Gå til innhold

Hest som tar bukkesprang

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 minutt siden, Majana skrev:

Hadde en hest for noen år siden. Fantastisk spranghest, men en kødd mellom hinder og under dressur/bakkearbeid. Jeg hadde alltid en stigbøylerem rundt halsen hennes sånn at jeg kunne holde meg fast og lærte ganske fort at framdrift var det som funket best. Baken opp fra salen og framdrift med beina. Hesten min kjørte full «rodeo» og krummet ryggen før hun sparket ut og fikk jeg henne framover så klarte jeg å unngå bukkingen. Og kom jeg meg opp fra salen så var det lettere å holde balansen og å unngå smell i ryggen. Jeg er også en liten og lett rytter som måtte finne andre triks enn tyngde og styrke.

Dette selvfølgelig etter at alt som bitt, munn, sal, rygg, bakpart osv var undersøkt. 

Få hjelp av noen som er mer erfaren og tryggere enn deg er alltid en god idé🙂 

I det siste så har han faktisk hivd av andre som har prøvd seg også 🙈 men skal prøve med en annen sal, for å se om det kan hjelpe. Han tar liksom fart før han hopper opp, så det er litt av et sprell 🤡

Anonymkode: 265fb...4ca

Videoannonse
Annonse
Gjest #Rasshøl
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er relativt lett, så syns av og til det er vanskelig å sitte tungt i salen, men må nok bare øve:) har av og til halsring på han, sånn i tilfelle.

Det er derfor du skal tråkke ned hælen, da får du bedre balanse. 

Skrevet

Hester som bukker har ofte smerter et sted, men de kan hoppe og sprette av andre årsaker også. Om de har lært at de kan dominere mennesket sitt, eller bare generelt er glade. Men dyrlege og undersøkelse først.

Anonymkode: c9c5d...5f7

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han bukker kun på banen faktisk, har aldri gjort det på tur :) 

Det kan indikere stivhet som igjen kan bety vondter. Eller at han ikke er sterk nok til øvelsene. Da kan instruktør hjelpe deg til å gjøre ham sterkere.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det kan indikere stivhet som igjen kan bety vondter. Eller at han ikke er sterk nok til øvelsene. Da kan instruktør hjelpe deg til å gjøre ham sterkere.

Men han kan finne på å gjøre det helt tilfeldig, hvis man traver på lange tøyler f.eks😊

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

En time på ridebane er muligens litt lenge for ham? Kan gidt være at bukkingen da er en protest. Min er møkka lei etter en halvtime, og jeg passer på å avslutte mens vi ennå er i positivt driv.

Anonymkode: 9cb4d...eec

En annen mulighet er at han er banelei, ikke trives på banen. Sprang og dressur kan begge deler gjøres på tur. Krever litt kreativitet, men det kan hjelpe. Eller bare la han være turhest en tid.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men han kan finne på å gjøre det helt tilfeldig, hvis man traver på lange tøyler f.eks😊

Han kan likevel være stiv. :) Om hesten sliter feks med overganger i trav kan det bety vond rygg.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han kan likevel være stiv. :) Om hesten sliter feks med overganger i trav kan det bety vond rygg.

Han har fått kiropraktor behandling, men han er jo en voksen hest på 18 år:)

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han har fått kiropraktor behandling, men han er jo en voksen hest på 18 år:)

Han er muligens ganske lur også. Om han synes banearbeid er kjedelig, og han oppdager at han ved å protestere på denne måten får styggen på ryggen til å fyke av, og økta kanskje til og med slutter, så kan det bli en dårlig vane han fortsetter med.

Om alle andre potensielle årsaker lukes ut, og dette viser seg mest sannsynlig å bare handle om forholdet til banearbeid, så ville jeg kortet ned øktene til max en halvtime, og gjerne gjort de mer varierte/uforutsigbare. Aller helst ville jeg tatt noen timer med instruktør. Det er utrolig hva en dyktig instruktør kan komme med av god input. Selv fikk jeg en «ny hest» på banen etter bare ti minutter med observering og råd fra en sånn en. 

Og prøv å variere litt. Bare banearbeid blir kjedelig for mange hester. Litt turer innimellom. :)

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han er muligens ganske lur også. Om han synes banearbeid er kjedelig, og han oppdager at han ved å protestere på denne måten får styggen på ryggen til å fyke av, og økta kanskje til og med slutter, så kan det bli en dårlig vane han fortsetter med.

Om alle andre potensielle årsaker lukes ut, og dette viser seg mest sannsynlig å bare handle om forholdet til banearbeid, så ville jeg kortet ned øktene til max en halvtime, og gjerne gjort de mer varierte/uforutsigbare. Aller helst ville jeg tatt noen timer med instruktør. Det er utrolig hva en dyktig instruktør kan komme med av god input. Selv fikk jeg en «ny hest» på banen etter bare ti minutter med observering og råd fra en sånn en. 

Og prøv å variere litt. Bare banearbeid blir kjedelig for mange hester. Litt turer innimellom. :)

Det kan jo være at han syns det er kjedelig når han må gå for lenge :)  jeg har ridd mye for instruktør, og da er han faktisk snill. Så jeg vet ikke hvorfor dette plutselig skjer. Han har hatt en sal, som ikke har vært helt god til han, den er nå byttet ut, så jeg får håpe det blir bedre nå.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan jo være at han syns det er kjedelig når han må gå for lenge :)  jeg har ridd mye for instruktør, og da er han faktisk snill. Så jeg vet ikke hvorfor dette plutselig skjer. Han har hatt en sal, som ikke har vært helt god til han, den er nå byttet ut, så jeg får håpe det blir bedre nå.

Ja, håper løsningen ligger der! Lykke til :)

Skrevet

Kanskje den ikke liker å bli ridd på

Anonymkode: 4e6b7...06d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...