagsgodt og knyttet til at han gjør noe for dem? Da kan du sikkert forklare at å reparere/rense sofa, kjøpe ny såpe osv også koster dere masse tid og penger, og så forstår han det...?

Lykke til uansett:)

Synses og han hørtes søt ut... Må innrømme at jeg dro litt på smilebåndet da jeg så det for meg.. Om jeg blir å dra på smilebåndet når min lille kommer i den fasen, er jeg dog ikke sikker på! ;) Er enig angående belønningssystemet, det er en fin måte å lære han at ting har verdi også. I tillegg kan det brukes som "straff": Har han klint ut masse/ødelagt noe kan du si at "nei, den (noe han vil ha) kan du ikke få, det koster penger og de må jeg bruke til å kjøpe ny... som du sølte utover". Eller, jo mer han søler/kliner utover, jo mindre godteri, osv...

Lykke til! :)

Gjest tin tin
Skrevet

:-) Ja han er søt. det er kanskje noe av "problemet"

For det er så lett å le når man ser han i de forskjellige situasjonene...

Jeg jobber litt med å vise ham at jeg er frustrert og sint.

Men det er litt vanskelig å se han i øynene samtidig :o

Jeg syns faktisk at ting begynner å funke alerede... Han gleder seg til å få premie for å ha latt ting stå i fred på badet. Han er flink å fortelle at han har vert innom uten å rørt noe.. :P

Han sitter også relativt pent ved bordet selv om jeg ikke sitter vedsidenav. Å han kan legge seg uten å stå opp hvært kvarter for å drikke eller tisse... Å han får masse skryt :klappe::klem:

Jeg forteller ham reglene på forhånd og minner ham på hvordan jeg vil ha det hvær gang han skal jøre de tingene som det har blitt krøll med tidligere- Det hjelper sikkert litt at jeg har vist litt sinne også. pluss at han er veldig glad i den fjærnstyrte bilen sin... :roll:

Skrevet

Gratulerer, Tintin! Synes du høres både tålmodig og bevisst ut. Husk på å rose deg selv litt også. For det er lett å tenke sånn at " hvis jeg ikke får skikk på denne ungen, så må det være meg det er noe feil med". Men de fleste av oss gjør jo vårt aller beste med barna og enda litt til, og så er det ikke alltid det går vår vei bestandig likevel. Men det er jo flott at du føler det går bedre nå, og at belønning virker på gutten din. :-)

Gjest tin tin
Skrevet

Takk Bi!

Det går opp og ned hær i livet.. Noen ganger er det greit å få litt innputt fra andre og det kan hjelpe bare å tenke gjennom en gang til mens man skriver....

Han sliter med voksesmerter så i natt har han alerede våknet flere ganger...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...