Gå til innhold

Søvnutfordringer ved barnehagestart. Hva gjør jeg feil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger noen råd, ikke skyt meg! Er helt ny på dette med barnehage. Min 1 1/2 år gamle datter startet der forrige uke og det er som å ha fått et nytt barn, der alt er en «kamp», særlig om morgenen. Er det bare slik det vil være å ha barnehagebarn de kommende årene, eller blir det bedre? 

Hun legger seg rundt kl.18:00 hver kveld. Dette har hun gjort i lang tid og det har fungert fint.Frem til nå. Før pleide hun å sove til kl.07:30-08:00. Nå etter barnehagestart våkner hun derimot grytidlig, gjerne rundt kl.05:15-05:30. Vi står opp rundt 06:15-06:30. Passer på å ta oss god tid om morgenen (Gjør klart mat og klær kvelden før), men det er mye skrik og hyl når vi skal ta på klær, spise frokost og pusse tenner.Helt i motsetning til før da dette gikk som en lek.Vi går til barnehagen rundt kl.07:45-08:00, og siden jeg jobber hjemmenifra har jeg mulighet til å gi henne kortere dager, og henter henne rundt kl.12:30-13:00 nå i starten. Før pleide hun å sove et par timer fra rundt kl.12 og utover. De ansatte sier hun er trøtt rundt denne tiden,men hun nekter å sove.Derfor lar jeg henne sove når hun kommer hjem fra barnehagen i 13-tiden,men aldri lengre enn til kl.15:00. Hun sovner vanligvis fort når hun legges rundt kl.18, om kvelden, men har etter barnehagestart begynt å våkne om natten av og til, i tillegg til at hun som nevnt er lys våken og klar til å stå opp i 05-tiden. 

Jeg har lest om dette, og blir ikke helt klok på hva jeg skal gjøre. Er hun overtrøtt eller får hun for mye søvn? Skal spørre helsesøster neste gang, men setter pris på noen innspill her. Hun vil hverken spise noe særlig eller bæsje i barnehagen, men ellers ser hun ut til å trives veldig godt, så regner med dette går seg til etterhvert. Håper det gjelder søvnen også. Er det vanlig at de nekter å sove i barnehagen den første tiden?

Anonymkode: 37295...a4d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du legger henne for tidlig. ikke rart hun er oppe kl 5 når hun legger seg 18, inkludert formiddagsdupp.

Anonymkode: a9716...eae

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du legger henne for tidlig. ikke rart hun er oppe kl 5 når hun legger seg 18, inkludert formiddagsdupp.

Har mistenkt at det er for tidlig. Men vi har prøvd å drøye leggingen til kl.19, og hun våkner likevel i 05-tiden... Før BHG start sov hun som nevnt fra kl.18:00 til kl.07:30-08:00 selv om hun hadde roligere dager. 

Ts

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke enig. Det anbefales å legge så små barn mellom 18 og 19. 

Har en sønn som nettopp og har begynt i barnehagen selv og har lest at det er veldig vanlig at det blir kluss med søvn i starten. Vår sønn har gått fra å slokne av seg selv klokka 18 og sove 12-13 timer i strekk til å være litt kranglete ved leggetid (vil holdes til han sovner) og våkner et par ganger på natten. Vi tenker at dette er en fase og gir han det han trenger av nærhet. 

Hvor lang innkjøring har dere hatt i barnehagen? Kan kanskje virke som barnet ikke er helt trygt siden det ikke vil sove. Vi var med å legge barnet i barnehagen de første 3 gangene han skulle sove. Han sover fortsatt ikke så lenge som han burde, men tenker det går seg til. 

Anonymkode: 837a3...7b3

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke enig. Det anbefales å legge så små barn mellom 18 og 19. 

Har en sønn som nettopp og har begynt i barnehagen selv og har lest at det er veldig vanlig at det blir kluss med søvn i starten. Vår sønn har gått fra å slokne av seg selv klokka 18 og sove 12-13 timer i strekk til å være litt kranglete ved leggetid (vil holdes til han sovner) og våkner et par ganger på natten. Vi tenker at dette er en fase og gir han det han trenger av nærhet. 

Hvor lang innkjøring har dere hatt i barnehagen? Kan kanskje virke som barnet ikke er helt trygt siden det ikke vil sove. Vi var med å legge barnet i barnehagen de første 3 gangene han skulle sove. Han sover fortsatt ikke så lenge som han burde, men tenker det går seg til. 

Anonymkode: 837a3...7b3

Mulig det har gått litt fort i svingene her ja. Dette er 6.dagen hun er i barnehagen. De tre første var tilvenning. Første dag var hun der halvannen time sammen med oss, dagen etter satt vi ved bordet sammen med henne da de skulle ha fellesfrokost og trakk oss deretter unna før vi hentet henne en time etterpå og dro hjem. På dag 3 skulle vi bare levere, si hade til henne og hente 4 timer senere.

Hun har ikke virket utrygg, gråter ikke mår vi går og må nesten fange henne når hun skal hentes. Men vanskelig å vite sikkert. Det med å være med når hun skal sove hadde jo vært fint. Kan jeg foreslå de til de ansatte?

ts

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig det har gått litt fort i svingene her ja. Dette er 6.dagen hun er i barnehagen. De tre første var tilvenning. Første dag var hun der halvannen time sammen med oss, dagen etter satt vi ved bordet sammen med henne da de skulle ha fellesfrokost og trakk oss deretter unna før vi hentet henne en time etterpå og dro hjem. På dag 3 skulle vi bare levere, si hade til henne og hente 4 timer senere.

Hun har ikke virket utrygg, gråter ikke mår vi går og må nesten fange henne når hun skal hentes. Men vanskelig å vite sikkert. Det med å være med når hun skal sove hadde jo vært fint. Kan jeg foreslå de til de ansatte?

ts

Hva mener du være med henne når hun skal sove? Vi har 12 barn å legge samtidig og får ikke "vært hos" alle dessverre.

Anonymkode: c3da1...501

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du være med henne når hun skal sove? Vi har 12 barn å legge samtidig og får ikke "vært hos" alle dessverre.

Anonymkode: c3da1...501

Det var et svar til AB over her som skrev at de hadde vært med de 3 første dagene....

ts

Skrevet

Vil ikke anbefale deg å involvere deg i barnehagens rutiner nå etter at du har trukket deg unna. Det vil virke forvirrende for barnet. 

Det er ikke uvanlig at barn sover og spiser lite de første 2-3-4 ukene. Dette er den måten så små barn klarer å regulere på. Det vil gå seg til. 

Dersom barnet virker relativt  trygg vil jeg faktisk anbefale litt lengre hverdager, f.eks fra 8-14. Og det er ikke anbefalt å la små barn sove lur rundt kl 15, det ødelegger for nattesøvn. 

Skrevet
9 minutter siden, Mrs Robinson skrev:

Vil ikke anbefale deg å involvere deg i barnehagens rutiner nå etter at du har trukket deg unna. Det vil virke forvirrende for barnet. 

Det er ikke uvanlig at barn sover og spiser lite de første 2-3-4 ukene. Dette er den måten så små barn klarer å regulere på. Det vil gå seg til. 

Dersom barnet virker relativt  trygg vil jeg faktisk anbefale litt lengre hverdager, f.eks fra 8-14. Og det er ikke anbefalt å la små barn sove lur rundt kl 15, det ødelegger for nattesøvn. 

Takk for tips:) 

Ts

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg er SÅ uenig!!

Du har et barn som er 100% mer slitent.
Mitt første råd er å legge tidliger ei bhg. Når de nekter å sove er de oftest overtrøtte. Det er mange ganger så slitsomt i nhg som hjemme, så helt vanlig at de tremger å legge seg endel tidligere enn vanlig i starten. SÆRLIG når hun er oppe fra 5! Hadde antagelig vært overtrøtt til kl 12 hjemme også. Så, dupp senest kl 11 i bhg, så skal du se hun sovner. La henne sove så lenge hun kan i starten, ofte blir det kortere enn vanlig de første ukene, tar tid å venne seg til nye lyder etc. Og da er en liten hvil (gjerne uten søvn) før middagstid helt gull. De første par ukene hentet vi lillesøster tidlig og trillet henne en 30 min tur i vogna før vi gikk hjem. Den hvilen er helt magisk for å ikke blir utslitt før leggetid, selv om de ikke sover. Men de får hvilt og roet et slitent hode med mange inntrykk. Etter et par uker sov hun igjen sine vanlige 2 timer og dagene ble mer normale igjen.  Og så passe tidlig leggetid. 18-18.30 var fint her også de første ukene.

De sover dårlig ved bhg start. Det vanskeligste er all tiden uten mamma helt plutselig. De kan våkne grytidlig for å få mamamtid. Mamma fremfor søvn - dessverre. Og for lite søvn på dagen/sovnet overtrøtt i bhg etc bidrar ti dårligere netter. Ja, totalen er ofte at de første ukene med bhg ER trøblete ang søvn. Min erfaring etter to barn er at de første ukene kan de knapt hvile nok. Så maks fokus på å få sove i bhg og hvile nok i tillegg om det blir for korte dupper.

Men ja, i tilvenningsuka nå (hun var 16 mnd) i august var jeg nede en dag og hentet hun som hadde blitt overtrøtt og ikke klarte å sovne. Sovna ikke før i bæreselen hjemme stakkars. men da var jeg der før 12 for å hente henne. Så ditt barn legges nesten garantert for seint i bhg nå. Mi legges rett over 11 fortsatt, rett etter lunsj. 

Du gjør ingenting feil, annet enn å ikke helt ta innover deg/dere hvor slitne de blir når de starter i bhg og at søvn virkelig må jobbes med i starten. Det er helt normalt :) Og det går seg til sakte men sikkert. La barnet sove masse i helgene for å hente seg inn. 

Anonymkode: 3e0c6...8cd

• Liker 1
Skrevet

Gi henne litt tid. Dette er helt normalt, det er en stor forandring av hverdagen det å begynne i bhg. Jeg vet av erfaring (pedagogisk leder og mor) at det gjerne tar noen uker (2-5 uker kanskje sånn i snitt) før ting ordner seg. Mange har «problemer» hjemme med «klengete» barn og tull med søvn de første ukene, dette er en reaksjon på bhg start. Korte dager i barnehagen er kjempe fint for de små, men hva med å ha henne der sånn 09-14 så hun får venne seg til at hun må hvile der? 

Anonymkode: 4f5c4...dce

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...