Gå til innhold

Flere som er ganske fordomsfulle?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ganske fordomsfull. Ikke bar ei snever forstand at jeg har noen fordommer, men jeg har gjerne flere av de fordommene som ikke er stuerene(og muligens straffbare). Jeg passer på å holde dem for meg selv både for å ikke bli utstøtt, men også fordi jeg skjønner at de kan virke sårende for andre. Selv om jeg er fordomsfull så ønsker jeg ikke å såre de jeg har fordommer mot. 

Er ikke så lett å bli kvitt fordommene heller. Fordommene mine sitter jo i hodet mitt uansett hvor lite hyggelige tankene er. Mange av fordommene mine forskes det heller ikke på så jeg kan ikke finne statistikk som viser at fordommene mine ikke stemmer med virkeligheten. 

Flere som er i samme båt?

Anonymkode: 711a6...817

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde hjulpet om du sa hvilke fordommer dette var.

Anonymkode: 5fdd8...fd9

Skrevet

Eg synest alle som kjører Tesla er revhål.

Anonymkode: 672f1...ee3

• Liker 1
Skrevet

Ja, for å si det slik så venter jeg fremdeles på denne toleransen. 😛 

hvor er den, liksom. 😛 

Det føles som en eller annen som påstår at de har god selvtillit... den evige gamle vitsen. 

Anonymkode: 18030...ea9

Skrevet

Høres ut som om du har følelser fra kjipe opplevelser som sitter igjen og som blir til forakt mot andre mennesker. Dette kan komme av mobbing der en del av deg er sint på andre mennesker og du finner raskt noe å mislike ved andre, det kan være et dårlig forhold der du følte deg sviktet av alle og ser det verste i dem. Det kan være foreldrene dine som enten påvirket deg til å tenke negativt eller på andre måter gjorde deg til et bittert menneske. Osv. 

Så lenge du ikke gjenkjenner og klarer jobbe gjennom det grumset, så kommer dette aldri til å forsvinne. Du føler kanskje ikke at det er noe som "feiler deg", men det er ikke rart da du retter all irritasjon utover mot andre som da havner under lupen og som du dømmer negativt. I dine øyne har du det bra psykisk, det er andre mennesker det er noe galt med. 

Anonymkode: 2403d...74b

Skrevet

Kommer an på hva slags fordommer det er snakk om.

Men du er neppe unik, nordmenn virker ganske fordomsfulle generelt, vet ikke hva det kommer av men... kunne sikkert vært interessant at noen forsket på det, ja.

Anonymkode: 5b2ea...131

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ganske fordomsfull. Ikke bar ei snever forstand at jeg har noen fordommer, men jeg har gjerne flere av de fordommene som ikke er stuerene(og muligens straffbare). Jeg passer på å holde dem for meg selv både for å ikke bli utstøtt, men også fordi jeg skjønner at de kan virke sårende for andre. Selv om jeg er fordomsfull så ønsker jeg ikke å såre de jeg har fordommer mot. 

Er ikke så lett å bli kvitt fordommene heller. Fordommene mine sitter jo i hodet mitt uansett hvor lite hyggelige tankene er. Mange av fordommene mine forskes det heller ikke på så jeg kan ikke finne statistikk som viser at fordommene mine ikke stemmer med virkeligheten. 

Flere som er i samme båt?

Anonymkode: 711a6...817

Det høres ut som at du har problemer med deg selv egentlig, men at du selv ikke skjønner det. Lettere å skylde på andre. 

Anonymkode: 44c0f...1fc

Skrevet (endret)

Jeg tror alle har fordommer i større eller mindre grad, og nordmenn er nok kanskje mer fordomsfulle enn mange. Når det er sagt behøver ikke dette være noe problem så lenge man er bevisst på dette og tør utfordre sine egne fordommer.

Endret av Jdz

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...