Gå til innhold

Kan norge virkelig være et veganisk selvforsynt land?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ser at veganisme vokser som en byll og at argument for å hindre global oppvarming er= 0 kjøtt. Heller leve av planter og nøtter. Ok ok, men noen som vet om disse studiene dem refererer er til legitimt i forhold til land som norge? Hørte en noe opphetet diskusjon mellom en fra mdg og en bonde på gaten i går. Han fra mdg mente at han bonden skulle gå over til å produsere bær, noe jeg ikke ser for meg er like gunstig i ulent tærreng og tror det skal noen bærbusker til for å kunne fysisk leve på det.

Vi har jo ikke mulighet til å produsere grønn mat mer en 3 mnd i året og da med begrenset utvalg. Hvordan skal norge klare å være selvforsynt uten kjøtt eller meieri\ egg produksjon? Jeg er ganske dum når det gjelder dette temaet her, men jeg får det ikke til å klaffe.

Masseimport av varer er kanskje den største synderen vi har når det gjelder miljø og klima. Noe jeg mener det snakkes nogså lite om. Så å satse på import av mat, er en dum ide.

Endret av kikkana
  • Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uten å berøre debatten om vegetabilsk føde eller kjøtt - nei, vi kan ikke klare å dyrke tilstrekkelig vegetabilsk mat til å være selvforsynte. Miljøbevegelsen har et naivt forhold til dette.

Anonymkode: b2acf...e1e

• Liker 22
Skrevet

Kan se litt av problemstillingen med kjøtt, men hva er galt med egg og fisk?? Planter er ikke protein som tas lett opp av kroppen.

Synes det blir for dumt når en skal kutte egg og fisk ihvertfall, den fremtidige befolkningen vil ikke bli særlig frisk.

Men jeg er enig i at vi bør kutte ned på rødt kjøtt og kjøtt generelt.

Anonymkode: ca3bf...046

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan se litt av problemstillingen med kjøtt, men hva er galt med egg og fisk?? Planter er ikke protein som tas lett opp av kroppen.

Synes det blir for dumt når en skal kutte egg og fisk ihvertfall, den fremtidige befolkningen vil ikke bli særlig frisk.

Men jeg er enig i at vi bør kutte ned på rødt kjøtt og kjøtt generelt.

Anonymkode: ca3bf...046

Jeg mener ikke at det er noe galt med kjtt og fisk, ei heller melk. Men det er jo dem som mener at det er forkastelig og uetisk å bruke dyr for egen vinning.

Skader nok ikke å kutte ned kjøttspising. Men jeg personlig som er i overkant opptatt av planteliv, er helt i mot at vi ikke skal ha sau og geit f eks. Floraen har over et par tusen år blitt avhengig av beiting i utmark. Uten sau og geit ender vi opp med hundekjeks og bjørnekjeks i hver en åpen krok.

• Liker 12
Skrevet

Nei, vi kan ikke det og veganisme er i tilegg skadelig for de aller fleste i det lange løp.

Anonymkode: de04a...415

• Liker 5
Skrevet

Kan Norge være selvforsynt med kjøttbasert mat? 

Jeg tipper nei, da vi har tap av effektivitet av foret som dyrene konsumerer (fis og varme) 

Det hadde således vært mer effektivt å dyrke menneskefor direkte. Har vi nok areal? Jeg tipper ja. 

Anonymkode: 93816...d23

Skrevet

Da må vi satse på å spise bare planteføde som vil gro i Norge.  Det blir ikke nok. Vi må ha mengder av digre drivhus overalt.

Anonymkode: 8c8f5...341

• Liker 4
Skrevet

Vi kan ikke overleve uten animalske varer uansett hvor lite veganere liker å høre det, så nei, Norge kommer ikke til å bli vegansk. 

Anonymkode: eb025...8f5

• Liker 9
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da må vi satse på å spise bare planteføde som vil gro i Norge.  Det blir ikke nok. Vi må ha mengder av digre drivhus overalt.

Anonymkode: 8c8f5...341

Så med mengder av digre drivhus blir det kanskje nok? 

• Liker 2
Skrevet

Du får selvsagt bare synsing fra mennesker som sannsynligvis aldri har tatt i en høygaffel en gang, ts. Denne type kunnskaper er det et meget begrenset antall mennesker som har god innsikt i, og jeg regner med disse menneskene ikke sitter på kg. 

Skal sies at mye grønn mat kan lagres over vinteren, ikke alle grønnsakene du kjøper i butikken er ferske. Tenk bare på frosne grønnsaker, for eksempel. 

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor høres det verre ut enn med store mengder av fjøs og slakterier som dreper lam på samlebånd?

Anonymkode: 41044...4ef

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva med økonomien? Er det lønnsomt å sette opp så store drivhus og dyrke maten? 

Her jeg bor inntreffer mørketida snart, og den varer til midten av februar, da må drivhusene ha ekstra strøm og lys i tillegg. Jeg kan ikke at dette skal bli lønnsomt, sanne hvor mye godvilje jeg legger i det. 

• Liker 8
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor høres det verre ut enn med store mengder av fjøs og slakterier som dreper lam på samlebånd?

Hvor er alle disse fjøsene som "dreper lam på samlebånd"? Aldri hørt om noe sånt, så vær vennlig å opplys!

Anonymkode: 18d28...1de

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får selvsagt bare synsing fra mennesker som sannsynligvis aldri har tatt i en høygaffel en gang, ts. Denne type kunnskaper er det et meget begrenset antall mennesker som har god innsikt i, og jeg regner med disse menneskene ikke sitter på kg. 

Skal sies at mye grønn mat kan lagres over vinteren, ikke alle grønnsakene du kjøper i butikken er ferske. Tenk bare på frosne grønnsaker, for eksempel. 

Fordi de varene er det till på ved import. Ønsker du enda mer proteksjonisme i Norge? 

Skrevet
2 minutter siden, Rotehodet skrev:

Jeg kan ikke at dette skal bli lønnsomt

Hvorfra har du det at de dagdrivende, hasjrøykende MDG'erne tenker på noen form for lønnsomhet?

Der i gården er å inndra din frihet den eneste drivkraften de har.

• Liker 3
Skrevet

Jeg kan bare svare for meg selv men jeg syntes ikke det høres verre ut med drivhus enn med fjøs selv om det kanskje kunne tolkes sånn. 

Drivhus til dyrking av bønner, soya osv. Jeg synes ikke det nødvendigvis høres urimelig ut at vi skulle greie å dyrke nok selv. Rart at det er så mange bastante i tråden som sier klart nei

• Liker 1
Skrevet

Bra tema du tar opp, TS. Jeg har stilt de samme spørsmål flere ganger her inne men aldri sett noe saklig svar på hvordan hele befolkningen skal overleve på vegansk føde. Og selv med mengder av digre drivhus har vi begrenset med sollys her i landet, da må vi bruke kunstig belysning, og hvor mye energi vil gå med til dét?

Og hva med de som likhet med meg er allergisk mot mange vegetabilske matvarer, som belgvekster, stivelsesrike planter som poteter, og glutenholdig korn? Mange er også allergiske mot frø, nøtter, fisk og skalldyr i tillegg - skal de spise seg syke eller sulte ihjel?

For mange mennesker er ikke mat bare etikk, det handler om valg vi tvinges til å ta pga. helsa. Mange av oss vil få alvorlige helseproblemer på et 100% vegansk kosthold.

• Liker 12
Skrevet
2 minutter siden, Rotehodet said:

Her jeg bor inntreffer mørketida snart, og den varer til midten av februar, da må drivhusene ha ekstra strøm og lys i tillegg. Jeg kan ikke at dette skal bli lønnsomt, sanne hvor mye godvilje jeg legger i det. 

Det går jo selvsagt mye elektrisitet i husdyrfjøs. Kuene står ikke i mørket døgnet rundt. Melkeroboter bruker som kjent strøm, det samme gjør foringsmaskiner osv. Med mer. Om det går mer strøm til drivhus enn alle de prosessene som samler inn mat til dyrene, samt mater dem osv, det tror jeg krever mer kunnskaper for å finne ut av. 

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvor er alle disse fjøsene som "dreper lam på samlebånd"? Aldri hørt om noe sånt, så vær vennlig å opplys!

Slakterier, skrev jeg. Du kan se det her:

Spol til 7 minutter. Du kan se hvordan lammet forsøker desperat gå bakover og komme seg unna.... Om det ikke er kynisk, så vet ikke jeg. Bytt ut lammene med hundevalper og den norske befolkning hadde ikke klart å sove om natten. 

https://youtu.be/w6rmqQvcpwE?t=425

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg kan bare svare for meg selv men jeg syntes ikke det høres verre ut med drivhus enn med fjøs selv om det kanskje kunne tolkes sånn. 

Ok, jeg trodde du mente det annerledes. 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Rotehodet skrev:

Importere fra lavkostnadsland vil nok fremdeles være billigere ja. Det er det samme med det meste av klær, forbrukartikler, elektronik osv. Her går vel spørsmålet slik jeg forstår det først og fremst ut på om det i det hele tatt hadde latt seg gjøre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...